Kävin tässä viikonloppuna kuuntelemassa Genelecin G malleja ja aika mukavan kuuloisia olivat. Aloin nyt miettimään että mitä jos alkaisin kotiteatteria päivittelemään kohti aktiivisia kaiuttimia. Onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähden investoimaan aktiivikaiuttimiin? Ensimmäisenä tulee mieleen että mitä jos osa kaiuttimista on tavallisia passiivi malleja ja esim aluksi pääkaiuttimet tulisivat Geneleciltä? Voiko nuita huoletta sekoittaa? Vahvistimena Marantz NR1504 jossa on pääkanaville pre-out ja subille eli en edes voisi hommata muuta kuin pääkanava parin Geneiltä ennen vahvistimen päivitystä. Onko realistista miettiä pidemmällä aikavälillä koko teatterisetupin digitalisointia? Katselin että Genelecillä on myös malleja jotka ottaa digitaalista linjasignaalia sisään ja kalibrointi heidän omalla softallaan tarvittaessa vaikka n-määrälle kaiuttimia. Esim tämä bundle mahdollistaisi startin tälle tielle: link. Onko mahdollista kytkeä tuollaisia kaiuttimia nykysettiin GLM kalibroituna? Aika monimutkaisia vaihtoehtoja kun alkaa miettimään. Yksi asia oli varma että G3 ja G4 kuulostivat tosi hyviltä.
Voi ja tolkun vahvistimet eivät tuosta pahastu. Ongelmaksi tulee löytää laite, joka ottaa ääntä HDMI:llä sisään ja antaa sitä diginä ulos muuta, kuin HDMI:tä pitkin. Trinnovista ilmeisesti saa ja hintakin on vain vähän alle 19 tuhatta euroa. Ongelma on käsittääkseni se, että jos signaali otetaan HDMI:nä sisään ja annetaan muulla liitännällä ulos, kopiosuojaus on purettava tuossa kohtaa. Ja sehän nyt ei käy, tai menisi levyjen rippaaminen muka helpoksi. Asetukset voi tehdä ja tallentaa kaiuttimiin. Eli kyllä.
HTPC ainoaksi lähteeksi ja tollanen sen ja digi-Genejen väliin: https://www.minidsp.com/products/usb-audio-interface/u-dio8 Digi-digi rock 'n' roll. HDMI:n joutuu tosiaan unohtamaan, jos ei ole rahkeita ja intoa maksaa maltaita. Oppo UDP-203:een saa "kohtuuhinnalla" (olisko ollut ~500 € tai $) modin, jolla 7.1 analogilähdöistä tehdään monikanavaiset S/PDIF-lähdöt. Ja S/PDIF kelpaa AES-tuloihin ainakin, jos väliin tyrkkää impedanssimuuntimen
Eikö tuo nyt toisaalta ole turha toimenpide? Genelec -siis Sam-versiot- hoitaa tavallaan nuo asiat, niissähän on dac. Kyllä minusta yksinkertaisin juttu on hommata suosiolla oikea av-vahvistin elokuvaääntä varten. Minulla ei ainakaan ole ollut mitään valittamista 2 ch diginä ja monikanava analogisena kokoonpanosta.
Tarkoitit varmaan tässä yhteydessä A/D-muunninta, vaikka D/A-muunnin on tietysti myös. Kyllä mäkin sanoisin, että normaalissa käytössä ei tule isoa haittaa, vaikka signaali käy välillä analogisena. Monikanavaäänen vieminen alusta loppuun asti diginä kaiuttimelle on tehty sen verran hankalaksi, että ei mielestäni ole vaivan arvoista.
No niinhän tuo tuntuu, ja alkuperäinen ajatukseni olikin vain teoriatasolla. Pitääpä funtsia ja kysellä saisiko nuita genejä myös käyttää kotikuuntelussa.
Ei haitta toki iso ole, mutta monituiset kerrat olen testaillut suoraan diginä Genelecille vs. laitetaan läppärin (Roon) ja Genelecin väliin Marantzin av-7005 "pure direct"-moodissa. Pakko myöntää että tämä digi-versio kyllä miellyttää minua enemmän. Siitä puuttuu kaikki analogisen version hienoinen "epämääräisyys", tai jokin jota en osaa oikein kuvailla. Mutta joka kerta lopulta päädyn kuuntelemaan digi-versiota. Varsinaista intohimoa ei ole kumpaakaan kohtaan! Päinvastoin -jäisi muutama toimenpide välistä pois siirryttäessä monikanavaan, mikäli en kuulisi eroa Marantzin tappioksi.
Jos SAM-Geneihin kytkee lähdelaitteen analogisesti, niin lähdelaitteen analogilähtöjen antotasoista riippuen Genejen volume-säätimen nollataso (+- 0 dB) voi tulla huomattavastikin nopeammin vastaan kuin digisignaalilla. Tämä on relevantti pointti varsinkin RCA:n "normitasoa" noudattavien laitteiden tapauksessa kuten esimerkiksi tuon Oppon UDP-203:n kanssa. Ko. soittimen isoveljen XLR-lähdöissä onkin sitten enemmän hönkää, mutta nekin ovat tarjolla vain stereo-signaalille.
Jos signaalin vie SAM-sarjan Genelle analogisena ja GLM-korjaus tehdään, signaalille on pakko tehdä A/D- muunnos (ja sen jälkeen D/A). Vaikka tuosta tuskin on havaittavaa haittaa, se on sinänsä täysin turha toimenpide ja varmasti jotain siinä menetetään. Ensin diginä vahvistimeen, sitten analogisena Genelle, taas digiksi huonekorjausta varten ja lopulta analogisena analogiseksi toistoon. Viritellään vedonlyönti, että saadaanko edes ensimmäisen D/A - A/D -pyöräyksen jälkeen digitaalista sigbaalia vertaamalla bitperfectiä tulosta eli täysin sama tallenne diginä. Rohkenen arvata, että ei. Siihen sitten vielä yksi D/A perään. Eli lyhyemmin, jos signaalin viemisestä analogisena ja sen jälkeen digitoinnista ei ole havaittavissa olevaa haittaa, siitä ei edes teoriassa ole mitään hyötyä ja signaalinsiirron kannalta tuossa yksi A/D - D/A ylimääräistä.
Edelleenkään sillä ei ole mitään merkitystä missä se DSP ja DA tehdään. Otetaan Marantz 8505 etunen jossa on AKM parasta tai Yamahan 5200 jossa on ESS parasta muunninta sisällä ja nykyään kun kummassakin on kunnollinen DSP kaiuttimille niin ei sitä paljon muualla tarvita. Valitettavasti kummallakin esimerkiksi noista merkeistä on vasta kalleimmassa mallissa omalla PSU:lla oleva kunnollinen analähtöaste ja 0 dBFS on asetettu riittävän korkealle. Ei varmasti ole eroa digi/ana välillä. Ylimääräiset AD/DA on täysin turhia ja pilaavat vaan ääntä.
Tarkoititko kenties Marantz av 8805? Kyselenpä nyt vaan kun on käynyt mielessä päivittää nykyaikaan tuo Marantzin av7005. En vaan ole vakuuttunut mitä parempaa esim. uusi 7705 toisi äänen osalta? Kuvapuolelta kyllä löytyy viimeisimmät uutuudet, mutta kun elokuvat tulee katsottua Panasonic DMP-UB900:lta suoraan tykille menevän johdon kautta, niin kuvapuolella ei ole kovin suurta tarvetta. Kuinkahan mahtaa olla äänipuoli hoidettu 7705:ssä -onko mitään käsitystä? Ja mitähän tuo mainitsemasi "AKM" tarkoittaa?
Epäilen ettei 7705 ole vielä omaa ana-audio +/- PSU:ta ja XLR-liittimiin nostettuja tasoja. Tuon voisi kyllä joskus selvittää. AKM on japsi AD/DA piirien valmistaja. ESS on Kalifornialainen. Parhaat alallaan.
Taitaapa SAM Genet tehdä aina AD - DA muunnoksen analogia sisääntuloihin tulevalle tavaralle, riippumatta siitä käytetäänkö GLM korjausta.
Siksi kannattaakin HDMI systeemeihin ostaa 8050B tai 1032B eteen ja pienempiä taakse kun turhasta ei kannata maksaa. Varsinkin kun kukaan maailmassa ei valmista 5" L ja R kaiuttimia. 6,5" kun on nafteja. JBL tai Trinnovin etupään kanssa voi ostaa sitten digi-inputtisia. Noissakin on sitten p*run hyvä DSP itsessään.
YPAO tuskin on GLM tasoinen vieläkään - varsinkaan muokattavuudessa. Häh? Ensin sanot, ettei ole väliä digi vai ana, mutta heti perään että ylimääräinen AD/DA pilaa äänen. Ja varmasti on eroa SAM-Genejen tapauksessa digi vrt. ana välillä - ainakin, jos mittaamaan aletaan.
Hyvin pitäisi onnistua kolmannen genelecin (ja vaikka 5.1 järjestelmänkin) liittäminen kaiutinlähtöihin linjamuuntimen avulla. Genelec taisi myös aikaisemmin ohjeistaa miten aktiivikaiuttimen sai kaiutinlähtöön ennen kuin pre-outit yleistyivät. Esim. Ebaystä löytyy kyseisiä muuntimia valmiina vaikka kuinka paljon, kannattaa vaan katsoa ettei ihan halvinta rimpulaa hanki. https://www.ebay.com/p/Sni-35-PAC-S...Wire-to-RCA-Audio/2255547110?iid=382211085199
Olisi kiva tietää, että mikä käytännön vaikutus on esim. digitaalisella jakosuodolla verrattuna analogiseen, mutta taitaa olla liikesalaisuus.
Digital filtering and processing results in an absolutely flat, neutral response, with imaging that simply has to be heard to be appreciated. Kummilla vastuksilla tuo kohinan lisääminen eli kaiutintasosta pudottaminen linjatasoon pitää tehdä? Massa vai metallikalvolla? En kyllä tuollaista viritystä laittaisi edes saunan pukuhuoneeseen. Grandelle vinkkinä: https://itunes.apple.com/us/developer/yamaha-corporation-of-america/id408058585