Tulipa tehtyä pieni moka uuden näytön ostamisessa. Olen tässä katsellut jo pidempään WQHD-näyttöä. Eli sellaista 21:9 -suhteen näyttöä, jossa pystyresoluutio olisi 1440p. Se olisi pelaamiseen parempi kuin 4K, koska 4K menee vähän turhan raskaaksi. Ja toisaalta töihin se olisi myös hyvä valinta. Nykyinen näyttö on tavallienn QHD, joten uusi näyttö olisi pystyresoluutioltaan sama, mutta vaakaresolta isompi ja mukavasti leveämpi, joten näytölle mahtuisi koodieditorin/videoeditorin lisäksi muutakin kivaa. Tai vaikka molemmat. Noh, eksyin eilen Powerin sivuille ja huomasin tarjouksessa SAMSUNG U32R591 UHD 32" -näytön. Älkää kysykö miksi ajattelin tuota koko ajan WQHD näytöksi vaikka tuossa nimessäkin on UHD ja vaikka luin tuosta monta arvostelua. Krääh. Näyttöä kehuttiin joka paikassa, joten tilasin sen. Ja sitten vasta huomasin, että sehän on 32" 4K. No ajattelin nyt kuitenkin ehkä kokeilla tuota. Pelaamista en 4K:na varmastikaan, vaan ihan Full HD:nä. Mutta työnäyttönä 4K:na tuo voisi kuitenkin olla ihan jees. Tavaraa näytölle kyllä mahtuu. Onkos porukalla kokemusta 32" 4K -näytöistä työ- ja pelikäytössä? Ja versus WQHD. AInahan tuon näytön voi laittaa takaisin, jos se ei miellytä. Näyttö ei siis vielä ole tullut, joten tässä vähän arvon vielä sitä, että avatako paketti ja kokeilla vai palauttaakko heti...
Tuota kokoluokkaa en ole testannut, mutta riittääkö tuossa hertsit pelaamiseen tietokoneella? Pikagooglauksella vain 60Hz?
Itsellä on tällähetkellä Acer Predator Z35P eli 3440 x 1440 @ 100hz (G-sync) Johon olen erittäinkin tyytyväinen. Kiitos G-Syncin liike on sulavaa vaikkakin FPS:t vaihtelee aika paljonkin pelattavien pelejen suhteen. Hommasin tuon näytön Geforce GTX 1080 Ti:n kaveriksi aikoinaan ja tuo näyttis mielestäni viel ihan hyvin tuota jaksoi pyörittää. Minulla oli myös testissä (kaverilta lainassa) Dell UltraSharp 32 PremierColor UP3216Q 32" 4K UHD -näyttö, jonka hän joskus hommasi kuvankäsittelyä varten jota tekee työkseen. Tuli tuotakin testattua ja myös todettua että ei ole kyllä oma juttu. Ensinnäkään silloinen 1080ti ei jaksanut pyörittää oikein mitään yhtä sulavasti vs. Acer, eli tod. näk. liian mopo näyttis ja myös G-Syncin puute taisi tehdä oman osansa. Resoluutio oli kyllä kiva ihan työpöytä käytössä kun siihen mahtui paljon tavaraa mutta sitten pelaaminen oli aika tuskaa. Tuo ehkä olisi menetellyt jollain tasolla jos olisi ollut käytössä RTX 2080Ti ja en olisi yhtä innostunut FPS -genrestä. Koitin tuota myös FullHD:na mutta pikselikoko oli niiiin iso että ei kiitos. Olisi toiminut joltain ~ 1m etäisyydeltä mutta sitten taas pelistä vaihtaminen työpöytäkäyttöön ja isompaan resoon niin vaikeaksi olisi mennyt tuon etäisyyden kanassa vehtaaminen, kun olisi vuorostaan pitänyt tuoda lähemmäksi erottaakseen pienet tekstit dokkareista. Ei vaan toiminut ainakaan itselläni tuo näyttö käytännössä. Jossain vaiheessa kun tulee UHD reso @ 120hz G-sync näyttöjä 32" -kuvakoossa JA uuden sukupolven näyttikset mitkä noita jaksaa oikeasti pyörittää niin voinen harkita moiseen siirtymistä. Toki tässä tilanteessa pitää suorittaa tämän vertautuminen esim. 38" ultrawideen (kuten : https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ultrawide-qhd-monitori-valkoinen-harmaa-musta ) Kun on tosiaan tottunut että peleistä saa irti FPS:nä vähintään sen mihin näytön virkistystaajuus pystyy niin on aika epämiellyttävä tyytyä johonkin ~40fps @ 60hz UHD näytöllä. Toki joku tälläinen olisi varmasti kiehtova : https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ft-pg43uq-144hz-4k-uhd-dsc-pelimonitori-musta Mutta omalla kokoonpanolla jäisi FPS:t niin heikoiksi mihin on tottunut, joten toistaiseksi no thx omaan käyttöön.
Ok, kiitoksia hyvästä vastauksesta. Noin vähän itsekin ajattelin ja pelkäsin tuon 4K-näytön kanssa. Toisaalta, jos siinä vaikka 1440p toimisi pelikäytössä, niin sekin voisi olla ihan jees. Mitä, jos vertaat noita näyttöjä ihan vain työkäytössä? Kumpi on parempi? Pelikäyttöä tärkeämpi kuitenkin olisi tuo työkäyttö. Tuo Samsungin näyttö olisi ilmeisesti laadultaan ihan hyvä ja hintakaan ei liian paha ole. Joten 4K-näyttönä ilmeisesti kuitenkin ihan hyvä. Jos sille vain käyttöä löytää. edit: onko sellainen 21:9 -pelaaminen mahdollista, että tuohon 4K-näyttöön jäisi mustat palkit ylös ja alas? Resoluutio olisi hieman isompi kuin 1440p:ssä ja kuitenkin saisi 1:1 -reson ilman skalaamista. Kone saattaisi sellaista jaksaa pyörittää...
Pelkässä työkäytössä itse pidän enempi 32" kuin 34" ultrawide, kunhan saa etäisyyden ja korkeuden mallattua sopivaksi. Koitin joskus tehdä töitä 65" -tuumaiselta, mutta se taas oli hirveää hakemista kokoajan. Työpaikan työpisteellä on 3 x 27" tuumaista 2560x1440 näitä ei oikein voi korvata yhdellä isolla tai yhdellä erittäin leveällä koska sen tarvittavan asiasisällön hakeminen olisi jotenkin hankalaa työkuvan huomioiden. Kun on rakentanut ympäristön niin että tietyt sovellukset avautuu tiettyyn näyttöön niin siitä on tosi vaikea opetella eroon. 21:9 pelaaminen onnistuu teknisesti 4K -näytöllä, mutta terävyys ja tarkkuus siitä ottaa pahasti hittiä koska ei mennä nattiresolla. Toki FPS nousee . Varmaan jos pelais jotain hienoja maisemia omaavia pelejä niin pyrkisin pitää natiivireson.
Kiitos taas kerran. Eli taidan kuitenkin kokeilla tuota 4K:ta työkäytössä. Siihen se pääsääntöisesti kuitenkin tulisi. 21:9 -pelaamisessa ajattelin sitä, että näytöstä ikään kuin käyttäisi natiiviresoa. Eli vaakareso kokonaan ja pystyresosta sitten vain sen verran (oisko about 1600 pikseliä...) että tulee tuo 21:9 -suhde. Silloinhan periaatteessa olisi kyse natiiviresosta, mutta näytöstä vain jätetään ala- ja yläosa käyttämättä. Mutta sitten toki on eri asia, että miten tuon saisi tehtyä. Tukevatko pelit sitä suoraan vai saisiko jollain ohjelmalla huijattua pelejä luulemaan, että käytössä on tuommoinen reso. Yritin tuota googlettaa, mutta en oikein löytänyt mitään. Ehkä en oikeilla hakusanoilla vain osannut etsiä. Lähinnä mietin sitä, että saisi jotenkin näppärästi pelikäyttöön tuon ilman, että pitäisi skaalata. Ilmeisesti 1440p-reso skaalattuna koko 4K-näytölle on aika rumaa. Ainakin internetti noin kertoi.
Skaalaus on tosiaan rumaa mutta joku CRU (custom resolution utility) voisi tuossa toimia tai ihan Windowsin oma. Onhan itselläkin tuossa scope -kankaalla custom reso käytössä työpöydällä ja hyvin toimii (pystyreso taisi tosiaan olla joku 1583 etc). Nykyaikaisissa peleissä alkaa olemaan aika hyvin valittavissa eri kuvasuhdetta noiden UW -näyttöjen yleistyessä. Sähän voit tuota periaatteessa jo testata OLED: lla ? läppäri tai pöytäkone kiinni -> luot custom reson ja katsot miten toimii. Demotat jollain nykyaikaisella pelillä. Luulisin kyllä että tuo toimii, en näe mitään syytä miksei.
Tein vähän myyräntyötä .. Eli FullHD näyttö -> 21:9 (eli se on resona about 1920 x 861) ja väkersin tuollaisen custom reson nvidian omalla kikkareella. Kun käynnistää pelin niin se käynnistyy edelleen FullHD:na (tod. näk. hakee jostain conffista tuon aiemman reson) mutta valikoissa näkyy nyt UW ja resona tuo oma kustomoitu. Ja toimii ok.
Mulla oli aiemmin 27" 4K, jossa käytin 150% skaalausta. Tämä oli työkäytössä aikamoinen riesa, koska käytin myös läppärin näyttöä kakkosnäyttönä (ilman skaalausta). Ei pystynyt hiirellä raahaamaan ikkunoita näytöltä toiselle, vaan piti windows-shift-nuolinäppäin-yhdistelmällä liikutella ikkunat näytöltä toiselle. Samoin kun töissä oli 2560x1440-resoluution näytöt, niin ikkunoiden koot eivät oikein pysyneet vakiona siirryttäessä kotoa toimistolle tai päinvastoin. En sitten tiedä, että olisiko 32" 4K jo riittävän iso, että olisi mukava käyttää ilman skaalausta. Vaihdoin tuon näytön sitten Samsungin 49" super-ultrawideen, jossa on 5120x1440-resoluutio (vastaa käytännössä kahta 27" WQHD-näyttöä kiinni toisissaan). Uutena riesana on työläppärini, joka ei suostu näyttämään 5120x1440-resoluutiota (ajureissa estetty). Pitää sitten käyttää 3840x1080-resoluutiota vielä vuoden verran kunnes saan uudemman työläppärin.
Uskallan kyllä vähän epäillä. Nopeasti laskettuna UHD resoluutio 32 tuuman kokoluokassa tarkoittaa 138 pikseliä tuumalle, joka on reilusti enemmän kuin menneinä vuosina tietokonenäyttöjen standardiksi muodostunut n. 96 pikseliä tuumalle. 1x skaalauksella kuva piirtyy kaikella todennäköisyydellä liian pienenä. Itseä harmittaa PC laitevalmistajien älyvapailta vaikuttavat valinnat speksien suhteen. Tällä hetkellä itsellä käytössä on 25" 1440p näyttö, jonka 117 DPI:n tarkkuus tarkoittaa käytännössä 1.25x skaalausta Windowsissa. Outo murtoluvulla skaalaus johtaa bittikarttakuvien laadun heikkenemiseen, sillä murtoluvulla skaalaaminen on huomattavasti hankalampaa tasalukuun verrattuna. Valmistajista ainoastaan Apple on tajunnut, että seuraava järkevä skaalaussuhde on 2:1, jolloin matalaresoluutioiset bittikartat saadaan helpommin paremmalla laadulla esitettyä. Jostain syystä PC-puolella 4K-näyttöjen tyypilliset koot ovat 27" ja noin 30", joista ensimmäinen on liian suuri ja jälkimmäinen liian pieni. 27 tuumaa 4K resoluutiolla tarkoittaa 163 pikseliä tuumalle, jolloin täytyy valita 1.75x tai 2x skaalauksen väliltä, jolloin joko visuaalinen laatu kärsii tai sitten asiat piirtyvät näytölle liian suurina. Kuten todettu, 30" puolestaan on liian pieni 1x skaalaukselle. Optimaalinen koko UHD näytölle olisi jossain 23 ja 25 tuuman välillä, mutta sellaisia näyttöjä markkinoilla ei tungokseksi asti ole. Mielenkiintoisena yksityiskohtana käyttöjärjestelmistä ainoastaan Windows tuntuu ylipäänsä edes tukevan kunnolla murtoluvulla skaalausta. Linux-puolella jotain virityksiä on joita en ole itse kokeillut, mutta lukemani perusteella mikään työpöytäympäristö ei ole valmis prime timeen murtolukuskaalausta vaativan näytön kanssa. Viimeksi kun katsoin asiaa MacOS ei tuntunut tukevan ominaisuutta lainkaan.
Toimistolla mulla on kaksi 27" FullHD-näyttöä rinnakkain, mutta kotitoimistolla (jossa on oltu maaliskuun puolivälistä lähtien) käytössä on AOC:n 32" 4k-näyttö (AOC U3277FWQ) 125% skaalauksella. Siihen mahtuu ihan kivasti tavaraa ja kuvan laatu on hyvä, mutta kyllä sitä lisäleveyttä hieman kaipaa, kun toimistolla oikeanpuoleisella näytöllä on oletuksena viestimet (mail, chat) ja vasemmalla browseri ja filemanageri.
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Itse karsastan tuota skaalaamista ihan kympillä. Jotenkin vain tuntuu tyhmältä ostaa tarkka näyttö ja sitten skaalata sisältöä. Vain yhden näytön kanssa olen joutunut skaalaamaan. Matebook Pro X:ssä oli 3000x2000 reso 13" näytöllä. Ihan hullua. Nyt läppärissä on full hd ja 14" näyttö. Siinä PPI on 157, mikä on ihan hyvä. Nykyinen työnäyttö on 27" 1440p ja siinä PPI on 109. 32" (käytännössä 31.5") 4K näytössä PPI on 140. Eli tuo 140 PPI voisi olla ihan sopiva tuolla uudella näytöllä. Toki sitä ei liian kaukaa voi katsoa. Mutta se selviää vasta, kun näytön saa pöydälle. Toivottavasti jo tänään.
Mulla on ollut työkäytössä multi monitorit, ultrawide (1440p) ja 4k 28". Ehdottomasti paras on ollut ultrawide, siihen menee mukavasti kaksi ikkunaa rinnan, kun taas näissä 16:9 kuvasuhteen näytöissä tuntuu mahtuvan vain puolitoista ikkunaa rinnakkain. Ehkä toimisi paremmin 32" 4k näytöllä, 28" joudun skaalaamaan tekstin 150%.
On skaalaamisessa se hyödyllinen puoli, että fontit näyttävät paremmilta. Mä käytin 27" 4K-näyttöä ihan tyytyväisenä kotikäytössä 150% skaalauksella, kun kone oli koko ajan siinä samassa näytössä kiinni.
Kyllä. Oikeastaan kaikki muu bittikarttoja lukuunottamatta näyttää paljon paremmalta tarkemmalla näytöllä. Monet ohjelmistot tukevat skaalausta hyvin ja tuottavat ikonit ym vektorigrafiikan pohjalta. 2020 pitäisi olla se vuosikymmen jolloin pikselien näkemisestä pikku hiljaa päästään eroon, joten en näe skaalaamiselle vaihtoehtoa. Jopa tämä 1.25x skaalaus on kompromissiluonteestaan huolimatta minusta parannus aiempaan, kokonaisuus huomioiden. Toki katselen työssäni paljon tekstiä ja staattista kuvaa. Pelaamisessa tai videoiden katselemisessa korkean resoluution hyödyt ovat kyseenalaisemmat.
Kokeilisin pelata sillä natiivilla 4k resolla. Kaikki raskaat AA-systeemit pois, ne on turhia 4k:lla, ja käytät jotain post-prosessoitua kevyempää versiota (SMAA, FXAA, ...)
Tuokin kävi mielessä. Pöytäkoneessa kuitenkin on ihan ok näyttis (RX 5700XT), vaikkakaan ei 4K:hon tarkoitettu. Kuitenkin huomattavasti nopeampi kuin G14-läppärin 2060 Max-Q. Mutta monet ovat tosiaan tuota sanoneet, että 4k-pelaamisessa voi AA:n heittää pois. Ja meikäläiselle riittää kyllä pienemmätkin fps:t. Kun on nuorena kasvanut pc-koneiden parissa, joissa grafiikan piirtämisestä huoleti prosessori ja mitään kiihdytettyjä näytönohjaimia ei ollut, niin nykyään joku 40-50 fps:kin tuntuu ihan juhlalta. Ja kun tuo näyttö on 60 Hz niin eipä suurempia fps:iä kannata miettiäkään.
Täällä toinen wanhus. Käytössä Dellin 34" ultrawide, joka on ihan vaan 60Hz, eikä sen vikkelämpiä näyttöjä ole tässä taloudessa (miinus vr-lasit) koskaan ollutkaan. Kovasti olen seuraavan konepäivityksen yhteyteen miettinyt myös sitä rivakampaa näyttöä, mutta hyvin tälläkin on pärjännyt. Saattaa se johtua siitäkin, etten paremmasta tiedä.
Se vähä, mitä olen tutkinut, niin olen ymmärtänyt, että noita ultrawide-näyttöjä saa yli sadan hertsin päivitystaajuudella suht edullisesti. Mutta 4K-näytöissä tuo 60 Hz tuntuu olevan ainakin halvemmissa malleissa se maksimi. Toki, jos tuommoisella ultrawidellä jatkaa, niin sittehän tuo ei ole ongelma. En tiedä, miksi noihin 4K-näyttöihin ei korkeampaa päivitystaajuutta saa. Liekö sitten pikseleiden kokonaismäärästä kiinni.