Jaa-a, jos tyytyy köröttelemään toisena, niin sitten alkavat ne wingman-herjat. Toisekseen Hamiltonkin kyllä painostaisi minkä kerkiäisi, jos ajaisi toisena.
Jep. Kyllähän kilpakuskin pitää painostaa. Mutta olisi Bottas ekassa mutkassa voinut vähän enemmän haastaa Hamiltonia. Nyt seuraava Britannian kisa ratkaisee paljon. Jos (ja valitettavasti kun) Hamilton on taas Bottasta nopeampi, niin homma alkaa olla siinä. Bottas voi keskittyä kakkossijasta kamppailemiseen Maxia vastaan.
Jakaisivat mestaruuden jo nyt, typerää ajanhukkaa ja tv-katsojien aliarvioimista. Kabineteissa on päätetty, että Hamilton on tämän(kin) vuoden maailmanmestari, tavalla tai toisella.
En tiedä onko tuo vitsi vai ei, mutta kabinettienhan kannattaisi tehdä ihan toisenlaiset päätökset. Parasta olisi, jos Leclerc voittaisi mestaruuden Ferrarilla. Mutta olisi kyllä kiva saada muitakin kuskeja mestaruustaisteluun. Racing Pointin tilanne on mielenkiintoinen. Saattavat joutua maksamaan Perezille isot erorahat, jos Vettel tulee tilalle, mutta miten koko Vettel-siirron käy, jos Racing Pointin auto todetaan laittomaksi. Miten he voivat laittomalla autolla edes ajaa sitten? Ja toisaalta, jos Racing Point todetaan lailliseksi, niin sitten saadaan tosi kovia kakkostalleja. Mikä ei kyllä meikäläistä haittaisi ollenkaan.
Saksassa kohistaan Vettelin kakkoskuskiasemasta: "– Meille on arvoitus, mistä Charles Leclerc kaivoi nopeutensa esiin. Hän oli nopeampi suorilla kuin me. Kuitenkin ainoastaan Leclerc oli nopea, eikä tilanne ollut sama Sebastian Vettelin kohdalla, kommentoi Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko Auto Bildille." "Saksalaismedia ottikin Markon sitaatin vahvistuksena ajatukselle, että Leclerciä suositaan Maranellossa Vettelin kustannuksella. Vettel ajaa Ferrarilla viimeistä kauttaan, Leclerciä puolestaan pidetään vahvana tulevaisuuden nimenä. – Herra Marchionne on antanut minullekin lupauksia. Hän selitti, että etsii jotakuta, jonka ympärille talli jälleenrakennetaan. Silloin minä olin ehdokas rooliin, nykyään en enää ole, Vettel kommentoi Auto Bildin mukaan." https://www.is.fi/formula1/art-2000006591250.html ISPF tulee taas vasta viikonloppuna kommentoimaan palstalle, mutta kyllä, olen satavarma, että Ferrarilla kakkoskuski saa huonommat mekaanikot, kaikkinensa huonomman tiimin ympärillensä. Italialaisella mentaliteetilla se tarkoittaa myös huolimattomuutta (Kimilläkin oli joskus joku taskulamppu polkimissa?), vaikkei tarkoituksellista olisikaan.
Niin, että Hamiltonin voitto näyttäisi edes vähän enemmän ansaitulta? Kyllähän professorimaisempi tapa ajaa kisa olisi ollut ajaa omaa ajoa pyrkimättä turhan lähelle ja ottaa varmat 20 pistettä. Kautta ei voiteta yhdessä kisassa, mutta hävitä sen voi. Täysin tarpeetonta ajaa tallikaverin vaihdelaatikossa kiinni, kun peli on selvä. Minusta Bottas lisäksi vässyköi lähdön. Olisi pitänyt tiukemmin haastaa, ja jos ei Hamilton anna periksi niin sitten molemmat ulos. Ilmeisesti sillä kakkoskuskisopparin lyhyellä jatkon lupailulla pidetään kuski nöyränä. Eihän tämä enää hyvältä näytä. Kohta on vastaava tarina kuin Schumi-Barrichello, näin varmasti jo nyt ei-suomilaseilla katsovien silmin.
No mutta olikose nyt liian kontissa, kun kovilla renkailla ajettiin tosi pitkä setti ja Hamiltonin rengas kesti vain yhden kierroksen pidempään? Mun mielestä just sopiva etäisyys jos ei tuon enempää tule eroa kärjessä ajavaan kestävyydessä.
Noh. Tuota voi toki miettiä siten, että se oli just väärä etäisyys, koska rengas hajosi kierrosta liian aikaisin. Olisihan se ollut hauskaa, jos Mersut olisivat viimeisellä kierroksella körötelleet peräkkäin renkaat rikki. Ongelmana Bottaksella on, että mestaruutta ei voiteta yhdellä voitolla, joka sekin enemmän ja vähemmän tuli siksi, että Hamilton sai rangaistuksen aika-ajoissa. Kyllähän Bottas on jo pitkään ollut uusi Barrichello/Massa. Hyvä siipimies, joka taistelee mm-kisan kakkospaikasta eikä aina pysty saamaan sitäkään. Eli käytännössä varmistaa kolmospaikan vähintään ja tallimestaruus on sitten niillä pisteillä selvä.
Seuraako plazalaiset Nicoa YouTubessa? Minusta saksalaiseksi oikein viihdyttäviä videoita. Nostan puheeksi, kun YT tyrkytti minulle Nicon vierailua Ferrarille noin puolen vuoden takaa. (Olen tilaajakin, mutta harvemmin kuitenkaan olen katsonut videoita.) Tässä video, jos kiinnostaa katsoa: Videon kommenteissa joku kommentoi Vettelin sanoneen että kaikkihan on Ferrari-faneja ja näin se vaan on. Niin sitä Nicokin on innoissaan. Lämpimältä näyttää kohtelu Ferrarin puoleltakin. Hyvää PR:rää tai sitten ehkä pikemminkin aitoa kunnioitusta entistä F1-kuljettajaa ja -mestaria kohtaan. Videolla näkyy Ferrarin F1-mestaruusautojen ja -mestarien huonekin museossaan. Ei ole montaa autoa (Schumilta siis varmaan vain yksi) ja Kimin ollut pitkään viimeisin. Kun Nico vieraili videolla Fioranon radallakin, niin innostuin googlettamaan menneitä eli Schumin aikoja. Löytyi mielenkiintoinen artikkeli vuodelta 1998 Schumin tekemästä kovasta työstä Ferrarin nostamiseksi 2000-luvun alun huippuvuosiinsa. Kova työ tuotti tulosta, niin kuin tuleva sittemmin kertoi. Ferrarin autohan oli paras jo 1999 ja Kimikin enemmän tai vähemmän sai nauttia vielä mestaruusvuonnaan tuon pohjatyön hedelmistä. "But everything has its price. Even for Schumacher. Little by little, he is beginning to show his age. You can read on his face, on every TV monitor, the "I will" and "I must". But occasionally, when you are right up close, like recently on Ferrari's own racing course at Fiorano, the multimillion Dollar face says, "I am so tired."" ""I do nothing but train and drive," says a very serene Schumacher, "and I have no time for playing around."" "Michael Schumacher takes life at a breathless pace, always looking vital. But early in the morning, when he is sitting up in his room, he looks weak, his eyes bloodshot from the strain of the previous day. It seems as if he must gather up strength to get going again." Lähde: The Loneliness of a Long-Distance Driver, Atlas F1 http://atlasf1.autosport.com/98/bel/schumacher.html Kimi mielestäni siis enemmän tai vähemmän sai mestaruusvuonnaan käyttöönsä Schumin virittämän hyvän kokonaisuuden. Alonson aikana pakka hajosi ja Vettelistä ei ollut kokoamaan sitä. Kun rehellisiä ollaan, en usko että on Leclercistäkään. Liian nuori ja kokematon (Schumi tiesi aikoinaan tuplamestarina mitä menestys vaatii ja toi omat avainhenkilönsä mukanaan) ja Sainzin palkkaaminen talikaveriksi sinetöi epäonnistumisen. Sainz ei mielestäni pysty tuomaan mitään sellaista tiimiin, mitä menestys vaatii. Onkin mielenkiintoista spekuloida, miten paljon kulloisellakin tähtikuljettajalla on sananvaltaa wingmaninsä palkkaamiseen eli onko Sainz Leclercin oma valinta. Kimi joutui jotenkin alakynteen 2008 vuodesta eteenpäin, jonka jälkeen haluttiin uusi tähti (eli Alonso) tiimiin. Vaikea sanoa kuinka paljon Massan narina vaikutti Kimin joutumiseen paitsioon. Kimi pääsi takaisin hyvien Lotus-näyttöjensä vuoksi, mutta Kimi ei 2014 pystynyt osoittamaan Alonsoa vastaan oikeastaan mitään kyvyistään. Oli siis Vettelin vuoro ja todennäköisesti nimenomaan Vettel halusi pitää Kimin tiimissä mahdollisimman pitkään. Toisaalta ystävyyden ja hiljaisen yhteistyön vuoksi, mutta myös tietäen että kun nuori lupaava kuski tulee tiimiin on oma lähtölaskenta alkanut. Ennustan, ettei Ferrari tule voittamaan kuljettajien maailmanmestaruutta ennen kuin 20 vuotta edellisestä on kulunut. Eletään siis vastaavaa kuivaa putkea kuin ennen Schumin tuomaa menestyskautta. Ainoa poikkeus voisi olla onni ja muiden epäonni 2022-alkuisen auton kehitystyössä. Toisaalta olisi hyvin mielenkiintoista nähdä Hamilton Ferrarilla, mutta en usko että Hamiltonistakaan on sateentekijäksi. Aikakin tulee vastaan ja kyse on monivuotisesta projektista. Lisäys: Schumi piti todennäköisesti vain Häkkistä vertaisenaan. Häkkinen oli enemmän luonnonlahjakas artisti ja vuonna 2000 alkoi raskas työnteko näkyä otteissa. Uskon Schumin arvostuksesta myös Häkää kohtaan osan tulleen siitä, että tietää miten paljon työtä menestys vaatii. Hyvin erilaisia miehiä, mutta molemmat aivan absoluuttisia huippuja lajissaan. Pelkään Häkkisen menestysvuosien pilanneen myöhemmän katselunautinnon itseltäni ja ehkä monelta muultakin. Muu ei vain tunnu enää miltään, ei edes se että kaksi suomalaista ajoi samaan aikaan kahdessa huipputallissa.
Kannatti ajella nöyrästi. Bottas saanut odotetun (taas) yhden vuoden jatkopahvin. Sopivasti tehdään aina siinä vaiheessa, kun kausi on käytännössä ratkennut. Bottas on ansainnut ajopaikkansa ja hyvän miehen lisänsä alkukauden näytöillään, vaikka MM-pisteiden keruussa aivan kaikki ei ole mennytkään niin sanotusti putkeen. Lisäksi kaikki viittaa siihen, että yhteistyö tallitoverin, suurmestari Lewis Hamiltonin kanssa on sujuvaa ja harmonista. https://www.is.fi/formula1/art-2000006593632.html Harmi, kun tallit ei enää saa autojen numerointeja menestyksen mukaan. Se Barrichellolle päähän pakotettu aasimainen 2-lippis olisi taas paikallaan.
Just katselin Netflixistä hyvää Ferrarin ja Fordin välistä Lemans-kilpailu dokumenttia. (Huonosti suomennettu tosin. Mikä ei enää Netflixin kohdalla yllätä ollenkaan.) Siinä joku Ferrarin pomo totesi, että menestykseen kuuluu aina myös tappio. (tai jotenkin vastaavasti. Idea varmasti tulee tuosta selväksi) Ilmeisesti Mersulla tuo on tehty siten, että se menestys menee Hamiltonille ja tappio Bottakselle. Tuleva viikonloppu on onneksi hieman erilainen verrattuna viikon takaiseen. Nyt ajetaan astetta pehmeämmillä renkailla, mikä toivottavasti pakottaa (ja ihme, jos ei pakota) tallit kahteen varikkostoppiin. En ole sääennustetta katsonut, mutta Alfa Romeo taisi sosiaalisessa mediassa jakaa jonkin pilvisen kuvan. Liekö sadetta tiedossa?
Minä taas olen lukenut jostain, että ajettaisiin astetta kovemmilla. Joka tapauksessa taas on jotain muutettu. Lähdettä ei tietenkää ole enää tallessa, mahtoiko olla Kolmosen tai YLEn verkkosivut... T: Vesku
https://www.crash.net/f1/news/938426/1/pirelli-mixes-f1-tyre-compounds-silverstone-doubleheader https://www.espn.com/f1/story/_/id/...e-failures-related-wear-levels-extreme-forces Pirelli had already planned to bring softer tyres to the second race, which are expected to discourage teams from attempting 40-lap stints akin to the ones that led to the failures on Sunday. In theory, the performance of the softer rubber should degrade more quickly, meaning drivers are forced into a two-stop race rather than attempting the kind of stint seen on Sunday that puts the tyre at risk. Pirelli also confirmed that it would increase the minimum tyre pressure prescriptions to reduce the stress on tyres. edit: löytyi myös suomenkielellä https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...mentaviin-rengasepisodeihin/7886700#gs.c7o8au edit2: Saapa nähdä ajaako Perez vai Hulkenberg. Ilmeisesti mitään virallista tietoa ei ole vielä tullut?
Hulkenberg jatkaa, hieno juttu! https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-hulkenbergin-tyot-jatkuvat/7889674#gs.c7u918
Racing Point todettiin syylliseksi kopiointiin. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...i-tuomittiin-myos-sakkoihin/7889650#gs.c84ap9 Mutta rangaitus on aika mitätön. Ilmeisesti tuo johtuu siitä, että Renaultin valitus koski vain jarrujen jäähdytystä eikä muita osia autosta. 400 000 dollarin rangaistus ja 15 pisteen menettäminen ei ole liian paha rasti. 15 pistettä he voivat saada takaisin melko helposti. Toki ongelmaksi tulee nyt se, että RP tuskin saa kilpailla nykyisillä jarrujen jäähdytysputkilla. Mutta veikkaanpa, että he ovat suunnitelleet itse tilalle uudet ja ne on jo valmiina varikolla käytettäväksi. Paljon on nyt kiinni siitä, että alkaako FIA tutkimaan autoa muuten. Eli onko tulossa vielä jotain muita tuomioita. Vettelin sopimus RP:lle piti myös jo julkistaa, mutta ilmeisesti samoista syistä sekin on jäänyt tekemättä. edit: mielenkiintoisesti Ossi tulkitsee tuon päätöksen siten, että RP saa jatkaa nyt samoilla osilla. Kuten se myös näyttää jatkavan. Eli niiden käyttöä ei siis suoraan ole kielletty. Menee mielenkiintoiseksi.
Aivokuolleita päätöksiä. Kuten sekin viime vkl, ettei Grosjean saanut jatkamastaan linjanvaihtelusta mustaa lippua. Ja sitä ei edes tutkittu, kun Hamilton ajoi rikkinäisellä autolla maaliin, vaikka säännöt sanovat, että ko tilanteessa pitää tulla heti varikolle, kun se on mahdollista. Jos olisi menty sääntöjen mukaan, olisi varikkosuoralle hidastaminen tehnyt Verstappenista voittajan.
Näinköhän Hulkenberg saa ajaa tänäkään viikonloppuna. Taitaa Perezilläkin olla edessä yllättävästi huononevat tulokset, kun pitää suosikkipoika saada näyttämään nopealta loppukauden ajan. Mielenkiintoista nähdä myös, julkistetaanko Vettelin sopimus viikonloppuna. Rajuin liikehän olisi vaihtaa tallia jo kesken kauden. Saisi Vettel katkaistua nöyryyttämisensä heti alkuunsa. En ole lainkaan varma, pitääkö Perezin koronakäry edes paikkansa. Voi olla vain sumuverhoa kuskipenkkileikkikuviossa.
Nehän vois vaihtaa kuskeja päittäin, Ferrari ja Racing Point. Perez kuitenkin oli aikoinaan huhuissa Ferrarillekin. Ei se mitään pysyvämpää olisi, mutta ei se huono tapa ole uraa päättää Ferrarilla. Ja jos sattuisi pärjäämään Leclerciä vastaan, niin ehkä kysyntää on ensi kaudelle tai ainakin sitä seuraavalle. Jos Vettel RP:lle kesken kauden hyppäisi, niin jokin tällainen kuvio olisi varmasti järjestettävä, koska meksikolaiset sponsorit maksavat niin paljon rahaa Perezin ajamisesta, etteivät suostu siihen, että mies on koko loppu kauden sivussa.