Pleikka kakkosella tuli hakattua Gran Turismo 3:sta niin paljon, että osaan vieläkin esim. Monacon radan vaikka unissani takaperin :-D Joskus ammoisina aikoina tuli myös pelattua onlinena jotain autopelejä PC:llä. Oli kyllä kivaa touhua ja ihan eri kuin törmäillä päin koneen ohjaamia autoja. Mutta toisten pelaamista ei kyllä jaksa katsella. Joskus katselin hetken Counter Strikea kun tuli telkusta, todella kuivaa puuhaa. tosin katselin myös Areenasta jotain konsolifutiksen EM-karsintaa. Oli jännä matsi ja Suomi voitti. Mutta lähinnä katsoin kuinka hyvin kaverit osaavat PESiä(?) pelata, ja olihan se taidokasta.
En itsekään noista Counter Strikeistä välitä. Pelleampumista, jos minulta kysytään. Formulapeleissä on kyllä se hyvä puoli, että niiden avulla oppii radat todella hyvin. Nyt huomaa, että kun uusia ratoja ei ole tullut pelattua niin ne eivät ole niin hyvin hallussa. Jonkun Magny Coursin muistaa vieläkin hienosti ihan kuskin vinkkelistä (radalla on muuten mahtavia pikkushikaaneja ) mutta uudemmat sitten vain tv-kuvien avulla. Noh johtuu ehkä siitä, että on tullut F1GP2-pelillä opeteltua.
Minusta tämä on hyvä osoitus kisakuskien mentaliteetista. Eli jos jostain on hyötyä ja siitä ei rangaista, niin silloin myös tehdään niin. Eli kilpailuhenkisyyden nimissä ollaan valmiita käyttämään kaikki keinot, mitä pelimaailma(kin) sallii. Urheilullistahan tuo ei tietenkään ole. Kannattaisi myös varsinkin ammattikuskien miettiä millaisen kuvan itsestään antaa. Minun silmissäni nämä leimautuvat pleikkarisukupolveksi, joka on ensin oppinut ajamaan pleikkarilla ja jarruttamaan pelimaailmassa ajamalla edellä ajavan perään. Sitten toisessa ääripäässä oli vaikka tuo Alonson ja Buttonin kamppailu, mikä oli tiukkaa mutta kunnioittavan siistiä myös virtuaalimaailmassa. Kahden mestarin yhteenotto, mitä he tietenkin ovatkin. Valtteri tuntuu olevan nyt vähän heikossa tilanteessa. Toto Wolffkin kertoi juuri miten Hamilton pitää yhteyttä jatkuvasti ja miten Valtterista ei ole kuulunut mitään alkuvuonna. Kertoo tietenkin jotain pomosta ja samalla myös Valtterinkin tilanteesta. Enemmän tai vähemmän heikkimäinen luisu siis odotettavissa. Wihurin poistuminen taustaltakaan ei varmaan yhtään helpota asiaa. Olisi pitänyt löytää se "paha-Bottas" jo heti ensimmäisellä Mersu-kaudella, nyt on enemmän tai vähemmän pidetty ruodussa ja koulutettu vuoden mittaisilla soppareilla. Onkohan edes hereillä sopimusneuvottelutilanteesta vai viekö uusi romanssi kaiken huomion. Omasta mielestäni yksi hienoimpia asioita simulaattoreissa ja niillä kisaamisessa on paluu menneisyyteen. Voidaan ajaa mielenkiintoisilla autoilla ja radoilla, joita ei ole pilattu (esim. usein vanhemmilla versioilla radoista, kuten Hockenheim, Silverstone tai Le Mans).
Tuota mietin toki eilen, että kun voitosta tai palkintopallisijasta ajetaan, niin kaikki sääntöjen puittessa tapahtuva on ok. Joten sinänsä tuo ei ole kuskien vika. Eli tuohon, jos saisi vaikka ne rikki menevät etusiivet, niin jo se lopettaisi tahallisen törmäilyn. Toinen ärsyttävyys on tuo 3 sekunnin aikasakko, jonka saa useasta varoituksesta, jotka yleensä tuleva rataviivojen liiallisesta ylittämisestä. Käytännössä jokainen kuski tekee tuota, joten kuten selostajatkin sanoivat, ne melkein kumoavat toisensa. Hauska homma vain on se, että oikaisemalla ei säästä tuota kolmea sekuntia, joten en ymmärrä miksi kuskit oikovat. Melkein parempi vaihtoehto olisi, jos auton nopeus hidastuisi vaikka kolmen oikaisun jälkeen viideksi sekunniksi. max 100 km/h -nopeuteen. Silloin toiset pääsisivät helposti ohi. Vastaavanlainen rangaistus taisi olla F1GP2-pelissä aikanaan ja toimi hyvin myös tietokonekuskeja vastaan kisatessa. Silloin rangaistus tuntuisi ja näkyisi heti eikä vasta kisan jälkeen, kun sekunteja ynnäillään. Tuo vanhojen ratojen ajaminen on tosiaan hyvä juttu näissä peleissä. Vanha Hockemheim oli meikäläisen suosikki ja olisi ihan hauska nähdä nykykuskit sitä kiertämässä. Nuo sopimusjutut on kyllä mielenkiintoisia. Ennen koronaa Bottas ja Toto taisivat molemmat sanoa, että pitää sopparit saada aikaiseksi nopealla aikataululla. Ilmeisesti korona ja Sainzin Ferrari-siirto laittoivat nuo uusiksi. Sainz itse vahvisti sen huhun, että Ferrari jo talvella kosiskeli häntä talliin. Joten Vettelin ja Ferrarin välit ovat ilmeisesti jo pidempään olleet huonot ja Ferrari on jo pidempään etsinyt Vettelille korvaajaa. Tiedä sitten oliko Vettelin ja Ferrarin ero kumman osapuolen ilmoittama. Aluksihan näytti siltä, että Vettel nyt keväällä itse lähti kävelemään, mutta voi olla myös mahdollista, että talli ilmoitti jo talvella, että se on moro, koska Sainziin olivat olleet yhteydessä.
Sopimusneuvottelujen vauhdikkuuteen vaikuttaa varmaan se, että jos kausi ajetaankin loppuvuodesta tihennetyllä aikataululla, niin silloin ei ole aikaa neuvotteluihin. Parempi hoitaa asiat alta pois jo nyt.
Nyt olen todella sivussa otsikon aiheesta ajallisesti, mutta sallittakoon, kun tämä kausi on toistaiseksi ollut kohtalaisen tapahtumaköyhä poislukien kuskisiirrot. Satuin kuluvalla viikolla kanavalle, kun tuli Ulosottomiehet (tulee mielestäni Maikkarilta ja Subilta), 4. kauden 2. jakso, missä muutama vuosi takaperin menivät perimään Lotuksen F1-tallilta velkaa. Muistaakseni perittävä summa sillä kertaa oli vain 30 000, mutta samassa yhteydessä kerrottiin, että verovelkaa oli 2,7 miljoonaa ja muuta velkaa 600 000, jos muistan nyt oikein miten päin summat meni. Ulosottomiehet takavarikoivat tuolla kertaa ehdollisesti näyttelyauton valokuvaamalla sen. Arvoksi tiimi kertoi 300 000. Samalla näytettiin tiimin tiloja sen verran, että hieman näki missä taika tapahtui. Tiimin edustaja lupaili, että ovat neuvottelemassa Renaultin kanssa tiimin ostosta ja että sen myötä myös velat hoituisi. Näin kävikin, eli Renault osti tiimin ja maksoi velat samalla pois, luki jakson lopputeksteissäkin. Linkki jakson tietoihin: https://www.imdb.com/title/tt5665376/
Koko Renault konserni on tällä hetkellä konkurssikypsä. Suurimmat omistajat on Ranskan valtio ja Nissan joilla molemmilla on 15%. On täysin mahdollista että Renault tekee Saabit.....tehtaiden uudelleen käynnistyskään ei nyt onnistunut.
https://www.cnn.com/2020/05/25/business/renault-nissan-coronavirus-overhaul/index.html France's finance minister, Bruno Le Maire, warned Friday that Renault is in "serious financial difficulty." "Renault can disappear," he told Europe 1 radio.
https://www.bbc.com/news/business-52814074 Ranskan valtio on tulossa pelastamaan Rellun. On suoranainen ihme jos Renault on mukana F1 ensi vuonna. Uskon monen muunkin tallin lopettavan.
Niin, ministeri tuossa vaan pehmittää kansalaisia myötämieliseksi sille että firmaa tuetaan verovaroilla. Sanoihan se myös samassa haastattelussa uskovansa että Renault selviää, ja sehän nyt on sanomattakin selvää että selviää, se on liian iso firma että se päästettäisiin kaatumaan. Tosiasiassa Rellulla ei ole mitään hätää, ja sillä on paljon myytävää omaisuutta jos rahantarve iskee, esim Dacia joka lienee voitollinen pulju ja AvtoVaz (Lada) jonka kaatumista venäläiset eivät halua samasta syystä kuin ranskalaiset eivät halua rellun katoavan mihinkään, se on kansallinen instituutio ja ylpeyden aihe (viha-rakkaussuhteen kera tottakai). Maailma ilman Renaultia (tai Ladaa) ei ole se sama maailma johon olemme syntyneet. Mutta Renault F1 teamille voi ennustaa kovia aikoja, se ei ole niin iso työllistäjä.
Ihan hyvä kommentti virtuaaliajamisesta https://www.iltalehti.fi/formulat/a/279ee0f8-f57b-4f53-94c4-558729982dea Osalla homma on mennyt liian vakavaksi ja osa laittaa ihan leikiksi.
Ei oikein saanut toimittajan oksennuksesta selkoa mitä mieltä hän itse oikeastaan on. Mutta kyllähän tämä virtuaalikisaaminen on erotellut jyviä akanoista. Jos ei pää kestä ja asenne on "tämähän on vain peli", niin lopputulos on sitten noita negatiivisia hölmöilyjä. Hyvin epäkypsää mielestäni. Ei siis kannattaisi lähteä mukaan, jollei homma oikeasti kiinnosta. Ihan samalla logiikallahan nämä kaverit vetää sitten läskiksi kaikissa ns. alemman tason reaalimaaimankin kilpailuissa, kun ja jos ovat jonkun ns. korkeamman tason saavuttaneet, vaikka sen IndyCarin, joka ei nykyisellään ole kyllä yhtään mitään. Sitten ihan toisessa päädyssä on oikeat mestarit Alonso ja Button, jotka vetävät tosissaan ja siististi. Sehän tuossa simulaattorimaailmassa varmaan niin koville ottaakin, kun huomaa saavansa pataan samalla kalustolla ajavilta, joita on pitänyt itseään huonompina.
Williams myytävänä https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...istyokumppaninsa-sopimuksen/7833172#gs.7ioof6 Tuo viimeistään tarkoittaa sitä, että Bottaksella ei ole ensi kaudella paikkaa Mersulla. Russell nostetaan varmasti Mersulle, jotta hän saa ajoaikaa ja hänestä voidaan rakentaa seuraavaa mestaria. Ellei sitten Vetteliä oteta markkina-arvonsa vuoksi. Ja kun Rellu näyttää lopettavan sekin, niin vähiin jää ajopaikat Bottakselle. Tokihan aina on mahdollista, että tallit löytävät rahoitusta, joten sen pahimman mukaan nyt ajattelen asioita.
Ei se montaa vuotta vaatinut, että kuitenkin muutama vuosi sitten vielä oikeastaan erinomaisestikin nykyiseksi pikkutalliksi menestynyt vedettiin pöntöstä alas. Uskomatonta sössimistä siis. Niin se vain taisi koko talli seistä Frank Williamsin varassa. En vain siltikään ymmärrä mikä aiheutti viime vuosien romahduksen. Ihan kuin olisi jotenkin kilpailullisesti luovutettu ja lähdetty maksukuskien alustaksi. Strollin pojastahan tämä kehitys taisi lähteä. Uskon myös, että tämä vahvisti Bottaksen lähdön ja Russellin noston. Itse tallipäällikkönä tekisin kuitenkin Russellin kanssa vastaavan diilin kuin McLaren aikoinaan Häkkisen kanssa. Eli ehdollinen kisa-/testikuskipaikka, jos Vettel vielä tuleekin tiimiin. Pitäisin tämän uutisen jälkeen varmana, että Williams menee konkurssiin tai muuten lopettaa. Ei tule menemään kaupaksi tässä taloustilanteessa, jos muutenkaan olisi mennyt tuolla suoritustasolla.
Joo, paljon on nyt Vettelistä kiinni tuo. Jos Williams lopettaa ja Vettel menee Mersulle, niin ei taida jäädä Russellille muuta vaihtoehtoa kuin testikuskin paikka. Harmi vain, että nykyään se tarkoittaa käytännössä varikolla istuskelua ja hymyilemistä. Toisin oli Häkän aikoina, kun Mika testikuskina ajoi autolla enemmän kilometrejä kuin Senna kisakuskina.
Nyt on julkaistu tämän vuoden uusi aikataulu ensimmäisten kisojen osalta: F1-KALENTERI 1. Itävallan GP 5.7. 2. Steiermarkin GP 12.7. (Itävalta) 3. Unkarin GP 19.7. 4. Britannian GP 2.8. 5. F1 70 vuotta -GP 9.8. (Britannia) 6. Espanjan GP 16.8. 7. Belgian GP 30.8. 8. Italian GP 6.9. Loppukauden kisakalenteri on tällä hetkellä viimeisteltävänä. F1 kertoo tiedottavansa siitä mahdollisesti jo lähiviikkoina. Kauden on määrä loppua joulukuussa, ja tavoitteena on ajaa kaikkiaan 15–18 osakilpailua. Kilpailut ajetaan toistaiseksi tyhjille katsomoille. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...den-ensimmaisille-viikoille/7835910#gs.784byz
Mika Häkkiseltä suoraa puhetta F1-podcastissa: tämän vuoksi Sebastian Vettel ei jatka Ferrarilla En seuraa formuloita aktiivisesti, joten luettuani ihmettelin tosissani tuota väitettä. Toimittaja oli kuitenkin oikeassa, Red Bullilla ne tuli. Yllättävää, tosin tuskin kenellekään muulle tässä ketjussa kuin minulle...
Vettelin tilanne on kyllä monin tavoin vaikea. Edelliskaudella nuorempi uusi kyky tallikaverina osoitti oman haavoittuvaisuuden ja se on varmasti alkanut syödä itseluottamusta. Todennäköisesti myös muutenkin motivaatiota saa hakea enemmän kuin ennen. Vettelin mestaruuksista on kuitenkin jo pitkä aika, sai ensimmäisensä hyvin nuorena miehenä. En edelleenkään näe Vettelille siis muuta vaihtoehtoa kuin ajaa Mersulla. Jos olisinkin Vettel, tarjoutuisin ajamaan ilmaiseksi vuoden sopparilla, jotta saisin voittaja-auton käsiini. Tuon vuoden jälkeen todennäköisesti ripustaisinkin ajohanskat naulaan, oli lopputulos mikä tahansa. Omissa ajatuksissani Bottas on siis uhrattavissa.
Nyt kävi siten, että en jaksanut viimeisintä virtuaalikisaa katsoa kuin muutaman kierroksen. Taas mentiin rengas seinässä yms. Ei enää kiinnostaa tuollainen törmäily. Kun ensimmäisissä kisoissa oikeat f1-kuskit selkeästi yrittivät välttää kontakteja muihin autoihin sekä seinään, niin nyt niillä ei ole mitään väliä. Harmi, että meni pelleilyksi tuo. Katselin sitten Cmoresta pari vanhaa Häkkisen kisaa. Autot olivat paljon pienempiä tuolloin ja äänet paljon paremmat. Sekä Matti Kyllönen ja Erkki Mustakari olivat kyllä oiva selostajakaksikko. Aikanaan sitä ei niin tullut ajateltua, mutta kyllä Matti vetää jatkuvasti sellaista settiä, että välillä tulee mietittyä, että tietääkö mies mitään formuloista. Erkki tasapainottaa Mattia hyvin ja tuo sellaista järkeä ja faktaa Matin fiilistelyn vastapainoksi. Ja Matin kommentit ovat kyllä tajuttoman hyviä. Välillä mennään melkein hyvän maun rajoilla noissa jutuissa. Tosin välillä Matilla menee radan tapahtumat täysin ohi. Ohituksia tapahtuu keskellä ruutua ja matti selittelee jotain omiaan. Tosin hyvin nopeasti kyllä autoista tunnistaa eri kuskit ja tilanteen sitten, kun jaksaa tapahtumia seurata. Legendaarinen Esteban Tu(h)erokin sattui mukaan molempiin kisoihin, jotka katsoin. Ja pihalle molemmissa.