Itse lähes aina diggaillu Star Warseista ja uusistakin löytyy lemppareita, kuten Rogue One - tunnelma erittäinkin kohdallaan. Osat 1-3 jäänyt kertakatseluun ei mitään hinkua katsella uudestaan. 1-3 osissa cgi liian näkyvässä osassa. Han Solon (vai pelkkä Soloko se on) aikana nukahti teatteriin, ei siis mikään lemppari kaanonissa - pitäs loppu katsoa ”uudestaan”. Hyviä seikkailuscifileffojahan nämä pääpiirteissään on.
Mielestäni THX 1138 on ihan pätevä ja mielenkiintoinen scifi-leffa. Tuosta on tosin aikaa melkein 10 vuotta kun olen sen viimeksi nähnyt, eli ei ole ihan tuoreessa muistissa. American Graffiti sen sijaan on oikein hyvä tekele kaikin puolin. Itse en myöskään aliarvioisi Lucasin panostusta alkuperäisten Star Warsien ja Indiana Jonesien suhteen, koska ensimmäisen Star Warsin lisäksihän mies kuitenkin kynäili kaikkien näiden leffojen juonet, vaikka toki siellä oli mm. Lawrence Kasdania ynnä muita työskentelemässä käsikirjoituksen parissa (New Hope on ainut leffa näistä, jonka käsikirjoitus on kokonaan Lucasin käsialaa). Star Warsia ja Indiana Jonesia ei myöskään olisi lainkaan olemassa ilman Lucasia, koska molempien leffasarjojen perusidea ja asetelma lähti hänestä. Eli itse kyllä pidän Lucasta lahjakkaana ja annan paljonkin arvostusta Lucasille leffoista, joiden parissa mies on työskennellyt 70-80 -luvuilla, mutta toki mies oli myös monien muiden lahjakkuuksien ympäröimänä näiden leffojen parissa, kuten mm. John Williams, Steven Spielberg, Ben Burtt, Lawrence Kasdan yms., jotka auttoivat Star Warsin ja Indyjen maailmojen ja identiteetin luomisessa vahvasti. Tämä nyt ei ole mitään uutta tai yllättävää, mutta Lucasilla pitäisi olla joku hillitsemässä/hiomassa miehen ideoita tai tiettyjä käytänteitä (mm. liiallinen CGI:n käyttö, huumorintaju ja dialogin kirjoittaminen) ja tämä tuli tosiaan selvästi esille Prequeleissa ja mielestäni myös Indy 4:ssa. Tuossa oli myös keskustelua vähän siitä, onko Disney paskonut Star Warsin, niin mielestäni on. Leffojen runsas julkaisutahti ja (lähinnä pääsarjojen leffojen) huono vanhojen hahmojen ja perinteiden kohtelu/kirjoitus on mielestäni todella lyhytkatseisesti toteutettu. Solo oli ensimmäinen ikinä tappiota tehnyt Star Wars -leffa. The Last Rian Johnson Movie oli mielestäni sarjan huonoin leffa, jopa huonompi kuin Episodit I ja II. Itse pidin prequeleista lähinnä lapsena, eikä mikään niistä ole hyvä leffa mielestäni, mutta mikään noista ei ole myöskään ihan hirveä tekele ja mm. Rotten Tomatoesin keskiarvot ovat aikalailla kohdillaan noiden leffojen suhteen mielestäni. Ei riittänyt, että Lost Jedi oli huono leffa, vaan mielestäni tuo oli ns. franchise killer -leffa monella tapaa ja ainakin väliaikaisesti se latisti mielenkiinnon sarjaa kohtaan täysin. Enkä puhu tässä vain itsestäni, vaan tämä tuntuu olevan aika yleinen mielipide mm. useiden ystävien ja tuttujen kesken ja myöskin netissä tuntuu olevan samoja ajatuksia. Tuohon oli itselläni ainakin useita syitä ja yksi niistä tärkeimpänä oli sarjan tärkeimmän hahmon totaalinen raiskaaminen. Leffa myös teki lipputuloissa noin 700 miljoonaa dollaria Force Awakensia vähemmän rahaa, mikä on todella iso ero. Itselläni ei ole myöskään mitään mielenkiintoa näillä näkymin Episodi ysiä (tai mitään muitakaan noita ilmoitettuja leffoja) tai tuota tulevaa live action -sarjaa kohtaan. Disneyn Star Warseista sieltä on tullut mielestäni yksi hyvä leffa, kaksi ok-tason (unohdettavaa) leffaa ja sitten yksi surkea pökäle, joka olikin sitten kasa sitä itseään.
Ei täällä mitään hater-laseja pidetä. Bongasin vain ketjun alkupäästä oraakkelin lausunnon, jossa kerrottu että 20 vuoden kuluttua kriitikot ja yleisö arvostavat episodeja 1-3 aivan kuten episodeja 4-6. No näin ei ole vielä käynyt. Toki jos sinulla on parempi lähde, niin voit esittää sen. Ihan ok 3/5 ei ole sama kuin alkuperäisten saamat 5/5 arviot sekä kriitikoilta että yleisöltä.
Alkuperäiset leffatkaan eivät saaneet laajaa suitsutusta kriitikoiden suunnalta, ja miksi olisivat saaneet? Elokuvakriitikothan ovat elitistisiä "paskiaisia", jotka tuomitsevat elokuvia mielensä mukaan näyttääkseen fiksuilta. Siis ns. taide-elokuva saa suitsutusta samalla kun kaikki viihteellinen ja "kaikenikäisille" suunnattu tuomitaan lapselliseksi roskaksi. Kun minä puhun arvostuksesta niin tarkoitan elokuvatutkijoita. He osaavat olla vähemmän asenteellisia (tieteellisempiä).
Kyllä mm. New Hope voitti 7 Oscaria (oli muistaakseni 10 ehdokkuutta) ja molemmat jatko-osat voittivat muistaakseni ainakin yhden pystin molemmat. Tämän lisäksi Wikipedia (en jaksa etsiä mitään oikeaa lähdettä) sanoo seuraavaa:
Pidätkö Oscar-palkintoja luotettavana mittarina? Lucasin leffoista on sanottu sitä sun tätä ajan mittaan. Mikä sanomisten mukaan se nerouden määritys sitten menee? Minä on määritellyt omilla aivoillani Lucasin neroksi ja uskoisin elokuvatutkijoiden päätyvän samankailtaisiin päätelmiin.
Eiköhän kaikista leffoista ole sanottu ajan mittään "sitä sun tätä", oli leffa sitten Godfather tai Schindler's List.
No en ohjaamisesta puhunutkaan mitään. Vaan "tekemisestä" yleisesti. Ehkä jäi vähän epäselväksi. Mutta Lucas kuitenkin käsikirjoitti elokuvat ja oli tekemisessä myös muutenkin yleisesti mukana. Imperiumin vastaiskun ja varsinkin Jedin Paluun kohdalla Lucas oli jatkuvasti seuraamassa, miten kuvaukset etenevät ja hyväksymässä lopputulokset. Ja koko Indyhän on ideana Lucasin päästä tullut. Vaikka hän ei niitä ohjannutkaan, niin todella paljon oli mukana päättämässä elokuvien asioista. En kyllä täysin allekirjoita sitä, että Lucasilla mitenkään kauheasti tuuria olisi ollut elokuviensa kanssa. Toki tuuria pitää jonkin verran olla (niistä ei koskaan kuulla, joilla sitä ei ole), mutta hyvä osaaja (oli sitten ala mikä tahansa) myös luo itse oman hyvän tuurinsa. Lucas menestyi jo yliopistossa lyhytelokuvillaan ja oli selkeästi joukosta erottuva. American Graffitin myötä hänestä tuli jo kuuluisa ohjaaja. Mutta Tähtien sodan tekemisen alkaessa ei Graffiti vielä ollut teattereissa ja kyllä Lucas on noiden molempien kirjojen mukaan kyllä nähnyt suuren työn elokuvien eteen. Ja Lucas oli aikamoinen työnarkomaani. Käytännössä 24/7 teki usean vuoden ajan töitä Tähtien sodan eteen. Joten kyllä miehellä yritystä myös oli. Toki hän itsekin kirjoissaan myöntää, että ei ole mikään tarinaniskijä eikä kirjoittaminen ole hänen juttunsa. Ja sen, että häntä ei niinkään kiinnosta juoni (yliopistossa kiinnostui enemmän dokumentaarisista taide-elokuvista, joissa ei ollut juonta) eikä henkilöhahmot. Hän halusi tehdä puhtaasti mustavalkoisen (hyvä vs. paha), nuorille suunnatun ja tunteisiin vetoavan elokuvan aikana, jolloin elokuvat olivat vanhojen hollywood-pappojen vakavia poliisielokuvia. Ja mielestäni Lucas onnistui hyvin. Sen lisäksi, että scifistä tuli taas hieno juttu, Lucas tosiaan uudisti leffojen tekemisen digitaalisesti. Ja myös bisneksen tekemisen siten, että isot studiot eivät enää pomottaneet tekijöitä niin paljoa. En tiedä oliko Lucas taiteellinen nero. Mutta tietynlainen nero hän oli. Koskaan hän ei ole henkilökohtaista Oscaria voittanut, mutta hänen luomuksensa ja perustamansa yritykset ovat voittaneet niitä kymmenittäin. Toki Lucas on saanut elämäntyöstään https://en.wikipedia.org/wiki/Irving_G._Thalberg_Memorial_Award -palkinnon. Kannattaako Lucasista edes niin kauheasti väitellä? Toki voi, mutta kannattaako? Ei episodit 1-3 ole edelleenkään omissa kirjoissani kovin kummoisia elokuvia. Eikä mieli tee niitä katsella. Kirjat avaavat Lucasin ajatuksia elokuvien takana, mutta vaikutus on enemmänkin sen ymmärtäminen, miksi Lucas teki niin kuin teki. Eivät ne kuitenkaan elokuvia paranna. Episodit 4-6 ovat lapsuuden klassikoita. Sitä ei muuta mikään. Kirjat antavat kuitenkin hienon kuvauksen siitä, miten nuo lapsuuden klassikot ja niiden taika on saatu aikaiseksi. Ja kyllä Lucasille pitää kiitos sanoa ainakin noista kolmesta leffasta. Kiitos, Lucas! edit:typoja
No tuo oli niin sivujuttu koko kirjassa. Siis THX:n tekniikka. Voi toki olla, että muistelen myös hieman väärin. Tuo nyt lukemisen alla oleva Making of Staw Wars e-kirja on siitä kätevä, että siinä on sekä ääninauhoituksia että videoita seassa. Ja se perustuu pitkälti haastatteluihin, joita tehtiin elokuvan teon aikana ja ennen elokuvan julkaisua. Jolloin ei vielä tiedetty sen menestyksestä eikä se päässyt värittämään haastatteluja. Haastattelut olivat osa aluperäistä making of -dokumenttia, joka kuitenkin jäi kesken ja materiaali oli laatikoissa 30 vuotta ja tuossa siis (2007) eka kertaa julkaistu. Suosittelen.
Jeps, mutta pointti tuossa aiemmin oli, että alkuperäiset leffat saivat aikanaan yleisesti positiivisen vastaanoton kriitikoilta. Tässä vielä jotain poimintoja Star Wars.comin artikkelista koskien alkuperäistä leffaa. Se, että ihan kaikki eivät leffasta pitäneet, ei tarkoita sitä, etteikö se olisi silti saanut positiivista vastaanottoa. Lähde: https://www.starwars.com/news/star-wars-original-reviews-1977
Joo, ehkä ei ollut vielä "vieläkö se Lucas jauhaa näitä SW-leffoja" -asennetta. 70-luku oli vähemmän kyynistä.
Lucas on kehittänyt elokuvateknologiaa ja loi SW-maailman 70- ja 80-luvuilla ja sen perusteella prequelit on loistavia elokuvia? Häh?
Itse pidän prequel-leffoja loistavina ihan niiden omien ansioiden takia, mutta ihan miten vaan…" Tässä ketjussa menee vähän sekaisin Prequel Trilogia ja Lucas elokuvantekijänä.
Jos nyt luetaan nuo viestit #619 lähtien, niin periaatteessa kaikki on samaa mieltä, että 4-6 hyviä ja 1-3 keskinkertaisia? Sitten tämä Lucasin nerous. Otetaan ihan vaan muutama ehkä saman määrityksen ansaitseva. Kubrick, Eastwood, Hitchcock, Leone, Cimino, Lean, Ford, Hill, Peckinpah, Carpenter ja monia muita, joita en edes muistanut mainita, niin kaveri joka ehkä ohjasi kolme hyvää elokuvaa, on tässä joukossa, joka on luonut vuosi kymmeniä kestään uran elokuvaohjaajina?
Kyllä tämä on nyt puhdasta totuuden muuntelua omien pointtiesi tueksi, eikä pidä paikkaansa. Jos ihan oikeasti tuollainen käsitys on syntynyt, niin et kovin paljon arvioiden lukemista taida harrastaa? Ei siinä mitään, mutta pysytään nyt faktoissa. Esimerkkejä arvostetuista, kaikille sopivista, viihteellisistä elokuvista on lukemattomia. Rautalangan vääntäminen ei liene tarpeen, jokainen löytää esimerkkejä helposti itsekin halutessaan.
Tähän Lucasin nerous vs. Prequel-trilogian kehnous - keskusteluun ei hyödytä osallistua ellei ole valmis vääntämään harjateräksestä. Tämä koko keskustelu kun pysyy yllä vain tahallisella väärinymmärtämisellä, leväperäisellä sanojen käyttämisellä ja silkalla kettuilulla. Henk. koht. en voi ymmärtää miksi ketään pitäisi neroksi olla kutsumassa, paska termi. Vanha trilogia hyvä, Prequel kehno. Moni ihminen on tehnyt hyviä ja huonoja leffoja, riippumatta siitä kutsuuko joku häntä neroksi vai ei. Vaan ei toisen elokuvamaku ja muutama huono leffa riitä syyksi lakata kutsumasta neroksi. PS. Harmi että Prequel-trilogia ja Special Editionit vei niin paljon aikaa. Lucas kun olisi voinut sinä aikana tuottaa vaikka minkälaista klassikkoa kun olisi vain oikeat ohjaaja/käsikirjoittajakumppanit löytänyt.
Koska ensimmäisen tähtien sodan tekeminen oli Lucasille niin raskas kokemus (taiteellisesta vapaudesta taistelu/rahasta tappeleminen/tekniset ongelmat/sääongelmat Tunisiassa jne.) että vatsahaavakin meinasi tulla ja henkikin vaarassa, niin seuraaviin elokuviin Lucas halusi toisen ohjaajan avuksi keventämään vähän omaa työmäärää. Siksi Kershner and Marquand (Lucas halusi David Lynchin, joka kieltäytyi kunniasta) tulivat kehään. Tämä ei tarkoittanut, että Lucas olisi ollut syrjässä luomisprosessista, jonka suhteen hän halusi olla vankasti naruissa kiinni. Star Wars on niin paljon enemmän kuin ohjaus kuvauksissa. Esi- ja jälkituotanto on massiivista. Pienoismalleja/konseptitaidetta täytyy hyväksyttää ja kehittää jne. ja kuvausten jälkeen väännetään tehosteita hullun lailla. Lucas oli tiiviisti mukana kaikessa tässä. Olen ymmärtänyt, että Lucas ohjasi episodeissa V ja VI kakkoskameraa ja valvoi ykköskameran kuvauksia. Lucas on siis toiminut tavallaan ohjaajan ohjaajana. Elokuvissa on hyvin tyypillistä, että alku- ja lopputekstit eivät niin tarkasti kuvaa työmäärää, mikä on elokuvan eteen tehty. Esim. Poltergeist-elokuvasta on suuren osan ohjannut Spielberg, vaikka ohjaajakrediiteissä on vain Tobe Hooper.