Mulla on 7 kpl kirjeitä kanittamassa jossain matkalla. Osa on UK ja DE juttuja, niin vaikea sanoa, että onko jo maassa. Toivottavasti purku tapahtuu nopeasti ja kaikki tulee perille.
Lidlin alesta ostin parit alkkarit tänään, mutta niiden repimisen sijaan ostan tuolta sitten varmaan ne seuraavat 10 lättyä, jotka eivät ihan kelvanneet siihen ekaan ale-satsiin.
Tänä vuonna ei vissiin ole sellaista, että joka tunti tulisi jotain tarjousta? Eipä niistä(kään) paljoa tullut ostettua, mutta niitä oli mukava seurata.
Cdon on ihan kätevästi lisännyt Postin paketinseurannan suoraan heidän sivuillensa. Mutta olenko ainoa, jolla se on ruotsinkielinen? Tuollaisena siitä ei kauheasti hyötyä ole.
Toivottavasti en kuulosta besserwisseriltä, mutta olisiko CDONista tavaraa tilaavalle liikaa opiskella (esim. Google-kääntäjän avulla) pari tusinaa sanaa ruotsinkieltä niin että ymmärtää ruotsinkielistä paketinseurantaa? Hieman uusavuttomalta tämä minusta maistuu näin nykyaikana kun ajattelee mitä (tieto)tekniikkaa meillä käytössä… …varmaan CDON saa suomennettua tämänkin aikanaan.
Hieman uusavuttomalta tuntuu cdonin toiminta, jos pitää lisätä suomenkieliseen palveluun jotain toiminnallisuutta sivuston alkuperäisellä kielellä eikä käännetä sitä suomeksi. Varsinkin, kun miettii, mitä tietotekniikkaa meillä on olemassa nettsivujen tekemiseksi ja tekstin kääntämiseksi. Tokihan kopioin tuon koodin ja tarkastin seurannan Postin sivuilta. Kuten aina ennenkin. Helpompaa se kuin alkaa translaattorilla kääntelemään ruotsia suomeksi. Voin myöntää, että en ruotsia juurikaan osaa. Virkamiesruotsin olen kyllä yliopistossa suorittanut, mutta siinä ei käsitelty paketinseurantaa. Lähinnä tarkoitus oli vain ihmetellä palvelun kaksikielisyyttä. Samallalailla olisin sitä ihmetellyt, vaikka seuranta olisi ollut englanniksi. Silloin toki olisin ymmärtänyt tekstiä, mutta ei se silti hyvin toteutettu palvelu silloinkaan olisi. Onhan tuo nyt hieman outoa tehdä palveluun toiminnallisuus eri kielellä, jonka sitten sadat/tuhannet käyttäjät päivittäin joutuvat kääntämään suomeksi tai sitten menemään postin sivuille. Sen sijaan, että se olisi _kerran_ käännetty suomeksi. Tuolla perusteellahan koko cdon voisi olla ruotsiksi. Onhan meillä google translaattorit sitten meille uusavuttomille, jotka eivät kieltä osaa. edit: lisäys vielä, että softa-alalla töissä olevana ihmisenä tuollaiset sinne päin toteutetut toiminnallisuudet pistävät aina ikävästi silmään. Varsinkin, kun kyseessä on ihan fiksu toiminto. Nyt tuntuu siltä, että se on vain laitettu sen vuoksi, että voidaan kuittailla niille typeryksille, jotka eivät ruotsia osaa.
Annoin aikanaan CDONille suoraan negatiivista palautetta ruotsinkielisestä viestinnästä. Kannattaa vaatia palvelua omalla äidinkielellä. CDONin sivutkin ovat suomenkielisiä, joten en hyväksy poikkeuksia. Muutkin kansat ovat ylpeitä omasta kulttuuristaan ja kielestään. Ymmärrän kyllä, että ruotsi on toinen virallinen kielemme. Totuus on, että äidinkieleltään suomalainen ei ruotsia osaa juuri ollenkaan. On tietysti poikkeuksia.
Totuus on, että keskivertoruotsalainen ei tiedä Suomesta mitään eikä sen puoleen pidä suomalaisiakaan minään. Jos jonain, niin juoppona metsäkansana. En haluaisi uskoa, että tuolla yritystasolla suhtauduttaisiin niin, että ovat katsoneet jaa niillähän on ruotsi virallisena kielenä, sitä sitten osataan. Tuskin siis niinkään, mutta ehkä vielä pahempaa on mahdollinen ylimielinen asenne, jolloin ei oikeastaan edes kiinnosta. Ehkä Suomeen myynti on pienempää myös tai oikeastaan todellinen kohderyhmä on Ruotsi, Tanska ja Norja, jotka riittävän lähellä toisiaan niin että lokalisointikin helpompaa. Lokalisointi myös maksaa ja vaatii toimia. Kyllähän sitä luulisi vuonna 2019, että kun kerran sivut on suomeksikin, niin itsestäänselvästi hoidetaan homma kunnolla. Omasta mielestäni ylipäänsä sivujen ilmeen uudistuksessa otettiin takapakkia. Logokin lähes comic sansia lapsellisuudessaan.
Olipas harvinaisen onneton joulukalenteri tänä vuonna, no omasta mielestä. Yhtään ostoa ei tullut tehtyä.
Todellakin. Ei mitään ostettavaa. Ennen oli sentään tyyliin GoT uusin kausi, CDON+ jäsenyys, tai edes jotain. Nyt ei löytynyt mitään. Ja tosiaan nuo CDON+ viikkotarjoukset on kyllä täysin turhia. Ei minua ainakaan kiinnosta ostaa sieltä mitään tehosekottimia tai hiustenkuivaajia.