Vahvojen huhujen mukaan Bottaksen jatkopahvi allekirjoituksia vaille valmis. https://www.is.fi/formula1/art-2000006570523.html En tiedä onko tämä nyt sitten pettymys, hullua tietenkin suomalaisena sanoa niin. Tämän jälkeenhän oikeastaan Hamilton on kysymysmerkki. Riittääkö motivaatiota enää vai voiko Vettel napata sittenkin Mersun toisen paikan?
Pettymys siinä mielessä, että jälleen vain vuoden jatko. Väkisinkin tulee fiilis, että on tallille vain väliaikainen hired gun.
Mielenkiintoista nähdä, miten tämä tulee vaikuttamaan Bottaksen ajamiseen. Mies on tottunut ajamaan sopimusmielessä paineen alla, ja nyt tuota painetta ei olisi. Hyvä vaiko paha? Aika näyttää.
Helppo valinta tallille sinänsä, sillä ensi vuosihan tulee olemaan vähän kuin välivuosi ennen sääntöuudistuksia. Veikkaan että Hamilton jatkaa myös vielä yhden vuoden.
Pieni kommentti viime kisasta, kun jäi kirjoittamatta heti kisan jälkeen. Hamilton näytti, mistä kana pissii. Mies on ihan avaruusolio. Jos vain se 15 kisaakin päästään ajamaan, niin mestaruusmies on jo nyt selvä. Hamilton oli ekassa kisassa Bottasta nopeampi, ei vain päässyt ohi. Toisessa kisassa, kun pääsi heti kärkeen, niin meni menojaan.
Onhan sekin mahdollista ettei mersu enää jatka F1:ssä ensi kauden jälkeen, jolloin pidempi sopimus olisi turha.
Jännitettävää löytyy lähinnä vain siitä, että kuinka nopeasti Hamiltonin henkilökohtainen ja Mersun merkkimestaruus varmistuu.
Mitä mieltä vaaleanpunaisten copygatesta? Itse uskon Strollin isukin laittaneet niin paljon Kanadan taalaa pöytään, että Mersulta on saatu valmis auto tai vähintään piirustukset. Näyttäähän tuo nyt niin samalta. Aika uskomaton miljardöörin pojalleen (kai se sitä itsekin tarvitsee, kun noin aktiivisesti mukana) tarjoama egotrippi koko tallikuvio. Ihmettelen kyllä vähän tallin typerää Racing Point -nimeä, jossa ei mitään pointtia (pun intended). Olisi sitten suoraan vaikka Stroll jotain. Ensi vuonna ostettu nimikin sitten mukana, Aston Martin, ja samat säännöt tarjoaisi "vaaleanpunaisella Mersulla" Vettelille (nyt huhutun) hyvän sauman ainakin yksittäisiin kisavoittoihin. Isukilla olisi varmasti varaa vielä palkata Vettelkin, mutta toisaalta se voisi samalla olla lopullinen kylmä suihku pojan menestyshaaveille. Williams vahvistanut molempien kuskiensa jatkavan, mikä tarkoittanee Bottaksen jatkon varmistumista samalla. Siellä Latifin tilanne kyllä strollmainen. Isukki toisaalta pitää samalla koko tiimin elossa sielläkin.
Virallisen selityksen mukaan ovat kopioineet auton ulkonäön - siis aerodynamiikkaan vaikuttavat osat - valokuvien perusteella. Ja sehän ei ole säännöissä kiellettyä. Lisäksi moottorin, vaihteiston ja jotain muita osiahan ne onkin ostaneet mersulta. En usko että ovat ostaneet kokonaista autoa vaan tuo virallinen selitys on ihan uskottava - säästyyhän siinä rahaakin.
Mitäköhän siellä Mersun voimapaketissa on tälle vuodelle oikein keksitty, kun nyt järjestään nostanut tasoaan Mersulla ajavat tiimit? Russell on tosi lupaava kuski, mutta yhtäkkiä Williamsin suorituskyky onkin 10 sakin luokkaa. Ferrarilla ja Hondalla ajavat hätää kärsimässä.
Nyt en ole aivan varma, onko kysesssä retorinen kysymys tai huono vitsi. Jos ei ole, niin Ferrarin taaperrukseen otin kantaa pari viikkoa sitten. En sitä itse keksinyt. Muistaakseni Ossi Oikarinen tai Toni Vilander tätä epäili. Albon on nyt vaikeassa asemassa. Oli viime kisassa melkein minuutin Maxin takana siinä vaiheessa, kun molemmilla oli yhtä monta varikkopysähdystä. Toisaalta Russell puolustaa Albonia:
Ferrarin paketin voiman hiipuminen ei ole uutinen enää, mutta mitä on tapahtunut myös Hondalle ja Renaultille tai pikemminkin mitä ihmettä Mersun koneille on tehty, kun yhtäkkiä Racing Point on kakkosrivissä Stroll-tason talentilla ja Williams 12 sakissa? Tämä on juuri yksi ikävä juttu näissä nykyformuloissa, kun voimasuhteet lukitaan vuodeksi tai oikeastaan vuositolkuittain tiettyyn asetelmaan. Vaikka olisi mitkä resurssit ja kyvykkyydet, ei kehittämisen mahdollisuuksia ole. Kuka tällaista puolispeksisarjaa on oikeasti halunnut (ja haluaa seurata)?
Onhan noita ylivoimaisia vuosien kausia ollut ennenkin. Red Bullin menestys pitäisi sinunkin tietää, vaikka olisit uusi sarjan seuraaja. Sitten tulee itku, kun menestysputki ei jatku. Voitko todistaa voimasuhteiden lukituksen? Kuka sen määrää? Missä se päätetään? Vai tarkoitatko rahan jakoa? Ferrarille on aina kaadettu rahaa, mutta nytkin menee huonosti. Helppo ratkaisu sinulle: älä seuraa. Kukaan ei pakota. Ala seurata vaikka US-sarjoja, joissa säännöillä tasoitetaan eroja. Ja sitten kun kisassa ei ole tarpeeksi tasaista, otetaan pace car kehiin, koska siellä on muovipussi radalla (lainaus Toni Vilanderilta). Löydät varmaan sieltä sopivan tissiposken, jota voit haukkua ilman kunnollista perustetta.
Olen seurannut ihan riittävän kauan, jotta olen nähnyt McLarenin, Williamsin, Ferrarin, Red Bullin ja Mersun menestysputket. Olihan se Williamsin aikakausikin typerryttävän tylsä, kun "apinakin" (tämä Niki Laudan ilmaisu toisesta yhteydestä helppoudesta) olisi voittanut sillä autolla mestaruuden. Todisteena jopa Damon Hill voitti Williamsilla (ja sillä olisi pitänyt voittaa myös 1994 ja 1995). Schumi tietenkin pystyi tekemään kiilaa noinakin vuosina, toki Benettonilla hyvinkin kyseenalaisin keinoin. Ferrarin kaudet 2002-2004 yhtä unetusta myös. Red Bull taisikin olla jo lukittamisen aikaa. Rahanjako ja säännöt on tietenkin kaksi eri asiaa. Minusta Ferrari ansaitsee nuo rahat, ilman sitä sarja ei olisi enää yhtään mitään. Ferrari tuo katsojat ja prestiisin lajiin. Teoriassa säännöistä kai päättänevät tiimit yhdessä vai pelkkää FIA:ko pitäisi syyttää, en rehellisesti sanoen tiedä. Mutta tiedän toki moottoripakettien yms. lukitsemisella tavoitellut säästötavoitteet. Minusta se ei vain yksinkertaisesti riittävästi tarjoa tiimeille aitoa mahdollisuutta kehittää. Minusta F1:t pitäisi olla sitä, että tähtikuljettajat ja insinöörit testaavat salaa yötä päivää ja löytävät yllättäviä uusia ratkaisuja, joilla saadaan uutta etua. Tämä on itsestäänselvä ratkaisu ja katsominen onkin nykyään jo vähänlaista. Eikö kuitenkin kiinnostavampi näkökulma olisi miettiä, millä saada luopuneet katsojat takaisin ja vielä uusia päälle nykyisen laskusuhdanteen sijaan? Meitäkin edelleen on, joita laji voisi tervehdyttyään edelleen kiinnostaa.
Aika tasaisestihan tämä kausi tuntuu etenevän, mersut taas palkintosijoilla. 1. Hamilton 2. Verstappen 3. Bottas. Bottakselta hyvä kiri huonon alun jälkeen.
Kyllä oli outo tuo Verstappenin ulosajo. Sitten kun lähti valleista, olin aivan varma, että tuolla autolla ei enää ajeta. Max tekee outoja asioita. Mighty Max.
Bottas on todellakin siipimies, voittajaksi hänestä ei ole (maailmanmestaruuden). Eikä oikein kilvanajajaksikaan, pystyy ohituksiin vain jos toisella on selviä ongelmia, mies miestä vastaan tilanteessa pehmeää pullamössöä koko mies. Selitellä kyllä aina osaa. En olisi niinkään varma ensivuoden sopimuksesta mersun kanssa. Itse en palkkais, antaisi potkut jo nyt.
Bottasin lähdön pilasi ratti, jossa välähti jotain juuri ennen valojen vaihtumista ja reagoi siihen. https://www.formula1.com/en/latest/...recking-bad-start.601LQDgBRPl9tU1za1GGJq.html Sattumaa, tahallista sabotaasia Hamiltonin eduksi vai kuljettajan omaa hölmöilyä? En itse ymmärrä, miksi ratissa pitäisi lähtöhetkellä muuttua mitään näytössä, siis ilman että kuljettaja itse säätäisi jotain.