Alonso voisi antaa tilaa nuorimmilleen. Hän on jättänyt savuavia raunioita taakseen aivan tarpeeksi yhdelle miehelle. Tämä GP2 engine- kommentti kuvaa Alonson mulkkuasennetta parhaiten: Tämä kuva toiseksi parhaiten ("no time" ja jää ottamaan aurinkoa radan varteen ja pilkkaa työnantajaansa livenä TV:ssä):
Vettelin huhutaan "toimittajan varmana sisäpiiritietona" siirtyvän ensi kaudella Red Bullille. Albon alas junioritiimin ja Kvjatille taas kenkää. https://www.is.fi/formula1/art-2000006566068.html Iso pettymys, kun tietenkin odotti ja toivoi Mersulle siirtymistä. Isona riskinä saada kuluvan todennäköisesti alavireisen kauden jälkeen vielä kylvetystä Maxilta. Toisaalta Vettel saa nyt maistaa samaa, mistä Kimikin sai nauttia Ferrarilla viime vuodet. Alonsolle tulee pettymysten sekainen paluu Renaultille. Olisi kannattanut keskittyä enää Indy 500 voittoon. Omasta mielestäni tuo aurinkotuoliepisodi oli yksi hauskimpia muistoja viime aikojen formuloista. Enemmän huumoria kuin oman tallin dissausta omasta mielestäni. Alonso on persoona, mutten edelleenkään usko Alonson kykyihin ja Renaultilla toisaalta mahdollisuuksiinkaan kehittää voittaja-autoa.
Red Bull siirto Vettelille olisi vain samaa, mitä jo nyt on ollut Leclercin kanssa. Mutta toisaalta sitä se olisi Mersullakin Hamiltonin kanssa. Jokaisen kärkitallin sisällä on nyt tilanne, jossa tallilla on yksi selkeä ykköskuljettaja, jonka ympärille talli panostaa. Noin valitettavasti on myös Mersulla, minkä vuoksi Bottaksen on vaikea voittaa. Vähän aiheesta ohi, mutta mielestäni Hamilton (vaikka onkin kaikkien aikojen top 3 -kuljettaja) ei puhtaasti ajotaidoilla ole niin hyvä kuin saavutukset antavat olettaa, vaan hänessä on samaa kuin Schumissa: osaa rakentaa tallin ympärilleen. Ja toki ollut hyvä auto. Vettelillä ei toisaalta ole mitään todistettavaa. Neljä mestaruutta on itsessään jo niin iso juttu, että oksat pois. Toisaalta joku kuski sanoi joskus, että yksi mestaruus Ferrarilla on parempi kuin kymmenen toisaalla. Ja sitä Vettel ei nyt saanut. Eikä näytä Charleskaan ihan heti saavan. Ei mene montaa vuotta, niin ollaan Ferrarin kohdalla tilanteessa, jossa kuljettajan mestaruudesta on jo 15 vuotta. Ja kohta jo 20 vuotta.
Muista nyt kuitenkin että Nico Rosberg vei mestaruuden Hamiltonin nenän edestä. Ei sen pitäisi olla sen vaikeampaa Valtterillekaan.
Nico halusi voittaa ja osoitti sen jatkuvasti. Ei pidä unohtaa, että ennen Hamiltonia Nico voitti itse Schumin (jonka paluu tietenkin oli toisaalta myös oma arviointivirhe) 3-0. Bottaksella ei ole voittajan auraa. Vähän sellaisen pehmeän pullamössön oloinen koko ajan. Ei anna skarppia kuvaa siis. Tämä kaikki vaikuttaa uskottavuuteen tiimin sisällä myös. Barrichello, Massa, onhan näitä nähty, luotettavia kakkosia, jotka ei muodosta todellista uhkaa. Itse en Hamiltonia kovinkaan korkealle nosta. Älkää tekään menkö brittimedian hapatukseen mukaan. Näitä speksien lukitsemisajan mestaruuksia ei voi laskea puolenkaan arvoisiksi. Hamiltonin heikko kohta on henkinen kantti, joka olisi murentunut täysin jonkun Sennan, Prostin tai (prime time) Schumin parina.
No sen itse Schumin nyt voittii Mika Häkkinenkin useampaan otteeseen. Olisi siinä ollut Hamiltonille vastus noiden mainitsemiesi kuskien lisäksi. Tapasin kaverin Silverstonen varikolla kun hän valmistautui GM-formuloiden kisaan 1989. Mainitsin silloin englantilaiselle lankomiehelleni hänen juuri tavanneen tulevan F1 maailmanmestarin. Naureskeli silloin, mutta ei naureskellut 1998, vaan kuulemma kehuskeli pubissa hyvin tuntevansa mestarin. Tuohon Valtterin pullamössöön en usko.
Niin Häkkisessä? Häkkinen onkin omissa kirjoissani nopeampi kuin Schumi, mutta Schumilla oli muita kykyjä ja häikäilemättömämpi luonne. Jos vain Schumi olisi saanut elää, olisivat voineet varmasti vielä pitkään yhdessä muistella kamppailujaan. Tietenkin näiden välillä vertaillaan omenaa ja appelsiinia, kun ajoivat eri tiimeissä. Tarkoitin aiemmin Hamiltonin tallikaveruutta. Saanen nyt sitten hieman virnuilla Valtterin kohdalla. Minulla on hänestä niin heikkimäiset vibat sillä erotuksella, että Heikkikin oli säväyttävämpi mikrofonin edessä. Plus Race of the Championsin voitto itse Schumia (ja Loebiä) vastaan!
Muistuu mieleen eräs kisa 90-luvulta. Schumacherin autosta hajosi vaihdelaatikko sillä tavalla, että ainoastaan 5-vaihde toimi. Siitä huolimatta hän ajoi kisan loppuun ja taisi saada muutaman pisteenkin. Tuskinpa kukaan muu kuljettaja olisi pystynyt samaan.
Se oli nopeasti seurattu kisa. Leclerc pilasi molempien Ferrarien kisan. (Mitä oikein Leclerc kuvitteli tuolla saavuttavansa?) Samalla Kimikin tippui viimeistä edelliseksi. Valtterin ennuste on junnata wingmaninä kisan loppuun asti. Aika-ajojen valopilkku Russellkin pilasi kisansa ajamalla ulos.
Jep, Hamilton voitti mutta Bottas pääsi lopussa renkaansa loppuun kuluttaneesta Verstappenista ohi toiseksi ja johtaa siis edelleen mm-pisteissä. Räkä jäi harmillisesti 11. sijalle eli ilman pisteitä. Tiukkaa oli kisa ihan viimeiselle kierrokselle asti, oliko ne sijat 5-7 jotka jaettiin vikalla kierroksella...
Mielenkiintoista, kun Red Bullin pomo kertoo, ettei Vetteliä voi ottaa talliin, koska he haluavat satsata Alboniin ja Verstabbeniin. Eipä ole kovin kummoista tekemistä Albonilla ollut, joten Vetteli voisi hyvinkin mennä Red Bullille takaisin .
Piti ihan alkaa kaivelemaan historian syövereistä (Wikipedia). Oli Espanjan GP 1994, Barcelonan radalla. Schumi ajoi toiseksi Damon Hillin jälkeen. Ilman noita pisteitä olisi muuten hävinnyt Hillille mestaruuden, koska lopussa eroa oli vain yksi piste (ja kauden viimeinen ratkaisuhan oli Schumin törmääminen tahallaan Hilliin vikassa kisassa, tämän toki kaikki aikalaiset muistavatkin). Siihen aikaan kytkin salli varikkokäynninkin tuossa kisassa Schumille, en usko että nykyautoilla enää onnistuisi.
Mitä tarkoitat, Albon tuli kisassa neljänneksi heti Verstappenin jälkeen, ja mm-pisteissäkin ovat peräkkäin. Aika hyvinhän noilla menee, turha sinne on Vetteliä ottaa sekoittamaan pakkaa.
Juu ei välttämättä Vetteliä nykyisillä otteilla, mutta joku muu . Albon on vain liian hidas. Tähän voisi sen kommentoida, että Senna pisti vielä paremmaksi ja ajoi kutosvaihteella voittoon Brasiliassa vuonna 1991.
Näin juuri, Red Bullilla on vain hävittävää kuskien välisessä nahistelussa. Mielestäni sellaisen riskin voi ottaa vain täysin ylivoimainen tiimi (eli Mersu). Albonin puolesta puhuu myös puolithaimaalaisuus (ajaa Thaimaan lisenssilläkin), Red Bullhan on 51-prosenttisesti thaimaalainen yritys, kun perustuu sikäläiseen litkuun. Mutta eihän Albon mikään mestari tule olemaan, se on jo selvä juttu. Se (tai oikeastaan sen yrittämisen) rooli on pedattu Verstappenille ja toisessa autossa voidaan ajattaa mukiinmenevää ja sopuisaa kuskia. Vähän niin kuin nyt Mersullakin on viime vuodet ollut, ikävä kyllä.