Ok. Ja kuten arvelet, niin itse lähinnä tätä arvuuttelin, kun yleinen luulo tai tieto on, että toisen paneelin arvoja ei pitäisi kopioida. Mutta homma ok ja itselläni ei tässä ole ajatuksena alkaa vääntämään asiasta, kun ei siitä ole kokemustakaan.
En lähtisi tätä tuomaan faktana ilman kunnon luotettavaa dataa asian paikkansapitävyydestä. En kopioisi toisen yksilön valkotasapainon ja värien asetuksia toiseen, kuten Gigantti tekee ja kehtaa ottaa siitä vieläpä rahaa.
Minulla ei ole käsitystä Gigantin palveluista enkä sitä voi kommentoida. Paneelien yksilöerot kuitenkin on pieniä VERRATTUNA kalibroituun. Mutta tässäkin on merkikohtaisia eroja. SOnyt näyttäisi olevan sellaisenaan hyvin lähellä kalibroitua lopputulemaan. Jos paneelien yksilöerot olisi suurempia kuin niiden keskimääräinen ero kalibroituun, ei voisi pitää paikkaansa että eri testeissä kuitenkin kerrotaan Sonyjen olevan tehtaalta tulessaa hyvissä säädöissä. Syy on selvä, jos yksilöerot olisi suuria, olisi eri testeissä eri Sony malleista täyisin satunnaisilla tehdasarvoilla olevia vinksin vonksin olevia koneita. Myös vaikkapa Sampan koneet testeissä ennen kalibrointia vaikuttaisi olevan hyvin samalla tavalla vinksallaan. Paneeli valmistajat tekevät kovasti töitä laadun kanssa eli sen kanssa että jokainen paneeliyksilö olisi mahdollisimman samanlainen. Telkkujen valmistajathan tietysti haluaavat mahdollisimman tasalaatuisia komponentteja jotta heidän työnsä ja laadunvalvonta oli helpompaa. (telkkuvalmistajia on paljon enemmän kuin paneelivalmistajia).
Siis pelkkää mutuilua. Ostin itse kerran tarjouksesta kolme Sonyn LCD:tä joihin kaikkiin kävi sama valkotasapainon asetus, CMS:ää ei ainakaan silloisissa Sonyissa ollut, mutta ne tosiaan jo pitkään olleet todella kiitettävällä tasolla tehtaan jäljiltä. Se on ainoa tapaus johon olen todistetusti törmännyt kun on käytetty samoja asetuksia eri paneeleille ja ne sopivat. Sen sijaan löytyy mittauksia kun samoilla arvoilla on toinen mennyt tehdasoletusta huonommaksi ja pari kertaa sen todennut itsekin. Aika varovaisesti jakaisin neuvoja kannattaako muista kopioida näitä valkotasapainon ja värien asetuksia, itse en suosittele vaikka joskus tälläkin foorumilla niitä asetuksia olen jakanut, myöhemmin laittanut maininnan että kopiointi ei ole suotavaa. Monet paremmat TV arvostelijat eivät enää edes jaa asetuksia sen takia että niiden kopioinnissa ei ole mieltä. Mutta se siitä aiheesta, tätä on jauhettu vuosia. Hienoa jos tilanne on muuttunut, mutta siitä toivoisi luotettavaa todistetta. Paras olisi kun kaikki tulisi tehtaalta valmiiksi standardiin säädettynä.
Itse olen säätänyt aina mutulla, joten voisi kuvitella niiden olevan aivan päin persettä. Mutta, jos minä tykkään oman töllöni kuvasta, niin ei se ole keltään pois, jolla on säädöt oikeasti kohillaan.
Vaikea nähdä mitä haittaa asetusten jakamisesta olisi. Eiköhän niistä kuitenkin useammin ole hyötyä kuin haittaa, ja jos säädöt eivät omalla paneelilla toimisikaan, niin sen kun muuttaa niitä, tai palauttaa vaikka tehdasasetukset. Ymmärrän, että joku työkseen arvosteluja tai kalibrointeja tekevä ei niitä ehkä halua jakaa siksi, että kuitenkin jostain löytyy joku kenen töllöön säädöt eivät sitten suoraan sopineetkaan ja meteli on valtava.
Ei kai kukaan ole erhtynyt ostamaan tätä? Aivan kauhea kuva kun powerissa kävin katsomassa. Ihmettelen kovasti miten näitä IPS-paneeleita saadaan myytyä.
Samaa vois sanoa melkein kaikista mitkä powerissa on näytillä...mitä kallimpi niin sitä paskempi kuva
Jos et ole huomannut niin ihan kotimaisesta TMsä alkaen suosittavat käyttämään heidän kalibrointiarvojaan ennemmin kuin tehtaan oletuksia. Myös RTINGS ja muut netissä julkaisevat jakelevat omat kalibrointiarvonsa. Ymmärrän että et ymmärtänyt että toisten tekmien mittausten ja havaintojen pohjalta voi tehdä yhteenvetoja joilla ihan hyvä pohja. Asia ei sinulle selvästikään aukea. Kyse ei ole siitä etteikö kalibrointisoftalla ja ammattikäyttöön tarkoitetulla anturilla saisi parhaan tuloksen vaan siitä saako kopioimalla paremman tuloksen kuin TVn oletusarvot. Etähän voi tietää TVn omsita säädöistä ja asetuksista edes sitä millä asetuksilla kyseinen TV sarja tuottaa edes vähän järkevän tuloksen. Mutta jos sinun vinkkelistä on ihan sama mitä TVn asetuksiin laittaa niin ei ole minulta pois. Kannattaa ehdottomasti kokeilla netistä löytyviä kalibrointisäätöjä. Niitäkin on erilaisia tarjolla. osassa on haettu perus säädöillä paras mahdollinen tulos ja jotku sitten syvällisempien asetusten kautta.
Onko missään telkkumallissa nykyään THX (tms.) -kuvatilaa, mikä olisi kalibroitu valmiiksi? Nämä on yleensä riittäviä hyvin monelle, ainakin itselleni. Kyllähän noita muiden asetuksia voi testata, omat silmät sitten kertoo vaikuttaako oikealta vai ei. Parhaan tuloksen saa kuitenkin vain itse kalibroimalla.
Jos tämä pitäisi paikkansa, niin eikö kaikkien saman mallin D65 kalibroitujen TV:n pitäisi olla lähes identtisiä valkotasapainoasetuksiltaan? Onko joku vertaillut TM, Rtingsit ym? Ei ainakaan mikään näistä Sony A9G:n alkutiloista vaikuta sellaiselta.
Värilämpötila on asia jonka voi huoneen valaistuksen mukaan säätää kohtuullisen vaivattomasti oman maun mukaiseksi. Esimerkiksi Samsungit on niin pahasti metsässä tehtaan jäljiltä että kopioimalla saa paremman tuloksen kuin ilman. Värilämpötilan säätö ei yksin riitä mitenkään vaan on säädettävä paljon muuta.. Testisivustot kun suosittelevat varauksella kopioimaan vertaavat asiaa kunnolla tehtyyn kalibrointiin. jos vertailukohtana antaa telkan olla tehdassäädöissään asia on eri. Jos ei halua kopioida niin eihän kukaan pakotakaan. Minä kuitenkin on mieluusti vastaan kopiodataa samanlaisesta koneesta. Sittenhän sen näkee meneekö paremmaksi. Toistaiseksi tulos on ollut varsin hyvä eli parannusta tehtaan arvoihin roimasti. Hienosäätöä vaati toki jotkut perussäädöt. Mutta jos ei halua niin turha tässä on asiaa enempää vängätä. Jokos kaikilla on omat telkkarit kalibroitu kunnon välineillä?
Porukka ei oikein tunnu erottavan sitä mikä näyttää hyvälle tai on oman maun mukainen siitä OIKEASTA. Ovat mielestäni kaksi aivan tyystin eriasiaa. Oikealle on speksit / standardit / suositukset (rec709, rec2020, 6500k etc). Tottakai jokainen voi säätää vihreän ruohon vaikka keltaiseksi ja paskan vihreäksi jos siitä diggaa, se on vaan kaukana siitä miltä se on tarkoitettu näyttävän. Jos jossain mallisarjassa (jokaisessa yksilössä) on todettu että esim sininen korostuu, niin voi arvoa pykälän madaltaa ja todennäköisesti tällöin mennään lähemmäksi sitä oikeaa. (huom. lähemmäksi). Aika ihmeellisenä myös koen sen että täällä(kin) porukka sijoittaa useamman tonnin telkkariin mutta ei latiakaan kolometriin. (but that's me..) Joo , kaikkia ei kiinnosta säätäminen, tru dät.. mutta sitten ei varmaan kiinnosta sen oikean kuvan aikaan saaminenkaan.. Kopiointi on tosiaan enemmän tai vähemmän arpapeliä.
Älä huolehdi pienistä. Loppujen lopuksi aika harva sijoittaa kaiuttimiakaan äänenlaadun kannalta optimaalisesti vaikka ääni on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin kuva ja siinä virheet häiritseee paljon enemmän. Puhumattakaan että satsaisi äänentoistoon vastaavasti kuin kuvaan. Eli jos on 3ke ruutu niin pääkaittumiin voisi sijoittaa 6ke. ja muihin saman yhteensä ja subbarit päälle. Näin se menee. Eihän tip-top kuvassa ole järkeä jos ääni ei ole kunnossa. Mutta meitä on moneen junaan. Me arvostamme erilaisia asioita ja painotamme asioita erilailla. Eikä siinä ole mitään pahaa. Sitäpaitsi aika moni tykkää bassokorostuksesta vaikka sillä ei ole mitään tekemistä sen äänen kanssa mitä musiikin tai elokuvan tekijä on halunnut. Ihan sama on kuvan kanssa. Kun puhutaan HiEndistä (yleensä äänentoiston kanssa) ollaan alueella missä se oikein on se mikä kuulostaan parhaalta omasta mielestä, ei se mikä täydellisesti kalibroitu täydellisesti akustoidussa tilassa. Käytetäänhän putkivahvistimiakin vaikka ne vain vääristää enemmän kuin puoliijohde serkkunsa. Näin se vaan menee.
Pikkuisen eriasia on kaiuttimien sijoittelu koska se voi olla rakenteiden tai muiden seikkojen vuoksi mahdotonta. Vai kopioidaanko kohta naapurin Jormalta kaiutinsijoittelut kaaviot + volumen desibelitkin. Tämän lisäksi aika moni (elokuvia kovasti katsova) pyrkii saamaan suhteellisen suoran taajuusvasteen äänen osalta ja tämän JÄLKEEN korotaa bassoa oman makunsa mukaan. Jos samaa soveltaisi telkkariin niin se kalibroitaisiin kohdalleen ja SEN JÄLKEEN säädettäisiin esim. snadisti kokoalueen värikylläisyyttä tai vaikkapa kontrastia. Mutta joo empä jaksa tästä enempää.. kukin katsokoot miten tykkää mutta "oman maun mukaan" ja oikea on edelleen kaksi aivan eriasiaa.. Silmin ei asioita oikeaksi tässä asiayhteydessä säädetä (kuten harvemmin äänentoistossakaan korvilla)
Eikös elokuvassa kuva kuitenkin ole tärkein? Hyvä elokuva on hyvä vaikka monoäänilla. Jos elokuvan hyvyys on kanavien ja subbareiden määrästä kiinni, niin joku on pielessä.
Mikä on hyvä kuva tai tarpeeksi hyvä kuva, jotta saa tai voi olla tyytyväinen? Minä ainakin innostuin jo 70-luvulla TV:ssä näytetyistä elokuvista aivan täysillä. Olivat aivan varmasti 4:3, vaikka oikea kuvasuhde oli jotakin aivan muuta. Kuvanlaatukin oli mitä oli.