Noh, nykyään ajetaan enemmän kisoja per kausi kuin ennen vanhaan ja Räikkönenhän on ajanut jo 18 kaudella. Jos pääsee ajamaan ensi kaudella, niin sitten hänelle tulee 20 vuotta täyteen F1-uran aloittamisesta...
Heikki Kovalainen historian kahdeksanneksi nopein f1-kuski: https://www.motorsportweek.com/2020/08/18/senna-ranked-f1s-fastest-driver-by-aws-data-analysis/ edit: vuodesta 1983 eteenpäin. Ei siis koko f1-historian.
Jotenkin en ihan ole valmis allekirjoittamaan koko listan osalta. Heikki on mielestäni kyllä aliarvostettu, sikäli en kiistä. Ja algoritmin on tietty pakko olla sellainen, että Senna saadaan ykköseksi. Mutta vaikka Trulli? Come on..
Trullihan oli kova aika-ajaja. Kisoissa sitten tuli se kuuluisa Trullijuna. Noh, nuo ovat vain algoritmejä ja ihminen on kuitenkin määritellyt ne asiat, mitkä tekevät kuskista nopean. Eli, kuten sanoit, niin ihminen voi valita parametrit siten, että Senna saadaan ykköseksi.
Nyt FIA tai joku vastaava taho on puolustellut tuota listaa, että on enemmän oikein kuin ihmisten omat listat. Toki varmaan noin onkin. Mutta, jos ajatellaan vaikka Heikkiä vs. Mika Häkkinen. On aika vaikea keksiä, että mistä heikki sen nopeuden on saanut tuohon listalle pääsemiseen. Ilmeisesti niistä viimeisistä vuosista, kun ajoi häntäpäässä ja oli tallikaveriaan nopeampi. Jos miettiin Mikan uraa, niin hän oli kuitenkin tallikaveriaan nopeampi käytännössä aina ja voitti kaksi maailmanmestaruutta. Ja muistetaan kuuluisa Portugali? jossa Mika aika-ajossa päihitti itse Sennan. Tai jos ajatellaan Barrichelloa niin oliko hän koskaan nopeampi kuin tallikaveri? Ehkä uransa alussa, kun ajoi Jordanilla? Ferrarilla ja Brawnilla jäi tallikaverinsa jalkoihin. Autotkin ovat muuttuneet niin paljon aikojen saatossa, että tuollainen kuskien vertailu on sinänsä turhaa. Voi jopa olla niinkin, että joku menneiden aikojen hyvä kuski ei olisi sitä nykyautoilla ja toisinpäin. Jos jonkun aikakauden auto on sopinut omalle ajotyylille niin sekin on voinut tehdä kuskista loistavan muiden silmissä. Mutta tärkeämpi juttu: Turkin GP olisi ilmeisesti tulossa tälle vuodelle. Ihan loistava juttu. Rata on todella hieno. (Portugali ja Jordan tuli omasta muistista, siksi kysymysmerkit perässä. En jaksanut googlettaa niitä oikeiksi.)
Williamsin taru perhetiiminä ohi. Myyty amerikkalaiselle sijoitusyhtiölle. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/041fa270-4170-4f4d-b342-cc387b07a489 Hyvä, että tarina jatkumassa, mutta ei se kyllä montaa vuotta ottanut että tiimi saatiin vedettyä lähes pöntöstä alas.
Kaikki julkisuus on hyvästä, vai pitäisikö ymmärtää niin että FIA:n mielestä fanit ovat väärässä? Jos ajatellaan, että Alain Prost löytyy listan sijalta 20 ja Mika Häkkistä ei lainkaan, niin eihän tätä kauhean vakavasti ota. Mielestäni vaikuttaa siltä, että on tiettyjä kuskeja haluttu saada hyville sijoituksille. Sinulla oli jo viestillinen hyvää pohdintaa, joita omatkin käsitykseni tukevat. Häkkinen oli erittäin nopea (olen valmis väittämään yhdeksi lajihistorian nopeimmista ja lahjakkaimmista) kuljettaja, joka oman muistini mukaan oli järjestään nopeampi kuin tiimikaverinsa koko uransa ajan. Aikojen yli tapahtuva vertailu on tietenkin vaikeaa, koska laji on muuttunut niin paljon vuosikymmenien aikana. Jo aika-ajoformaatin muutos selittää osan. Ennen liikennettä oli paljon enemmän radalla ja ajoitus nykyistä tarkempaa. Useimmiten ratkaisu tapahtui vasta lauantain viime sekunneilla ja jos taas oli lauantaina heikot olosuhteet, jäi perjantain aika-ajot voimaan. Toisaalta ymmärtääkseni esim. Alain Prost taas pyrki säätämään autonsa nimenomaan kisaa varten ja ajoi samoilla säädöillä myös aika-ajon, toisin kuin vaikka Senna, mikä selittää näiden välistä ns. nopeuseroa. Mutta varmaan pääasia, että lista aiheuttaa kuhinaa. Mikä parasta kuitenkin, jokainen fani voi edelleen laatia oman listansa. Yhdestä olen listan kanssa samaa mieltä ja se on se, että Senna oli nopein. Senkin takia erittäin lämmin ajatus muistella Häkkisen ensimmäistä aika-ajoa Sennaa vastaan, ja vielä sitä kuuluisaa letkautustaan ihmettelevälle Sennalle. Aika kultaa muistoja, mutta sori vaan nykylajin fanit, kyllä tämä on enää kalpea aavistus siitä lajista, mitä joskus itsekin alkoi seuraamaan. Kokonaisuutena pistää silmään erittäin suuri nykykuskien määrä ja sillä tietenkin on (markkinoinnillinen) tarkoituksensa. Tässä vielä koko top 20 lista: Ranking Driver Time Delta 1 Ayrton Senna 0.000s 2 Michael Schumacher 0.114s 3 Lewis Hamilton 0.275s 4 Max Verstappen 0.280s 5 Fernando Alonso 0.309s 6 Nico Rosberg 0.374s 7 Charles Leclerc 0.376s 8 Heikki Kovalainen 0.378s 9 Jarno Trulli 0.409s 10 Sebastian Vettel 0.435s 11 Rubens Barrichello 0.445s 12 Nico Hulkenberg 0.456s 13 Valtteri Bottas 0.457s 14 Carlos Sainz 0.457s 15 Lando Norris 0.459s 16 Daniel Ricciardo 0.461s 17 Jenson Button 0.462s 18 Robert Kubica 0.463s 19 Giancarlo Fisichella 0.469s 20 Alain Prost 0.514s https://www.formula1.com/en/latest/...test-f1-driver-of.3DwwPLW4glCmlunjciH1Cz.html
Tökkiikö kenelläkään muulla Mattia Binotto? Itse en jotenkin alitajuisesti voi sietää koko hahmoa, jo ne pellerillit ja pellekampaus (näin voi sanoa, koska mies näytti vielä ennen tallipäällikköaikaista nyky-lookkiaan ihan fiksulta) ärsyttävät. Ainakin suomalaisessa iltapäivälehdistössä arvostelu kovenee myös. "Huono auto, huono moottori ja entisen ykköskuljettajan itseluottamuksen täydellinen romahduttaminen ovat kaikki asioita, joihin Binotto voidaan katsoa syylliseksi. Raskauttavinta on se, ettei hänellä ole suunnitelmaa tämän umpisolmujen vyyhdin avaamiseksi. Mikään ei viittaa tällä hetkellä siihen, että Ferrari nousisi ensi kaudella takaisin kärkitaistoon. Kun orkesteria johtaa kävelevä katastrofi, on kapellimestaria syytä vaihtaa." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/d2dedf62-5698-4716-a04f-1df3f6d082bd "Renkaiden ollessa ohittanu jo aikapäiviä sitten parhaan teränsä ja takaa-ajajien lähestyessä Vetteliltä kysyttiin, haluaako hän ajaa kisan maaliin nykyisillä renkailla. – Vittu soikoon. Minä kysyin jo tuota samaa aiemmin. Nyt olen ajanut täysillä kolme edellistä kierrosta, Vettel manasi. Saatuaan tiedon takaa-ajajien sijainnista Vettel päätti itse jatkaa samoilla renkailla loppuun asti. Se kannatti, sillä toinen varikkokäynti olisi tarkoittanut seitsemännen sijan karkaamista. Kisan jälkeen Vettel kommentoi TV:ssä kuultua keskustelua. – Minua pyydettiin ajamaan kovempaa, ja hetken päästä tiedustelu kävi, voisinko ajaa noilla loppuun. Sanoin, että tästä olisi pitänyt puhua aiemmin. Olin kysynytkin asiasta, jotta voisin säästää renkaitani. Lopulta päätin yrittää, Vettel totesi. Tallipäällikkö Mattia Binotto on viime kisoissa vastannut Vettelin äksyilyihin lähes samalla tavalla. Rakkaus on poissa, eikä tiimipomo enää paljoa uhraa ajatuksiaan tallin tämän kauden jälkeen jättävään Vetteliin. Kun Sky Sports Italia kysyi Binotton vastinetta Vettelin tiimille esittämään strategiseen kritiikkiin, ei mies kokenut saksalaisen palautetta aiheelliseksi. – Hänen kritiikkinsä on vain seurausta siitä, ettei hän ole tiimissä enää ensi vuonna, Binotto totesi haastattelussa." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/8c6442df-6ca6-43e1-932f-e43aaf5f9908 Olen samaa mieltä lehtimiesten kritiikistä. Taisin jo edelliskausien aikana kirjoittaa tännekin, miten mielestäni mies yritti haukata liian isoa kakkua. Hyvä tekniikkapomo ei välttämättä ole hyvä tallipäällikkö, varsinkaan molemmilla palleilla istuessaan. Lisäksi minua jurppii tuo Vettelin syöminen tiimistä ulos. Olen satavarma, että Kimi sai ihan samaa kohtelua Binottolta viimeisillä kausillaan. Kimi piti vain asioita enemmän pois julkisuudesta, sisällään. On myös täysin selvää, että Arrivabene tuli toimeen Kimin kanssa ja nämä kokivat tietynlaista hengenheimolaisuutta ja Arrivabene olikin siten Kimin takuumies tiimissä. Onkin erittäin helppoa kuvitella nämä viettämään myös iltaa keskenään. Ehkä minua miellytti myös Arrivabenen tietynlainen karski, äijäenerginen olemus, kun taas Binotto näyttäytyy minulle liian eksentrisenä hahmona. Olen varma, ettei Binotton aikana menestystä tule. Binotto nojaa vahvasti Leclercciin, mutta valinta meni täysin metsään Sainzissa. Nämä nuoret, menestymättömät kuljettajat ovat varmasti tiimipäällikölle helpompia käsitellä kuin kokeneet konkarit, mutta resepti menestyksen tämä kaksikko ei ole. Leclerc saattaa olla tuleva mestari, mutten usko sen tapahtuvan Ferrarilla, ellei tiimissä tapahdu hyvin radikaaleja vaihdoksia lähivuosina. Omasta mielestäni Binotton eväät onkin jo syöty.
Hm, niin, ehkäpä Kimi sopisi Ferrarin tallipäälliköksi sitten kun päättää lopettaa ajamisen..? Hän ainakin tuntee italialaisten toimintatavat ja on osoittanut olevansa yhtiön mies ja omaa huomattavasti kokemusta formuloista. Kuka sopisi hommaan paremmin?
Jos jotain hyvää koronasta pitää keksiä, niin nämä formuloiden ratakokeilut. Nyt on jo uusia ja vanhoja hienoja ratoja kalenterissa ja nyt vedetään ässä hihasta https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ierrosennatys-rikkoutumassa/7910446#gs.e2uarx Toivottavasti on niin hyvä kuin miltä kuulostaa.
^nepa ei jaksanut jostakin syystä laittaa uutista kaikkien näkyville. Laitetaan nyt tähän, jotta kaikkien ei tarvitse erikseen käydä katsomassa. "Viikkoa Bahrainin GP:n jälkeen 6. joulukuuta samassa paikassa ajetaan myös Sakhirin GP -nimeä kantava toinen osakilpailu, jossa kisataan ensimmäistä kertaa 3,5 kilometriä pitkällä ulommalla rataprofiililla. Vähän ja lähinnä lyhyitä mutkia sisältävällä rataversiolla aika-ajokierrokset kestävät simuloinnin mukaan vain hiukan alle 55 sekuntia, joten kisasta tulee peräti 87 kierroksen mittainen. Samalla saatetaan tehdä uusi kierrosaikaennätys, sillä tähän asti ennätys on ollut Niki Laudan nimissä vuoden 1974 Ranskan GP:n aika-ajosta, jossa itävaltalainen tykitti 3,2-kilometrisen Dijonin radan ympäri 58,79 sekunnissa."
Jotenkin tuo Bahrainin toinen GP ei sekään läikäytä mitään tunteita. Samaa Tilkeä vaan lisää. Harmi, etteivät löytäneet mitään innovatiivisempia ratkaisuja 15 kisan tv-sopimusvelvoitteen täyttämiseen. Täällä olisi odottanut koronaturvallisessa Suomessakin Kouvolan GP-rata. Se Dijonin rata olisi sekin edelleen ollut olemassa. Hieno rata muuten, ajalleen tyypillisiä hienoja nopeita mutkia ja korkeuseroja. Kimiltä kova aika-ajosuoritus Alfalla eilen Spassa, kun Vettel kuitenkin vain edellä seuraavassa rivissä. Ferrarin tilanne on aivan jäätävä ja syyttävät sormet osoittaa koko ajan enemmän vain Binottoa , jolla vaikuttaa olevan ihan uskomaton pokka tai ei ymmärrystä väistyä. Nythän ei siis ole enää pelkästä voimanlähteestä hitaus kiinni, vaan auto lienee lähihistorian huonoin Ferrari ajettavuudeltaan muutenkin. Oliko Kimi siis sittenkin ajettavuuden takuumies.. Monzassa onkin sitten se todellinen Ferrarin häpäisy odotettavissa, jos eivät jostain ihmeestä saa autoonsa sinne lisää vauhtia.
Niin, maailmassa on paljon formulakelpoisia ratoja, joita nyt ei jostain syystä ole kuitenkaan otettu käyttöön. Rahastahan se varmaan on monessa tapauksessa kiinni, mutta myös koronatilanteesta, näyttää siltä että Ranskassa ei haluta ajaa juuri siitä syystä. Hollannin Zandvoort on näkymä ensi vuoden kalenterissa mutta miksei jo tänä vuonna? Ja miksei formuloita voisi heittää jotain ovaalia kiertämään?
Ei noita FIA 1-tason ratoja ole kuin 46 maailmassa, ja näistä siis Kymi Ring on yksi. Tuo Dijon-Prenois, niin kuin radan nimi kuuluu, on itse asiassa 2-tasolla nykyään (niin kuin moni muu vanha GP-rata). Raha tietenkin varmaan näissä luokitteluissakin näyttelee roolia, vaikkakin toki myös turvallisuus ja muut fasiliteetit. Samoin kuin tälläkin kaudella ajettavissa kisoissa. Tuskin formulasirkus tänäkään vuonna ilmaiseksi menee ajamaan käytettäville radoille, vaan takana on sponsoreiden ja valtioiden tukea taatusti. Minusta tuntuu, että Hollannissa maan aika vaikean koronatilanteen takia ei ole voitu, eikä voida ajaa. Samahan kävi itse asiassa Suomen MotoGP-kisallekin, kun keväällä oli voimassa tiukat rajoitteet ja kattojärjestö DORNA joutui tekemään perumispäätöksen. Niin, ennen muinoinhan F1-tallit osallistuivat myös Indy 500:an. Tässä taitaa nykyään tulla turvallisuusrajoitteet vastaan. Autoja ei ole tehty ovaalilla ajettaviksi siitä(kään) näkökulmasta. Itsellenihän oli iso pettymys nämä viimeimmät Indianapolisissa ajetut F1-kisatkin, kun ajettiin sitä sisäsyheröä ja ovaalia pätkä väärään suuntaan. Ei näin F1, ei näin F1..
Nyt on mielenkiintoinen kisa, Kimi lähestyy kierrosaikojen perusteella pistesijaa... ja Ferrarit on molemmat Kimin takana. Harmi kun Gio joutui keskeyttämään, Ferrarit saattasivat muuten olla vielä pykälän kauempanakin... No joo, eipä tullut Kimille pisteitä tästäkään, Kimi 12, Vettel 13, Leclerc 14... onhan sekin jo jotain. Mutta 1-3, ham-bot-ver, yllättyikö kukaan?
En muista milloin olen viimeksi jättänyt Span kisan katsomatta, nyt näin tein. Mukava oli kuitenkin jälkikäteen lukea, että Kimi oli Ferrarien edellä maalissa, vaikka tosin laiha lohtu pistesijojen takana. Bottasille ilmeisesti taas ollut sopivasti hidastavat asetukset, että tallikaveri sai kruisailla stressittömään voittoon.
Sinun viestisi informaatioarvo se vasta räjäyttikin pankin. Mutta olen vilpittömästi iloinen, jos koet lajin vielä viihdyttäväksi. Itselleni Span kisan väliin jättäminen on merkki siitä, ettei vain enää kiinnosta. Ei siinä kirpaise enää kuin se, että harmittaa mihin jamaan laji on sössitty, kun siitä kuitenkin joskus välitti ja ehkä vieläkin vähän.
No on se nyt ihan kommentoinnin arvoista, jos on ennen kiinnostanut, eikä mitään Burkitsville-tyylin julistamista joka toisessa ketjussa, ettei asia kiinnosta (eikä ole koskaan kiinnostanut eikä koskaan kiinnostakaan). Itsekin katsoin kisaa vain toisella silmällä. Suurin jännitys oli lähdössä, että pääseekö Verstappen Bottaksen ohi vai ei.
Bottasin siipimieheys on kova paikka? On se sitä vähän minullekin, mieluumminhan sitä suomalaisia katselisi ykköskuskina. Jotenkin sitä vain ihmettelee, miten Bottas edes pyytää lisää tehoja kisan aikana, kun tietää mikä tilanne on. Ja vielä enemmän ihmetyttää Bottasin ihmetys, kun niitä ei annettu. (Tämän käsityksen sai iltapäivälehdistöstä.) Luulisi, että kuski muutenkin tietää mistä ne tehot tulee ratista. Itsehän vääntäisin tehoa lisää ja radion pois päältä riittävän ketuttavassa tilanteessa. Tiedän, että moni uskoo jopa Mersulla tallikaverien väliseen tasapuolisen kohteluun, mutta itse en. On aivan selvää, ettei Hamiltonin, tallin "kultahanhen" stressitasojen anneta enää nousta 2016-kauden jälkeen. Mielestäni Hamiltonin heikoin ominaisuus onkin henkinen kantti. Jos Schumi-Ferrarin ylivoimavuodet tuntui puuduttaville, niin itse arvostan näitä Hamiltonin loppupään mestaruuksia hyvin paljon vähemmän. On pakko nimittäin myöntää, että tuo Schumi-Ferrari-menestys vaati mielettömän määrän työtä ja onnistumisia sekä kuskeilta että tallilta, koska voimasuhteita ei oltu lukittu vuositolkulla kuten nykyään. Bottas ei ole mielestäni vielä yhtä surullinen hahmo kuin Barrichello oli Ferrari-aikoinaan. Mutta ei paljon toisaalta puutukaan. Bottaksesta saa helposti käsityksen, ettei ymmärrä omaa kakkoskuskiasemaansa, vaikka siihen alistuukin. Kimissä taas mielestäni oli vielä ärhäkkyyttä Vettelin kakkosenakin. Naamasta näki ja puheista kuuli, jos kohtelu ei miellyttänyt. Harmi, ettei Hamilton saa ensi vuonna tallikaverikseen Vetteliä tai ehkä vielä herkullisemmin Alonsoa. Mutta ei minullakaan ole viisasten kiveä lajin tervehdyttämiseen. Eikä sille ehkä ole tarvettakaan, jos suosio kuitenkin on säilynyt vanhoilla alueilla aika vahvana ja kasvavilla markkinoilla kysyntä kasvaa. Mutta itse varmasti ottaisin pari askelta taaksepäin. Vapauttaisin moottorikehityksen (speksaisin hybridin turhana kulueränä pois, bensapiheys riittäisi) ja yksinkertaistaisin aeroa. Vuosikausien kehityslukitukset pois ja testaaminen vapaaksi. On kuitenkin kyse moottoriurheilusta eikä sitä voi koskaan uskottavasti viherpestä. Siinä mielessä laji ehkä onkin lähempänä loppuaan kuin aloitusajankohtaansa. Joka tapauksessa useimmiten verraten vapaa kilpailu (väljät speksit) on tuottanut mielenkiintoisimman lopputuloksen moottoriurheilussa.