Huonekorjauksella saa yleensä lähinnä poistettua korostumia, ei niinkään korjattua vaimentumia (riippuen tietysti siitä että miten syvä monttu vasteessa on). Vaimentumiin tepsii paremmin akustointi, kuten bassoansat. Sinulla on kuunteluetäisyys aika lyhyt, mikä lisää suoran äänen määrää joka tapauksessa, mutta voihan isompi kaiutin parantaa tilannetta silti.
Kiitos pähkäilystä. Jos oikeasti sen +-tonnin nettona (rahoitusta vanhojen myynnillä) investoisin parempaan äänenlaatuun, niin vaihtoehto C kai olisi tämänkin keskustelun perusteella hyvänlaatuisen modernin huonekorjauksen sisältävän vahvistimen hankinta. Isot pojat vaan on jutelleet, ettei niissäkään subbareiden ja kajareiden yhteensovittuminen välttämättä kovin kaksisesti onnistu nappia painamalla ja keskialuetta ja diskanntia en haluaisi huonekorjauksen sorkkivan.
Kaiuttimien ja subbarin vaiheistus keskenään on edelleen vaikeaa. Jos av-vahvistimeen päätyy niin kannattaa ottaa sellainen, jossa Audesseyn MultEQ XT32. Siihen on tietääkseni edelleen saatavilla maksullinen Android & iOS-appis, jolla korjausta voi hirnosäätää, esim rajoittaa, kuinka korkealle asti korjauksia tehdään.
Pieni kaiutin soi pienesti merkistä riippumatta. Valkoiset yleensä vielä mustaa pienemmin johtuen näköaistista. Kyllä nykyiset YPAO, Dirac, RoomPerfect, Galaxy... osaa erinomaisesti subbarien vaiheistukset ja jopa EQ useamalle subbarille mitä Audyssey ei osaa.
Hifihörhöjen puolen keskusteluissa olen käsittänyt sen verran kovan tason mittarimiesten, joista jonkun vieläpä henkilökohtaisesti tunnen, tutkailujen perusteella, että uusien huippu AV-vahvistintenkin huonekorjaukset voivat tuottaa selviä virheitä subbareiden&kajarien yhteensovittamisessa automatiikalla, että toistaiseksi luotan heidän havaintoihinsa asiasta. Mutta kiitos toki vastakkaisistakin näkemyksistä. Antimode 2.2 kykyihin siinä asiassa luottaisin lukemani perusteella, mutta silläkin homma hoituu vain stereona ja hintaluokka ylittää sietokykyni.
Montakohan monimikkistä Smaart systeemiä horhöillä on? Kaikki UMIK-1 voisi lähettää kuun kiertoradalle.
Sertifikaatit löytyy? UMIK mikeillä niitä ei kyllä saa... Jos akustisesti mitataan etäisyydet niin SAM Genet viivästyttää 5ms, joka on mukana Smaartin antamassa tuloksessa. Ainoa oikea tapa on akustisesti mitata viiveet. On varmasti oikeat kun mittasysteemi on kalibroitu.
"Varmaan" -sana tarkoittaa, että todennäköisesti "varmaan" sanan jälkeen lauserakenteessa ollutta mittausvälinettä(kin) löytyy. kin-pääte tarkoittaa, että muuta(kin) on niiden keskustelujen mukaan muistaakseni käytetty. Sertifikaateista en tiedä. Sen tiedän, että esiin nostamani henkilö on ollut tekemässä ammatikseen audiomittauksia. Kuvittelin, että tässä välillä jo keskustelimme AV-vahvistimista, emmekä SAM-kaiuttimista. Eli minun tapauksessani ehdoton ei on sekä SAM-kajareiden (+GLM:n), että uuden AV-vahvistimen hankinnalle - siis niin että molemmat menisivät hankintaan. Teorissa jompi kumpi kuvio voi tulla tehtyä joku päivä hommatuksi - tai sitten isommat genet ilman SAMia. Sinällään minulle on sama mihin lähteisiin ja mahdolliseen omaan tekemiseensä kukin eniten luottaa. Kiitos asiaan kantaa ottaneille, siksihän tänne kirjoitin, että näkemyksiä löytyisi. Ja soundbaariin en ole settini seitsemää Genelec-kaiutinta vaihtamassa. Eli myös sivuilta ja takaa löytyy Genet.
Tota sun hehkuttaamaasi Smaartia ei löydu yhdestäkään vahvistimesta sisäänrakennettuna, vai löytyykö? T: Vesku
On Hifimaailmankin testeissä näkynyt merkkejä siitä, että yhteensovitus ei aina toimi toivotulla tavalla. Viiveitähän voi toki myös itse säätää korjausten jälkeen, jos pystyy tekemään mittauksia. Oma vahvistimeni (NAD) tuntui kyllä hanskaavan yhteensovituksen oikein hyvin.
Käsittääkseni tilanne tuppaa menemään monelle automatiikalle hankalaksi etenkin jos palettiin alkaa kuulumaan esim. useita jopa keskenään erilaisia subbareita akustisesti toisistaan poikkeavissa sijainneissa, dipoleita, paneelikajareita akustisesti veikeissä sijainneissa yms. hieman haastavampaa.
Tuon Genelecin SAM-sarjan ongelma on vähän se, että oikeastaan pitäisi koko setin olla samaa sarjaa, jotta saa systeemin pelaamaan hyvin yhteen. Kotiteatterin tapauksessa tuo tarkoittaa, että mennään aika ultrakalliiseen hintaluokkaan. Sekasysteemillä päädytään turhan monimutkaisiin konffailuihin. 2-kanavakäytössä tai 2.1-systeemissä liikutaan ehkä järkevämmässä hintaluokassa, ja tuolla Hifiharrastajien Genelec-viestiketjussa onkin lähinnä tällaisia tapauksia.
Genelec 6010A toisesta kaiuttimesta on alkanu kuulua diskantti voittoinen rätisevä ääni joka esiintyy suhteellisen kovilla äänenvoimakkuuksilla. Toisesta kaiuttimesta vastaavaa rätinää ei kuitenkaa kuulu. Kaiutin rikki? kaiuttimet on uDac2:sen perässä. Vai olisiko mahdollista että vika on dacissa?
Korjaa. Omasta meni bassoelementti. Lähetys sinne, korjaavat, ja lähettävät takaisin. Kannattaa ennen lähettämistä vaikka tuikata sähköpostia support@genelec.com tarkempia ohjeita varten.
Millainen DAC Genelecin SAM kaiuttimissa on. Näköjään kyselty täälläkin (ilman vastausta): https://www.community.genelec.com/forum/-/message_boards/message/946869#/)? Onko kukaan verrannut tuota muihin? Tällasella ois hyvä testata: https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm Miltä siis kuulostaa Okton Sabret vs. Genelecin oma (mikä nyt sitten onkaan). Tämä näissä SAM-laitteissa on tietenkin ikävää, että uusia tulee vasemmalta ja oikealta jatkuvasti. Ei se tietenkään noista huonoja tee, mutta selvästi kestää aikaa ehkä heikommin kuin vähemmillä komponenteilla varustetut (ei DSP:lliset ja ei DACilliset) Genelecit. Aika havaittavia eroja näissäkin DACeissa: .