Alkuperäinen artikkeli oli minusta hyvä ja siinä esiintyneet naiset ottivat tärkeän asian esiin. Some-kansa/media on kyllä ottanut omituisia piirteitä viime aikoina näissä tapauksissa. En tykkää "lynkkaus-ilmapiiristä" jossa Louhimies tai joku hänen Facebook viestistä tykänneet julkkikset halutaan vetää kölin alta sympatisoijina. Tämä voi jopa piilottaa jatkossa oikeita ongelmia jos niistä ei uskalleta some-raivon takia puhua. Toisaalta minua ällöttää ihmiset jotka sivuuttavat kaiken Louhimiehen tekemän vain koska "suvakkihuorat ja feministit" hyppivät silmillä.
Tuo tykkäys-gate oli kyllä typerä, mutta siinäkin uhrit olivat tykkää-painikkeen painajia. Mielestäni itse Louhimiestä ei ole mitenkään ajojahdattu. Hänen tekonsa tulivat julki ja sen jälkeen niistä on ymmärrettävästi puhuttu. Taru Mäkelän puheet jostain pedofiliasta olivat kyllä outoja ja selvä ylilyönti. Muilta osin oltu mielestäni asiallisia. Ei nyt sentään ainakaan sisällöllisesti natsikortti. Jos tässä maailmassa yhden pipipään innoittamana on muut lähteneet kyseenalaistamatta pyyhkäisemään kokonaista etnistä ryhmää pois elävien kirjoista ihan kuin se olisi täysin normaalia toimintaa, niin joku kuvausryhmän toimimattomuus kiusaustilanteessa on sen rinnalla aika pieni ihmetyksen aihe. Ja mitä siinä Milgramin kokeessakin tapahtuu vuodesta toiseen? Ihmiset käyttäytyvät hyvin sairaalla tavalla. Ihmisten toimintaa ei kannata "järkeillä" liikaa, koska lajimme edustajat ovat edelleen keskimäärin melkoisia apinoita...
Vedit natsikortin esiin. Turha sitä on kieltää. Eikö sitä ole ollut tapana käyttää vain maahanmuuttokeskusteluissa?
Vedit natsikortin ja syytät Louhimiestä koko alan ongelmista. Sovitaan, että olemme tästä asiasta täysin eri mieltä. Ei muuta kuin Kenneth Greven kimppuun seuraavaksi.
Yleinen ongelma nettikeskusteluissa. Jotkut joko kuvittelevat aidosti tai teeskentelevät omista tarkoitusperistään että mikä tahansa natsi- tai Hitlermaininta on ”natsikortti”. Näinhän asia ei tietenkään ole.
OK. Se ei ollut natsikortti sinun mielestäsi. Jos ja kun suomalaiseen elokuvakeskusteluun vedetään Adolf mukaan, saa sitä kutsua miksi haluaa. Sano vaikka Adolf-kortiksi. Tilt-typen natsikortin vetäminen Louhimies-keskusteluun on mielestäni tyhmää, tarpeetonta ja osoittaa, että ei enää pysty perustelemaan mielipiteitään.
Ei se natsikortiksi inttämällä muutu. Kokeile vaihteeksi vaikka pidättää henkeä tai polkea jalkaa! Tai kutsu häntä suvakkihuoraksi, se saattaisi auttaa vakuuttamaan.
Joskus olisi ihan kiva nähdä minkälaisia ihmisiä näiden nimimerkkiemme taakse kätkeytyy, no jotkut ovat toisiaan tavanneetkin ainakin Genelecin vierailuilla. Mutta että jaksaa kinastella tällaisestäkin aiheesta eikä edes omalla nimellään että jos siitä jonkun kyrvän jatkeen egoonsa kuvittelee saavansa tai että nämä keskustelut ikinä johonkin jotain oikeasti vaikuttaisi. Anteeksi, mutta välillä vaan ihmettelen näitä juttuja täällä elokuvien ympärille rakennettussa foorumissa.
Keskustele tästä suvakkiongelmastasi illuvain kanssa. Hän on ainoa, joka termiä on käyttänyt tässä keskustelussa sinun lisäksesi.
Uusin hankinta. Tähän (ja Tuntemattoman steelbookin kanteen sekä Irtiottoja-sarjan julkaisujen kansiin) kun vielä joskus nimmarit saisi.
Louhimies oli kuin Kubrick Hohdon kuvauksissa. Miksi kukaan ei pysäyttänyt Kubrickia tai Hitleriä. Kubrick ja Hitler ovat siis rinnasteisia toiminnassaan. Ja aivan, Louhimies oli kuin Kubrick.... ja koska Kubrick oli kuin Hitler, niin Louhimies... Jonkun ajatus voisi kulkea noin kommenttisi perusteella ja silloin kyllä voisi jo harkita kortin heiluttamista.
Eikös toisaalta suurin osa kaikesta keskustelusta ole turhaa länkytystä (pois lukien toki nyt vaikka tämän foorumin neuvoketjut)? Miksi keskustelu Louhimiehestä eroaa vaikkapa siitä keskustelusta, jonka sinä saatoit tänään käydä henkilön x kanssa,vaikka sitten mielekkääksi kokemastasi aiheesta, ja josta todennäköisesti et oppinut mitään, eikä keskustelu vaikuttanut mihinkään? Toki etenkin livekeskusteluissa on se sosiaalinen, ihmisiä lähentävä tekijä, mutta tietyn pisteen jälkeen nekin ovat tavallaan turhaa ulosantia.
Oikeastaan en ihmettele yhtään että tällaisia ylilyöntejä on tapahtunut. Siitä on ollut viitteitä aikaisemminkin ja muuallakin elokuva-alalla. En ihmettele sitäkään miksi näyttelijät eivät nostaneet kohua heti tuoreeltaan, tai ehkä kertoivatkin tilanteesta mutta mitään ei tapahtunut, aivan kuin tämän hyväksikäyttävän opettajan tai erään jenkkilässä tapahtuneen laajan hyväksikäytön tapauksessa. Ilman mediakohua mitään ei olisi tapahtunut. Ja mediakohua ei olisi tullut ilman että joukolla tullaan asian kanssa ulos. Sitäkään en ihmettele että media ottaa tapauksesta kaiken irti ja heittää jopa bensiiniä someliekkeihin, sen ansaintalogiikka perustuu suurelta osalta kohu-uutisiin, ja jokainen kohu pitää lypsää loppuun asti jotta saadaan tulot ja klikkaukset maksimoitua. Itse asiassa ainoa asia jota ihmettelen, on tämä valtaisa uhrien syyllistäminen, milloin milläkin perusteella. Ja en kyllä haluaisi näin ajatella, mutta tässä alkaa olla jo tilastollista näyttöä sen puolesta, että jos uhri on nainen, niin sitä kyllä syyllistetään. Milloin on vaikkapa pukeutunut liian paljastavasti tai milloin on hakeutunut "vääränlaiseen" seuraan, milloin on jättänyt asiasta heti kertomatta, syitä näyttää aina löytyvän.
Nyt kun luin tuon Ylen artikkelin, niin sehän olikin tasapainoinen ja järkevän tuntuinen ja yllättävän laaja. Lisäksi siinä näin näyttelemistä tuntematonkin sai jonkinlaista osviittaa, mitä näyttelijän eläytyminen kohtaukseen vaatii. Artikkeli olisi minusta pitänyt (tai voinut) ottaa kiinnostavana kuvauksena ohjaajan tyylistä, eikä minään paljastuksena härskeistä väärinkäytöksistä. Aku Louhimieskin olisi voinut lukea, mitä hänestä oli kirjoitettu, eikä edes sen kummemmin esiintyä asian suhteen julkisuudessa. Jotenkin siitä sai sellaisen vaikutelman, kuin jotain todella salaista ja pahaa olisi viimein tullut päivänvaloon. Kirjoitellaanhan taiteilijoiden tyyleistä paljonkin tällaisia artikkeleita, joten sen olisi voinut ottaa kevyemmin. Ehkä tämä metoo-aika sai sitten eri osapuolet tekemään kummallisia ylilyöntejä artikkelin julkaisemisen jälkeen.
Annat mielikuvan, että jo edesmenneen ohjaajan käytökseen ei uskallettu puuttua aivan kuten ei uskallettu puuttua tunnetun, nyttemmin myös edesmenneen johtajan käytökseen. He siis olivat samanlaisia. Ja ei Aatua kukaan miellä muuksi kuin natsiksi. Ja koska suomalainen ohjaaja on kuin se edesmennyt, niin... Enempää en aio sinua auttaa. Sinä vedit natsikortin luomalla yhteyden Louhimiehen ja Hitlerin välille. Ei se muutu esittämällä ymmärtämätöntä tai väittämällä muuta.