Äsken näytettiin Maxin Jälkihöyryt-ohjelmassa Räikkösen ensimmäinen kierros. Oli todella hienoa katsottavaa. Uskallan sanoa, että legendaarinen kierros. Muutenkin mielenkiintoinen kisa ja hieno rata.
Miten näillä Bottaksen analyysikyvyillä (taas kerran kisan jälkeen kommentti "Minulla ei ollut mitään hajua miksi vauhtia ei ollut") voi säilyttää ajopaikan sarjan ykköstiimissä? Siitäkin huolimatta, en ole enää pitkään aikaan uskonut Mersu-kuskien tasapuolisen kalustoon ja kohteluun. Mutta on tuo Vettelin tilanne mielenkiintoinen. Tuloksien perusteella vaikuttaa olevan harvinaisen hapan meininki vastatuuleen joutuneeksi Ferrari-kuskiksikin. Ei taida olla ollut näin ikävää tilannetta sitten Alain Prostin potkujen.
No sitä on varmaan aika hankala sanoa heti maaliin tulon jälkeen ennen kuin on nähnyt dataa kisasta. Radiossakaan siitä ei voi keskustella koska näitä asioita ei haluta muiden tietoon.
Tässä tuo klippi. On kyllä hienoa katseltavaa. https://www.mtv.fi/sarja/formula-1-...sittamaton-startti-katso-kimin-silmin-1329035
Kyllä Stroll on onnistunut paremmin. Mutta pitkä tie on miehellä vielä edessä, jos osakilpailuvoittajaksi haluaa. Onhan Stroll parempi kuin aiemmin, mutta ei hän formula ykkösissä olisi ilman rahaa. Ei mitenkään. Rahalla on formuloihin tultu ja rahalla siellä pysytty. Vaikka hän paremmin onkin onnistunut kuin aiemmin, niin se ei tuota faktaa poista. Ja olihan Stroll taas viikonloppuna monessa mukana eikä hyvässä mielessä. Mutta itse viikonlopusta. Bottas oli taas harjoitusmestari. Mutta kun todellinen hetki tuli, niin Hamilton nousi esille. Kuten niin monesti aiemminkin. Aika-ajoissa Hamiltonin tilannenäkemys oli Bottasta parempi renkaisen lämmittämisen suhteen. Mutta eipä sillä lopulta väliä olisi ollut, koska kisassa Hamilton oli taas ylivoimainen Bottakseen nähden. Max oli taas lähempänä Bottasta kuin Bottas Lewista. Voi kun Maxin ja Hamiltonin saisi samaan kärkiautoon. Ja Leclercin kans. Muutenhan kisa oli oikein jees. Uusi rata ja uudet kujeet. Paljon oli tapahtumia kärjen takana. Harmi, että sadetta ei enempää saatu. Ei ole kauheasti sadekisoja viime aikoina ollut. Kimin ensimmäinen kierros oli todella hieno. Harmi, että Alfa ilmeisesti kämmi Kimin varikkopysähdyksen. Sen kestohan löytyisi kyllä netistä, mutta jos siinä paloi aikaa, niin harmi homma. Koska, kun Ricciardo teki oman pysähdyksensä tuli hän suoraan Kimin eteen. Kimillä olisi ollut enemmän vauhtia, mutta ei päässyt ohi ja joutui ajelemaan sekunnin päässä varmaan 10-20 kierrosta. Jos Kimi olisi päässyt Ricciardon eteen, niin väitän että hän olisi ollut sijoilla 7-9 lopputuloksissa. Mutta mitäpä sitä jossittelemaan. Laittakaa jo se Albon pihalle. Itku pääsee.
Kohtelu ei tietenkään ole tasapuolista. Miksi olisi, jos tallikaverina on 92-kertainen osakilpailuvoittaja ja ties kuinka monta niitä mestaruuksia oli, kuka niitä laskee? Mutta kalusto on tietenkin tasapuolista. Miksi ei olisi? Mersun tarkoitus on voittaa tallimestaruus ei kuskimestaruus. Siihen tarvitaan molempia kuskeja. On sitten eri asia, että miten paljon enemmän auto on tehty Hamiltonin ajotyylille. Mutta taas se, että miksi ei olisi, koska voitot ja mestaruudet? Ja samoin taktiikoissakin suositaan Hamiltonia. Mutta ei tuo toisen kuskin suosiminen uutta ole. Ihan samoin oli Schumacherin (Benetton, Ferrari) ja Häkkisen (McLaren) kanssa. Ja Vettelin kanssa Red Bullilla ja Ferrarilla. Ja Alonson Benettonilla ja Ferrarilla. Ja monen muun kuskin kanssa myös. Ja historia on monesti opettanut sen, että jos annetaan ajaa ihan täysin tasaväkisesti, kuten McLarenilla 2007, niin voi käydä ikävästi. Mutta noissa kaikissa tapauksissa toki kalusto on aina sama. Uudet päivitykset saattavat tulla paremmalle kuskille aiemmin, mutta ei aina niinkään, koska jos ei olla varmoja toimivuudesta, niin saatetaan antaa ne kakkoskuskille ja toisaalta, jos tiedetään, että ykköskuski on muutenkin nopea, niin saadaan kakkoskuskillekin nopeutta lisää. Mutta ihan samoin voidaan ajatella Vettelin ja Leclercin tilannetta. Auto oli rakennettu vain ja ainoastaan Vettelille. Kimi oli mukana kehitystyössä, mutta kaikki panokset laitettiin Vetteliin. Ja silti Leclerc tuli ja pyyhki lattiaa Vettelillä Vettelin autolla. Bottaksen pitäisi pystyä samaan. Mutta nautitaan siitä, että saadaan kuitenkin voittoja ja paaluja Suomeen aina välillä. Parempi näin kuin, että Bottas olisi edellisen tiiminsä ykköskuski.
https://yle.fi/urheilu/3-11612726 Sama klippi ilman valituksia, oli ne muut ihan pujottelukeppejä noin alkuun... T: Vesku
Ja, jos itse asiassa hieman tarkennetaan Kimin ajoa. Hän tippuu alussa sijalle 17 ja käy lopussa hetken Maxin edellä sijalla viisi. Eli hän nousee reilun kierroksen aikana 12 sijaa ylös päin. Toki menettää vitossijan heti Maxille, mutta eipä sillä tilastojen kannalta väliä ole. Eli 12 ohitusta teki Kimi. edit: ja taisi tuossa välillä menettää yhden sijan ja piti ohittaa se uudestaan. Ei 13 ohitusta.
Albon kulutti varikolla vähiten aikaa, Ricciardolla meni +1,117 sekuntia ja Kimillä peräti +3,179 sekuntia. Giovinazzillakin meni vain +0,591 sekuntia.
Olisikohan Kimin avauskierros osa sopimusneuvotteluita. Ehkä tilanne Alfalla on se, että on annettu ymmärtää antaa todellisia näyttöjä, jos haluaa paikkansa säilyttää ensi kaudeksi, muuten on maksukuskia tulossa ja ehkä uhattu toisen kuskin vaihdolla tai jopa molempien, jollei säkenöivää esitystä ala otteissa näkymään. Tämä siis ehkä sekä Kimille että Giovinazzille tosiasiana esitelty. Saattaisi nimittäin olla hyvin luonteva paikka Alfalle esitellä tulevan kauden kuskinsa seuraavan Imolan kisan yhteydessä. Yksi skenaariohan on sekin, ettei jatkoa ole Kimille enää tarjolla, mistä on saanut tiedon ja esitti ns. joutsenlaulunsa. Muistaakseni Ferrarillakin näin kävi.
Niin, vaikka kisan alku menisi kuinka hyvin ja ajelisi legendaarisia kierroksia niin loppujen lopuksi vain lopputuloksella on merkitystä - Kimi jäi taas ilman pisteitä. Harmillista mutta niin se vain on. Ja siksikin oli harmillista ettei tullut kunnon sadekisaa, silloinhan Kimillä olisi ollut mahdollisuus loistaa palkintokorokkeelle asti.
Kiitoksia! Sieltäpä se selitys löytyi. Ilman tuota Kimi olisi ollut todennäköisesti pisteillä. Mietin tuota, että miksi Kimillä riitti vauhtia noin paljon ekalla kierroksella. Kysehän ei ole lopulta siitä, että Kimi olisi jotenkin erityisen hyvä sadekelin kuski. Tilastot ja vanhat kisat eivät sitä puolla. Toki Kimillä on kokemusta todella paljon, mikä auttaa noissa tilanteissa. Joten en usko, että Kimi olisi sadekelilläkään välttämättä ollut korkeammalla. Yksi ongelma sen kanssa oli vielä se, että jos kisassa olisi alkanut hieman myöhemmin satamaan, niin Kimi ehti jo käymään varikolla ja oli välillä koko joukon viimeisenä. Silloin sade olisi ollut pahin vaihtoehto kaikista. Toki sade noin muuten tuo aina mukavia yllätyselementtejä, joten ei se lopulta haitannut olisi, koska ei Kimi nyt kuivallakaan pisteille pääsyt. Mutta tämä on vain spekulaatiota, mutta voisin veikata, että Kimin vauhtiin vaikutti se, että hän oli ainoa kympin kärjen takana, joka lähti pehmeillä ja hän lähti todella takaa. Miksi se auttoi? No siksi, että kaikki, joilla oli kovat renkaat, olivat sitten kärjessä tai takana, eivät saaneet niitä lämmittelykierroksella lämpimiksi. Sen vuoksi ne luistivat joka suuntaan. Ja ne kympin kärjessä, jotka olivat pehmeillä, saivat ne lämpimämmiksi lämmittelykierroksella, mutta joutuivat odottamaan lähtöruudukossa melko kauan, että loput autot ajavat paikoilleen, mikä viilensi renkaita ja he myös joutuivat ajamaan kosteammalla radalla kuin takana tulleet. Kimi sen sijaan sai takana ajellessaan rauhassa lämmittää renkaat ja ne eivät ehtineet niin paljoa jäähtyä, koska hänen taakse ei juurikaan tullut autoja enää. Ihan pikaisesti lähdön uudelleen katsottuani sanoisin, että Ricciardo, joka oli 10. aika-ajoissa ja toiseksi viimeinen pehmeillä ennen Kimiä, joutui odottamaan lähtöruudukossa noin 30 sekuntia. Kimi noin puolet siitä. En tiedä oliko tuolla miten paljon merkitystä lopulta, mutta varmasti jonkin verran. Mahdollisesti myös Ossin mainitsemalla korkeammilla rengaspaineilla, mitä myös tukisi se, että Kimin vauhti huononi melko nopeasti pehmeillä, jotka kuluivat alta pois. Kimi kuitenkin hienosti näytti kokemuksensa siinä, että ei ohitellessaan lähtenyt työntämään auton nokkaa jokaiseen pieneen koloon, vaan odotti järkevästi oikeaa tilaisuutta ja kun se tuli myöskin heti käytti sen. Moni muu kuski olisi kolaroinut itsensä pihalle, kun olisi liian kiire. Toivottavasti Kimi saa jatkoa Alfalle. Vaikka aiemmin ajattelin, että se on Alfan päätös, niin luulen, että se on lopulta Kimin päätös. Ja syy sille, miksi sitä ei julkisteta vielä, on se että halutaan julkistaa molemmat kuskit yhtä aikaa ja mielellään Italiassa. Joten Imola olisi sille hyvä paikka.
Tämä vaikuttaisi minusta varsin loogiselta selitykseltä. Kimi lähetettiin aggressiivisella renkaalla kisaan, ja tosiaan hänhän joutui tulemaan koko joukon ensimmäisenä varikolle renkaiden takia kun vauhti loppui totaalisesti jo vajaan kymmenen ajetun kierroksen jälkeen. Vaikutti siltä, että taktiikka olisi voinut toimiakin, joskin ohittaminen DRS:n avulla vaikutti olevan helpompaa kuin Alfalla olivat ehkä ajatelleet. Kimihän menetti saavuttamansa sijat pikavauhdilla pois kun takaa tultiin vaivattomasti ohi. Kimin varikkostoppiin ei cmoren lähetyksessä muistaakseni tartuttu, mutta sääli, jos tosiaan on niin, että sössivät jälleen kerran varikolla ja se maksoi potentiaalisesti tärkeitä mm pisteitä.
Mitä (laillista) kautta porukka täällä katselee formuloita? Itse olen tuohon CMoren kuvanlaatuun kyllästynyt. Niin huonoa, että ei enää nykyaikana saisi olla. Vai oliko siten, että esimerkiksi Telian kautta otettuna kuvanlaatu olisi parempi kuin CMoren oman palvelun kautta? Mietin, että voisi VPN:ää hyödyntää ja ostaa jonkin paremman paketin muualta päin maailmaa. Mielellään 4K:na. Sen verran f1-fani olen, että mielellään kyllä tuosta ilosta maksan. Mutta laatua pitää saada ja sitä ei CMorelta saa.
Itse olen elätellyt toiveita että sitten kun F1 siirtyy pois CMorelta, saisi tilattua F1 TV:n (jota ei tällä hetkellä Suomeen saa) 4k:na. Siinäkin on tosin kuulemma ollut teknisiä ongelmia aika usein.
Katsotko siis CMoren suoratoiston kautta kisoja? Itse huomannut että sen kautta kuva on selvästi huonompi kuin digiboksin kautta katsottuna. Suoratoistohan on 720p, kun C More Max HD kanava lienee 1080i.
Jeps, 720p:hän se. Eli tilauksessa on juurikin CMoren oma tilaus, jota pitää katsoa tietokoneella selaimella tai sitten kännykän tai teeveen applikaatiolla. Mutta en silti ymmärrä, miksi tuon pitää olla 720p, jota se on ollut jo vuosia. Ihan kauheaa laatua. Eikä pelkästään resoluutio, joka jopa vielä menettelisi, vaan bitrate on todella alhainen myös. Aiemmin oli Max HD Telian iptv:n kautta (Kuului Mix-pakettiin), mutta se poistui samalla, kun laitettiin Telian nettiliittymä pois, kun Mix-paketteja ei saa tilattua kuin vain, jos on myös Telian netti. Tuon Max-kanavan saisi tilattua CMore Sport -paketissa, mikä tosin olisi nykyistä tilausta kalliimpi. Mutta laatu tosiaan olisi parempi sitten, kuten muistelinkin. Eikös tuon saisi VPN:n avulla tilattua?
Kuulemma pitää myös katsoessa olla VPN päällä. En ole itse jaksanut selvitellä kummemmin, kun on kuulostanut vaivalloiselta.
Toki pitää olla päällä samalla. Mutta itsellä on PIA VPN ollut käytössä jo kauan ja se on simppeli laittaa päälle yhdellä hiiren klikkauksella. Sitten vain töllö kiinni hdmi-liitäntään ja formulat telkkuun. Toki on mahdollista, että palvelu blokkaa noita VPN:iä, kuten Netflix tekee, mutta oma veikkaus on, että ei yhtä hyvin.