Käsittääkseni Ikea ei irtisanoudu takuusta poistomyynti-tuotteidenkaan osalta. Ainakaan minulle ei sellaista ilmoitettu. Enkä usko, että Suomen kuluttajasuojalaki edes mahdollistaa yrityksen vapautumista virhevastuusta millään ilmoituksella. Eikä sellainen toiminta varmaankaan palvelisi edes millään tavalla Ikean tavoitteita. Vai oletko nähnyt heidän mainostavan "tuotteita, joiden kestävyydestä eivät ota mitään vastuuta"? Ei tietenkään!
Virhevastuu voidaan kyllä purkaa yhteisellä sopimuksella. Ja tämä nyt ei ollut yhtään tavallinen tapaus josta voisi vetää mitään johtopäätöksiä. Toivottavasti myös lapset tajusi sen.
Voidaanhan sitä sopia vaikka kuuraketin rakentamisesta yhteisellä sopimuksella, mutta sillä ei edelleenkään olisi mitään tekemistä sen kanssa minkälaista liiketoimintaa ja minkälaisia sopimuksia Ikea haluaa tehdä. Mikä tästä tapauksesta tekee mielestäsi sellaisen, että mitään johtopäätöksiä ei voi tehdä? Ja mitä lasten pitäisi mielestäsi tajuta? Senkö, että Ikealla olisi ollut täysi oikeus olla soittamatta sitä viimeistä puhelua? Toki näin on ja sen he tietävät. Ei mikään laki pakota yritystä hoitamaan asioita tyylikkäästi. Onneksi Ikea teki sen siitä huolimatta.
Edelleen Ikean kannattaisi viedä kaatikselle nuo näytillä olleet. Se että kyseessä on poikkeuksellinen näytteeksi kasattu ja poistomyynnistä ostettu vie pohjan koko blogilta.
En ole asiasta samaa mieltä. Se onko myytävä tuote valmiiksi kasattu, poistomyyntituote, esittelykappale tai mitä tahansa ei muuta kapan osapuolten vastuita eikä kaupanteon ja asiakaspalvelun velvollisuuksia (tai sanotaan vaikka yleisesti hyväksi ymmärrettyjä pelisääntöjä, jotka muuten opetetaan jo kauppiksessa). En ole myöskään samaa mieltä tuosta kaatis-asiasta. Esimerkiksi Verkkokauppa.com myy poistotuotetteita ja asiakaspalautuksiä löytöpisteessään ja olen samalla tavalla sen osaston ystävä kuin Ikeankin löytöpisteen. Nykypäivänä pitäisi pyrkiä yhä enemmän ja nopeammin kiertotalouteen ja vähentää hävikkiä. Tästä syystä löytöpisteet ja muut vastaavat ovat erittäin tervetulleita.
En sotkis Verkkiksen löytöpistettä jonkun kasaamaan näytekappaleeseen jotka kuuluisi kaatikselle. Ikean hölmöilyä myydä niitä tai antaa niille jotain jälkihoitoa. Näen tuon blogin tässä tapauksessa lähinnä pätemisen tarpeena.
Jos kaapista kerran kiinteä rakenteellinen osa pettää niin onhan se nyt valmistusvirhe eikä mikään muu. Jos se koko kaappi olisi varsinaisesti koottu päin helvettiä ja siksi pettänyt olisi asia toinen. Oliko siinä merkkiäkään että oli liimaa käytetty? Snäckbyn ei kannattaisi juuri höpistä pätemisistä.
Snäckby: Siihen näkemiseen ja mielipiteeseen sinulla on toki oikeus. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että "jonkun kasaama näytekappale" ei ole lähtökohtaisesti kaatiskamaa, vaikka sen olisi kasannut joku harjoittelija.
Itse hyllystä sen verran, että onhan toi aikas hasardia kun pelkät tapit pitää tukujalkoja kiinni. Niissä hyllyissä kun olen itse Ikeasta ostanut niin on ollut ne kiristysruuvit kriittisissä kohdissa.
Taisi IKEa vaan säikähtää tuota blogia. Sitähän voi joku vaikka lukea. Tulee tästä mieleen sen Audimiehen protesti. Pätkääkään ei liikettä kiinnostanut kunnes rupesivat uutisoimaan maanlaajuisesti. Yhtä äkkiä lähti diesel korjaukseen. Ja sehän tässä on ollut koko prisonerin motivaatio ja tietysti onhan se kiva tuntea itsensä tärkeäksi kaikkien etujen puollustajaksi ja mainostihan tämä mukavasti sitä blogia.
Olen aidosti iloinen jos blogini on auttanut Ikeaa kehittämään asiakaspalvelukäytäntöjään. Mutta yhtä hyvin olisin voinut kirjoittaa asiat vaikka Facebook-muistiinpanona ja jakaa sitä. Blogi on työkalu, ihan kuten paperi ja kynä. Kirjoitan blogiini kuitenkin niin harvoin, että lukijoiden kalastelusta tuskin voi puhua Mut kun päästiin Audi -aiheeseen niin yksi aihe josta voisin joskus kirjoittaa olis kyllä Dacia ja eräs autokauppa joka niitä myy. Ei oo kauheen vakuuttavaa ollut sekään meininki... Mut en tiedä jaksanko tosta avautua koskaan.
Avaudu vaan, sillä vaikka kärkkäästi arvostelen, on sinun toiminnastasi kuitenkin hyötyä meille kaikille kuluttajille. Vaikka en itse periaatteellisista syistä pysty moiseen, niin on kuitenkin hyvä, että suuretkin firmat joutuvat vähän varomaan tekemisiään ja miksei pienetkin.
Tuota kaappia ei mitkään kiristysruuvit olisi pelastaneet. Moka mikä moka, jos koko paino makaa vain muutaman millin puutappien varassa, niin oikea syyllinen on moisen rakenteen suunnittelija. T: Vesku
Noita puutappeja on käytetty maailaman sivu ja jos oikeaoppisesti olisi käytetty niiden kanssa puuliimaa tollasen pienen kaapin päällä voisi vaikka vähän raavaampikin kaveri köllötellä ja varmasti kestäisi, puhumattakaa käytöstä johon moinen kaappi on oikeasti suunniteltu.
Nuo Hemnesit kyllä taitaa olla umpipuuta....eli tuo kommentti ei kyllä osunut maaliin. IKEA HEMNES -sarja on nostalginen, maalaisromanttinen huonekalusarja makuuhuoneeseen....ei ihme että hajoaa kun oli väärässä huoneessa. Tuo Dacia selittää kyllä paljon...ymmärtääkseni niillä on tapana siirryttäessä paikasta A paikkaan B pysähtyä yllättäen paikassa C ja Dacian matka jatkuu hinausautolla kohti paikkaa D eli korjaamoa. Noitakin varmaan myydään jossakin poistomyynnissä?
Eipä tuo Snäkärin kommenttikaan osunut maaliin: IKEA on jo päättänyt korjata/korvata vahingon joten lienee turha yrittää syyllistää tuotteen ostajaa, vaikka ei itse IKEAn tuotteita ostaisikaan, ainakaan poisto-osastolta.
Toki koeajokäytössä ja myyjien käytössä olleita autoja saa vähän halavemmalla. Laadukkaita ja varmasti hyvin pidettyjä.
Ikeassa kyllä näkyy tuon lipaston kohdalla näin: ikea.fi /Makuuhuone Lipastot Eli liinavaatteille se on tarkoitettu. M.O.T. Vegasissa oli koeajettavana Viper Cabriolet. Olihan hyvin revitetty takarenkaista päätellen...
Minkähän "lipaston" tietoja näkkäri kahtelee Vegas huuruissaan, aloitusviestissä/blogissa on kaappi kahdella ovella ei mikään lipasto. Kyseistä kaappia ei IKEAn sivuilla käsittääkseni enää ole myynnissä.