Semi-mielenkiintoinen kisa, suurimman osan aikaa kun Verstappen johti heti ekasta mutkasta alkaen (aika röyhkeä ohitus muuten) suurimman osan kisasta mutta tietysti jotain meni taktiikassa pieleen kun Hamilton pääsi lopussa ohi, oliko se jotain 7 kierrosta ennen loppua.... ja sit lopputulema oli se perinteinen ham-ver-bot.
Näinpä. Nico on siinä mielessä harvinaisemman pään kuski, että olisi voinut yhtä hyvin menestyä akateemisessa maailmassa ja tarinan mukaan teki päätöksen keskittyä ajouraan vasta kun oli ajanut F1-testin Williamsilla (voitettuaan GP2-sarjan mestaruuden). Jätti tuolloin ottamatta vastaan saamansa opiskelupaikan. Täällä joku veikkaili, että olisi ajanut vain miellyttääkseen isäänsä, mutta tarinan mukaan Keke nimenomaan käski hoitamaan opiskelut hyvin. Pitäisin täysin mahdottomana, että joku menestyisi niin pitkälle, että voittaisi maailmanmestaruuden vain sillä motivaatiolla, että pyrkii miellyttämään. Kyllä siellä sisäinen väkevä palo menestyä pitää olla.
Eipä tästä kisasta juuri muuta, kuin Ricciardon ensimmäinen Norriksen päänahka McLarenilla. Huomionarvoista tietenkin, että Bottashan on pärjännyt yleensä parhaiten juuri alkukaudesta, kun Hamiltoni ei vielä ole oikein jaksanut heräillä. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa Verstappen on muodostanut ilmeisesti oikeasti uhan ja Maailmanparantaja on joutunut ajamaan tosissaan jo heti alkukaudesta. RedBull on valitettavasti tosiaan kadottanut voittamisen kulttuurin johonkin.
Oijoi, kun oli hieno ajo Hamiltonilta. Kuin Schumi aikanaan Häkkistä vastaan olikohan Unkarissa joskus 98 tai 99. Aika-ajokierroksia toinen toisensa perään ja ohi. Mestarillinen suoritus. Tulee kyllä hieno kausi, kun kerrankin saadaan taistelua kärkikuskien välille. En muista milloin viimeksi Barcelonan kisa olisi näin hieno ja jännä ollut. Tokihan jännitys enimmäkseen tuli tuosta kahden kärjen taistelusta ja ilman sitä ei juuri mitään kilpailua ollut. Bottas taas ajatteli olla aggressiivinen väärässä paikassa, kun esteli Hamiltonia. Teki oman osansa kisassa kuitenkin oikein ja voitti Perezin. Sehän se hänen roolinsa on. Selkeää on se, että Bottas ei pysty Maxin Red Bullia voittamaan, joten hänen kannattaa keskittää energiansa Pereziin eikä yrittää yltiöpäisiä Maxin voittamisia. Bottaksella voi olla edes yhden voiton ottaminen tälle kaudelle aika hankalaa. Veikkaan, että tästä tulee hänen huonoin Mersu-kautensa kilpailullisesti. Paaluja hän varmasti pystyy muutaman nappaamaan. Mutta kisassa Maxin ja Lewiksen voittaminen on aika vaikeaa. Monacossa se olisi mahdollista, kun ohittaminen on niin vaikeaa. Kyllähän se Bottaksen nopeudesta kertoo paljon, että hän ei päässyt juurikaan 1,5 sekuntia lähemmäksi Leclercin Ferraria, joka on autona sen yli sekunnin hitaampi ja samalla Hamilton ajoi alle sekunnin päässä Maxista. Pakko vielä kehua Hamiltonia siitä, että teki Bottas mitä tahansa tyhmää radalla, niin Hamilton on aina ainakin osittain puolustelemassa. Niin nytkin kisan jälkeen. Jos Lewis olisi halunnut vuosien saatossa haukkua Bottasta ja laittaa hänet ulos tallista, niin eiköhän Bottas olisi jo pihalla. Kyllä Hamilton on omilla sanoillaan pitänyt Bottasta pinnalla melko paljon. Tietenkin se myös sataa hänen omaan pussiinsa, kun saa pitää luotettavan puudelin vierellä. Noh, menee Hamiltonin kehumiseksi tämä, mutta kun mies vain on niin penteleen hyvä. Kimiltä ihan hieno kisa. Williams kuitenkin taktisesti onnistui parhaiten, kun kävivät vaihtamassa renkaat turva-auton aikana. Giovinnazzillakin olisi ollut mahikset, mutta rengas oli pehmeä. Alonson veto oli aika ankea. Viikko sitten taktiikka toimi ja mies pääsi lopussa osoittamaan ajamistaan, mutta nyt homma meni juurikin toisin päin. Eikös seuraavaksi mennä Monacoon? Ihan jees poks homma.
En tiedä, pitäisikö tässä alkaa f1-asiantuntijaksi. Nimittäin nyt Peter Windsor kiinnitti huomion täysin samaan Lewiksen ja Maxin välillä https://www.gpblog.com/en/news/8388...le-i-never-realised-that-with-verstappen.html According to Windsor, Hamilton kept his car a lot more stable during the race than Verstappen did. He used a lot less of the road, the analyst explained Verstappen let the corners go on longer. "It was great how Lewis' very short corners and his early steering helped him against Max. You could see that for the same lap time, Max had to use a lot more energy from his Pirelli medium tyres," says Windsor. Verstappen seemed to use a lot more of his tyres compared to his rival.
Muistaakseni tätä samaa Kovalainen sanoi aikoinaan Mclaren uran jälkeen, että hän huomasi Hamiltonin ajolinjojen/ajotavan poikkeavavan huomattavasti muista.
Joo, ei näytä hyvältä Bottaksen kannalta. En usko, että Monacossakaan on mahdollisuuksia. Paalupaikan ajaminen on oma juttunsa, mutta lisäksi pitäisi mennä varikkokäynnit nappiin.
Jep, helppo ajattaa Ferrari-taktiikalla (2017, Räikkönen-Vettel) Hamilton voittoon, vaikka Bottas paalulta lähtisikin, jos Hamilton kakkossijalla kisan alkupuolella.
McLarenilla retrovärit Monacossa https://www.motorsportweek.com/2021/05/16/mclaren-presents-striking-one-off-monaco-gp-livery/ Kiva, että pääsevät ajamaan Monacossa. Kyllä kisa ja rata vaan on hyvä, vaikka toki monesti menee perässäajeluksi. Mutta virheet kostautuvat heti ja nyt on paljon sellaisia kuskeja, joilla ei taida kauheasti Monacosta kokemusta olla, joten toivottavasti saadaan vähän romua ja vaarallisia tilanteita.
Ihan kivannäköinen, mutta ei tietenkään nyt ihan Gulf Porsche 917 -tason viboja aiheuta. Se on ehkä tuo suuri mustan määrä F1-nykyautoissa, mikä maalauskaavioita latistaa. Vähän liikaa aerodynaamista tingeltangeliakin päässyt autoihin taas kertymään. Monaco on kyllä ehkä se kisa, mitä tulee aina tulevaisuudessakin seurattua, vaikkei muuten sarjaa enää seuraisikaan. Siinä vain on oma hohtonsa ja osamauste on nämä spesiaaliväritykset yms. mitä kisassa nähdään. Harmi vain kun La Rascasse / Anthony Noghes muuttui samalla kuin varikkoratkaisukin. Pidin siitä aiemmasta tiukemmasta versiosta enemmän.
Oma fiilis Monacosta nykyään päinvastainen. Jotkut kuskit tietysti ajavat seinään, mutta autot ovat nykyään niin leveitä, että mitään mielenkiintoisia ohituksia ei nähdä.
Monaco tarjoaa usein ylläreitä ja niin nytkin. Tosi laimea suoritus Hamiltonilta, vaikka jopa kahden sijan nousua tarjottiin hopealautasella Leclercin ja Bottaksen taholta niin seitsemänneksi tuli, siis sama sija mitä aika-ajoissakin... siis oikeasti hän menetti kaksi sijaa! Jopa 8:sijalta kisaan lähtenyt Vettel nousi viidenneksi. Onko Hamilton menettänyt ajotaitonsa vai missä vika? Verstappen ykköseksi, ja Sainz 2. ja Norris 3. Räkä jäi taas ilman pisteitä.
Taitaa kaikki sittenkin olla kuolevaisia vai uskaltaako kysyä millaiset vaatteet keisarilla todellisuudessa onkaan. Tai ehkä oli vain mestarillisen kypsää realismia tuoda auto luotettavasti maaliin ja ottaa ne pisteet mitä sai riskeeraamatta epäonnistuneen aika-ajon jälkeen. Kuivan kelin Monaco on helposti tylsä kisana. Hienoa kuljettajalle silti aina voittaa tietenkin, tällä kertaa Verstappenin. Vettel tänään onnistuja, mutta muuten alkanut nyt näyttämään vähän huonolle vanhemman kaartin osalta. Räkä tuntuu jäävän Giovinazzille ratkaisevan oloisesti ja Alonso konttaa Oconin kanssa. Voi vain kuvitella miten Alonso kipuilee.
Bottaksen keskeytyksen syy oli kyllä häkellyttävä. En muista yhtään aiempaa keskeytystä, joka olisi johtunut siitä, ettei rengasta saada irti.
Joo, ensin mietin että niinkö ne tahallaan viivyttää Bottasta mutta sitten siinä meni niin paljon aikaa että ilmeisesti oli ihan oikea ongelma. Toisaalta eihän tämä kyllä ollut eka kerta kun mersulla töpeksitään varikkopysähdys, että jotain mätää siellä on... nyt käsittääkseni siinä meni kierteet siitä akselitapista mihin pultti kiristetään joten korjaaminen ei enää kannattanut kisan aikana, liikaa aikaa meni jo ihmetellessä.
Ei kun mutterista kulmat, edelleenkin pyörä ei ole pultilla kiinni, vaan mutterilla. Pultti Mutteri T: Vesku
Eikö tuo nyt ole aika uskomatonta, ettei mutteripyssyä osattu käyttää? Foliohattuselitys: Sillä saatiin Hamilton yksi sija ylöspäin. Bottas oli uhrattavissa.
Jos Bottas olisi ajanut Hamiltonin suorituksen, niin brittilehdistö olisi taas kovaan ääneen vaatimassa potkuja.
Onhan se vähän eri asia jos ajaa yhden kisan huonosti ja on hallitseva moninkertainen maailmanmestari ja yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä kuljettajista. Ja toki brittilehdistö harvemmin vaatii briteille potkuja vaikka olisi kehnompikin kuski, aivan kuten aika vähissä on ollut potkuvaatimukset suomalaiskuskeille suomalaisessa mediassa…