Pahoittelen lauseeni huonoa rakennetta. Tarkoitus oli siis sanoa, että tykki osaa tone mäpätä tykin kirkkauteen joka on vain 200 nitsiä. Voisin toki välillä oikolukea tekstiäni. Eli ei siis ollut tarkoitus sanoa tuota tone mäppäystä huonoksi tai tuollaiseksi, kuten sen tulkitsit. JVC:ssä on ehkäpä jopa paras tone mäppäys mitä missään normaalissa näyttölaitteessa. Enkä tarkoita, että tuo huonon näköistä olisi. Ja HDR on toki muutakin kuin pelkkä iso kirkkaus. Se tuo mukanaan myös tumman pään paremman erottelun (mikä tuntuu itseltäkin aina unohtuvan), joten siinä mielessä hyvin tehty tone mäppäys - ja dynaaminen vielä - on kyllä iso plussa ja etu JVC:llä verrattuna muihin tykkeihin. Mutta sitä kirkkautta ei toki sitten kauheasti saa. Toisaalta tuo on toivottavasti tykittäjien tiedossa muutenkin.
Vielä kun joku kehittäisi erillisen kohtuuhintaisen laiteen, jolle voisi kertoa näyttölaitteen maksimikirkauden ja sen perusteella osaisi tehdä samanlaisen tone mäppäyksen kuin JVC, niin silloin voisi olisi muitakin vaihtoehtoja 4K tykiksi kuin JVC:n N-sarja.
Jännä miten Panasonicin soittimien mäppäystä on pidetty ihan laadukkaana ja hyvänä ratkaisuna ja nyt kun tuli jvc:lle dynaaminen mäppäys niin yhtäkkiä tuntuu että panan ratkaisu on ihan täyttä paskaa millä ei tee mitään. Taitaa olla vähän sama kun vuosikymmeniä on katsottu tyytyväisenä sdr-matskua ja pidetty laadukkaana niin yhtäkkiä kaikki tuntuu muuttuneen paskaksi mikä ei ole hdr:ää. Ei siinä, hyvä että kehitys kehittyy, omasta mielestä vaan aiemminkin hyvänä pidetyt ratkaisut ovat edelleen hyviä, vaikka uutta ja parempaa tulisikin markkinoille.
Liekö kukaan Panan mäppäystä ihan paskaksi haukkunut, mutta jos tarjolle tulee parempi ratkaisu ja vieläpä ilmaiseksi (no tietty se tykki pitää ostaa), niin tietenkin sitä kannattaa silloin käyttää. Oli miten oli, se on kyllä totta, että näitä alan foorumeita lukemalla tämä "vain paras on minulle kyllin hyvää" -asenne iskee usein päin pärstää. MadVR Envy se olla pitää, kun JVC:n mäppäys on vaan niin paska. Lumagen on niukin naukin kelvollinen. Jotain vikaa pitää aina olla, kun muuten ei ole kiva harrastaa.
Joo ei nyt tuo yleinen havainto pelkästään tätä keskustelua koskenut. Tulee muitakin foorumeja seurattua ulkomaita myöten niin sielläkin tuntuu olevan paljon "vain paras ja kallein on riittävän hyvää" - ajattelua. No eihän siinä mitään jos kukkaro kestää, mutta harvalla kestää. Minulla ainakin menee rahaa omakotitaloon ja muihin harrastuksiin sen verran paljon että kotiteatteriin panostetaan vain sen verran mitä muusta jää yli.
Kuulostaa niin kovin tutulta... just villanpuhaltajat häärää parhaillaan yläpohjassa. No ne rahat menee nyt hyötykäyttöön. Enemmän kuin Atmos-kaiuttimiin.
Pana. Ei tee dynaamista tone mäppäystä, mutta mielestäni se on vain pieni vika. Panasonicin mäppäys on edelleen ihan loistava. Ei voi verrata lähellekään sdr vs hdr. Dynaaminen tone mäppäys ei välttämättä edes ole parempi kuin staattinen. No onneksi JVC:ssä se on todistetusti loistava. Mutta kannattaa muistaa, että Panan algoritmikään ei ole mikään perinteinen staattinen tone mäppäys. Panahan tekee juurikin tone mäppäyksen haluttuun kirkkauteen. Ja yli kyseisen kirkkauden menevät kirkkaudet osaa nätisti mäpätä halutun kirkkauden alle ilman, että kuvan kokonaiskirkkaus muuttuu. Pana kyllä näyttää levyn kirkkaustiedot käyttäjälle, mutta ei niillä juuri mitään tee, vaan ohittaa ne käyttäjän valitsemilla asetuksilla, ja muuttaa kirkkaustiedot näyttölaitteelle paremmin sopivaksi, joka puolestaan tarvitsee ne omaan tone mäppäykseen. Eli Panan tone mäppäyksen jälkeen television oma tone mäppäys toimii sitten paremmin. Ja se pitää myös muistaa, että kaikki tämä tone mäppäys koskee vain HDR10-formaattia. Dolby Vision ja, toivottavasti pois kuoleva, HDR10+ sisältävät itse sisäisen toteutuksen sille, että television kirkkaus otetaan huomioon. Ja nimenomaan television. DV:tä ainakaan ei ole vielä kotitykeille myönnetty, koska tykeillä ei aitoa HDR:ää voi katsoa. Tilanne on hieman hankala ja ihmeellinen, koska tykkivalmistajat mainostavat tykkejä HDR-tykkeinä (mitä ne eivät oikeasti ole, mutta täälläkin foorumilla osa kehuu, että onpa hienoa HDR-kuvaa tykillä, joten mainostaminen on uponnut), mutta sitten juuri mitään ei tehdä sen eteen, että kuva näkyisi hyvin. JVC teki, mutta tykitkin ovat hieman eri luokassa kuin benkuut ja optomat ja epsonit. Dolby Vision tykeissä olisi hyvä, koska silloin tuo tone mäppäys menisi ainakin teoriassa aina oikein, mutta ilmeisesti Dolbyllä eivät ole kovin vakuuttuneita sen toimivuudesta tykkien kanssa. Ja toisaalta sitä ei haluta ehkä myöskään markkinoida valheellisesti. Eli sitä ei haluta laitteen kylkeen, jonka maksimikirkkaus on about 200 nit. Dolby Vision -levyillä ymmärtääkseni on myös HDR10-data, joten leffoja voidaan katsoa myös tykeillä. Ja Panan HDR Optimizerilla saa tykkien kanssa todella hyvää jälkeä. Kokemusta itsellä on Panasta ja JVC:n tykistä. Väittäisin jopa, että eroa JVC:n dynaamiseen tonemäppäykseen ei huomaa kuin kuvia rinnakkain katselemalla. (Oma mutu nettikeskustelujen pohjalta. Ei siis fakta.) Ei siis tarkoita sitä, että JVC:ssä olisi huono toteutus. Vaan päinvastoin. JVC:ssä on loistava toteutus ja Panassakin todella hyvä. Eli, jos tykittelee ja haluaa HDR-leffoja katsoa, niin Pana on ehdottoman hyvä valinta, jos siis ei ole JVC:n N-sarjalaista hankkimassa. Ja onhan se N-sarja myös pikkaisen kalliimpi kuin Pana 424 Saksasta hintaan 199e ja tonnin parin tykki päälle. Se täytyy myös toki muistaa JVC:stä, että kyseessä on aika huippuluokan väline, joka muutenkin kuin vain tuon tone mäppäyksen vuoksi voittaa halvemmat laitteet. Tykit osaavat näyttää WCG:n eli laajemman väriavaruuden sekä pystyvät 4K-tarkkuuteen. Siinä on jo 2/3 UHD-levyjen uusista ominaisuuksista. Se 1/3 on sitten HDR, jota tykit eivät kirkkaan pään suhteen voi näyttää kirkkaudeltaan oikein, mutta hyvän tone mäppäyksen (JVC tai Pana) avulla voivat näyttää kuvan oman kirkkausalueen sisällä ilman kuvan läpipalamista tai tummaa kuvaa ja kyllä muutenkin hyötyvät HDR:stä erottelevuuden suhteen yms. Eli pieni osa HDR:n eduistakin saadaan kuvaan mukaan. Joten itse kyllä tykittelyynkin suosittelen UHD-leffoja, mutta sitten joko Panan kanssa tai ostamalla JVC:n N-sarjalaisen. Jotenkin vain voisin kuvitella, että ensimmäinen vaihtoehto on monelle se realistisempi.
HTPC + UHD -asema. Dynaaminen tonemappays MadVR:n kautta ja kalibroinninkin voisi hoitaa softan kautta (Esim. DisplayCal) Mutta huono puoli on sitten että mites Netflix etc.. Eli kumpikaan ei ole täydellinen ratkaisu. MadVR Envy ja Lumagen olisi.. Mutta mutta.. Se hinta kuvottaa itse kutakin. Tuota en tiennytkään.. Eli voin ilmoittaa Panasonicille että nyt tällä kankaalla saavutan 100nits ja jos vaihdan kangasta saavutan 175nits.. Ja tämän tiedon voi ilmoittaa Panasonicille ? Vai onkohan kuitenkin niin että se Panasonic tekee mäppäyksen haluttuun esiasetusarvoon joka on kiinteä. Noilla on aika iso ero käytännössä. Sen verran paljon olen noita arvoja testaillut MadVR:ssä ja rakennellut custom kurveja JVC:hen Nojoo.. Eipä ne telkut sinne DV 10000 nitsiin pääse. Samanverran taitaa prosentuaalisesti jäädä uupumaan mitä tykeillä HDR10:n suhteen... Ainakin sen eron huomaa 820 vs MadVR kun HTPC:n säädöt on kunnossa. Ihan tuolla X7900 -sarjalaisellakin. Jos haluaa päästä helpolla ja halvalla niin totta. Tuo on halvempi ja helpompi kombo kun se HTPC + UHD -asema (jossa voi esim jriverin kautta hyödyntää MadVR myös UHD levyille) Sullahan on käsittääkseni @nepa ihan pätevä tietokone. Testaa joskus tuota MadVR:ää tai MadMeasureHDR Optimizeriä jollain testivideoilla. Lyöt vaikka jonkun oman leffan MKV -muotoon. Noi on aivan omaa luokkaansa. Toki vaatii vähän viitseliäisyyttä.
Joo, oikeassa olet siinä, että esiasetusarvoon, joita on muutamia. Mutta Panasta löytyy kyllä säätimiä, joilla kirkkausasetuksia voi sitten jonkin verran säätää. En ole niitä kauheasti itse säätänyt, joten en tiedä lopputulosta niiden avulla. Tosin itse olen sitä mieltä, että tykkien kanssa Panan HDR -> SDR -muunnos on ehkäpä se paras ratkaisu. Se säilytttää kuitenkin WCG:n, mutta kirkkaus mäpätään SDR:n "sisään", jolloin saavutetaan todella hyvä lopputulos. Nojoo...Eipä pääse, mutta toisaalta harvassa ovat ne leffat, joissa oikeasti tuollaisia kirkkauksia käytetään. Kyllä erot varmasti huomaa varsinkin sellainen, joka niiden kanssa touhuaa. Mutta tuollaisessa tonemäppäyksessä, jossa mäpätään johonkin 200 nitin sisään pitää muistaa se, että aina on kyse jonkinlaisesta kompromissista. Tavalliselle katsojalle se eron näkeminen muuten kuin kuvia rinnakkain katsoessa voi olla hankalaa. Eli käytännössä Panalla saa jo niin hyvän lopputuloksen HDR-leffoja katsoessa, että se yleensä kyllä riittää melkein jokaiselle. Tosiharrastajan voivat sitten noita MadVR:ää yms. käyttää viilaamaan viimeiset nitit ja erotuskyvyt kohdalleen. Miten muuten JVC käyttäytyy tilanteissa, joissa MaxCLL on asettamatta tai vaikka 10 000, vaikka leffassa oikea maksimi on esim. alle tuhat? Jättääkö se nuo levyn meta-arvot täysin huomiotta? Voisin melkein veikata noin. Panallahan nuo voi asettaa (taas esiasetuksien mukaan, mutta kuitenkin) jolloin telkkukin/tykki osaa paremmin näyttää tuon. MadVR on toki sitten taas oma juttunsa. Se tekee ilmeisesti parempaa jälkeä kuin mikään muu, mutta vaatii sitten myös osaamista. Olisi hauska joskus kokeilla itsekin.
N-sarjan vermeet eivät käsittääkseni välitä, mitä metadataa levy tarjoaa. Mäppäys suoritetaan videosignaalia analysoimalla. Hyllyssä taas vino pino uusia kiekkoja, joita pitäisi joskus ihan katsella. Tykki on ollut kohta puolitoista vuotta ja tunteja lampussa alle 400. Mihin helvettiin tää mun kaikki aika oikein menee?
Riippuu tykistä... Riippuu soittimesta eli ei kannata yleistää. Tässä esim JVC:n oma suositus (google kääntäjällä) In cooperation with Panasonic Corporation, we developed a setting to optimize the HDR image for the projector. The company's Ultra HD Blu-ray Disc player DP-UB 9000 has "Projector-specific setting" as a display type for automatic HDR tone map, and optimizes the image to the brightness and color tailored to the projector. By selecting the projector's exclusive setting (high brightness projector or basic brightness projector) on the DP - UB 9000 side and combining it with the "auto tone mapping" function of JVC, the color tone of the rich bright part of the HDR image work and You can enjoy the tone expression of the dark part more faithfully. Muuta aiheeseen liittyvää avsforumilta : JVC recommends having the UB9000 tone map in HDR output mode and let the JVC apply its auto tone mapping to complete the process, instead of setting the UB9000 in SDR/BT2020 mode. The Panasonic will tone map the bright highlights above 350/500 nits depending on Projector type selected, and the JVC sees HDR with 350/500 nit metadata and completes the tone mapping. MaxDML value will be 350/500, and MaxCLL will be a value less than or equal to 350/500 depending on the original MaxCLL value. It will work the same with the UB820 except that the JVC will always get HDR with 500 nit metadata from the UB820. Eli UB9000 > UB820 .. Harmi että on aikas kallis tekele tuo UB9000
Pana toimii ilmeisesti vain UHD levyillä?. Koska fyysisten levyjen myyntimäärät vähenee jatkuvasti ja saattaa loppua joskus jopa kokonaan, niin olisi kätevä saada vastaava tone mäppäys toimimaan muillakin lähteillä (Netflix, iTunes Movies), joissa on tarjolla 4K HDR matskua.
Juu, tuo HDR Optimizer toimii vain levyillä. Menee vähän oudolle alueelle minullekin, koska käytännössä kaikkien suoratoistojen (esim. Netflix, Disney+) HDR-materiaali on Dolby Visionia, niin miten tuo sitten käyttäytyy tykkien kanssa? Tykit eivät sitä suoraan voi toistaa, joten saadaanko tuossa jotenkin HDR10-data myös? Viisaammat voinee vastata. Ellen ole väärin ymmärtänyt, niin yksi syy siihen, että levyillä DV ei vielä ole niin suosiossa kuin suoratoistossa on se, että ilmeisesti UHD-speksit vaativat levylle aina HDR10-datan. Eli DV-levyillä on sitten aina sekä DV että HDR10 joten tilaakin se vie enemmän. Suoratoistossa tosiaan en nyt ihan tiedä, että miten tuo menee. Jos materiaali on DV:tä niin mites tosiaan tykit? Vai antaako suoratoista HDR10-muodossa leffan ulos, jos DV:tä ei tueta? ... Tarkoittaako tuo tekstin "auto tone mapping" N-sarjaa? Jos tarkoittaa, niin silloinhan myös se hyötyy Panasta? Jos ei, niin en tiennyt, että muissa JVC:n tykeissä edes on tuollaista asetusta. Tuo Hdr -> SDR.bt2020 -muunnoksen hyöty on on ihan avsforumin testien ja tekstien ja omakohtaisen kokeilun tuoma mielipide siitä, että se toimii _yleisesti ottaen_ tykillä parhaiten. Ja se mitä olen lukenut tuosta on juurikin ollut Panan ja JVC:n X-sarjan kanssa olevia testejä. N-sarjalla toki kannattaa panostaa siihen omaan tone mäppingiin. Ja myös tuo on totta, että riippuu soittimesta, koska 9000:ssa on pari ominaisuutta enemmän. Mutta ellen väärin muista, niin 820:aan tuli softapäivityksenä noista osa. Ainakin nykyään 820 osaa näyttää samaa laajan metadatan yms. mitä vain 9000 aluksi pystyi. Tuo 500 nit voi edelleen olla sama kuin aiemmin eli 820:ssa ainoa vaihtoehto. Mutta tuo on oikeastaan juuri yksi syy sille miksi HDR -> SDR -muunnos on parempi. 500 nit on vielä hiukkasen korkea tykille, joka ei osaa tehdä oikeanlaista tone mäppäystä. HDR -> SDR -muunnos poistaa tone mäppäyksen tarpeen tykiltä.
Tykeillä kyllä saa DV:n toimimaan oikein mainiosti. Vaatii vaan vähän säätämistä. Aiheesta enempi esim. tuolla. Natiivina ei tue. N-sarjasta on kyse. Se mäppäys tehdään eka Panasonic sitten tykillä itsellään UB9000 hoitaa tämän paremmin (tod.näk koska 350nit parempi kun 500) kuin UB820. Eiköhän se tykki (N-sarja) edelleen osaa tehdä asiat oikein, nits lukemat vaan jää vajaaksi. Tai näin sen itse koen. + Tiedän tasan tarkkaan midä HDR -> SDR tekee koska käytän sitä jatkuvasti MadVR:ssä.
Joo, siis N-sarja osaa varmasti tehdä kyllä oikein. Mutta tarkoitin noin yleisesti tykkejä, joissa ei vastaavaa tone mäppäystä ole. Että niissä tuo 500 nits jää vähän isoksi, jos tykin tone mäppäys on mitä on. Jolloin tuo SDR-muunnos on yleensä se parempi vaihtoehto.
AVS:n gurujen mukaan Pansusta ehdottomasti optimizer OFF N-sarjan omaa mäppäystä käytettäessä, jotta tykki saa sen "täyden kaistan" pureskeltavakseen. Tykistä löytyy edelleen se erityisesti Pansun soittimille tarkoitettu presetti, mutta silloin tykin dynaaminen mäppäys ei käsittääkseni ole käytössä. Voin olla tässä väärässä... pitäisi joskus käydä virkistämässä muistikuvia siellä valikoissa.
Itse olen ymmärtänyt, että JVC N-sarja tekisi dynaamisen tone mäppäyksen kuva kerrallaan HDR kuvan kirkkaussisältöa analysoimalla. Eikai sillä ole sitten väliä, onko se DV vai HDR10? Tämä HDR on kyllä hankala asia videotykkien käyttäjille. Toki rahallahan siitä selviää, jos hankkii JVC:n N5:n. Itse en vaan ole valmis pistämään niin paljon rahaa kiinni videotykkiin.
Niinno.. JVC X35 taisi maksaa uutena about saman kun N5 (~3500€) Sillä erotuksella että Suomessa nuo N -sarjalaiset maksavat vitusti kun taas toisaalla ei.
Paljonkohan X35 maksoi silloin muualla? Itse ostin aikoinaan X30:n uutena Suomesta 2800€ hintaan ja se on kuvanlaadultaan vastaava kuin X35 ainakin omien kokemusten perusteella. 3500€ on minusta vielä liikaa pyydetty videotykistä, kun rahaa kun menee muihinkin harrastuksiin. Ja kun kyse on useamman tonnin videotykistä, niin ostaisin sen mieluummin Suomesta, että takuuasiat hoituu toivottavasti ongelmitta ja nopeasti.
Nojoo, nää on näitä kenestä mikäkin on liikaa. Itse ostan ulkomailta kun halvalla saa ja luottokaverilta niin ei tarvi takuiden kanssa tapella. Yhden iirisvammaisen X7900:n aikoinaan palauttaneena ,ja uuden heti tilalle saaneena. Jos nyt joulun jälkeen sais N7 alle 5k€ niin tarvii vetää liipasimesta.