Nyt aletaan lähestyä oikeaa hintatasoa. 85Q80T hintaan 3ke Verkkokauppa.comista. https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...bZNw5bF8OifznIik6iEiIJENiyk3qik6Qsif0Otik1iau
Molemmat 85” / XH90 ja Q80T siis nyt 2999€ Siitä sitten vaan valitsemaan kummasta tykkää: https://m.youtube.com/watch?v=XGmq8P5mPPQ
Jep paitti että tuossa XH90 koneessa ei ole X-wide kalvoa mikä aikas tärkeä 85" koossa. Pitää siis olla XH95 mikä leffoilla olsii oman maun mukaan parempi kuin Q80T kun peleillä ei ole pienintäkään merkitystä.
X-wide heikentää kontrastia mutta toisaalta XH95ssä on enemmän kirkkautta. Se siis on enempi HDR kykenevä.
Olen tässä ostattelemassa Samsung qe85q80T telkkua. Tuotteen mallimerkintä: QE85Q80TATXXC (gigantti ja power) QE85Q80TATXXH (verkkokauppa), eli siis viimeinen kirjain eri. Kysyin erosta Samsungilta ja he vastasivat näin: Malli QE85Q80TATXXC on Pohjoismainen, ja malli QE85Q80TATXXH on jollekin muulle alueelle (ilmeisesti Baltia) tarkoitettu. Meillä on tekniset tiedot saatavilla ainoastaan Pohjoismaisiin malleihin, joten tätä tarkemmin emme pysty mallien eroavaisuuksia selvittämään. Samsung Suomella ei myöskään ole laitetukea muille kuin Pohjoismaisille malleille. Mahtaako tuolla olla jotain merkitystä? Tällä hetkellä Verkkokauppa myy telkkua noin 500e halvemmalla.
Ei tuolla käytännössä merkitystä. Verkkokauppa tekee samoin Samsungin telkkareiden kanssa yleensäkin, enkä ole kuullut valituksia aiheesta.
Tuota väitettä en ihan purematta nielisi. Se on jo moneen kertaan todettu ja oikeaksi todistettu, että EU-alueella pitää maahantuojan huoltaa kaikki sieltä ostetut laitteet oli ne sitten virallisen maahantuojan kautta tuotu Suomeen tai ei. Jos siis Suomeen joku taho virallisesti maahantuo Samsungia (Samsung Suomi), niin ko. taho sitten joutuu huoltamaan myös Vk.comin kautta Baltiasta ostetut laiteet. Toki tässä tapauksessa vk.com kyllä varmastikin itse järjestää huollon. Ja tuo laitetuki voi tarkoittaa myös muutakin kuin huoltoa esim. softapäivityksiä tai ohjeiden antamista, mihin maahantuojaa ei tietenkään ole velvoitettu muuta kautta ostetuille laittelle. Mutta noin aina viralliset maahantuojat väittää, jotta heidän kautta tuotteita ostettaisiin. edit: toki tässä tapauksessa maahantuoja voisi väittää laitetta eriksi tuon kirjaineron perusteella. Mutta kyseessä on nyt muutenkin lähinnä teoreettinen asia, koska vk.com kyllä varmasti laitteen huoltaisi, jos pitäisi. Mutta kunhan vähän tartuin tuohon maahantuojan sanomiseen, millä selkeästi halutaan antaa kuva, että jos laitetta ei heidän kautta osta, niin voivoi, jos se menee rikki.
Eikös tuota mallien kirjainvaihtelua käytetä jossain määrin hintatakuun, -lupausten yms kiertämiseen?
Itse tilasin Q82R Samsungin Vekkokauppa.com kautta, joka on täysin sama kuin Q80R televisio, ja Samsungin sivuille sen sai rekisteröityä ongelmitta. Sillä sai 10 vuoden palamisvaurio takuun, jolla nyt ei ole QLED TV:n kanssa oikeastaan mitään hyötyä, tarkoitettu lähinnä OLED malleille. Joku on nyt puhunut puuta heinää Samsung Suomen asiakaspalvelussa koko mallikirjainten erosta joka vaikuttaa laitetukeen.
Voisi nyt kuvitella, että Suomen Samsung (tai maahantuoja Ö tai X) on jollain sopimuksella emoyhtiöön ja siinä on sitten velvoitteet mitä kuuluu että edustuksen saa. Ei samsung halua tuotteilleen huonoa mainetta missään. Vaikka virallinen maahantuoja ei myyntivoittoja saisi ohi tuodusta, niin ei se nyt tappiota ole jos huoltoon tulee laite. Eiköhän se emoyhtiön kautta tule raha siitäkin. Verkkokaupaltakin voisi toki kysellä miten takuuasiat on järjestetty (eri asia sitten kertovatko).
Hieman offtopic, mutta tästä asiasta löytyy tältäkin foorumilta vanhoja keskusteluja. Useat maahantuojat ovat väittäneet, että heille ei kuulu muualta EU:sta ostettujen tuotteiden huolto. EU:n lainsäädäntö on tuossa kuitenkin hyvin selkeä sen suhteen, että kyllä kuuluu. Onhan tuo maahantuojalle rahallinen tappio, jos Matti Meikäläinen laittaa niille laitteen huoltoon, josta ei ole Suomeen ja sitä kautta maahantuojalle maksanut mitään. Se on sitten emoyhtiön ja eri maiden yhtiöiden asia maksavatko tuossa tapauksessa hyvityksiä Suomen maahantuojalle. Välttämättä noin ei ole, jolloin korjaaminen mene täysin maahantuojan piikkiin. Mutta sillä ei kuluttajan kannalta ole mitään väliä. Tuskin jokin Samsung Suomi sellaisesta konkkaan menee. Ja tässä kyseisessä tapauksessa vk.com varmasti hoitaa hyvin nuo takuuasiat. Ainakin itse olen siinä luulossa, että nykyään ne menevät hyvin. Joskushan vk.comilla oli tuossa vähän huono maine.
Ite ostin viime viikolla Q65T karvalakkimallin verkkiksestä ja se on myös tuollainen H-loppuinen tarkalta malliltaan, vaikka muualla on C-loppuisia. En tiedä johtuisiko tuosta, mutta sellaisen huomasin, että kelloa ei automaattiasetuksella saa oikeaan aikaan, koska valittavissa on vain muistaakseni Kreikan ja Pyreneiden niemimaan aikavyöhykkeet. Kyselin tänään Samsungin tukichatista ja antoivat ohjeet, miten Smart Hubin nollauksen yhteydessä saa muutettua telkkarin aluetta. Pitää illalla testata, että saanko sillä kellon oikeaan aikaan. Nykyisellään, jos kellon laittaa käsin oikeaan aikaan, niin ohjelmaopas menee sekaisin, koska se on ilmeisesti jotenkin taustalla naimisissa automaattisen ajan kanssa ja alkaa näyttämään muutamalla tunnilla pielessä olevia ohjelmatietoja.
Taitaa tuo maahantuonnin ero olla syynä myös siihen, että Gigantista ja Powerista saa suht hinnakkaan "kaupanpäällisen" Samsungin paremman pään telkkuihin. Verkkokaupalla tuota samaa ei ole.
Jep, koskee vain Pohjoismaisia myymälä/verkko ostoja, verkkis ei kuulu tuohon ryhmään. Samsungin kampanja sivuilla on mainittu kaikki puljut joita kampanja koskee.
Aika höpsöä on retkahtaa noihin kaupan päällisiin kun samaan aikaan saman telkun saa jopa kaupanpäällistä halvemmalla toisesta liikkeestä. Sen kaupanpäällisen arvokin käytännössä aina ilmoitetaan hyvin vanhalla suositushinnalla millä ei mitään tekemistä todellisen hinnan kanssa. Muta tottakai firmat yrittää kaikkia keinoja tehdä up-sell.
Jep, itsekin sain omani verkkiksestä karvan alle 400€ halvemmalla kuin Gigantista. Kaiken lisäksi Gigantin töllö oli ainut kpl ja ollut myymälässä esittelykoneena. Tosin tuossa tapauksessa kun oli kyse 2019 mallista niin kampanja ei koskenut niitä, mutta noihin ns. kylkiäisiin en koskaan ole kiinnittänyt mitään huomiota.
Mahtaakohan kontrasti arvo olla ihmisen havainnon mukaan lineaarinen vai logaritminen? Tarkoitan että jos nykyisen telkun natiivi kontrasti on vaikkapa 1600 ja uuden olisi 3200 niin kuinka paljon tuo mahtaisi näkyä kuvassa. Kuvittelisin että aika paljon mutta minulla ei ole käsitystä miten ihminen tuon asteikon kokee.