Vastaavanlainen linjamuunnin on toiminut ainakin omassa käytössä erinomaisesti keskikanavalle. En ole havainnut mitään lisääntyneitä kohinoita yms. häiriöääniä. Ääni on korvinkuultavasti identtinen normaaleihin pre-outteihin nähden. Höpö, höpö, sillä ainakaan Genelecin tapauksessa näin ei ole. Taitaa myös osa JBL:n aktiivikaiuttimista tehdä ihan samaa, eikä ääni mihinkään pilaannu. Eiköhän nämä valmistajat ole testanneet asiaa riittävällä tasolla tuotekehityksen osalta. Ylimääräisen AD/DA muunnoksen avulla voidaan sitävastoin saavuttaa monia etuja vaikkapa DSP:n kautta, siksi näin tehdään.
Epäilen että minä ja kelinci ei asuta samalla planeetalla? Lundin Thomas on näköjään saanut myytyä kotimaahansa kasan eli 35 Genelec 8320-älykaiutinta, viisi 8331 The Ones -sarjan koaksiaalikolmitiekaiutinta ja neljä 7050-aktiivisubwooferia. Noilla jo 22.2 TV-ääni jo syntyykin.
Onko todellakin näin? Luulin että kalibroinnin voisi tehdä pelkällä subbarilla ja valita GLM:sta jakotaajuuden jonka ylittävät voisi ohjata myös muihin kuin SAM-kaiuttimiin.
7300-sarjan subbareissa siirryimme ns. distributed bass managementiin, joka käytännössä tarkoittaa, että subbarissa tehdään vain alipäästösuodatus, mutta ylipäästösuodatus tehdään kussakin kaiuttimessa, joka luonnollisesti onnistuu vain SAM-kaiutinmalleissa. Subbarin lähtöliittimissä on identtinen signaalikopio sisääntulevasta signaalista ilman mitään signaalinkäsittelyä. Poikkeuksena tähän 7360A, 7370A ja 7380A malleista löytyy myös vanhan mallinen centralized bass management, jonka avulla pystyy tekemään 85 Hz kiinteän ylipäästösuodatuksen subbarissa (toiminto on vakiona päällä, mikäli subbari ei ole kytketty GLM:ään, vastaavasti GLM:ään kytkettynä toiminto pitää aktivoida ohjelmallisesti).
Karkeasti sanottuna sillä saadaan lisää tarkkuutta ja joustavuutta suodatusten tekemiseen. On paljon helpompaa ja tarkempaa muokata numeroita kuin kolvailla piirilevylle vastuksia ja kondensaattoreita. Suodattimet voivat olla monipuolisemmat, joten lopputulos on lähempänä ideaalista.
Ihan sama, montako appista on, jos kaikki ovat paskaa. Ja missä deskarisofta? Eihän tarkkaa graafien käpistelyä edes pysty tekemään millään 5-6" kosketusnäytöillä. Ja mikä noista on YPAO-kalibrointien muokkaamiseen? Nimien perusteella ei mikään.
Ei muuta kuin ostamaan digi genet ja väkertää niihin analogiset jakosuotimet. Uskon että dititaalisella jakosuodolla yms. (jopa ilman GLM:n kaltaisia lisä hyötyjä) päästään osaavissa käsissä parempaan lopputulokseen, mitä analogisella. Jopa siinä tapauksessa että joudutaan tekemään ylimääräinen AD-DA muunnos.
Digitaalinen vs. analoginen ero on olematon verrattuna aktiiviseen vs. passiiviseen jakosuodatukseen, siitä tulee muita etuja jotka olikin jo kerrottu.
Tosi hyvät valinnat nyt kun samalla on myös itärannikon NAB. On se muuten oudon näköinen luonnossa tuo valkoinen S360. Sitä tuskin kannattaa tuonne viedä. Vinkkinä teille: pari länsirannikon firmaa jakaa osaston 1E05
Näin oletin, mutta ei jaksanut googlata. Joka tapauksessa tiivistetysti: - elokuvaääni on käytännössä vietävä Geneille analogisena, jos temppuilut ja yli kymppitonnin vahvistimet jätetään laskuista - tämä johtaa siihen, että ketjussa tehdään yksi A/D-D/A muunnos enemmän, kuin olisi tarpeen (Gene haukkaisi digiäkin sisään, jos sellaista olisi tarjolla) - tuosta A/D-D/A muunnosta ei koskaan ole äänelle hyötyä, - tuosta A/D-D/A muunnosta voi teoriassa olla jotain haittaa, mutta käytännössä sitä tuskin havaitsee millään ja joka tapauksessa tavanomaisessa akustiikassa korvien siirtäminen 20 cm vaikuttaa ääneen, joten jokainen voi miettiä, kannattaako tuon teoreettisen haitan merkitystä surra sekuntia pidempään.
Listasta puuttuu antotason sopivuus AD-muuntimelle. AV-eturin pre-outeista otettuna ja hiljaa kuunneltuna takuulla häviää jotain (koska digitoidaan liian kaukana 0 dBFS:stä). Kovempaa kuunneltaessa ongelma ei ole relevantti, mutta yliohjaako AV-eturi AD-muuntimia, se on toinen juttu. Valitettavasti pre outeista ei saa kiinteällä tasolla signaalia ulos eli vaihtoehdot ovat etsiä sopiva volume-asetus ja käyttää GLM:n volume-säätöä tai asettaa se täysille ja käyttää vahvistimen volume-säädintä (jolloin hiljaisilla kuunteluvoimakkuuksilla satetaan menettää dataa).
Jos suodatukset tekee AV-vahvistimessa, niin eihän subbarin tarvitse osata sen enempää yli- kuin alipäästösuodatustakaan. Sen sijaan subbarin vaihe pitää pystyä ainakin tasolla 0 tai 180 asetta säätämään. Tuon 7350:n etu olisi huonekorostumien tasaus GLM:n avulla. Minulla kun pääkaiuttimet olisi 6010:t, niin niissä on tavallaan ylipäästö vakiona, kun nehän ei edes toista paljoa alle 85Hz.
The nominees are: Adam Audio S3V Genelec 8341SAM PMC Result 6 Unity Audio Boulder MkIII And the Resolution Awards 2018 winner is Genelec 8341SAM. Tuo onkin Onesista "paras" kun pienin on vähän turhake ja isoin alapäästä löysähkö ja ponneton. Onnea vielä siitä että saitte Genejä kiinaan heidän ensimmäiseen Atmos ulkotuotantoautoon. Sinnekkin on mennyt pari 7360 tukemaan LF:n osalta noita Onesia. Ne kun tartee noita. Ja LFE:n sitten jotain muuta.
Muori havittelee uuteen asuntoonsa TV:n yhteyteen Genelecin kaiuttimia ja näihin liittyen kysymyksiä: Riittääkö TV:n rinnalle G Onet vai suositteletteko G Two? Volumen säätö onnistunee kaukosäätimestä, mutta käynnistyykö/sammuuko kaiuttimet TV:n perässä?