Tulihan sieltä pisteitä joo mutta ilman typerää 5s aikasakkoa olisi tullut enemmänkin. Ilman sitä molemmat Ferrarit olisi jääneet taakse mutta nyt Kimi joutui tyytymään 9. sijaan Leclercin ja Vettelin välissä. Ja aika oudosti piti muuten taas toisen kerran keskeyttää kisa kun Stroll ajoi ulos, olisihan ne romut voinut siivota sieltä turva-auton takana körötellessäkin eikä olisi mennyt niin paljoa aikaa. Lisäksi siihenkin vielä uusi startti paikoiltaan lähtien, että varmasti tuli maksimoitua riski uudesta kolarisumasta... edellisesta startista ei kisan järjestäjät oppineet siis mitään mutta kuskit sentään ilmeisesti oppi jotain kun enemmiltä kolareilta vältyttiin.
Ei kai tuosta mitään, ei lajin kultapojulle rangaistusta voida harkitakaan. Lajin fanitkin vain jatkavat taputtamista kuin Pohjois-Koreassa. Kun ihmisellä nousee riittävästi päähän, hän alkaa kuvittelemaan itsestään liikoja ja sitten alkaa tämä julkinen politikoiminen ja kannanottaminen. Todellisia faneja tämä ei tietenkään kiinnosta, vaan ehkä tulee jonkinlainen myötähäpeä lähinnä. Jonkin sortin Bono-ilmiö, Bonohan on viimeiset 20 vuotta kuvitellut itsensä varmaan Jeesukseksi. Bottas jäi taas kakkoseksi, alkaa kuulostamaan selityksetkin samalta rikkinäiseltä levyltä. Ok, myönnän, että VB77 alkaa olemaan erittäin lähellä Barrichellon mainetta nyt, jopa näin sinivalkoisin lasein arvioituna. Ottaisi nyt edes yhden voiton vielä kauden lopussa, niin vähän kasvot pelastuisi. Mutta tämä on tämän lajin henki nyt, kun autot kestää 10 kisaa putkeen ja jonkinlaista partymodea varmaan edelleen kolmososioon tallikaverille tarjoillaan. Barrichellon aikaa sentään tallikaverin auto hajosi joskus.
Jätetäänkö poliittinen/rasistinen/yms. keskustelu pois, jos ei osaa oikealla tavalla kirjoittaa? Kisa oli ihan jees. En nyt tiedä onko tuosta tulossa formuloiden tapa, että jos radan raivaaminen vie kauemmin kuin 5 minsaa, niin laitetaan uusintastarttia kehiin. Ei toisaalta haittaa, koska jääpä ainakin enemmän kierroksia jäljelle. Kumpikin kolari oli sellainen, joista vielä aiemmin olisi selvitty ajamalla 10 minuuttia turva-auton takana. Mutta parempi näin. Hamilton taas kerran näytti, että mistä se kana pissii. Taitaa Bottas jo aika hyvin tietää lintujen ulostusaukkojen anatomian. Kimin pisteestä pitää iloita. Ilmeisesti 5 sekunnin rangaistus oli ok, vaikka en oikein nähnyt, että missä Kimi sen viivan ylitti. Toki ajoi kanttareiden yli varikolle, mutta luulen, että Kimikin oletti, että vasta niiden jälkeen on merkki, jota ei saa ylittää. Monella radalla (ainakin aiemmin) tuo varikon sisääntulo oli merkitty ihan selkeällä merkillä. Jos sen kiersi niin penalty. edit2: Nyt näin uusinnan, niin olihan siinä selkeä viiva. Jännä miten Leclerc oli Ferrarilla niin nopea aika-ajoissa. Kisassa vauhti ei riittänyt edes Kimin rikkinäiselle autolle. edit: pieni pala jäi hampaankoloon Bottaksen aika-ajoista. Ei siitä, että viimeinen yritys jäi ajamatta (toki se harmitti Bottaksen puolesta myös), vaan siitä, miten Bottas taktisesti kämmäsi sen. Jos Bottas tiesi, että ajaa valmistavan kierroksen todella todella hiljaa, niin miksi piti lähteä niin myöhään ulos? Bottaksen olisi pitänyt itse päättää tuo tai kertoa tallille, että hox! Meikä ajaa hiljaa niin laittakaa ulos ennen muita! Mutta ei. Lähti vasta 10-15 sekkaa Hamiltonin jälkeen. Hamilton ajoi paljon nopeamman valmistavan kierroksen, joten hänelle ei tullut sitä ongelmaa, että toiset autot olisivat menneet ohi ja sai kärjessä ajaa kierroksen ilman pelkoa muiden ongelmista. Bottas joutui puolestaan keskelle niitä. Nuo on niitä pieniä asioita, joihin Bottaksen pitää alkaa kiinnittämään ITSE huomiota. Ei voi olettaa, että talli hoksaa sen, että Bottas ajaa hitaan valmistavan kierroksen, jos toinen auto ei niin tee. Seuraavatko muut muuten pikkuformuloita? Kisat ovat monesti paljon parempia ja jännittävämpiä kuin ykkösissä. Toki nyt on myös ykkösissäkin riittänyt tapahtumia, mutta noin yleensä ottaen pienissä luokissa ohitellaan paljon enemmän. Autot pystyvät seuraamaan toisiaan paremmin läpi mutkien, joten suorien päähän saadaan tapahtumia. Sitä samaa toivottavasti saadaan uusien sääntömuutosten myötä myös ykkösiin.
Se lähtökolari oli turva-auton takaa startatessa, ei seisovalla lähdöllä. Tällä radalla nuo turva-autolähdöt ei tomi sen turva-autoviivan sijoituksen takia. Hommastahan jaettiin huomautuksia 12 kuljettajalle ja vielä todettiin, että ne jotka ei saanut näpäytystä, toimivat oikein. Oli tarkoitus laittaa linkki, mutta kun kolmosen sivut valittaa adblokista, ei sieltä enää oikein mitään järkevää löydä. T: Vesku
Miten siitä kirjoitetaan sitten oikein? Oli tallipäällikönkin ilme paljonpuhuva, kun Ham oli palkintopallilla "kantaaottava" paita päällään. Yleensä kaksoisvoiton jälkeen luulis että olisi iloinen, mutta reippaan närkästynyt oli ilme. Näiden Hamin politikointien jälkeen olisi hienoa jos MB ei tekiskään sopimusta "mestarin" kanssa.
https://www.suomif1.com/2020/09/f1-...tisen-poliisivakivallan-vastaisesta-paidasta/ Jos nyt pikkuhiljaa loppuis politikointi ja keskityttäs itse pääasiaan eli ajamiseen.
Voi olla, että tämä toteutuukin niin, että (kun) huhujen mukaan talli vaihtaa omistajaa ja nimeä Ineos:iksi. Osaako joku muuten kertoa, millä lihaksilla Wolff on neuvotellut itselleen niin pirun ison siivun tallista (arvo satoja miljoonia)?
No täältä on näköjään poistuneet ne typerät lauseet. Joko moderointia tai sitten itse editointia. Niin tai näin niin hieno homma. Toki tuosta saa jutella, mutta niin kuin totesin, niin olisi järkevää jutella fiksusti.
Rangaistuksia tulee paitsi Hamiltonille. Tai sitten on ihan ok, että menee keilan ohi oikein varikkoa kohti, mutta koukkaa nurmikon kautta takaisin radalle. Näin 2018. https://www.motorsport.com/f1/news/no-precedent-hamilton-pit-entry-offence-whiting-1063082/3146465/
Nooh. Eipä noista vanhoista jaksa alkaa vääntämään. Niinhän se oli Schumin ja Häkän aikana Ferrarinkin kohdalla. Laittomat ilmanohjaimetkin saivat selitettyä laillisiksi. Ikävää ykkösissä on se, että tuomarit vaihtuvat, jolloin tasaisuutta rangaistuksiin on vaikea saada.
Jep, varsinkin kun sarjan säännöt kieltää moisen politikoinnin. Leviksellä ei oikeastaan olisi kauheasti varaa pullikoida, alkaa pisteet olla täynnä eikä vähene ennen marraskuuta, joten rankun (ajokiellon) vaara käy lähelle. T: Vesku
Nämä on aina ihan hauskoja kokoelmia https://www.planetf1.com/features/pit-chat-incurring-the-wrath-of-kimi-raikkonen/ Kannattaa katsoa tuolta tuo video, kun Mick ajaa isänsä Ferraria ja itkeä. Ei Schumin vuoksi, vaan tuon äänen. V10 on kyllä jumala. Ei ole formulat olleet enää fiilikseltään samat kuin ne olivat tuohon aikaan. Vanhojen kisojen katsominen saa koko kisan ajaksi kylmät väreet ja ihon kananlihalle jo äänien vuoksi. Laitetaan vielä melkein joka vuotinen vakiolinkki wanhoihin hywiin aikoihin: edit: eihän formuloiden moottorit toki historian saatossa ole aina tuolta kuulostaneet. Tuo kierroslukujen kasvaminen taisi lähteä 90-luvulla jopa vähän lapasesta ja 2000-luvun alussa parhaimmat koneet taisivat penkissä kiertää jopa yli 20 000 rpm. Radalla ehkä tonnin pari vähemmän. Ei se ollut ihme, että välillä venttiilejä löytyi kuusta asti.
Ehkä se uskalletaan kuitenkin todeta, ettei formuloiden moottorit ole kuulostaneet yhtä laimeilta koskaan aiemmin. Piti ihan kuunnella YouTubesta 1,5-litraisia 60-luvun koneitakin ja niissäkin on sitä jotain, raakuutta ja luonnetta. Itse asiassa kaikissa aikakausissa on ollut oma viehätyksensä. Paitsi nyt sitten tässä uusimmassa V6-hybridiajassa. On selvää, ettei kanttia ole enää palata rajumpiin polttomoottorikoneisiin, kun maailman kehitys pakottaa toiseen suuntaan. Koko lajikin on mielestäni jo hyvin uhanalainen. Mutta kun kelataan taaksepäin, niin monella juuri tuo V10-aika korkeine vinkumisineen on se ainoa oikea F1-soundi. Itsekin pidän hyvin paljon siitä, mutta ehkä kuitenkin vielä enemmän pidän 90-luvun taitteen äänimaailmasta (turbolla tai ilman). Silloin kun vaihtaminen oli vielä usein käsipeliä, putket paukkui ja lieskat (ja kipinät) lensi.
Joo, kyllä jokaisesta ajanjaksosta ja moottorista löytyy ne omat hienoudet. Paitsi nykyisistä. Toki kyllähän tuota tehoa ja vääntöä nyky hybrideissä piisaa. Mutta fiilistä saisi olla miljoona kertaa enemmän. Lisääntyneellä väännöllä hehkutettiin, kun moottorit olivat tulossa, mutta eipä siitäkään sen isompaa ongelmaa tullut. Enemmän ääntä ja ehkä kierroksiakin. Tosin kierrosten kohdalla homma menee vaikeammaksi, koska nykymoottorit eivät ole kierroskoneita. Eli silloin ne melkein pitäisi suunnitella uudestaan. Miten muuten ne uudet säännöt oli, jotka ovat tulossa? Oliko niissä mitään muutoksia moottoreihin? Tämänkin videon olen tainnut joskus jakaa. Kuvastaa hyvin nykymoottoreiden ongelmat. Itku pääsee nyt ihan eri syystä, kun tätä katsoo:
Jatketaan vielä vähän äänikeskustelua ja vedetään ässä hihasta. Mitäs sanotte näistä: Itse tykkään kyllä katsoa formulaE:tä ja jos nuo äänet olisivat kovemmat, niin eivät itse asiassa edes niin pahat. Katsoisin tuota enemmänkin, jos vain tulisi paremmin seurattua kalentereita yms. Nyt tahtoo mennä siten, että aijaa, sielläkö on sähköformulat menossa, pitääpä katsoa. Mielenkiintoiseksi tuo menee siinä vaiheessa, kun ykköset ottavat puhtaasti sähköt käyttöön. Oma veikkaus on, että siihen menee 7-15 vuotta. Noin 10 ehkä. FormulaE on hionut tekniikan hyväksi ja ykköset siirtyvät sitten siihen. Mutta miten käy E-formuloille siinä vaiheessa...? Tuo on ihan mielenkiintoinen ja hyvä kysymys. Koska polttomoottoreilla ei voida mennä kauhean pitkälle. Tällä hetkellä kaikki ykkösissä kannattavat polttomoottoreita, mutta faktahan vain on, että jossain vaiheessa niistä on pakko siirtyä pois. edit: tällä hetkellä mitään muuta syytä siirtyä sähköön ei ole kuin akkuteknologia. 300 kilsan kisamittaa yli 300 km/h huippunopeuksilla ei voi vielä oikein toteuttaa. Varikolla pitäisi melkein akusto vaihtaa uuteen aina. Mutta saa nähdä, miten tuo kehittyy. Eikös FormulaE:ssäkin aluksi vaihdettu autoa kesken kisan, koska poweri loppui, mutta nykyään ei enää, vaan akut kestävät koko kisan? Onko joku paremmin seurannut?
Mjaa-a, jotenkin moottorin ja renkaiden vinkuna kuulostaa aika vajaalta, kun on polttomoottoreihin tottunut. Tekniikan rajoitteita jo pohditkin, sehän se este. Sen takia niillä vielä ajetaankin lyhyttä kisaformaattia katuradoilla. Mutta minäpä räväytän rajun ehdotuksen. Mitäpä, jos polttomoottorit vain kiellettäisiin F1:ssä. Asetettaisiin tietty laskennallinen päästöraja sekä painoraja autolle ja vapaat kädet kehittää tekniikkaa. Kisat samoilla radoilla edelleen ja sen 300 km. Tämä jos mikä johtaisi innovatiivisiin ratkaisuihin. Ikään kuin siis paluu autourheilun alkuajoille 100 vuotta taaksepäin. Sehän voisi olla, että keskinopeus voittajalla olisi vaikka vain 100 km/h, mutta viihde olisi silti taattu. Samalla ihan oikeasti kehitettäisiin uusia ratkaisuja sähköautotekniikkaan. Tai sitten voitaisiin suhtautua kuin MotoGP eli ei nakata tippaakaan, vaan vedetään polttomoottoreilla ja näyttävästi. Ja katsomot on täynnä. (Moottoripyöräpuolellahan on myös sähköpyöräluokka MotoE nykyään, mutta sitä ajetaan cup-tasoisesti huomattavasti suppeammalla ohjelmalla kuin MotoGP-luokkia.)
Ei kait nuo äänet sen pienemmät ole kuin noissa ykkösten hybrideissä aluksi. Ideana tuo ehdotuksesi on kyllä hyvä, mutta kuinka moni kuski haluaisi enää ykkösiin muuten kuin rahan vuoksi, jos nopeutta ei olisi? Yksi ongelma akkuteknologiassa on se, että litiumioniakuille ei ole keksitty hyvää ja kustannustehokasta vaihtoehtoa. Ja niistä ei saa tarpeeksi potkua kokonaiseen kisaan hyvillä nopeuksilla. Ja akkuteknologian kehittäminen voi olla askeleen verran hankalampaa kuin normaalien moottorien tai hybriditeknologian, jossa akut kuitenkin tulevat muilta valmistajilta. Akkuteknologian kehittämisessä kuitenkin mennään insinööriosastolta vielä askelta alemmaksi kemian/fysiikan puolelle ja kalliisiin laboratorioihin. Se vaatisi talleilta uudenlaisia sijoituksia. Toki tietyllä tavalla niinhän se pitäisikin olla. Eli, jos polttomoottoreista poistutaan, niin resurssit sijoitetaan sitten uudestaan. Ja toisaalta se olisi hyvä, että kukin talli voisi itse kehittää akkuja ja sähkömoottoreita (tai sitten ostaa ne valmiina, kuten nykyään moottoritkin) eikä olisi yhteistä toimittajaa. Silloin teknologiaan saisi myös kilpailua. Kyllä MotoGP:kin joutuu jossain vaiheessa siirtymään akkuihin. Moottoripyörissä hybriditeknologia lienee astetta hankalampi toteuttaa, koska tilaa on niin rajallisesti. Formula-autotkin ovat kasvaneet selkeästi isommiksi senkin vuoksi, että akusto ja hybriditekniikka pitää mahtua mukaan. Moottoripyörissä vaan kokoa ei oikein voi kasvattaa samalla tavalla. Mutta jos ykköset jossain vaiheessa käyvät sähköllä ja maailman automarkkinat (ja varmasti myös prätkämarkkinat) ovat enimmäkseen (länsimaissa varsinkin) sähköautojen myynnissä, niin ei MotoGP:kään voi polttomoottoreita kauaa käyttää.