On se silleen rakennettu. Kilpa-autoissa yleisesti käytetään tankkeja joissa on sisällä kenno/vaahtorakenne joka paitsi estää polttoaineen läikkymisen auton liikkeiden mukaan, niin oleellisesti myös sen nopean ulosvalumisen jos tankkiin tulee vuoto. Tämä on sekä turvallisuuden että kilpailukyvyn kannalta kehitetty juttu.
Mestaruuden kannaltahan asialla ei ole enää niin väliä joten ehkä ne laittaa virallisen varakuskinsa sinne ajamaan. Ei muuta kuin pikaista paranemista Hamiltonille...
Jep. Kukas siellä varakuskina on edes? Toki mielelläni Hulkin näkisin Mersussa. Nyt jo tuntuu ihmiset hänet unohtaneen, kun puhutaan Red Bullin toisesta kuskista ensi kaudelle. Sainzia kaikki viemässä RB:n rattiin. Tai jopa Albonin jatkoa mietitään. Ihmeellistä. Ja ketähän muita on Lewis tartuttanut? Kimiäkin halaili viikonloppuna.
Nyt olis Russellille hyvä paikka näyttää kykynsä ja (molemmin puolin) testata Bottaksen kanssa nopeutta. Se olisi samalla hyvä muistutus sekä Bottakselle että Hamiltonille siitä, kuka on nousemassa jompaan kumpaan autoon, kumpi ensin vapautuukaan. Siis erityisesti, jos onnistuisi Häkkisen tapaan säväyttämään heti. Grosjeanilta kauden näyttävin tilanne, ei ole moneen vuosikymmeneen nähty niin komeaa Pole Position (se vanha arcade-peli siis) -tyyppistä tulipalloa. Hyvä tietenkin, että on kunnosa, mutta mitä ihmettä tapahtui, jotta onnistui osumaan aitaan noin. Crashjean on Crashjean, mutta silti näytti ihmeellisen rajulle veivaamiselle, minkä lopputulos oli sitten tuo.
Olisihan tuo hyvä paikka Stoffelille. Ja toisaalta siksihän se varakuski on. Vähän välillä ihmetyttää se, että on varakuskit, mutta sitten tilanteen sattuessa otetaan kuski jostain muualta. Hyvä esimerkki Haasilta, kun antavat Fittipaldille mahdollisuuden. Peukkua sille. Ja näköjään juuri tullut tieto on, että Mazepin on Haasin tulevien kausien toinen kuski. Schumin ilmoitusta odotellessa. Mazepinin pitkä soppari on siinä mielessä odotettu, että isi tuo talliin kasan rahaa ja toisaalta Haas haluaa sitä myös pitkälle ajalle. Joten poika ajaa tallissa kauan. Schumi luultavasti tekee lyhyemmän sopimuksen, koska haluaa siirtyä uralla eteenpäin. Mutta pitää Mazepinille kuitenkin sen verran tunnustusta antaa, että oli taas ihan hyvää ajoa viikonloppuna. Hän vain tahtoo olla vähän semmoinen ylimielinen "minä ensin" -kuski. Mistähän lie tuollaisen asenteen saanut...
Olisi varmaan ensimmäinen kuljettaja koskaan, joka ei halua voittaa sarjaa sen takia, että pääsisi ajamaan samaa sarjaa uudestaan seuraavana kautena.
Totta. Ja aikoo varmasti voittaa. Mutta ongelmana tuossa on oikeasti se, että jos joutuu testikuljettajan rooliin tai johonkin muuhun sarjaan, niin pääsy ykkösiin vaikeutuu varmasti. Tuo on niin hetkessä menemistä. Hyvin huomaa myös Hulkista, että kun hän tällä kaudella pääsi ajamaan, niin kaikki olivat viemässä häntä Albonin tilalle, mutta ei ole mennyt kuin muutama kisa ja hänestä ei puhuta enää ollenkaan. Red Bullin kohdallakin on keskusteluissa vain Albon ja Sainz. Ja eihän kukaan Illottin kohdalla ole ilmoittanut edes mahdollisesta testikuljettajan paikasta. Eihän tuo tahallaan kakkoseksi jääminen varmasti ole kuskille mikään oikea vaihtoehto, mutta loogisin se olisi.
Samoin, kun autoa näytettiin, niin halon etuosassa oli juuri kypärän korkeudella näkyvä osumajälki. Ilman haloa kaide olisi tullut visiiriin ja yksi kuljettaja olisi päätä lyhyempi.
Hyvin on osa kyllä suunniteltu ja ottaa koviakin osumia vastaan ja suojasi tässä tapauksessa varmalta kuolemalta.
Voi olla niinkin karu juttu, että ennen vanhaan (kun autot oli alumiinia ja miehet rautaa) crashjeanit olisivat karsiutuneet geenipoolista jo 10 vuotta sitten. Siis hyvä ja onni tietenkin, että selvisi käytännössä säikähdyksellä, mutta turvallisuuden paranemisella voi olla myös se huono puoli, että varomaton, muita kunnioittamaton ajokäytös on lisääntynyt. Itsehän olen sitä meiltä, että laji on jo tarpeeton ja se voitaisiin korvata simulaattoreilla kisaamisella. Kaikkein vähiten toivon lajitulevaisuutta, missä turvallisuudentunne on niin pitkällä, että voi ajaa muita vaarantaen oikeassa maailmassa. Jos Grosjeanilla on nyt älliä päässä, lopettaisi kisaamisen tuohon. Jos jotain vielä haluaa ajaa, niin turvallisempia koppiautoja. Lapset etusijalle siis. Se on eri asia kuskeilla, joilla ei vielä ole mitään menetettävää elämässä.
Koppiautot eivät välttämättä ole turvallisempia kuin nykyformulat Halon kanssa. Jos jotain asia kiinnostaa, niin täällä on erään lääkärin analyysiä erilaisista moottoriurheilun onnettomuuksista https://www.parathyroid.com/blog/race-car-deaths-medical-causes-racing-deaths Itse en lajia lopettaisi sen turvallisuuden/turvattomuuden vuoksi. Maailmassa on paljon urheilulajeja, joissa loukkaantuu ja kuolee ihmisiä. Ja niissäkin kyllä yleensä mieluummin lajia jatketaan turvallisena kuin lopetettaisiin turvattomana. Ja toisaalta, jos ajatellaan ihan vain teoriatasolla, että jos formulat saataisiin niin turvallisiksi, että koskaan ei voisi mitään sattua, niin mitä sitten, jos vähän törmäilevät? Eiköhän se kuitenkin säännöissä otettaisi huomioon. Mutta tosi asia on, että niin kauan kuin autoilla ajetaan yli 300 kmh kylki kyljessä niin aina on vaarat mukana. Ja kuskit kyllä tietävät sen. Formuloissa olisi paljon muitakin asioita, minkä vuoksi laji pitäisi lopettaa. Jos se siis haluttaisiin lopettaa. Kuljettajat kyllä tietävät riskit ja saavat tuosta miljoonia.Tosin on pakko miettiä esim. Giovinnazzin 0,5 miljoonan palkkaa, että onko sen väärti.
Russell korvaa Hamiltonin https://www.gpblog.com/en/news/7392...sell-replaces-lewis-hamilton-at-mercedes.html Nyt on Bottaksella hankala paikka. Vaikka auto on Russelille uusi, niin pahoin pelkään, että nyt saadaan uusi paalu- ja voittomies. Toivottavasti Bottas kuitenkin näyttää kaapin paikan. Jack Aitken nousee Williamsille, joten Stoffelille jäi luu käteen. Ikävä homma, että talleilla on varakuskeja, jotka eivät kuitenkaan pääse ajamaan sitten oikeassa tilanteessa. Tuohon pitäisi melkein saada sääntömuutos, että vain kauden alussa nimetyt varakuskit saavat ajaa varsinaisten kuskien tilalla.
Hieno uutinen, tätä toivonkin. Osoittaa samalla muille mersujunioreille kuka on seuraavana nokkimisvuorossa. Nyt on hyvä mittapuu molemmille vaikka Bottaksellahan kaikki tuttuuden etu on puolellaan. Jos nyt ei voita selkeästi Russellia, on se hyvin selkeä viesti tiimille myös Bottaksen jatkojen osalta, jopa ensi vuoden purku voisi tulla kyseeseen pahasti päihin saadessa. Toisaalta yhtä lailla, jos Russell jäisi pahasti Bottakselle, on hänen Mersu-korttinsa pelattu. Paineet on siis sopivat molemmin puolin pilttuuta. Varakuskeista olen sitä mieltä, että nykyaikana ovat aivan statisteja. Ihan eri asia ennen kun ajoivat testejä taustalla, mikä samalla kehitti junnua F1-kuskiksi. Nykyään se on lähinnä paikka säilyttää nimi jotenkin mielessä. Mutta koska koko ajan on tulossa uutta jantteria, niin vanhemmat hyvätkin kyvyt unohtuu nopeasti. Eli lopulta vain poikkeuksellisella kyvykkyydellä voi rakentaa (esim.) kimimäisen F1-uran. Muut käy enemmän tai vähemmän kääntymässä. Toisaalta aiemminkin pyrittiin saamaan paras mahdollinen tuuraaja kisa-autoon. Esim. testikuski Luca Badoer ei sitä ollut.
Niin, taitaa ne varakuskit olla vain sitä varten että jos nyt ei kertakaikkiaan mistään löydy ketään muuta kuskia niin onhan se varakuski sitten ettei tartte jättää kisaa väliin... Kuitenkin, Stoffelilla on mersun formula-e kuskin paikka varsinaisena leipätyönä että kyllä hän ajamaan pääsee ja kohtuullisesti on siellä menestynytkin, päättyneen kauden mestaruuspisteissä kakkonen.
Formula E:llä ei mene hienosti, kun autonvalmistajat lähtee pois https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-lyo-luukut-kiinni-kokonaan/8001300#gs.n1b4jq Mielestäni itse autot ovat hyviä ja kisatkin ok, mutta olisi kiva välillä nähdä autot oikeilla moottoriradoilla eikä aina keinotekoisilla kaupunkiradoilla.
Grosjean on hieman kertonut onnettomuudesta. Poimintoja. then there was the impact with the barrier which didn't feel violent. I closed my eyes. It was all orange, which was so strange, but I understood that it was burning when the plastic of my tear-off caught fire. I tried to get out but I couldn't, so I told myself that it's not possible - I cannot end up like this. I tried again and was still stuck. I sat down again. It's a strange moment when you see death as close as I did. I wondered which part was going to burn first, and if it would hurt. I took 53G in my head so obviously I'm a bit stunned. But then I pull like crazy because my left foot is stuck under the pedal. I told myself that I haven't slipped to the other side yet, so I put my hands in the fire and the gloves turned all black and I felt the pain. I knew I was burning my hands but it was the solution to live. https://onestopstrategy.com/article/36522-Grosjean+could+have+'year+off'+after+crash.html Ja kuten Ossi lähetyksessä heti sanoi: The only thing that had melted were the tear-offs attached to the outside of the visor. Eli visiiri ei sulanut, vaikka niin joka tuutissa kirjotettiinkin onnettomuuden jälkeen. https://www.gpblog.com/en/news/7402...-the-crash-can-cause-damage-to-the-lungs.html Ja päivän vitsi: Alonso saa osallistua nuorten kuskien testiin, jossa rajoituksena aiemman kahden f1 gp:n kokemuksen sijaan ilmeisesti on kaksi maailmanmestaruutta... https://www.speedcafe.com/2020/12/03/alonso-approved-to-run-at-abu-dhabi-young-drivers-test/
Tuosta jäi pois kiinnostava osa: That made the visor opaque, especially on the left side where the fire came from'', says Stephane Cohen opposite Racefans.net. Aika hurja tilanne olla autossa keskellä tulipaloa niin, ettei näe mitään...