Ei nyt sinällään ole tarvetta valistaa koska maksimikirkkaus ja Rtingsin Real scene peak brightness yms. ovat kyllä hallussa. Oledissa nyt vaan sattuu olemaan vielä puutteita joita ovat mm. 300 nitsiä alle alimman speksin jäävä maksimi kirkkaus. Tuosta hieman eri mieltä että jos abl tiputtaa kirkkauden 300-400 nitsiin niin sen pitäisi olla puolet ruudusta kirkkaan valkoista. Kai noita kirkkausarvoja on myös muilla väreillä. Vincent teohin arvostelussa siinä rantakohtauksessa näkyy selvästi kuinka abl tiputtaa kirkkautta vs. Q90r. Lisäksi sitä mukaa kun hdr-materiaali lisääntyy niin tuo abl tulee olemaan enemmän ongelma. Kyllähän sitä jo nyt osa oledin omistajista kritisoi vaikkei se juuri sinua olekaan sattunut häiritsemään. Oledin minäkin ykköseksi rankkaan kuvan puolesta mutta tiedän myös sen heikkoudet. Se täydellinen tekniikka tulee kyllä vielä, mutta oled se ei ole. Ja kuten lopussa toteat ettei joka elokuvan tarvitse olla kirkkaudella tykitystä, niin sama pätee myös siihen mustantasoon. Ei tuollaisia äärimmäisiä kontrastieroja, missä oled loistaa, ole lähellekään kaikessa materiaalissa. Väitän että 90% katsomastani materiaalista ei hyötyisi oledista millään tavalla vs. hyvä lcd. Toki jos pelkkää scifiä katsoo tai niitä youtuben demopätkiä niin silloinhan oled on itsestään selvä valinta. "Dynamic range is calculated by dividing the brightness of the brightest white by that of the darkest black. So, both raising the white value and lowering the black increase dynamic range. OLED displays can shut off the light and achieve very low blacks. This looks great but can be misleading: divide any brightness by 0 and the dynamic range is infinite, meaning quoted contrast values can be deceptive. So, whilst small changes to the depth of the black are important, it is in fact significantly brighter whites that are more visually effective." © Kevin Shaw 2017 Kevin Shaw C.S.I. has over 30 years of experience as a colorist, and works all over the world grading feature films, commercials and TV shows. He has been teaching colorists for over 2 decades, created the da Vinci Academy in 1998, and co-founded the International Colorist Academy in 2009 and co-founded Colorist Society International in 2016. 30 vuotta tuli muuten kuvaputkitelevisioita katsottua ennen ensimmäistä lcd-televisiota joten ei tuo kuvanlaatu aina ole itsestäänselvyys ollut. Leffat toki edelleen katson tykillä joten niilläkin jää hdr rammaksi. Toki suurin osa on edelleen normi Blu-raylla joilla sitä mahdollisuutta ei olekaan. Suoratoistot menee sitten kyllä tuolla sonylla jonka maksimikirkkaus on 1200nit ja sillä puolella hdr:ää alkaa olla hyvin tarjolla. Mutta eiköhän tämä ala riittämään tästä aiheesta.
No tuo on kyllä yllättävää, 85” kokoluokka jota itse seuraan on tällä hetkellä Samsung +500€. Eikä siinä vaikka tarjousten kautta hinta tippuisi samaan niin silti ominaisuudet vie Sonyn puolelle. Niitähän sitten painotetaan kukin tyylillään.
Isojen telkkarien kohdalla tuntuu olevan vähän tuurista kiinni, että mikä malli on milloinkin halpa ja mikä ei. Sonyn edellinen vuosimalli oli selvästi ylihinnoiteltu verrattuna Samsungiin. Ehkä ovat nyt lähteneet aggressiivisemmalle linjalle hinnoittelun suhteen.
Jep, tällä kertaa tälläistä... Saas nähdä miten taas puututaan tähän asiaan joidenkin määrättyjen henkilöiden osalta. Kun aina moititaan Samsungin agressiivista Local Dimmingia, niin ei se nyt niin hiton agressiivinen ole, vaikka Sony pystyy jonkin verran parempaan mustissa yksityiskohdissa. HUOM! Ei en nyt moiti Sonya enkä puolusta Samsungia, sanon vain että itse olen ihan tyytyväinen (Q80R) mustan erottelukykyyn. Ohessa pari videota. Itse testasin nuo videot Samsungilla ja totesin että jos taustavalo on liian alhainen esim. 2-7 niin ei kyllä hyvältä näytä valkoiset pallot ja neliöt muuttuu harmaammaksi mitä pienemmäksi ne menee. Samoin toisen videon ilotulitus ei ole vakuuttava noilla mainituilla taustavaloilla. Muutin taustavalon aluksi 12 hiukan parani, sitten asteittain nostin sitä ja lopuksi paras asetus oli välillä 25-27 ja päädyin 27. Aika monella foorumista lukemani perusteella se on jopa 30-35, mutta se on mielestäni liikaa. Dimming Test - YouTube 4K TV Test Video - Fireworks - Pixelation, Light Banding - YouTube
Tuohon päiväkatselukeskusteluun ottaisin huomioon sen, että se on parhaimmillaankin paskaa myös LCD-televisioilla. Ne hämärät ja varsinkin pimeät kohtaukset näyttää huonolta koska samalla lailla ne heijastukset tulee esille kuin muillakin tekniikoilla. Maksimikirkkauden hyöty tietty auttaa kirkkaissa kohtauksissa, mutta se on vain osa katselukokemusta. Joten jos haluaa oikeasti nauttia siitä sarjasta, elokuvasta tai pelistä niin minun mielestäni sitä kirkkainta auringonpaistetta jotenkin pitää kontrolloida myös LCD-telkkarilla. Olen omistanut olohuoneessani Plasma- LCD- ja Oled-television ja jokaisella haluan kontrolloida auringonpaistetta enkä säätää kirkkautta niin ylös että kuva on joten kuten katsottava kunnes tulee taas pimeä kohta elokuvassa eikä kuvasta saa enää selvää.
Tarkoitat varmaan minua, joten on sanottava, ettei vois vähempää kiinnostaa sinun sampan asetukset. Ihan niin kuin se absoluuttinen musta, vain osa katselukokemusta.
Olisiko mahdollista jos jäsenet Kinks-58 ja ProPatria löisivät kättäpäälle ja unohtaisivat menneet ja aloittaisivat puhtaalta pöydältä ? Itse sain teiltä molemmilta sekä muiltakin hyvää informaatiota koskien tulevaa tv hankintaa. Tästä syystä siis esim. jos minun tekemistäni kysymyksistä syntyy kitkaa muiden jäsenien välille, nin ei se tunnu mukavalta kysymyksen tekijästäkään. Kaikilla foorumeilla loppulinen vastuu lukemastaan kuitenkin kuuluu mielestäni lukijalle ja lukijan pitää ymmärtää että harvoissa asioissa yhtä absoluuttista totuutta on olemassa, vaan asiat useinmiten ne perustuvat henkilöiden kokemuksiin ja käsityksiin keskusteluun liittyvästä asiasta. Ja näitä mielipiteitä sitten on monia erillaisia. Tekniikoiden paremmuuksista on vängätty varmaan niin kauan, kuin ihminen on ollut olemassa ja hyvä on vängätä jatkossakin, mutta yritetään pysyä asia linjassa. Kiitos
Äh, pakko kysyä taas neuvoa alaa paremmin seuraavilta. Haluaisin siis ostaa nyt 50" television VESA-telineeseeni ja päivän sana näyttää olevan QLED ja 4K, joten ne varmaan olisivat kivat perusvaatimukset. Mutta mitä ostaa? Olin toivonut hinnaksi jotain järkevää keskihintaista (esim. 500-700 rahaa). Olin jo katselemassa Samsung 50" Q60T 4K UHD QLED -mallia, mutta sitten jossain todettiin, että se olisi kovin himmeä verrattuna "oikeaan" QLED-kokemukseen. Eli ottaisin mielestäni kokemuksen ja tietämyksen syvää rintaääntä vastaan itse kultakin.
Luulen että kinks pahoitti mielensä minun suhteen jo aiemmin, kun korjasin muutamia vääriä luuloja oikeiksi, joten ei välttämättä sinuun liity millään tavalla. Minun puolesta toki nämä voi ja kannattaa unohtaa mutta jos toisella tarve palata aiheeseen aina uudelleen niin sillehän ei sitten mitään voi.
Kristian: "..päivän sana näyttää olevan QLED ja 4K". QLED eli Quantum Dot LED on eräs LCD-television taustavalotekniikka, jossa "kvanttipisteillä" taustavalo tehdään siniseksi, tavoitteenaan luonnollinen värimaailma. QLED on Samsungin markkinointitermi. Kuten aina, kalliimpi televisio tuottaa monesti paremman kuvan kuin samankokoinen halvempi, käyttötarkoituksesta sitten riippuu miten paljon televisioon rahaa uhraa. Samsungilla on myös ihan hyviä televisoita normaalilla taustavalolla. 4K tarkoittaa näyttöpalvelun tarkkuutta, jota voi hyödyntää katsottaessa suoratoistopalveluja tai esimerkiksi 4K bluraysoittimen (ja-levyn) kuvaa. Televisiolähetykset ovat tällä hetkellä ja pitkälle tulevaisuuteen parhaimmillaan HD - eli 2K-laatuisia.
Heh, tuo selittää, miksei valikoimasta löydy kuin Samsungia, kun laittaa termin hakukriteeriksi! ... Saanko aikaan myrskyn, jos kysyn onko QLED ja OLED suurinpiirtein samanarvoisia?
Riippuu keneltä kysyt. Hyvät QLEDit on hyviä. OLED on ihan erilainen tekniikka ja hyviä nekin. Mutta, kuten tuossa aiemmin ProPatria kanssa väännettiin, niin vähän riippuu ihmisestä, että miten hyvä. edit: yleisesti ihmiset pitävät OLEDia parempana, mutta asia ei ihan noin yksinkertainen ole. Jotkin nettisaitit ovat valinneet QLED-telkut paremmaksi HDR-katselussa kuin OLED, koska QLEDeistä saa enemmän kirkkautta ulos. Molemmissa puolensa.
Vaikken oledia omista, niin kyllä lähes poikkeuksetta sitä suosittelen jos suunnilleen samaan rahaan saa samankokoisen. Sitten jos alkaa olla useampia satasia hinnassa eroa ja katselu on sellaista ei täysin pimeässä tapahtuvaa, niin kannattaa miettiä että hyötyykö siitä oledista enää niin paljoa. Itse tuota kanssa mietin ja päädyin sonyn xg95 koska olediin olisi joutunut laittamaan 500€ enemmän rahaa. Ja kun leffat menee kuitenkin tykillä niin en kokenut että olediin kannattaa satsata sitä viissatasta enemmän. Sony riittää minun käyttöön enemmän kuin hyvin. Ostaa vaikka leffoja silläkin säästyneellä rahalla sitten.
Jep tähän yhdyn täysin ja jos ero on 500€ niin sillä saa paljon leffoja tai vaikka suht välttävän 4k vahvarin jos ei omista jo.
Aamen tälle ja nythän on CDONissa 10kpl 4K leffaa 100e. Ainakin tällainen mainosmaili tuli eilen 23.11.20. Se tietysti koskee vain rajattua erää leffoja. lisäys : tilasinkin yhden 10kpl erän varmuuden vuoksi kun viime vuonna jäin odottelemaan ja etu meni ohi.
Onkos kukaan päässyt vertailemaan vierekkäin Sonyn XH95/90 paneeleita, että onko käytännön kuvanaadussa eroa suuntaan tai toiseen? Rtingsin mukaan heijastavuudessa olisi iso ero? Kokemusta on XE90:stä ja siitä heiastuu kyllä vaikka semi glossy on. XH90/95 75" on molemmista tilauksessa ja puntaroin kumpi kannattaa ottaa
XH95 osalta varoitellaan hieman ”rainbow effectin” suhteen. Onko jollain tietoa onko se ongelma ja mistä suunnasta tukeva valo voi sitä aiheuttaa? Eli tuleeko valon tulla täysin sivusta vai edestä jne.
joo, ja tätä. Näyttää aika pahalle, mutta telkkaria kuitenkin suositellaan myös valoisaan huoneeseen ja sen pitäisi pystyä hanskaamaan heijastukset hyvin. Olisi kiva tietää onko tämä merkittävä käytännössä.
Pieleen meni. QLED-telkkareissa taustavalo on sininen ja kvanttipisteiden avulla se valo muutetaan muiksi väreiksi.