Portugalin kisaviikonloppua sivusilmällä seuranneena tuli jälleen kerran selväksi että Bottas on ihan yhtä nopea kuin kuka tahansa muu sarjassa, niin kauan kun on pitoa. Jos aika-ajoissa olisi erikois pehmeät aika-ajo renkaat niin Valtsu olis paalulla vähän väliä. Mutta auta armias kun pito heikkenee kelistä tai renkaista johtuen, luistelu alkaa ja kärki katoaa horisonttiin. Ajotyyli ei sovi tähän sarjaan/renkaille tms... Ja on toki hermoissakin vikaa...
Totta. Tuota olen miettinyt, että kun Bottas on kuitenkin ajanut jo Hamiltonin tallikaverina aika monta kisaa ja varmasti on tutkinut hänen dataansa, niin miten ei ole kuitenkaan saanut siirrettyä sitä omaan ajamiseensa. Viime kisassakin katselin, kun Bottas ja Hamilton ajelivat peräkkäin, että Hamilton ajoi välillä ihan eri linjaa. Bottas oli paljon aggressiivisempi. Käytti rataa enemmän. Hamilton ajoi jatkuvasti paljon suorempaa linjaa, mikä kuluttaa rengasta vähemmän. Kannattaisiko Bottaksen välillä kokeilla ihan kopioida noita Hamiltonin ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja yms. Onhan se varmasti totta, että kun mennään uuteen viikonloppuun, niin oma selkärangasta tuleva ajotyyli on se määräävä. Mutta jos Bottas katsoisi vaikka etukäteen Hamiltonin edellisen vuoden ajolinjoja ja ainakin rengasta kuluttavissa kohdissa menisi suoraan sitä samaa linjaa. Varmasti yksi iso ero on siinä, että Hamilton osaa lukea rengasta ja ylläpitää sitä paremmin. Luulen, että sen vuoksi Bottas oli kovilla renkailla nopea, koska ne eivät kuluneet huonoiksi niin äkkiä, vaan sallivat hänen ajaa aggressiivisempaa ajolinjaa. Ei Bottas tietenkään voi vain täysin kopioida toisen ajolinjoja, mutta jos siitä jotain apua saisi. En itsekään näe Bottaksen ja Hamiltonin välillä aivan älytöntä eroa nopeudessa, mutta ero tulee siitä, että Hamilton osaa jatkuvasta lukea rengasta ja ajaa säästävää ajolinjaa. Se voi siis tarkoittaa, että ajolinja muuttuu kisan aikana renkaan mukaan. Bottas tuntuu vetävän samaa aggressiivista linjaa, kunnes rengas on loppu. Aika-ajoissa aggressiivinen linja on yleensä se paras, mutta ei aina, jos rengas tahtoo jo alkukierroksella kulua liikaa. Silloin maltillisempi ajolinja on varmasti aluksi parempi ja lopussa voi ajaa aggressiivisemmin, kun rengasta on vielä jäljellä. Pitääpä nyt epsanjassakin kiinnittää huomiota noiden kahden ajolinjoihin. Että menikö arvelu ihan päin peetä. Mutta ainakin Portugalissa noin oli. Ihme olisi, jos Bottaksen kesken kauden vaihtaisivat. Syy on siinä, että Hamiltonista halutaan taas mestari ja myös tallista. Ja siinä Bottas on hyvä. Koska hän häviää aina kisassa Hamiltonille, mutta ainakin toistaiseksi on ollut parempi kuin toinen Red Bull ja välillä myös parempi kuin Max, niin Bottas tekee juuri sitä työtä, mitä hänen pitääkin tehdä. Russel voisi sekoittaa Hamiltonin ajamista liikaa ja olla liikaa mukana voittotaistelussa. Mutta ihan satavarmaa on se, että nyt on Bottaksen viimeinen kausi Mersulla, ja varmasti formuloissa, koska Williams taitaa olla ainoa vaihtoehto ja tuskin haluaa voittavasta autosta perälle lähteä. Mutta Kimin kohdalla en ihan samaa vielä sanoisi. Syy on se, että hän on hyvä autonkehittäjä. Jos Kimi lopettaa tai laitetaan pois, niin Alfan kuskit tulisivat kolmikosta Giovinnazzi, Schumi Junior, Ilott. Kertokaapas kuka heistä kehittäisi autoa. Ja Kimin markkina-arvo on edelleen 10 kertaa suurempi kuin tuo kolmikko yhteenlaskettuna.
Tästä osittain eri mieltä. Bottas ei pysty ajamaan wingmaninä tasolla, jolla pystyisi olemaan puskurina Hamiltonin ja Verstappenin välissä. Tässä taktiikassahan Schumin Ferrari oli loistava. Toisin sanoen auto ei auta enää niin paljon, että Bottas voisi kruisailla taktisesti kakkospaikalla, vaan tuntuu säännöllisesti jäävän Verstappenin taakse. Tämä ei ole tiimin eikä Hamiltonin näkökulmasta toivottava tilanne. Lisäksi Bottas ei tunnu ymmärtävän kakkoskuljettajan rooliaan, vaan yrittää edelleen voittaa Hamiltonia. Tiimin kannalta tämä ei ole optimaalista. Lähinnä tämä voisi toteutua niin, että viimeiset kolme kisaa Russell tiimissä tai aikaisintaan kesätauon jälkeen. On selvä, että Hamiltonin haastamista toivottaisiinkin tässä skenaariossa. Mutta tämän toteutumiseen vaikuttaa varmasti myös Mersun ja Hamiltonin kauden edistyminen. Jos mestaruudet ratkeaa ajoissa, mitään estettä ei ole, mutta jos menee vikoihin kisoihin asti, ei voida keikuttaa venettä. Mistä sitä tietää vaikka Kimi tavoittelisi vielä kautta aikain vanhimman F1-kuskin (58 v 288 pv) ennätystä. Mutta todennäköisempänä pidän lopettamista tähän kauteen. Auton kehittäminen on niin pienessä roolissa häntäpään tiimissä, ellei nyt sitten ensi kauden autoon ole ihmeitä saatu aikaiseksi. Nuoret kuskitkin ovat monesti olleet hyviä kehittäjiä. Tai sanotaanko riittäviä erityisesti nykyisen naurettavan vähäisen testaamisen aikana. Riittävä kyvykkyys ja tiimiin tuotu raha voi painaa enemmän.
Tämä pitää varmasti paikkaansa mutta Hämis on myös kuluneilla gummeilla kerta kaikkiaan nopeampi. Mikä se viime kauden kisa oli kun ajettiin koko kisa kosteissa olosuhteissa, Bottas spinnaili siinä samassa notkon vesipurossa useammankin kerran ja itki "kun tää vaan loppuis", Luigi ajoi samat intermediatet ihan slikseiksi mutta loppuun asti piti kauheeta vauhtia. Aivan eri maailmasta se vauhti. Kuin eri sarjasta. Ei ollut silloin Hollannin pellestäkään mihinkään.
Näistä olen minä puolestani hieman eri mieltä. Varsinkin vähäisen testaamisen aikana osaava autonkehittäjä on kultaakin kalliimpi. Kuskin pitää osata sanoa jo kierroksen parin jälkeen, että missä on vika ja/tai miten muutokset vaikuttavat autoon. Tietenkin nykyään saadaan dataa jokaisesta pikkuasiastakin, mutta vaikka auto olisi tietokoneella miten hyvä tahansa, niin kuskin pitää vielä todeta se ja auton pitää olla helppo ajaa. Oikeassa olet siinä mielessä kyllä, että kun nyt Alfakin on ilmeisesti jo laittanut paukut ensi kauden auton suunnitteluun, niin tässä vaiheessa ei Kimikään juuri mitään voi tehdä, vaan se on insinööreistä kiinni, että mikä on lopputulos. Mutta kolikolla on kuitenkin se toinen puoli tuossakin eli kun mennään ensi kauden muutamaan testipäivään ja ensimmäisiin kisoihin, niin ei tallissa ole Kimin lisäksi ketään, joka voisi yhtä hyvin autoa kehittää. Varsinkin nyt, kun autot tulevat muuttumaan, niin Kimillä on kokemusta niin monen tyyppisestä f1-autosta, että ei noilla tiimin junioireilla ole mitään jakoja sen suhteen. Schumi Juniorilla ja Ilottilla ei ole mitään hajua mitä tehdä ja mitä palautetta antaa ja vaikka Schumi Junior onkin "jo" yhden kauden siinä vaiheessa ajanut, niin sellaisessa autossa, josta ei saa mitään oikeaa käsitystä sen suhteen, miten autoa kehitetään. Eikä Schumi Junior sitä kokemusta myöskään tällä kaudella saa, koska Haas on ilmoittanut, että ei kehitä autoa ollenkaan. No onhan tallilla Robert Kubica, mutta kyllähän autoa pitäisi kisakuskin kehittää. Eli kaikki jäisi Giovinnazzin harteille. Ellei sitten häntäkin laiteta pois ja tilalle Schumi ja Ilott. Jolloin olisi Haas Part Deux. Itse uskon (vaikka eipä tässä uskon asiasta kyse ole), että Kimi saa jatkaa vielä ensi kaudella, jos haluaa. Jos hän haluaa jatkaa, niin kaverina on todennäköisesti Schumi Junior ellei hän tällä kaudella pelleile liikaa. Toistaiseksi menee hyvin. Tai sitten Giovinnazzi vielä yhden kauden. Sillä kokoonpanolla yksi kausi ja sitten Kimi ja Giovinnazzi ulos ja Schumi ja Ilott tilalle. En näe Alfan näkökulmasta mitään järkeä Kimin korvaamisella nyt, kun säännöt muuttuvat paljon. Ellei sitten sitä surullisen kuuluisaa fyffeä lyödä tiskiin niin paljoa, että Schumi/Ilott/JokuMuu tulee tilalle ja taas Haas Part Deux. Toivottavasti ei.
Sehän se varmaan Bottasta tässä juuri vtuttaakin, kun olisi yhtä nopea kuin Maailmanparantaja, mutta kun pää ei osaa eikä kestä. Se tietoisuus tästä. Varmasti erinomainen kuski melkein mihin muuhun talliin tahansa, kuin Maailmanparantajan kakkosmieheksi. Jännä nähdä vieläkö jaksaa Wolffi katsella epämääräistä suoritustasoa kuinka pitkään. Ihme olisi jos vielä ensi kaudeksikin. Hyvin on kyllä jaksanut katsella, kun Russellkin on törttöillyt. Mihinköhän tuo Bottas voisi ensi kaudeksi mennä, kun paikkoja on kuitenkin aika vähän? En nyt jaksanut kaivella sopimustilannetta muissa talleissa.
Ei taida enää suunta olla kuin muihin sarjoihin, siis jos haluaa ajaa niissä. En oikein näe Bottasta muuttamassa jenkkeihin (IndyCar), mutta ehkä joku eurooppakeskeinen sarja. DTM (jos Mersu-kytkentä kantaa) tai uudet Le Mans Hypercarit tai ehkä sähköformulat? F1-tasolla tie alkaa olemaan pystyssä. Ykköskuskiuskottavuutta ei enää ole eli rooli olisi jäähdytellä kakkoskuskina keskitason tiimissä tai ajella muuten pienemmässä tiimissä. Vaikea tilanne suoraan sanoen. Yksi valtti on se, että voisi tuoda Mersulta jotain osaamista mukanaan toiseen tiimiin. Voisiko Aston Martin olla vaihtoehto, jos Vettel ei pysty nostamaan tasoaan? Vettel on tietenkin nelinkertainen mestari, mutta viime ajat ovat olleet vaikeita, todennäköisesti itseluottamus ja motivaatio kärsineet, mikä näkyy tuloksissa. Bottaksen tilanne on siinä mielessä hyvä, että taloudellista pakkoa ajaa tuskin enää on. Toisaalta samalla urheilullisesti jotain jäisi vaivaamaan, jos ei enää muuallakaan ajaisi. Mutta toki moni muukin kuski on siirtynyt eläkkeelle ihan sujuvasti vastaavista tilanteista.
Bottaksella on edessään aikamoinen itsetutkiskelun paikka. Sama mitä Massa, Barrichello, Coulthard ja muut kakkosviulun soittajat ovat joutuneet tekemään. Coulthard on ainakin hyvin päässyt yli siitä, että joutui Mikan siipimies olemaan. Hän on tunnustanut myöhemmin, että ei omat lahjat ja nopeus olleet ykköskuskitasoa ja on vaikuttanut oikein tyytyväiseltä elämäänsä ja f1-uraansa ja saanut hyviä hommia sen jälkeen. Massa oli ehkä aina hieman kuin Schumin pikkuveli. Hänelläkin oli oma mahdollisuutensa Ferrarilla 2008, mutta Hamilton ja Timo Glockin ohitus tekivät juhlista vähän lyhyet. Liekö Massa on koskaan päässyt tuosta hetkestä yli. Barrichellokin sai ehkä vähän mahdollisuutta Brawnilla, kun pääsi taistelemaan mestaruudesta. Muutenhan hänen Schumi-kaveruutensa ei ehkä niin hyvin mennyt, vaan kaveri niskuroi aikalailla tuota kakkoskuskin asemaa vastaan esim. päästämällä eräässä kisassa Schumin voittoon vasta maalisuoralla. Puhtaiden kakkoskuskien historiassa Bottas on ihan hyvä sellainen. Ellei jopa parhaiten menestynyt. Hänen pitäisi löytää jokin ilo ja rentous ajamiseen. Hyväksyä se, että ei ole häpeä hävitä Hamiltonille. En usko, että ykkösissä on ketään kuskia tällä hetkellä, joka Lewiksen voittaisi Mersun ratissa. Jopa Max jäisi - ainakin vielä - tallikaverina mestaruustaistossa toiseksi lähinnä pään kestävyyden vuoksi.
Bottas voisi tehdä kimit ja ajaa pari kautta rallia välillä, ja opetella siinä samalla auton hallintaa huonommissakin olosuhteissa kuin kuivalla asfaltilla. Sitten paluu formuloihin. (toki hän on rallia kokeillutkin mutta ilmeisesti ei tarpeeksi)
Tämä Itävallan osakilpailu 2002 oli kyllä varmaan se paikka, jossa Barrichellon selkäranka murrettiin. Statseja kun katsoo, niin se oli vasta kauden kuudes kisa, Schumi oli voittanut aiemmista viidestä kisasta neljä (Barrichello sen sijaan aloittanut kauden kolmella keskeytyksellä), mikä teki Schumin voittoon ajattamisesta totaalisen tarpeetonta. Schumihan oli sitten kauden lopussa mestari tuplapisteillä kakkoseen eli Barrichelloon nähden. Muistat ihan oikein, itsekin kun palauttelin netistä mieliin, niin tuossa Itävallan kisassa Todt antoi tallimääräyksen jo kierroksella 63 ja Barrichello päästi ohi vasta juuri ennen maaliviivaa (kierros 71). Todt ehti kisan aikana uhata Barrichelloa jo potkuillakin, jollei päästä ohi. Karvaampaa asiasta teki vielä se, että Barrichello oli johtanut kisaa paalulta käytännössä maaliin asti. Jokainen tuon kisan nähnyt muistaa yleisön reaktion tuohon ja sittenhän tuon tapauksen takia 2003 alusta tallimääräykset siltä erää kiellettiinkin. Loppujen lopuksi 2002 oli vasta se ensimmäinen totaalisen dominoiva Ferrarin kausi. Jo kaudella 2001 Barrichelloa kuitenkin istutettiin presseissä 2-numerolla varustettu lippis päässä, mikä sai miehen näyttämään täysin aasilta. 2002 ja 2004 oli lopulta ne pahimmat Ferrari-kaudet, jos ajattelee sarjaa kilpailullisesti. Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Muistin itse Schumi-Barrichello-kaksikon ylivoimaisempana kuin lopulta olikaan. On muuten aika pysäyttävä tuo "puhtaiden kakkoskuskien" ilmaisu. Sisältää sen narratiivisen muutoksen, että meidän yhteinen käsitys olisi jo kääntynyt puhtaaseen kakkoskuskiin VB:n osalta. Aika pitkään olemme (minäkin, vaikka olen ollut aika kriittinen) halunneet puhua tallin sisäisistä kilpakumppaneista ja halunneet uskoa VB:n mahdollisuuksiin.
Totta. Mutta eipä sitä voi tuulimyllyjä vastaan ikuisesti taistella. Pitää Bottakselle silti hattua nostaa. Lewiksen tallikaverina kuitenkin menestynyt ihan mainiosti. Kyllähän Bottaksella on kuitenkin jo aika paljon menestystä verrattuna moniin muihin kuskeihin gridillä. Toiset kuskit välillä huutelevat, että jos olisivat Bottaksen tilalla, niin heillä olisi jo niin ja niin monta mestaruutta. Mutta kun eivät ole eikä voittojakaan noilla kavereilla ole välttämättä yhtään. Jos ajatellaan vaikka Hulkenbergiä (joka tosin ei noin ole tainnut sanoa, mutta menestysmielessä vertaan), niin mies on ollut erittäin nopea ja käytännössä aina se parempi kuski tallissa. Todellista menestystä ei kuitenkaan ole yhtään. Hän varmasti vaihtaisi mielellään oman menestyksensä Valtterin menestykseen. Bottakselta ehkä puuttuu Nicon röyhkeys mestaruudesta ajamiseen. En tiedä sitten näin jälkikäteen ajateltuna, että onko Bottaksen kiltteys ja tallin ja tallikaverin eteen toimiminen tuonut sitten muuta kuin vain pitkän ajan Mersulla. Ehkä nicomainen "kaikki mestaruuden eteen" -mentaliteetti olisi ollut parempi. Sillä tavalla olisi ehkä jo joutunut Mersulta ulos, mutta ehkäpä mestaruus taskussa. Tai sitten ei. Tiedäpä noista. Varmaa on kuitenkin se, että jos Bottas ei nyt tälle kaudelle yhtäkkiä revi jotain ässää hihasta, niin f1-ura on melkein sitten siinä. Ainakin menestymisen osalta. On se tietenkin harmi, että kisoissakin tulee enemmän jännitettyä sitä, että miten korkealle Kimi nousee kuin sitä, voittaako Bottas paalulta, koska 90% kerroista hän ei voita ellei kilpakumppaneille satu jotain. Puhtaasti ajamalla tulleita voittoja ei montaa ole.
VB:lla on varmasti F1-sirkuksen ikävin penkki. Aina riittää sivusta räksyttäjiä, jotka olisivat muka pärjänneet paremmin. Todellisuus on kuitenkin se, että esim. 5 osakilpailun ja 0 osakilpailun voittajilla on iso ero kuljettajina. Usein kovimpia räksyttäjiähän ovat nämä yleensä vielä aika nuoret 0 osakilpailun voittajat. Omaa markkina-arvoa pitää tietty kasvattaa keinolla millä hyvänsä. VB:llahan on ollut hyviäkin vuosia, jolloin tilanne on ollut aika tasainen pitkään, mutta samalla vuosien tappioiden myötä on myös alkanut profiloitumaan kakkoskuskiksi. Itse en pidä Hamiltonia niin hyvänä kuskina kuin äänekäs ja lajin näkökulmasta keskeinen brittimedia sekä -yleisö pitää. Olen ennenkin kirjoittanut miten mielestäni Hamiltonin heikoin kohta on henkinen kestävyys. Olen edelleenkin aivan varma, että tallin sisällä on pidetty Rosbergin jälkeen huolta (suojeltu Hamiltonia) siitä, ettei vanha toistu. Mitä tiimistä ulos tietoa tihkuu, niin Wolffhan vaikuttaa aika veemäiselle pomolle VB:ta kohtaan. Todennäköisesti ilmapiiri siis saattaa olla hyvinkin ikävä VB:n kannalta. Sellaisessa on vaikea tehdä hyvää tulosta tai töitä ylipäänsä. Uskon kuitenkin, että VB on ihan aidosti yrittänyt tehdä parhaansa joka kaudella kunnes selkä on aina vähän suoristunut kun kausi on jo kuskimestaruuden osalta ratkennut. Eväät vain eivät ole olleet ihan riittäviä ja ihan kaikkia kiviä ei ehkä myöskään ole käännetty. Tosin ennen tätä kauttahan VB kertoi miten on nyt kiinnittänyt huomiota myös psyykkiseen valmistautumiseen. VB vaikuttaa sinnikkäälle taistelijalle, mutta se viimeinen pykälä (ja onnikin) puuttuu ja se on raaka olotila olla vuosikausia. Kun ajatellaan kakkoskuskeja kautta aikain, niin esim. Bergerhän oli hyvin erilainen hahmo rennolla ja tiimin sisäistä ilmapiiriä keventävällä olemuksellaan. Nico ei mielestäni vieläkään nauti tarpeeksi arvostusta, vaikka on kuitenkin kuski, joka on lyönyt sekä Schumin että Hamiltonin. Toisaalta hän vaikuttaa erityisen tyytyväiselle omaan kisauran jälkeiseen elämäänsä.
Ja taas mentiin tänään: FORMULA 1 ARAMCO GRAN PREMIO DE ESPAÑA 2021 Practice 1: 1 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:18.504 25 2 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 1:18.537 +0.033s 19 3 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:18.627 +0.123s 22 4 4 Lando Norris McLaren Mercedes 1:18.944 +0.440s 24 5 16 Charles Leclerc Ferrari 1:18.996 +0.492s 25 6 55 Carlos Sainz Ferrari 1:19.020 +0.516s 22 7 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:19.062 +0.558s 26 8 5 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:19.234 +0.730s 24 9 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 1:19.349 +0.845s 17 10 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:19.429 +0.925s 25 11 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 1:19.669 +1.165s 22 12 31 Esteban Ocon Alpine Renault 1:19.681 +1.177s 25 13 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Ferrari 1:19.694 +1.190s 23 14 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:19.732 +1.228s 24 15 14 Fernando Alonso Alpine Renault 1:19.950 +1.446s 25 16 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:20.270 +1.766s 25 17 45 Roy Nissany Williams Mercedes 1:20.700 +2.196s 23 18 47 Mick Schumacher Haas Ferrari 1 :20.766 +2.262s 23 19 88 Robert Kubica Alfa Romeo Racing Ferrari 1:21.887 +3.383s 13 20 9 Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:21.976 +3.472s 22 Practice 2 : 1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:18.170 32 2 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:18.309 +0.139s 31 3 16 Charles Leclerc Ferrari 1:18.335 +0.165s 28 4 31 Esteban Ocon Alpine Renault 1:18.466 +0.296s 29 5 14 Fernando Alonso Alpine Renault 1:18.518 +0.348s 30 6 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:18.593 +0.423s 32 7 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 1:18.619 +0.449s 30 8 55 Carlos Sainz Ferrari 1:18.674 +0.504s 30 9 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 1:18.785 +0.615s 26 10 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 1:18.918 +0.748s 23 11 5 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:18.947 +0.777s 30 12 4 Lando Norris McLaren Mercedes 1:19.092 +0.922s 28 13 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Ferrari 1:19.122 +0.952s 29 14 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:19.134 +0.964s 29 15 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:19.195 +1.025s 28 16 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing Ferrari 1:19.213 +1.043s 30 17 63 George Russell Williams Mercedes 1:19.957 +1.787s 29 18 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:20.046 +1.876s 26 19 47 Mick Schumacher Haas Ferrari 1:20.326 +2.156s 30 20 9 Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:20.753 +2.583s 27
Torstaina MTV3:n Formulasirkus-ohjelmassa oli vieraana Jari Sarasvuo. Oli kyllä mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä haastattelu. Sarasvuo omaan tapaansa analysoi koko lajia. Sarasvuosta voi olla montaa mieltä, mutta hän aina perustelee asiansa. Mielenkiintoisinta oli se miten hän selitti Hamiltonin ylivoimaisuutta. Paras oli se, kun Sarasvuo kertoi perustellen, että Hamilton on niin kova johtaja, että hän saa muut kuskit tekemään mitä hän haluaa jopa poliittisen agendansa hyväksi. Samalla näytettiin kuvaa jonkin kisan alkuseremonioista, joissa kuljettajat polvistuvat BLM-aatteen hyväksi. On häpeä, että F1-kuskit eivät voi seistä selkä suorana alkuseremoniossa, koska on joku amerikoista kopioitu poliittinen protesti, jota Hamilton pakottaa koko lajiin. BLM-asia on niin kaukana F1:stä kuin vain voi olla. Mutta on se Hamilton kova jätkä, kun on pystynyt tuohon ykkösajamisen lisäksi.
Nico Rosberg on jänishousu. Jätti leikin kesken, koska ymmärsi kausien välissä, että ei voi enää koskaan voittaa Hamiltonia MM-kamppailussa.
Höpö höpö, Hamilton jäi ajamaan tyhjää ympäri ja Nico meni elämässään eteenpäin. Tuntuu enemmän Hamilton-faneja vaivaavan jostain syystä.
Kun vastaa "höpö höpö" se tarkoittaa, että ei pysty vastaamaan perustellen meneillään olevaa keskusteluun. Lapsi sanoo "höpö höpö". F1-voittaja haluaa voittaa lisää. Näin on aina ollut. Minä en ole kenenkään fani.
Kyllä Nico olisi voinut Hamiltonin vielä päihittää, en näe mitään syytä siihen. Miksi olisi töissä ilmapiirissä joka on täysin myrkyttynyt ja paranemisen merkkejä ei ollut ulapassa?
Olisi voinut. Nyt meni pupu pöksyyn. Kontrafaktuaalinen historia on mielenkiintoista, mutta emme voi tietää miten Nicon olisi käynyt. Minun silmissäni hän on luovuttaja. Hän on ainoa F1-mestari, joka lyö pensselit santaan kauden jälkeen ilman mitään järkevää ilmoitusta etukäteen.