Minulla vaihtui pankki/luottokortti, kun huomasin väärinkäytöksiä. Jouduin antamaan uudet tiedot Amazonille. Aika hankalaksi kävi. Joutui ensin poistamaan 2 edellisen kortin tiedot, nekin olivat menneet uusiksi aiemmin. Ennen ei haitannut, vaikka roikkui vanhan kortin tiedot, mutta nyt piti tehdä remontti ja poistaa vanhat. Ei ensin meinannut mennä minulla perille se, että miten tuo oikein tapahtuu. Sai veivata useaan kertaan. Voisivat tehdä proseduurin hieman vähemmän byrokratiaa vaativaksi eli yksinkertaisemmaksi. Miten ihmeessä saadaan yksinkertainen asia niin sotkuiseksi, taitaa olla konsulttina suomalainen poliitikko.
Lähinnä tarkoitin sitä, että yleensä näissä kannattaa antaa ns. hyperlinkki tuotesivulla, jolloin me neuvojat voimme klikata sitä, päätyä ko. tuotesivulle ja sitä(kin) kautta tietää paremmin, mitä olemme neuvomassa. Esimerkki... En ole varma, voinko ostaa Google Pixel 4 XL:ää Amazonista. Voitteko neuvoa? Tässä linkki: https://www.amazon.de/Google-Pixel-Mobile-Phone-Android-White/dp/B07Z6MT56K/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=pixel+4&m=A3JWKAKR8XB7XF&qid=1597656755&refinements=p_76:419123031,p_6:A3JWKAKR8XB7XF&rnid=419115031&rps=1&s=telephone&sr=1-1 Kappas, itse taas olen kokenut tuon puolen Amazonissa todella helpoksi. Päätin itse asiassa testata asiaa ja eihän tuo näytä vaativan kuin Etusivu -> Tilit&Listat -> Maksusi ja nyt ollaankin jo näkymässä, josta poistaa vanhat kortit 2-3 klikkauksella ja lisätä uuden kortin puolessa minuutissa. Ymmärrän toki sen, että nämä ovat myös sukupolvikysymyksiä, sillä vaikka neuvoisin näin äitiäni, niin hän saisi kyllä kulumaan asiassa vähintään puoli tuntia.
Itse olen myös tuolla amazon on törkeän helppo kannalla. Näihin Suomeen myyviin discshop tai cdon taas joutuu joka oston kohdalla lyömään jotain halvatun tunnuksia.
Ei siinä mitään, poistin vanhat kortit, mutta asia ei ole edennyt mihinkään. Ei tahdo millään löytyä s-postiosoitetta, mistä voisi kysellä asiasta. Tuo juuri on usein ongelmia tuottavaa, kun heidän s-posteihinsa ei voi vastata, s-postiosoite pitää olla etusivulla tietysti, ei vain ole. Nyt ei tiedä onko tilaus tulossa, vai ei. Kyllä Amazonista on muuten helppo tilata, mutta tuuon korttimuutoksen pitäisi mennä niin perille, että asiakas voi kontrolloida sitä.
Yhteydenotto on tosiaan mutkan takana. Pitää mennä Etusivu -> Tili&Listat -> Apu -> Tarvitsetko lisää apua? -> Ota meihin yhteyttä. Tuolta sitten valitaan ongelmaa koskeva tilaus, sen aihe ja kirjotetaan sepostus. Jos tätä harrastaa esim. Saksan Amazonin sivuilla, niin kannattaa olla kieli vaihdettu enkuksi (sen voikin tehdä etusivulta Tili&Listat-kohdan vierestä). Mitä tulee taas siihen, jos on tehnyt tilauksen mutta haluaakin kesken kaiken vaihtaa maksutapaa, niin Etusivu -> Palatukset&Tilaukset -> Tilauksesi kohdalta tilauksen muokkaus (voi vaihtaa maksutapaa eli vaihtaa vastikään lisättyyn luottokorttiin). Tästä näkymästä näkee myös tilauksen tilan eli sen onko se tulossa (etenkin jos painaa paketin seurantaa).
Kumma kun Amazon ei ole reagoinut mitenkään, vaikka tilauksen tiedoissakin lukee maksutavan kohdalla oikean luottokortin tunnukset. Katsoin tilauksen seurantaa, sama juttu, tilaus ei ole edennyt. Paypal on aiheuttanut minulle koko maksuliikenteen kaaoksen, olen saanut korjailla seurauksia joka puolella. Tämäkin sotku johtuu Paypalista alunalkaen.Paypal on minun kohdallani boikotissa, enkä ole ainoa, tiedän sen.
Kannattaa ottaa se huomioon, että Amazonissa tilaukset saattavat edetä todella verkkaisesti. Siinä siis ei ole mitään epätavallista, että teet tilauksen vaikka tiistaina, etkä vielä perjantaihin mennessä ole saanut viestiä siitä, että tilaus on lähetetty. Muita viestejä ei pitäisikään tulla kuin tilausvahvistus sekä lähetysvahvistus. Korkeintaan siitä voi päätellä tilauksen jonkinlaisesta etenemisestä, että seurantasivulla oleva "mittari" täyttyy pikku hiljaa kohti kohtaa, jossa tuote lähetetään.
Tuore kokemus Amazon.comista vahvistaa tämän. Tilaus sisään 6.9., paketti lähti liikkeelle Amazonilta 18.9., DHL:n kyytiin 21.9. ja perille nyt eilen suoraan ovelle toimitettuna 23.9. Kulkee siis DHL:n kyydillä todella nopeasti, suorastaan kova suoritus Alabamasta kahdessa päivässä peräpohjolaan. Mutta Amazonilla homma jostain syystä kestää. Ehkä toivovat, että peruuttaisi tilauksen, ettei tarvitse tänne asti priimapalveluna kuriirilla kuljettaa. Mutta tätä koronatilannetta pitää nyt hyödyntää. Toimituskulut ovat alhaiset suhteessa palveluun ja jenkeissä on paljon mielenkiintoisia tallennejulkaisuja.
Huonoa tuuria viimeisimmässä tilauksessa syyskuulta. Big Little Lies kausi 2 blu-rayn boksissa Gillmore Girls levyjä. Reklamoin ja lähettävät uudet. Pitää nyt nämä vialliset lähettää takaisin, meneeköhän se ihan kuluitta, kun tulostaa Amazonin palautusinfon kuoreen? Jotain siellä luki, että korvaavat palautuskuluja 15 dollariin saakka. Onko kokemuksia palautuksesta jenkkiamazoniin?
En tiedä, miten voisivat olla korvaamatta koko kuluja oman virheen vuoksi. Tosin oma kokemus on, että eivät aina edes halua virheellisiä takaisin, koska ne menevät luultavasti suoraan silppuriin. Halusivatko ne takaisin?
Kirjoitin reklamaatioon kyllä, että en lähetä takaisin, mutta ei siellä sivulla ollut vaihtoehtoa olla lähettämättä. Koitan vielä saada sinne yhteyttä ja kysellä.
ElvisThePelvis taitaa täällä foorumilla olla yhdenlainen Amazon-expertti. Hänellä saattaisi olla kans kokemusta tuosta.
Joudut maksamaan postikulut mutta korvaavat ne maksukortillesi kun ilmoitat paljonko lähetys maksoi. Maksuton palautus toimii käsittääkseni vain USA:n sisäisesti, luki lapussa mitä tahansa. Oman kokemukseni mukaan korvaavat kyllä tuon 15 dollarin rajan ylikin. EDIT: Toki myös sitä voi kokeilla että ottaa selvää, paljonko palautus tulee maksamaan ja ilmoittaa sen etukäteen aspaan, voi olla että sen jälkeen ilmoittavat ettei tarvitse lähettää, jos postitus tulisi kalliiksi. Eivät välttämättä tule aspassa ajatelleeksi, mitä mannertenvälinen postitus maksaa kun suurin osa asiakkaista on tietenkin jenkkejä. Näin minulle muistaakseni kävi kerran (vuosia sitten).
Jenkkien Amazonista on vähemmän kokemusta mutta EU:n Amazoneista sitäkin enemmän. Jos on tullut minkäänlaisia ongelmia, niin olen suunnistanut Amazonin sivuilla yhteydenottosivulle, jossa voi määrittää ongelman sanallisesti ja pyytää sähköpostiin vastauksen. Vastauksessa on joko ilmoitettu, että tuote joko pitää tai ei pidä palauttaa. Mikäli tuote pitää palauttaa, niin ovat aina neuvoneet pakkaamaan sen hyvin ja valitsemaan huokeahintaisimman seurantanumerollisen toimituksen. Koskaan en ole saanut puhuttua itseäni pois palauttamisen tarpeesta. Se tosin pitää muistaa, että joskus Amazonin aspa neuvoo, ettei tarvi palauttaa, mutta siitä huolimatta järjestelmä lähettää palautuspyynnön (jonka aspan mukaan voi jättää huomioimatta). En tiedä, kuinka paljon aspan laatu riippuu ostomääristä (itsehän käytän Amazonia paljon), mutta kertaakaan en ole joutunut tappiolle Amazonin tai kuljetusfirman mokista. Itse asiassa aika usein käy niinpäin, että hyödyn ko. mokista, jos Amazon on antanut pitää vain hieman viallisen tuotteen ja lähettänyt uuden tilalle. Nuo palautusvaateet on joskus siinä mielessä jänniä, että kerrankin jouduin sellasen alle kympin pienen koirankopin kokoisen muovilaatikon palauttamaan ja kieltämättä sitä miettii, että mikähän järki tuossakin on, kun postikulut ovat korkeammat kuin tuotteen hinta.
Kiitos neuvoista ja kokemuksista. Tässä kävi niin, että kirjoittamalla aspaan ja kertomalla tarkemmin tilanteen, sain vastauksen, ettei tarvitse palauttaa levyjä ja uusi tulee tilalle kuluitta. " At this time, I don't want to put you in the hassle of returning the item you received. You're welcome to donate or keep of the item--whichever option is most appropriate and convenient for you. Please be assured you will be not charged for the item you received. To compensate , we are sending you a new one on your request."
Tuota Big Little Lies kausi 2 blu-raytä ei taida saada suomiteksteillä? Pistin juuri Picardin tilaukseen ja ajattelin, että on laitettava toinen alle tullirajan tilaus (jos rupeavat nikottelemaan ja kyselemään tietoja) ja tuo olisi 15,92$ tällä hetkellä. Tai The Quick and the Dead UHD...
Ei tietääkseni ole kuin dvd. Blu-ray nordic julkaisu oli CDON tulevat listalla pitkään, mutta poistui jokin aika sitten.
Pistin tilauksen Jenkeistä. Parempi puolisko kuitenkin tykkää ja itse kestän katsoa. Tulleja en Picardista maksa.
Neljä eri tilausta 25. syyskuuta - 3. lokakuuta ja yksikään ei ole vielä liikahtanut varastolta, vaikka kaikkia näyttäisi siellä olevan.