Infrastruktuurikeskustelu

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Vanha_susi, 20.05.2020.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Kaupungistuminen on ollut yleismaailmallinen trendi jo vuosikymmenien ajan. Suomessakin se sama tapahtuu, haluaa sitä tai ei halua. Ei ole mitään itsetarkoitusta, jota joku salaperäinen taho ajaa. Korona-aika on vain hidaste.

    Väestötappiokunnissa asuntojen hinnat laskevat ja asuntokauppa ei käy, yksityiset eivät edes ajattele rakentavansa uutta vuokra-asuntokantaa ja nuoret muuttavat isoimpiin kaupunkeihin. Näin se vaan on, jos katsot tilastoja.
    Tuossa yksi tilasto asuntojen hintakehityksestä.

    Kuvio 3. Vanhojen osakehuoneistojen hintakehitys 2015=100 pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa, Kouvolassa ja Kotkassa.

    [​IMG]

    Postin kulku on tärkeä peruspalvelu. Siinäkin pitäisi olla joku roti. Näin Ylen jossakin uutisohjelmassa (en löydä lähdettä) kun mummolle vietiin jollakin yhteysaluksella (ei siis veneellä) saareen, jossa hän asui yksin, päivän HBL tai ÅU. Ei voi olla niin, että joka niemeen ja notkelmaan pitää olla kaikki palvelut ja kaiken kustantaa muut veronmaksajat. Tämä mummo oli nyt äärimmäinen esimerkki.
     
    Viimeksi muokattu: 21.05.2020
  2. jodorowsky

    jodorowsky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Niin mutta jos asuu tiheästi niin fuhannun flunssa pääsee iskemään helpommin. Me suomalaiset kun asumme hajautetummin niin se hidastaa flunssan nopeaa leviämistä suuriin massoihin. Hajautettu asuminen ja suomalainen epäsosiaalisuus kunniaan:eek::eek:
     
  3. Vanha_susi

    Vanha_susi Vakiokasvo Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    MIten tämä liittyy postin kulkemiseen?:confused:o_O
    MInä jotenkin ymmärsin, että meidän piti palata aiheeseen?
     
  4. jodorowsky

    jodorowsky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Ei mitenkään:p
     
    Pazze ja Vanha_susi tykkäävät tästä.
  5. Vanha_susi

    Vanha_susi Vakiokasvo Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Ja taas kylvetään Espoolaisille rahaa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006528270.html . Kyllä tuollainen rahan kylväminen pitää nyt viimeistään lopettaa.On se ihan (_x_) ja täysin:mad: On se Vapaavuori niin oikeassa, että Helsinkiä nyt taas sorsitaan.:D Tulkoot toimeen omillaan.:p
     
  6. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    4 035
    Saadut tykkäykset:
    354
    Höpsistä. Espoon kaupunkirata on yksi osa palapelissä, jolla tehdään Turun tunnin juna mahdolliseksi, joten se ei ole pelkästään Espoon asia. Helsinki olisi halunnut rahaa Pisararataan, mutta se on julmetun kallis hyötyihin nähden.
     
  7. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 938
    Saadut tykkäykset:
    1 333
    Tätä pisaraa en ole koskaan ymmärtänyt. Kun katsoo kartasta, niin siellä Ilmassa on julmetun iso läntti varikkoa ja se on juuri näiden kaikkien ratojen risteyksessä. Siirretään se varikko jonnekin muualle skuttaan ja junat sinne seisomaan. Oli se Ilmalakin joskus skuttaa.
    Yhdistetään ne kiskot siellä Ilmalassa ja laitetaan sinne uusi päärautatieasema. Sitten kiskojen alle metrotyyppinen kaksiraiteinen rata Helsingin keskustaan, joka siis kulkisi maan alla. Olisi nopea, varma ja pystyisi kuljettamaan ison määrän ihmisiä. Ei enää raiteiden sulatuksia Pasilan ja keskustan välillä, eikä niitä myöhästymisiä. Kuinka monta kertaa olen seisonut junassa ja odottanut tuon muutaman kilometrin matkalla? Voisi olla monta asemaa matkan varrella. Jäähalli, Messukeskus, Pasila, Linnanmäki ja lopulta asematunneli.
    Sitten laitettaisiin ne junat kulkemaan suoraan vaikka Lahdesta Turkuun. Nopeutuisi, kun ei tarvitse umpikujaan tunkea kaikkia. Junia tarvitsisi varmaan puolet vähemmän, kun sama juna jatkaisi vain matkaa kiskoja toiseen suuntaan. Maata vapautuisi rakentamiseen aivan Helsingin keskustassa, kun ei ole pakko tunkea 16 raidetta keskelle kaupunkia.
    Ja ehkä sitä "metroa" voisi jatkaa vaikka Töölön suuntaan, niin helpottaisi joukkoliikenne sinnekin päin.
     
  8. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 225
    Saadut tykkäykset:
    478
    Mun mielestä siinä pisaradassa ei ole järjen häivääkään. Aivan mieletön rakennustyömaa täysin tarpeettoman ratasilmukan vuoksi... Länsimetro ei ole mitään siihen verrattuna mikä tuossa operaatiossa voisi ja varmasti menisikin pieleen. Jos Helsingin junayhteyksiä halutaan parantaa niin kannattaisi aloittaa kunnostamalla nykyiset raiteet niin ettei huonossakaan säässä eikä muutenkaan tule ongelmia. Vaihteiden jäätymiset, opastinlaitteiden rikkoontumiset yms on ihan puhdasta aikaansaamattomuutta, kun ei vaan huvita vaivautua tekemään mitään ja mieluummin vaan vähennetään työntekijöitä kuin palkataan lisää.
     
  9. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    4 035
    Saadut tykkäykset:
    354
    Tuo sun idea muistuttaa erään arkkitehdin innokkaasti ajamaa Helsinki Quick Step -suunnitelmaa:
    https://www.helsinkiquickstep.fi/
    (Rullaa vähän alaspäin, aluksi on jotain aiheeseen liittymättömiä uutisia)
    Mulla ei ole kompetenssia arvioida tuon järkevyyttä, mutta poliittisesti tuolla ei tunnu olevaan minkäänlaisia mahdollisuuksia mennä eteenpäin.
     
  10. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    4 035
    Saadut tykkäykset:
    354
    Ongelmana on se, että Helsinki on yksi maailman tiheimmin liikennöidyistä päättyvistä rautatieasemista raiteiden määrään nähden. Jos jotain menee pieleen, niin siinä alkaa dominopalikat herkästi kaatua, kun joustovaraa on niukasti.
     
  11. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Pisararatahan ei palvelisi helsinkiläisiä lainkaan. Ennen sitä pitäisi ehdottomasti priorisoida iäisyyden suunnitelmissa ollut rengasmetro, millä poistettaisiin kantakaupungin poikittaisen liikkumisen muuten ratkaisematon ongelma.

    En vain valitettavasti usko, että rengasmetro valmistuu kenenkään tänne kirjoittavan elinaikana, niin surkeaa on päätöksenteko metron kehittämisessä ollut. Triplan alle taas louhittiin tälle kuitenkin varaus eli toivo voi taas joskus herätä.

    Rengasmetron jälkeen Pasila voisi ihan hyvin olla junien pääteasema, josta rakennettaisiin helpoimman kautta vaikka maanpäällinen metro nykyisille kiskoille syöttämään myös suoraan keskustaan suuntautuva liikenne.

    Niin, ja se suora lentokenttäjuna Helsinki-lentokenttä-välille niin kuin olisi jo. Aivan käsittämätön ratkaisu ajaa kryptisiä kirjainjunia molempiin suuntiin, sen sijaan että turistikin tajuaisi sekunnissa mikä juna vie lentokentälle. Pysähdykset tällöin vain Helsinki-Pasila-Tikkurila-lentokenttä ja takaisin.
     
    h3mb3 ja Vanha_susi tykkäävät tästä.
  12. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    4 035
    Saadut tykkäykset:
    354
    Mä en usko rengasmetron tuloon, ja käytännössä Pisararata varmaan antaisi sille kuoliniskun, koska siinä on niin paljon päällekkäisyyttä. Tutkimusten mukaan Pisararata nimenomaan auttaisi Helsinkiä, ja siksi Vapaavuori sitä varmaan niin innokkaasti ajaakin. Vaihto metrosta junaan ja päinvastoin olisi paljon nopeampaa, ja lisäksi junalla olisi paljon helpompaa mennä Töölöön ja Kallioon kuin nykyään. Kustannukset vain eivät vastaa hyötyjä, eli todennäköisesti tuo tehdään vasta kun kaukojunaliikenteen takia on ihan pakko kasvattaa kapasiteettia Helsingin ratapihalla.

    Ei voisi, koska Pasilassa ei kapasiteetti riitä. Tuo on yleinen ehdotus, mutta Pasilassa on liian vähän raiteita, eikä niitä voida myöskään lisätä (paitsi maan alle kalliilla). Pasila ei tällä hetkellä ole ongelma siksi, että se ei ole junien kääntöpaikka vaan läpimenopaikka.

    Lentojunaksi kutsuttu projekti hyödyttäisi myös maakuntia, mutta on niin kallis paukku, että ei taida toteutua lähivuosikymmeninä.
     
  13. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 225
    Saadut tykkäykset:
    478
    Mihin sitä edes tarvitaan, kehärata menee pääradalta lentoasemalle.
     
    Vanha_susi tykkää tästä.
  14. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    4 035
    Saadut tykkäykset:
    354
    No se on aika hidas. Lentorata puolittaisi matka-ajan ja kaukojunien käyttäjillä aikasäästöä tulisi minuuteissa laskien vielä enemmän, kun ei tarvitsisi vaihtaa junaa. Lisäksi Pasilasta pohjoiseen tulisi raiteille lisää tilaa, kun kaukojunia kulkisi vähemmän lähijunien ohessa.
     
  15. Molle

    Molle Sore wa himitsu desu Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2000
    Viestejä:
    1 099
    Saadut tykkäykset:
    73
    Tuohon vielä pysähdys Huopalahdessa Rantaradan ja tulevan pikaratikan vaihdoille, niin ei ole juurikaan tarvetta muille yhteyksille Seutulaan.
     
  16. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 225
    Saadut tykkäykset:
    478
    Kehärata on hidas joo mutta eikö matkaan voi lähteä sen verran aikaisemmin että ehtii... (niinhän meille autoilijoillekin aina sanotaan että lähtekään matkaan aikaisemmin niin ei tarvii ajaa ylinopeutta tms...)