Pekka Viljakainen väittää laittaneensa Venäjän postin kuntoon: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...suomessa/351d6e86-405d-358c-8261-446e4ac0d14c Itse en usko mihinkään, mitä Viljakainen tai kukaan mukaan Venäjää kehuva sanoo. Lukekaa omalla vastuulla.
Suomen postin visioissa on kuitenkin merkittävä ero Venäjän postin todellisuuteen siinä että Venäjällä postia pidetään ihan valtion puolesta strategisesti tärkeänä laitoksena koko maalle. Eli postin pitää kulkea ja postilaitos ei saa olla ulkomaisessa omistuksessa.
No onhan Suomen Postilla ollut tällainen vision joskus aikeisemmin. Kyllähän posti kulki hyvin vielä 20 vuotta sitten, mutta maailma muuttui eikä vain paremmaksi… …Venäjä on sitten ilmeisesti hitaammin modernisoituva yhteiskunta, joten jotkut wanhat hyvät jutut ovat vielä toistaiseksi voimissaan. Ehkä siellä Venäjälläkin posti alkaa joku päivä tökkimään, kun Putin vanhuudenhöperönä tuuppaa postilaitoksen jonkun olikarkin hoidettavaksi.
Express-paketti seissyt asuinkapungissani ilmeisesti jossain terminaalissa 24.4 alkaen. "Toimitusaika: Seuraavana työpäivänä klo 16 mennessä" todellakin pitää kutinsa. Kerran jo otin yhteyttä asiakaspalveluun, sen jälkeen lisätty yksi rekisteröinti.
Express-paketti ollut nyt viikon asuinkaupungin lajittelussa. Postista sanottiin etteivät voi soittaa lajitteluun, ja että lähettäjän (Amazon) pitäisi tehdä se. Sieltä vaan kommentoitiin, että palaa myöhemmin asiaan, niin lähetetään uusi, vaikka nimenomaan pyysin ottamaan yhteyttä Postiin. Ihan älytön tilanne. Siellä paketissa on kuitenkin minun maksamaa tavaraa, joten miksi minun kanssa ei voi hoitaa asiaa
Otin yhteyttä wowhd.de -sivun asiakaspalveluun viime perjantaina 26.4. jolloin paketti oli ollut tien päällä jo 6 viikkoa. No, kehottivat odottamaan vielä tämän viikon, jotta tulisi 45 päivää täyteen paketin lähettämisestä. Olen erittäin varma ettei paketti tule tälläkään viikolla, koska aikaa sen lähettämisestä on kulunut jo näin kauan (lähetetty 19.3. Kentuckystä). Ärsyttää myös wowhd:n asiakaspalvelun kädettömyys asian hoitamisessa. Olen kuitenkin maksanut paketin jo aikoja sitten. Amazon olis jo varmaan pistänyt uutta pakettia tulemaan ilman ihmettelyjä ja odottamisia. Näyttää topikin perusteella muillakin foorumilaisilla olevan erittäin pitkiä viiveitä pakettien vastaanottamisessa. Saa nähdä miten paketit löytää perille jatkossa.
Minusta viime joulun jälkeen on ollut kummallisen tahmeaa postinkulku, ihan kuin joulukorttipaljous olisi tuhonnut puolet postin toimintakyvystä. En tiedä missä vika, mutta jotain on muuttunut joko Suomen Postin toiminnassa tai sitten kansainvälisessä postiliikenteessä… …esim. Arrowfilmsin paketti (lähetetty pohjois-Lontoon varastosta paketin tietojen perusteella) tuli Tallinnan kautta, mikä on outoa. Yleensä tällaiset tulevat lentopostina Lontoosta suoraan tai sitten Amsterdamin kautta, mutta eivät ne missään Virossa ole ennen pyörineet…
Joo, huomattavaa näissä pakettitoimitusten takkuamisissa on, että ne koskevat monia eri verkkokauppoja. Epäilen myös jotain uutta "solmukohtaa" noissa kansainvälisissä reiteissä: monet paketit nähtävästi kiertää pidemmän lenkin kuin ennen, jonka johdosta noita merkittäviä viivästyksiä tulee ja jopa pakettien katoamisia. Turhauttavaa ja hyvin ärsyttävää joka tapauksessa tämä nykyinen tilanne. Ps. Tilasin Arrowin Waterworld -boksin Arrowin sivujen kautta vuoden alussa (helmikuu) ja se tuli viikossa eli nopeammin kuin odotin.
Vaihteeksi Suomen Posti töpeksi merkillisesti. DeepDiscountista lähetettiin levypaketti 16.4.2019. Paketti saapui Suomen Tulliin 24.4.2019. Sitten ei kahteen viikkoon tapahtunut mitään. Vasta 8.5.2019 minulle postitettiin saapumisilmoitus kirjeenä, ja palautuspäiväksi kerrottiin 14.5.2019. Saapumisilmoitus tuli perille 9.5.2019 ja saatoin tullata paketin. (DeepDiscount ei ilmoita seurantakoodia ainakaan pikkupaketeille, enkä tiennyt, missä paketti seilaa.) Noutoilmoitus tuli 15.5.2019 ja sain paketin käsiini. Reklamoin viivästyksestä tietenkin Postille, mutta vastaukseksi tuli liirumlaarumia, josta näkyy, ettei kysymystä edes ymmärretty. Olisi pitänyt selittää, miksi saapumisilmoitus lähetettiin vasta 8.5.2019 eikä jo 24.4.2019. Tuskin on Postinkaan edun mukaista, että lähetys seisoo varastossa 2 viikkoa viemässä tilaa, kun vastaanottaja ei tiedä, että lähetys olisi tullattavissa. Mutta asiakkaan syyksi tämäkin voi panna.
Aivan samalla tavalla kävi minulle suurin piirtein samoihin aikoihin yhden WowHD tilauksen kanssa. Lisäksi ei tuolloin jostain syystä toiminut tullin sivuilla edes liitetiedoston liittäminenkään, mutta näytti tullaus onnistuvan ilman sitäkin...
En muista että koskaan olisi tullatessa pitänyt oikeasti todentaa tuotteista maksettua hinta. Vähän myös outoa että tullaus pitää yhä edelleen tehdä tullin ajastaan jääneeseen järjestelmään vaikka posti hoitaa käytännössä koko prosessin. Olisivat ulkoistaneet sen verkkopalvelunkin niin olisi sentään joku joutunut kirjoittamaan uutta koodia.
Minun on taas monesti pitänyt. Kun matkalla on monta levyä, niin olen törkeästi laittanut aina sen halvimman. Mistä minä voin tietää mikä levy siellä tullissa on, kun eivät laita mitään tietoja? Näin toimien olen toki jäänyt ilman tullien ja alvien maksamista, mutta ei kai se minun vika ole, että systeemi on sysipaska. Toista se oli, kun joutui itse menemään Elielin kirkkoon ja kireellä nutturalla oleva vanhapiika käski avata paketteja auki mattoveitsellä ja näyttämään laskun, jotta voi määrätä oikeat maksut. "Mikä tämä on? Onko se cd?"
Mulle on yleensä kilahtanut tullausilmoitus netpostiin melko myöhään iltapäivällä noin kello viiden ja kuuden välillä. Jos on tulossa useampi paketti samoihin aikoihin niin eihän sitä tiettyä pakettia tai sen arvoa pysty todentamaan niillä tiedoilla mitä tulli siitä paketista antaa. Esim. lähettäjä: AllianceEnt ja paino: 0,48 kg. Ja vaikka paketin heti tullaakin niin viikon saat odottaa maksun suorittamisen jälkeen, jotta posti tuo paketin tilaajalle. Todella älytöntä ja jumalattoman ärsyttäää rahastusta sekä toimituksen hidastamista koko tullihomma on Blu-ray -levyjen osalta. Ja toisaalta porukka tilaa/tilasi rekkalasteittain Kiinakikkareita ilman mitään seuraamuksia tai rahastusta valtion taholta.
Postilla on muuta tekemistä kuin kuljetella sinun pakettejasi. Sain sähköpostiviestin, että olen saanut viestin Netpostiin ja että en saa viestiä paperilla. No kirjaudun sitten Netpostiin. Alkaa puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen varmistusprosessi: koodia tulee puhelimeen, sähköpostilla tulee sähköpostin varmistuslinkki jne. Lopulta selviää, että Netposti on muuttunut Omapostiksi. Kirjaudun lopulta sisään ja näen sen saamani viestin: Otsikko on "Omaposti korvaa Netpostin" ja viestinä on ainoastaan linkki PDF:n, jossa tästä uudistuksessa in infoa. What the fuck? Lataan sitten sen pdf:n. Mitä järkeä tässä oli? Miksi lähettää minulle Netpostiin vain linkki johonkin yleiseen pdf:ään ja sitten sähköpostilla viesti, että olen saanut Netpostia kun olisivat voineet lähettää sähköpostilla sen saatanan linkin! Tämä on digiajan vitsaus, että tehdään asioita, joissa ei ole järjen hiventä. Postin tarkoitus on toimittaan Sokan tilaukset Discshopissa eikä uudelleennimetä palveluitaan ja aiheuttaa tällaista viesti/koodi/varmistus-rumbaa… …helkkasi sentää, Pari vuotta sitten muistaakseni "jouduin" ottamaan Netpostin käyttöön putkirempan evakon takia ja tuosta "palvelusta" on sitten saanut kärsiä. Mokoma riesa...
Itsekin otin tuon joku vuosi sitten käyttöön, kun se vielä tuntui hyvältä ajatukselta. Onneksi siitä pääsee myös eroon suht helposti.
Kehuja välillä. Telian nettikauppaan tilaus eilen puoli kuusi iltapäivällä ja paketti käteen 20h myöhemmin postin automaatista. Olen hämmästynyt.