Kimi ja Antonio jatkavat odotetusta Alfalla. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...in-ja-barrichellon-rinnalle/7947520#gs.jgsy24 Oma veikkaus on, että Schumi juniori ja Mazepin ovat Haasin kaksikko. Verstappen ilmeisesti haluaisi Hulkin rinnalleen, mikä olisi hieno juttu. Gasly jatkaa, mutta tallikaversta ei vielä ole varmuutta. Toivottavasti Tsunoda. Ensi vuoden alustava kalenterikin julkaistiin. Harmi, että poissa ovat tämän kauden uudet ja hyvät radat ja perinteisesti tilalla on rikkaiden maiden ratoja, joissa formuloista ei edes kansan keskuudessa juuri mitään tiedetä. Mani mani.
Pettymys tuo Giovinazzin jatko. Eli harmi, ettei saatu Kimi-Schumi-paria. Jotenkin tässä ei nyt FIAT-konserni nähnyt markkinoinnillista tilaisuuttaan. Sillä se on ihan sama menestyksellisesti kumpaan autoon Schumin istuttaa. Mutta uskon siis näin ollen itsekin tuon olevan Haasin kaksikko. En kyllä tiedä miten paljon Schumi pystyy tuomaan rahaa mukanaan. Haashan on selkeästi maksukuskien tarpeessa ja silloin enemmän maksava voi saada paikan. Veikkaan myös, että Haas myy tallinsa ehkä jo ennen ensi kautta venäläisille. Haas ei lähde enää polttamaan omaa rahaansa isojen sääntömuutosten kaudelle. Ensimmäinen viisivuotiskausi oli tässä ja tulokset oli liian heikkoja jatkaakseen toisen viisivuotiskauden.
En ole mikään Stroll-fani. Minulle on aivan samaa miten pärjää. Mielestäni ei kannata asennoitua negatiivisesti kuskiin vain sen takia, että hän on sattunut syntymään kultalusikka suussa. Lance Stroll pärjäsi tarpeeksi hyvin yksityyppiluokissa. Vai onko se tässä paha asia, että isällä on miljardikaupalla rahaa käytettävissä? Olisiko Nico Rosberg maailmanmestari, jos manageri-isä ei olisi panostanut paljon rahaa poikansa uran eteen? Mikä on raja euroissa, jossa saa tuoda rahaa talliin ja silti arvostat itse kuljettajaa?
Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että Kimi veti tuon kierroksen noin hyvin, jotta voisi säilyttää paikkansa? Nythän kävi niin, että oli niin hyvä kierros, että jopa Antonio säilytti paikkansa.
Ehkä kaikki toivo ei ole vielä menetetty. Uudemman sukupolven kuskitkin ovat huomanneet aitoa elämää olevan Tilkedromejen ulkopuolella. "Vanhan koulukunnan rata vaikeine mutkineen ja anteeksiantamattomine suoja-alueineen on virkistävä tuulahdus menneisyydestä. Imolan paluu havahdutti nykykuskit tajuamaan, miten tylsiä ja F1-sarjan vastaisia uudet modernit kilparadat ovat. – Me tarvitsemme enemmän Imolan kaltaisia ratoja. Tämä on he*vetin mahtava, Williamsin George Russell fiilisteli jo aika-ajojen aikana." Lisäksi jutussa olevat JJ:n kommentit on helppo allekirjoittaa vain katsojanakin. En viitsi tähän lainata niin pitkää pätkää kohtuullisuussyistä. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/691a86d8-8cfe-4a18-b7cf-5ce38a9b1897 Harmi vaan, että Tamburello pilattiin turhan hätäpäisesti.
Johan nyt, molemmat Alfat pisteille... Kimi sijalle 9 ja Gio 10... vähän aikaa näytti että Kimi olisi päässyt korkeammallekin mutta ei sit. Rengastaktiikka oli kyllä poikkeava, menikö jopa 49 kierrosta alusta samoilla medium-kumeilla... Bottas jäi taas toiseksi, näytti vähän omalta mokalta mutta ilmeisesti autoon oli tullu jo aiemmin jotain vaurioita. Russelin spinnaus turva-auton takaa oli vähän outo, tekninen vika ehkä? Näytti että auto vaan yhtäkkiä lähti kääntymään poikittain.
On se vaan kumma, että mersuruletti pyörähtää aina Hamiltonin eduksi...perin kummallista. En usko hetkeäkään, että kuskien kohtelu/taktikointi olisi ko. tallissa tasapuolista...
C More Maxin Jälkihöyryissä kerrottiin Bottaksen ongelma. Vettelin auton osa (päätylevy) oli ongelmana. Huono rata vaikka on muuten legendaarinen. DRS-ohitukset eivät onnistu. Ei jatkoon. Kimi on "Driver of the Day", jos minulta kysytään. Russell esitti kauden tyhmimmän seinään ajamisen ja näytti, että ei ole vielä valmis ykköstalliin. edit: kuva osasta.
Joo, ei minullakaan henkilökohtaisesti ole mitään Strollia vastaan. Ja eihän ykkösiin nykyään pääse ilman rahaa ellei sitten satu olemaan erityislahjakkuus tyyliin Max tai Lewis ja kylläpä hekin ovat uralleen joutuneet paljon rahaa sijoittamaan. Mutta en silti rehellisesti usko, että Strollia mihinkään talliin palkattaisiin pelkästään taitojen vuoksi, mikäli hänellä ei omaa tallia olisi. Kyllähän nyt on näillä uusilla radoilla käynyt valitettavan selväksi se, että Strollilla ei ihan samoja kykyjä ole kuin vaikkapa tallikaverilla. Mutta kyllä Stroll minun puolestani ykkösissä voi olla. Ykköset on nähnyt ajan saatossa paljon huonompiakin kuskeja eikä Stroll missään nimessä nykykuskeista huonoin ole. Ei minulla mitään negatiivista häntä kohtaan ole henkilökohtaisesti. Kunhan vain totesin sen faktan, että kaveri ei olisi formuloissa ilman isän rahoja. Kun toiset joutuvat yrittämään peräpään tallien kautta kärkeen ja osa joutuu jäämään kokonaan pois, vaikka taidot riittäisivät, niin Strollin isä osti koko tallin, jotta poika pääsee ajamaan. Joten vertailu Nicoon ontuu siinä, että eihän Keke hänelle Mersua omaksi talliksi ostanut. Mutta nykynäytöillä Stroll voi hyvin olla mukana. Symppis kaveri kuitenkin. Mutta kuka ei saisi enää valitettavasti olla mukana kilpailuakaan on Albon. Tsiisus sentään minkälaista törttöilyä taas. Ja meikä peruuttaisi Ladalla nopeammin kuin Albon ajaa. (Disclaimer: Ei ole totta eikä kannata kenenkään ajatella, että noin oikeasti pystyisin tekemään.Joten ei tartuta tuohon.) Toisaalta kesken kauden RedBullin rattiin hyppääminen voisi olla uudelle kuskille hankala paikka. Joten parempi varmaan ajella kausi loppuun ensin. Edelleen toivon, että Hulk pääsisi talliin. Bottas otti hienon paalun. Harmi, että kisassa törmäsi Vettelin romuihin, jotka varmasti saivat auton hankalaksi ajaa ja hitaammaksi. Joten Bottakselle on pakko antaa nyt synninpäästö. Turha edes jossitella, että mikä olisi ollut nopeus, koska sitä ei voida koskaan tietää. Kisan tuomariston toimintaa on kyllä pakko ihmetellä tuon virtuaalisen turva-auton osalta. Radan varteen jäänyt auto ehti olla yli kierroksen ennen kuin virtuaalinen turva-auto laitettiin päälle sopivasti juuri, kun Hamilton oli viimeisissä mutkissa ja otettiin pois alta puoli minuuttia sen jälkeen siten, että kukaan muu ei ehtinyt varikolla käydä. On pakko kyseenalaistaa tuomariston toimintaa tuossa. Mielestäni auto oli selkeästi sellaisessa paikassa, että virtuaalinen turva-auto olisi pitänyt heti laittaa päälle. Nyt käytännössä odotettiin, että auto siirrettiin jo pois minkä jälkeen VTA:ta käytettiin hetken ajan päällä. Eli sen hetken, että Hamilton ehti käydä varikolla. Ei tosin, että sillä vaikutusta lopputulokseen olisi ollut Bottaksen osalta. Max ja Lewis olisivat varmasti ohittaneet hänet radalla. Ja muistetaan se, että Hamilton oli jo sekunnin edellä Bottasta vetailuajoissa edellisellä kierroksella. Eli ilman VTA:takin Hamilton olisi todennäköisesti tullut Bottaksen eteen varikolta. Sitten tuosta Mersun taktiikasta. Toki noin tehdään, koska Hamiltonin kohdalla mitään vaaraa sijoitusten häviämisestä ei ollut. Tuota samaa mahdollisuutta on tarjottu myös Bottakselle vuosien aikana monissa kisoissa, mutta hän ei ole koskaan sitä voinut käyttää hyväksi. Ja on sama mahdollisuus aiemmin annettu myös Lewikselle eikä hän ole voinut sitä käyttää hyväksi. Nyt pystyi. Kimi ajoi hienon kisan. Harmi, että tuli varikolle pari kierrosta ennen turva-autoa. Mutta toisaalta lopputuloksissa nousi vielä hienosti ysiksi. Kimi taisi olla viides, kun tuli sisälle ja seuraavat autot olivat ihan hänen takanaan. Joten turva-auton avullakaan Kimi ei välttämättä olisi ollut sijoja 7-8 ylempänä, koska ainoastaan Perez tuli kärkiautoista sisälle siinä vaiheessa. Ja toisaalta Russel olisi ollut Kimin takana eikä hänen ulosajo olisi enää vaikuttanut. Joten ei Kimi ihan kärjessä olisi varmastikaan ollut turva-autonkaan avulla. Mutta toki se olisi vähän enemmän pisteitä tuonut. Giovinnazzikin nousi hienosti. Jopa enemmän sijoja kuin Kimi. Loistavaa ajoa molemmilta!
Mun mielestä taas tässä kisassa Hamiltonia suosittiin tallin puolesta aika vähän, jos ollenkaan. Max pakotti Valtterin varikolle aikaisemmin, siinä ei ollut vaihtoehtoja, Hamilton pystyi ajamaan pitemmän stintin, mutta Red Bull määräsi tavallaan Bottaksen varikkokäynnin ajankohdan. Ja tosiaan jos tuollainen pala Ferraria on Bottaksen pohjalevyssä kiinni Ferrarin törttöilyn seurauksena, niin aivan varmasti vaikuttaa ajamiseen, helkkarin hyvää kyytiä silti sai ajettua. Ja sitten virtuaalinen turva-auto tuli muutamaksi sekunniksi, sinä aikana kukaan muu kuljettaja ei siitä hyötynyt, paitsi Hamilton joka sai ainoana ilmaisen varikkopysähdyksen ja pääsi kärkeen Bottaksen edelle. Tuntui että oli vähän "tilattu juttu".
Tuntui tosiaan tilatulta jutulta, mutta pitää muistaa se, minkä Ossikin taisi lähetyksessä sanoa, mutta mitä ei sen jälkeen kukaan enää muistanut, että Hamilton oli vertailuajoissa jo sekunnin Bottasta edellä. Mikä olisi käytännössä tarkoittanut, että ilman virtuaalista turva-autoakin Hamilton olisi noussut edelle. Mutta kyllähän tuo liian sopivasti taas Hamiltonille sattui.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...oinen-kuski-oli-ajaa-paalle/7974350#gs.kh71fq Tämä oli ihan mielenkiintoinen juttu kisassa. Eli tuva-auton ohittaneet ja letkan kiinni ajavat kuskit eivät ilmeisesti joudu sääntöjen mukaan noudattamaan keltaisia lippuja. Yksi ongelma noista virtuaalisista turva-autoista on tullut eli se, että kuskit eivät tunnu keltaisista lipuista paljoa välittävän, koska jos jotain vakavaa niin VTA. Keltaisilla lipuilla ei oikein enää ole sitä arvoa kuin ennen. Kimi kokeneena kuskina hidasti huomattavasti, kun näki tuplakeltaiset. Nehän ovat syystä ja varoittavat vaarasta radalla. Muut kuskit (varsikin Stroll, mitenkään nyt sen enempää häntä taas mollaamatta) vetivät paljon kovempaa, koska heitä ei ilmeisesti radiolla varoitettu. Wat? Menee ohi ymmärryksen. Eikös kuskeilla ole silmiä.
Tsunodalle pelataan selkeästi paikkaa Gaslyn tallikaverina https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...kaa-heti-sinut-auton-kanssa/7975372#gs.k1oljx Mikäpäs siinä. Kvyat ei ole kauheasti tällä kaudella loistanut. En nyt löytänyt enää uutista jonka aamulla luin. Siinä Mersun mekaanikko? kertoi, että Bottaksen autosta saatiin Vettelin etuspoilerin päätylevyn palanen pois toisen varikkostopin aikana. Tuota ei taidettu näyttää televisiossa? Ilmeisesti se oli jäänyt kiinni Bottaksen toiseen sivuponttooniin ja aiheutti muistaakseni 0,5 - 0,8 sekunnin tappion per kierros. Mutta mikä oli sinänsä mielenkiintoista tuossa oli se, että mekaanikko? kertoi Bottaksen auton olleen kunnossa kierroksella yksi sekä viimeisen varikkostopin jälkeen. Ja turva-auton jälkeen Bottas jäi Hamiltonista silti melkein sekunnin per kierros. Saattoi siis olla Bottaksen kannalta jopa hyvä, että Vettelin auton palanen jäi omaan autoon kiinni. Ei tarvinnut enempää selitellä ajoa. En toki tuosta suoraan tuota johtopäätöstä nopeuteen haluaisi tehdä, mutta pistäähän tuo taas kerran miettimään Bottaksen kisanopeutta...
https://f1i.com/images/389461-former-fierce-rivals-but-still-mates-after-all-these-years.html En tiedä tunteeko tässä jo itsensä vanhaksi, kun edelleen muistaa tuon kuvan kuskit ja osaa nimetä ne naaman perusteella.
Siinä vaiheessa, kun on helpompi nimetä vanhat kuskit kuin nykyiset, on aika ajanut lajin seuraamisen ohi. Huomaan itselläni käyneen näin.
Uusia junnuja ajatetaan sisään nyt urakalla https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...si-heti-toita-turkin-gp-ssa/7981712#gs.kp5jyy Mikä on sinänsä hyvä. Olisi hauska nähdä kisa, jossa kaikki f1-kuskit olisivat junnuja. Olisi niitä tapahtumia. Mutta junnuista puheen ollen, niin toisaalta heidänkin pitää takoa, kun rauta on kuumaa. Jos nyt ei saa nimeään ylös ja pomojen huulille, niin vuoden päästä voi olla vaikeaa. Esimerkkinä käykööt Nyck de Vries https://en.wikipedia.org/wiki/Nyck_de_Vries Voitti ARTilla ylivoimaisesti F2-mestaruuden vuosi sitten ja oli ihan uskomattoman hyvä kuljettaja. Ja nykyään kukaan ei edes mainitse häntä. Toki hän on muutaman vuoden noita uusia junnuja vanhempi jo, mutta silti 25-vuotiaana hyvin nuori, kun miettii minkä ikäisenä ykkösiin on ennen tultu. Nykytrendi tuntuu olevan, että vaipoissa ykkösiin.