Missasinko jotain vai mistä kaupasta on kysymys esim. N5 ~3900€ ? Onko halvimpaan N5 malliin muuten tullut DTM-päivitys?
Itse miettisin tarkkaan mistä laitteen hommaisin, että takuukuviot on varmasti kunnossa, sillä eipä näytä olevan JVC:n laatu sen kummempi kuin muillakaan valmistajilla. Ensimmäisellä N5:lla on nyt takana ensimmäinen kuukausi ja vajaa 170 tuntia lampussa. Alle 2 viikon ja 100 tunnin sisään tykki pukkasi kuvan oikeaan laitaan 2-3 punaista pystyviivaa koko kuva-alan korkeudelle, joka siftasi tietysti myös cyaanin sentin sivuun muista väreistä. Factory reset ja virtareset ja ongelma toistui uusiksi vasta viikon päästä. Pari resettiä lisää ja taas mentiin pari päivää kunnes tykki pukkasi kesken kaiken kuvan jossa oli vain kaksi sinipunaista pystyviivaa mustalla pohjalla. Noh, ei tässä mitään vaan uusi resettikierros ja viikon kuvasta nautiskelun jälkeen tykki halusi näyttää koko kuva-alalta sateenkaaren hienot värit, josta taas selvittiin resetoimalla. Tämän jälkeen kun tykki oli pari päivää käyttämättä niin seuraavassa startissa odottikin punaiset ledit ja oranssina vilkkuva light valo, josta selvittiin kuitenkin vielä pelkällä virtaresetillä. Onneksi huolto pelaa kun laite oli hommattu paikallisesta kivijalkakaupasta. Otin heti ensimmäisen ongelman jälkeen liikkeeseen yhteyttä ja pian myyjän kautta tulikin JVC:n vastaus, että tutkivat laitteen ja vaihtavat uuteen jos saavat ongelman toistettua. Ihan tuolla ei tykkiä haluttanut lähettää Englantiin, mutta nyt kun takana on 3 erilaista ongelmaa niin ensi viikolla kanuuna lentää Englantiin ja kuulemma tilalle tulee todennäköisesti uusi ja toivottavasti tuoreempi yksilö. Tämä nykyinen tykki oli siis huhtikuun erästä ja ulkomaisilla foorumeilla oli muutamalla muullakin ollut vastaavanlaisia ongelmia huhtikuussa valmistetuilla yksilöillä. Tykki ja uusin 3.10 firmis on muuten toiminut mainiosti eikä kuvanlaadussa todellakaan ole valittamista, edes vaaleassa, mutta täysin pimennettävissä olevassa olohuoneessa 0.95 gainin tummanharmaalla 126 tuumaisella ALR kankaalla.. Esim John Wick 3:sen alun kohtauksissa DTM osaa automaattisesti säätää kuvan kirkkauden niin ettei mustan pää ole tukossa. Toki aiemmalla HDR10:n tone mappingillakin pääsee samaan jos osaa arpoa itse ensin oikeat asetukset.
Onko JVC:n tykeissä Euroopan laajuinen takuu? Eli jos ostaa eurooppalaisesta nettikaupasta, niin saako takuuhuollon järjestettyä helposti?
Noinkohan kyseessä on tämä kauppa? Hintaero sivuilla olevan hinnan ja Latexii ilmoittaman hinnan välillä on 2000€... Mikä tuo Latexii:n paikka on? Olet sitä täällä mainostanut, niin mikset sitten avaa sitä enempää?
Eikai kukaan halua antaa muiden syödä omasta kuormastaan, sitä kutsutaan suhteiksi! Olisi ehkä vaan pitänyt olla hyshys ko. asiasta!
ainakin sen mukaan mitä itse selvitin niin Jvc laitteet pitäisi saada huoltoon suomessa jos se on ostettu EU alueelta VIRALLISELTA jälleenmyyjältä.
Ei ole väliä, mistä laitteen ostaa. Tätä on puitu jo 10 vuotta tällä foorumilla. Mikäli maahantuoja toimii oikein, pitää hänen huoltaa laite, oli se sitten ostettu viralliselta myyjältä tai ei. Miksi näin? Siksi, että kuluttajaa ei voida velvoittaa ottamaan selvää siitä, onko myyjäliike virallinen myyjä. Tuotteita voi päätyä ei-virallisille myyjillekin ihan laillisesti. Esimerkiksi käytetty laite on voinut tulla vaihdossa. Tai toinen liike ostaa konkurssipesästä tuotteita. yms.yms. Ei maahantuoja voi tuollaisessa tilanteessa väittää, että laitetta ei tarvitse huoltaa. Ja voihan myyjäliikkeen seinässä/nettisivuilla olla hieno teksti, että ovat virallisia myyjiä, vaikka sitten eivät olisikaan. Olen itsekin oman JVC:n ostanut viralliselta myyjältä, joka ei kuitenkaan myy Suomessa. En ala liikettä suoraan täällä kertomaan enkä halua arvailuja siitä. Privaatisti voin asiasta keskustella. Mikäli JVC:n maahantuoja Suomessa toimii oikein, pitäisi heidän huoltaa minun tykkini. Mukana, kun tuli myös viralliset EU alueen takuulaput. Toki taas, kuten ollaan useasti nähty, niin maahantuoja voi alkaa tappelemaan ja vaatimaan korvausta huollosta, jos tuotetta ei heidän mielestään ole hankittu "laillisesti". On sitten kunkin oma asia, miten paljon alkaa tappelemaan vastaan. On tietenkin ihan selvää, että viralliset myyjät ja maahantuoja levittävät tuollaista tietoa, että tuote pitää ostaa viralliselta myyjältä, jotta saavat kalliilla hinnalla myytyä tuotteita. Jos lainsäädäntö olisi siten, että pitää olla virallinen myyjä, niin käytännössä kaikkien ostettavien tuotteiden kohdalla pitäisi alkaa selvittämään erikseen, että onko myyjäliike virallinen myyjä. Disclaimer: toki, kun lait ja niiden tulkinnatkin tuomioistuimissa tuntuvat muuttuvan joka vuosi, niin onhan tähänkin voinut tulla muutos, josta en ole tietoinen. Epäilen kuitenkin.
Itselläni on JVC N5,ja kuvalähteenä Panasonic DP UB9000.Näiden kuvanlaatua voi hyvin parantaa laadukkaalla virtakaapeleilla,joita käytän hihilaitteissani.Huippukaapeleilla kuvahohina pienenee selvästi.Tosin nämä laadukkaat kaapelit sitten maksavat kahteen laitteeseen helposi useamman tonnin,mutta jos on tarkoitus ottaa kuvanlaadusta kaiken irti, niin silloin myös kannaataa myös kaapeleihin sijoittaa. Laadukkaissa hifilaitteissa kaapelit muodostavat helposti 1/3 kokonaishinnasta,koska laitteiden potentiaalista ei muuten saa kaikkea irti. Tämä kaapeeli asia jakaa tietenkin mielipiteitä, mutta kuvapuolella se on selvästi silmin havaittavissa.
Aiheesta välillä (Uudet tykit), onko edelleen kaikissa kotiteatteritykeissä 3D tuki? Kun lakkaan köyhtymästä niin voisin katsella pikkuhiljaa vaihtoehtoja eri valmistajilta.
En osaa kovin kattavasti sanoa, mutta ainakin Epsonilla näyttää pääsääntöisesti olevan 3d mukana edelleen.
Kyllä näyttäisi onneksi edelleen olevan. Mutta mielenkiintoisesti, jos parasta 3d:tä haluaa, niin sitä ei välttämättä saa uusista tykeistä. Toki kukin meistä arvostaa kuvassa eri asioita, mutta minulle iso ongelma on kuvan liian pieni päivitystaajuus 3d-katselussa. Ja tuossa parhaimmat tykit tulivat markkinoille joskus yli 5 vuotta sitten 3d-buumin vielä ollessa ihan hyvä. Nykytykit ovat ottaneet sitten takapakkia päivitystaajuuden suhteen. Aihetta sivuten. Jos joku tietää uuden dlp-tykin, jossa on 144Hz päivitystaajuus niin saa kertoa.
Mietä mieltä olette, kannattaako vielä hankkia 4K tykkiä, jos katselee pääasiassa elokuvia Netflixistä ja iTunesista? Olen harkinnut Epson EH-TW9400 projua, mutta koska nykyinen JVC DLA-X35 toimii hyvin, uuden tykin hankinta ei ole ollut mitenkään pakollinen. Tällä hetkellä käytössä akustisesti läpinäkyvä 110" 2.40:1 cinemascope screeni. Huomaisikohan eron 4K pixel shift tykin ja Full HD tykin välillä kuinka helposti Netflixin materiaalilla? Itse olen kyllä tyytyväinen nykyiseen kuvaankin. Laadukas Blu-Ray elokuva näyttää kyllä omaan silmään hyvältä, mutta Netflixistä cinemascope elokuvia katsellessa tulee usein tunne, että kuva voisi olla vähän tarkempikin.
Netflixin ongelma - ainakin minulle - tykillä katsellessa on se, että HDR:ää ei saa pois päältä. Ja kaiken lisäksi se on joissakin Full HD -elokuvissa myös käytössä. (4K ja HRD ovat erillisiä ominaisuuksia). Se tekee joistakin elokuvista ja sarjoista liian tummia tykillä katsottaessa. Toki tuohon auttaisi JVC:n N-sarja, jossa on hyvä sisäänrakennettu HDR->SDR -muunnosa. Epsonissa ei moista ole, joten vaikka 4K tarkkuutta lisää toisikin, niin HDR:ään kykenemätön tykki tekee kuvasta useasti liian tumman. Tuon vuoksi piti itse palata Netflixin Full HD -tilaukseen, jossa on SDR käytössä.
Onko Epsonissa jotain gamma-asetuksia, joilla HDR-elokuvien katselua voi yrittää parantaa? Seuraava teksti ei koske suoraan sinun tapaustasi, mutta kun niin monet sanovat katsovansa tykillä HDR-ohjelmia - myös Netflixistä - niin ajattelin vähän kirjoittaa siitä. Netflixin HDR ei ole mitenkään normaalista HDR:stä poikkeava. Ja HDR:ää ei voi katsoa tykillä. Missään tykissä ei valovoima riitä lähellekään. Jonkinlainen HDR -> SDR -muunnos täytyy tehdä. Jotkut Netflixin HDR-ohjelmat ovat mielestäni liian tummia jopa telkkarista katsottuna, vaikka kirkkautta löytyy tykkiä enemmän. Telkkarini ei ole oikea HDR-töllö, mutta kirkkaampi kuin tykki. Netflix selkeästi pystyy tarjoamaan leffoista/sarjoista erikseen sekä 4K- että HDR-version, joten olisi hienoa, jos Netflixin asetuksiin voisi valita, että mitä asetuksia haluaa käyttää. Silloin voisi tykillä katsoa 4K:na ja SDR:nä. Ja jos WCG olisi vielä valittavissa, niin olisi aika bueno. Kaksi ohjelmaa tulee mieleen, jotka ainakin olivat liian tummia HDR:nä katsottaviksi: Hunting of Hill house -sarja ja Costnerin The Highwaymen. Toki gammaa säätämällä voi saada ohjelmista katsottavia, mutta kannattaa muistaa, että silloinkaan ei katso oikeaa HDR:ää, vaan edelleen SDR:ää, joka vain yrittää näyttää HDR:n kirkkausskaalan. (Eli käytännössä tehdään HDR -> SDR -muunnos käsin) Monesti sekin vielä sekoittaa asioita, että HDR-ohjelmissa säädetään kirkkaus isommaksi (mikä yleensä tykillä pilaa tumman pään) ja jos tykki vielä tukee WCG:a ja värit ovat hienommat, niin ajatellaan että se on HDR:n ansiota. Todellisuudessa hienommat värit ovat WCG:n ansiota ja se toimii myös SDR:n kanssa. Tykillä käytännössä katsotaan aina SDR:ää. On vain kyse siitä, miten hyvin HDR -> SDR -muunnos tehdään. Jos sitä ei tehdä, niin lopputulos on ihan arpapeliä, mutta ei HDR:ää silti. Toki elokuva voi näyttää hyvältä, jos kirkkausskaala on maltillinen ja kohtaukset ovat pääsääntöisesti sellaisia, että HDR:n ominaisuukset eivät pääse esille. Siltikään kyse ei ole HDR-katselusta. Olen joskus käyttänyt vertauskuvana laulajaa, jonka ääniala on yhden oktaavin (SDR). Hänelle annetaan kappale laulettavaksi, jonka nuottiskaala on kolme oktaavia (HDR) eli kaksi yli laulajan alan. Aina, kun hän yrittää laulaa omaa äänialaansa korkeamman nuotin, hän laulaa korkeimman johon pystyy (kuva palaa puhki). Laulaja on kuitenkin ammattilainen ja osaa nostaa äänialaansa (kuvan kirkkautta) hieman korkeammalle (Kuva ei pala enää niin pahasti puhki). Tällöin hän kuitenkin joutuu nostamaan myös äänialan alaosaa ylemmäksi, jolloin hän ei voi laulaa kaikkein matalimpia nuotteja (kuvassa mustasta tulee harmaata ja/tai musta pää menee tukkoon). Laulaja on kuitenkin niin ammattilainen, että hän osaa muokata kappaleet sopimaan omaan äänialaansa, jolloin lopputulos on hyvä. (HDR -> SDR -muunnos). Miksi sitten osa kappaleista kuulostaa hänen laulamanaan todella hyvältä ilman muunnosta? Niiden nuottiskaala sopii suurimmaksi osaksi laulajan äänialaan. (Ohjelmassa ei ole paljoa kirkkaita, HDR:ää vaativia kohtauksia) Ehkä välillä joku nuotti menee yli tai ali äänialan (pientä mustan pään ja kirkkaan pään ongelmia), mutta niitä ei tavallinen kuuntelija (katsoja) huomaa, vaan vaaditaan musiikin ammattilainen (kultasilmä). Mutta silti nämä kappaleet eivät ole kolmen oktaavin kappaleita (HDR) vaikka niitä sellaisena mainostetaankin, vaan käytännössä yhden oktaavin (SDR).
Panan soittimelta on vaan se hdr optimizer päällä ja epsonin asetuksista hdr 1 tila päällä. En tiedä mitä gammakäyrää tuo käyttää mutta en missään nimessä tummaksi väittäisi. Kuvatila digital cinema jolloin saa bt.2020 käyttöön.