Vähän oli tylsä viikonloppu. Aika-ajot olivat jännät siihen asti, että Leclerc veti seinään ja tylsistytti tietämättään koko viikonlopun sillä. Kisa olisi nimittäin ollut ainakin astetta mielenkiintoisempi, jos Leclerc olisi päässyt paalulta matkaan. Todennäköisesti olisi pitänyt paikkansa lähdössä, jolloin oltaisiin ainakin nähty Maxille vähän vastusta. Bottas taas osoitti sen, että vaikka onkin todella hyvä aika-ajaja, niin kisassa ei taaskaan nopeutta riittänyt. En tiedä, miten Valtteri aina saa renkaansa noin huonoon kuntoon. Vaikka pultti, mutteri tai mikä lie ei olisikaan rikki mennyt, niin olisiko tuo nopeus riittänyt sitten edes Sainzia vastaan. Vähän epäilen sitä. Koska Sainz oli jo päässyt Bottaksen konttiin kiinni ennen pysähdystä ja uusilla renkailla Bottaksen ensimmäiset kierrokset eivät olisi olleet niin nopeita kuin Sainzilla. Stopin jälkeen Sainz olisi siis tullut Bottaksen eteen ja kun ohi ei pääse, niin siinäpä se. Oli siis jopa Bottaksen onni, että kisa meni pieleen, niin ei tarvinnut selitellä tappiota Sainzille. Mitenkään Bottasta mollaamatta, mutta aikalailla noin se olisi mennyt. Kukaan kuski ei heti päässyt uusilla renkailla samaa vauhtia kuin vanhoilla. Kimi ajoi lopussa hienosti, mutta ohittaminen ja niin edes päin. Kimi saisi kyllä alkaa aika-ajoissa petraamaan, mutta sitä samaa se on ollut jo viimeiset 10 vuotta, joten eipä se taida miksikään muuttua. Olisi joku edes saanut kaiteeseen vetää. Valitettavasti ei. Taas oli pikkuluokkien kisat parempia kuin itse päänäytös. Ehkäpä isoin juttu viikonlopussa oli se, että Max meni mm-pisteissä johtoon. Se pitää Mersun ja Hamiltonin vähän miettimään asioita ja nyt viimeistään Bottaksesta tulee taas sen kakkosviulun soittaja ihan selkeästi.
Uskotko, että Bottas olisi siksi jo voitu ottaa kesken kisan pois, jotta Hamiltonille saatiin enemmän pisteitä?
No jeesus sentään en. Tallipisteet ovat tallille tärkeämpiä kuin kuskipisteet. Kuskimestaruudesta ei saa yhtään rahaa, mutta tallimestaruudesta saa ja voi markkinoida taas kerran parhaana tallina. Varsinkin, jos kävisi siten, että Hamilton voittaisi mestaruuden, mutta talli jäisi kakkoseksi, niin Mersu saisi haukut siitä, että auto oli huono, mutta kuski onneksi hyvä. Siihen ei Mersu halua ikinä. Eikä mikään mukaan talli. Niin kuin Oikarinenkin on useasti sanonut, niin tallilla tallimestaruus on kaikki kaikessa ja sen jälkeen tulee kuskimestaruus.
Mielenkiintoista. Wolff laittaa osan rengasongelmasta Bottaksen syyksi, koska hän ei pysähtynyt oikeaan kohtaan varikkoruudussa https://racingnews365.com/wolff-partly-blames-bottas-for-monaco-pitstop-debacle
Ai se mutteripyssyn käyttäjä ei pystynyt mitenkään itse siirtymään muutamaa senttiä vaan piti vinosti ryhtyä avaamaan sitä mutteria kun Bottas ei pysähtynytkään suoraan nenän eteen... joopa joo.
Jep, videokuvasta näkyy että ihan kohilleen Valtteri sen koslan ajoi. Kohdassa 6sek.- 9sek näkee miten kaveri iskee pultinavajan vanteeseen, kun auto nostetaan ylös niin hän menettää tasapainon ja huomaatte miten se "pyssy" vääntyy ja sen jälkeen lentää vain metallisilppua....
Netissä väitetään, että mutteripyssyllä olisi myös ajettu väärään suuntaan tahallaan eli kiristämisen suuntaan. Kuvastahan näkee miten pyssy nykii toistuvasti samaan suuntaan. Mutta miten päin oikean puolen mutterit kiristetään, netissä väitetään että vastapäivään?
Joo ei tarvitse Bottaksen kauheasti enää ensi kautta Mersulla ajatella. Renkaiden käytössä ei ilmeisesti hirveästi ollut muilla kuskeilla ongelmia. Kuten jo alussa näytti, niin oli se vaan niin vaikeaa jättää sitä väliä Verstappeniin. Valitettavasti vaan aina ne varikkokäynnit menevät Maailmanparantajan piikkiin. Tällä kertaa vain Mersu tyri koko taktiikan ja ei päässyt tuulettelemaan ja itkuhan sieltä taas heti pääsi. Jotenkin vaan niin säälittävä tyyppi, olkoonkin nyt moninkertainen maailmanmestari, mutta aina kun menee nappiin, hehkutetaan sitä ja jos joku asia jotenkin edes tökkii, niin voi sitä itkun määrää. Itsehän ei autoa oikeisiin säätöihin jostain syystä saanut. Leclercillä taas uutisoitiin lähes ainoastaan teknisistä ongelmista johtuvaa ongelmaa ja jostain syystä jätettiin lehdistössä huomioimatta että itse ajoi seinään ja aiheutti koko asian tyrimällä turhan takia koko kisan. Ensimmäisenä väkisinkin tuli mieleen Schumacherin samanlainen urpoilu aika-ajon viimeisellä kierroksella. No nythän se RedBulli ensimmäistä kertaa osui taktiikoissa kohdalleen ja Perez saatiin neljänneksi. Hämmentävää on Ricciardon vaikeudet auton kanssa. Eihän se oikeasti voi olla noin paljon Norrista huonompi. Toinen hämmentävä asia oli Mazepinin pysyminen radalla, toisin kuin Schumacher jr:llä.
Leclercin ja tarkoittamasi Schumin tapauksen (2006) välillä on se, että Schumi teki ihan tahallaan ja sai ansaitusti rangaistuksen. Vähän samoin teki myös Nico Monacossa 2014, selviten kuitenkin rangaistuksetta.
Uutinen varmaan jo tavoittanutkin kaikki, mutta vähintään yhden viestin arvoinen kuitenkin. Meille monille lajia pidempään seuranneille tuttu takavuosien voimahahmo Max Mosley on kuollut. Harmi, kun mies helposti muistetaan väärästä asiasta, mutta mielestäni hyvä muistokirjoitus tässä linkitettynä, mikä itsellenikin avasi monipuolisemman kuvan miehestä julkisuuden takana. Olivat todellinen voimakaksikko Bernien kanssa. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/1a316d34-5458-4512-aa64-74ff4a48121a
Itse laitan osan tuosta "itkusta" selostajien typeryyden piikkiin. Vaikka hyviä selostajia pääsääntöisesti ovatkin, niin välillä läpi paistaa tietynlainen ylimielisyys. Kommentoidaan sitä, että jos Hamilton valittaa siitä, että miten hemmetissä ne toiset pääsi meidän edelle, että nyt vaan hiljaa ja lopettaa turha valittaminen ja keskittyä ajamiseen. Ja kun tulee seuraava äänipätkä, niin selostajat vielä enemmän itse valittavat, että nyt pitäisi vain Hamiltonin keskittyä ajamiseen eikä valittamiseen. Jotenkin noilla hetkillä selostajat tuntuvat unohtavat sen, mitä muulloin jatkuvasti hokevat, että radioviestit tulevat katsojille helposti kierroksen tai kaksi jälkikäteen. Eli tuo koko keskustelu on voitu käydä heti sen jälkeen, kun toiset autot tulivat varikolta ulos hänen eteensä eikä hän jatkanut valittamista monen kierroksen ajan, vaikka radioviesteistä tuon voisi päätelläkin. Radiokeskusteluja leikataan yms. ja litteroidaan ruudulle jne. jossa kestää. Selostajat ylimielisesti vielä päättivät tuon sillä, että olisi Hamiltonin vain itse pitänyt ajaa ulostulokierrokset nopeammin eikä valittaa. Just joo. Kuten tiedetään, niin telkkuun pääsee vain muutama prosentti kaikista radiokeskusteluista, joten ohjaajalla on tietyllä tavalla jopa valtaa dramatisoida keskusteluja jättämällä osan pois ja valitsemalla ne "parhaimmat". En sano, että nyt noin olisi käynyt, mutta tiedetään, että noin on aiemmin käynyt monta kertaa. Useasti tallit jälkikäteen joutuvat selittelemään radiokeskusteluja, koska vain ne dramaattiset on laitettu telkkuun. Toinen asia on se, että pitäisikö Hamiltonin (tai kenenkään muun kuskin) valittaa tuosta? Totta kai. Kuka tahansa kuski valittaisi siitä, että mitä hemmettiä nyt tapahtui, jos varikolla hävitään kolme sijaa. Varsinkin Monacossa, jossa juuri muulloin ei voi ohittaa ja varsinkin Mersulla, jossa pääsääntöisesti ollaan todella hyviä varikkotaktiikoissa. Jos kuski on vastuussa siitä, että saa auton hyviin säätöihin (mikä on kyllä vähän outo kommentti), niin kyllä hänellä on oikeus myös kyseenalaistaa tallin päätöksiä kisan aikana. Maikkarin sivuilla oli juttua siitä, että kuulemma Mersua ei saatu hyviin säätöihin, vaan eturenkaan kuluivat liikaa ja sen takia Hamilton otettiin aikaisin sisälle. Mikä on kyllä outo kommentti, koska Bottas oli ainoa Mersu, jolla oli ongelmia eturenkaiden kanssa ja ei mielestäni Hamiltonin kierrosajoissa ollut mitään ongelmia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...s-tama-voi-menna-likaiseksi/8150646#gs.27qmk3 En tiedä, mistä tuo kommentti on repäisty. Ehkäpä ulkomaisista medioista löytyisi lisää tietoa. Tuolla vain todetaan, että Hamiltonin renkaat kuluivat, mutta mitään lähdettä tai linkkiä yms. ei ole. Eli kuluivatko ne oikeasti vaiko onko tuo vain joku maikkarin oma "tieto" ilman faktaa? Noh, mitäpä tuosta tappelemaan. Monaco oli taas tylsä Monaco. Aina sitä odotetaan, mutta yleensä aina myös petytään. Onneksi seuraavana on Baku, joka on jo astetta mielenkiintoisempi tapaus. Asiasta toiseen: Yritin etsiä juttua netistä, jossa entinen f1-kuski kertoi, että hänen mielestään F1:sissä pitäisi ottaa sama käyttöön kuin Indyissä on jenkeissä eli ei renkaanlämmittimiä eikä sinisiä lippuja kierroksella ohitettaville. Mutta en löytänyt, mutta kommentoin häntä silti. Olen kyllä samaa mieltä. Varsinkin renkaanlämmittimet voisi jättää suosiolla pois. Se aiheuttaisi sen, että kylmillä renkailla ensimmäiset kierrokset olisivat todella hitaita ja liukkaita. Sen ansiosta esimerkiksi f2:sissa nähtiin Monacon kisassa ohituksia. Olikohan siten, että joillakin kuskeilla ensimmäinen kierros kylmillä renkailla oli jopa 8 sekuntia hitaampi kuin muilla. Sen ansiosta takaa tultiin nopeasti perään kiinni ja useasti jopa ohi. Drugovisch muistaakseni nousi tuon ansiosta usean sijan hienoilla ohituksilla. Tuo tietenkin välillä tarkoittaa sitä, että undercuttia on vaikea tehdä, jos renkaat ovat kylmät, mutta kyllä tuo vain toisi lisäherkkua kisoihin. Eikä ne joka radalla kuitenkaan noin hitaat ole, vaan undercutkin voi onnistua. edit: kommentoidaanpas vähän huonoa kommenttia. Eli undercut ei onnistu, jos toiset heti tulevat varikolla myös kierroksen tai kaksi jälkeenpäin. Mutta kuten Drugovisch teki, niin hän haki vähän aiemmin uudet renkaat, sai ne lämpimiksi ja nopeiksi ja sen jälkeen, kun muut pysähtyivät, niin hän ohitteli heitä. Eli kyllähän se noin onnistuu. Muistelenpas, että Salo ajoi joskus Indyissä heti varikkopysähdyksen jälkeen seinään, kun kylmät renkaat eivät pitäneet. Siellähän ei noita lämmittimiä ole ollut vissiin ikinä. Toinen olisi tosiaan nuo siniset liput. Mielestäni kierroksella ohitettavien ei tarvitsisi antaa tietä ollenkaan. En tosin ymmärrä, miksi he toisaalta tahallaan nopeampia takana pitäisivät. Tuo on välillä Indyissä vähän tyhmää, kun aletaan tappelemaan johtoauton kanssa ja aikaa menee siihen. Eli järkevä kuski varmaan antaisi johtoauton ohittaa suosiolla, mutta johtoauton pitäisi nimenomaan ohittaa. Eli tietä ei tarvitse antaa, vaan jos johtoauto haluaa mennä ohi, niin suoralla varmasti helposti pääsee, mutta joutuu menemään likaiselle puolelle rataa. Ja tuo myös korostaisi ohitusosaamista noissa tilanteissa. Eli kärkikuskeista se, joka on paras ohittaja, pääsisi nopeiten kierroksella ohitettavien ohi.
Jos sinisiä lippuja ei olisi, niin näkisin että jää liikaa tilaa epäterveelle taktikoinnille. Joku ohitettava kuljettaja päästää yhden kuljettajan heti ohi, mutta estelee toista ties kuinka pitkään. Hitaat kuljettajan pääsisivät vaikuttamaan ihan liikaa lopputulokseen, kun omalla sijoituksella ei ole enää väliä. Ajattele nyt vaikka tätä Monacoa. Joku voisi päästää yhden auton ohi, ja se toinen auto ei ehkä pääsisi ollenkaan ohi koko kisan aikana kun sitä sopivasti estellään eikä ohituspaikkoja ole.
Tuo olisi kyllä ihan mahdollista varsinkin tapauksissa, joissa tietyn moottorivalmistajan kakkostalli on se ohitettava. Saman moottorivalmistajan auto päästetään ohi, mutta jotain toista sitten blokkaillaan. Tosin en usko että sillä kovin suurta merkitystä olisi muualla, mutta Monacossa kylläkin. Itse olen kyllä sitä mieltä, että nykyautoilla Monacossa kisaaminen on ajanhukkaa. Poikkeusolosuhteissa voi tapahtua jotain mielenkiintoista, mutta yleensä ei.
Joo sanoinkin vain että hakematta heti tuli mieleen. Siis silloin kun kolahti, että ei ole todellista. Onhan Leclerc ennenkin tyrinyt, kuten muutama vuosi sitten Bakussa, mutta tuntui vaan niin uskomattomalta.
Muuan Senna ajoi myös kuuluisin seurauksin. Eli renkaanlämmittimet on myös turvallisuuskysymys, mistä en tinkisi. Muutenhan renkaat voisi kyllä olla liukkaammat eli kovemmat, jos viihdettä halutaan. Siniset liput kuuluu lajiin ja nykyään niitä nähdään huomattavasti harvemmin kuin ennen vanhaan, jolloin autojen suorituskykyero oli suurempi. Mutta itse poistaisin ohittamiseen liittyvät typerät ajamista rajoittavat säännöt, kuten ettei muka linjaa saa vaihtaa tai saa vaihtaa kerran yms. bullshittiä, mitä sääntöihin on vuosien aikana lisätty. Vapaasti vain ajamaan ja peittelemään ohituksia niin kuin ennenkin. Mutta kierroksella ohitus on tietyllä tapaa pyhä asia, eli sitä ei ole syytä estellä tai käy kuin Irvinelle.
Jep Juuselalla lähtee helposti keulimaan, mutta omaa arviota en nyt perusta nimenomaisesti juuri tähän taphtumaan, vaan on kuulunut miehen tyyliin lähes aina. Silloin kun homma toimii äijä on kuningas, mutta kun ei, niin aina syy löytyy jostain muualta kuin ratin takaa. Pahoittelen, mutta en ole vuosiin voinut enää tuota jeesustelijaa sietää. Ja tämä viimeisin maailmanparannus - jatkan vain koska tahdon muuttaa maailmaa - on kyllä kaiken huipentuma. Maailmanmestaruuksilla niin väliä, mutta kun rasismi on vielä maailmasta kitkemättä, niin ajatteli hoitaa asian pois kuleksimasta. Voiko enää ylimielisempää asennetta löytyä mistään. Jakaisi mielummin vaikka niistä sadoista miljoonistaan johonkin hyväntekeväisyyteen, eikä ajattelisi vain kaiken voittaneen oman kuvan kiillottelua.
Ykköset taitaa olla ainoa autourheiluluokka, jossa käytetään renkaanlämmittimiä. Pikkuformuloissa ei käytetä, Indyissä ei käytetä, Formula-E:ssä ei käytetä, tietääkseni Lemansin autoluokissakaan ei käytetä. Joten en usko, että se turvallisuuskysymys olisi, koska kuskit tietävät sen, että ne ovat liukkaammat kierroksen pari ja sitten ajelevat sen mukaisesti. Eikös se olisi isompi turvallisuuskysymys, jos alle laitettaisiin renkaat, jotka ovat koko ajan yhtä liukkaat? Ihan hyviä pointteja porukka nosti noista sinisistä lipuista. Toisaalta voisi jopa tehdä sitenkin, että jos auto jää kaksi kierrosta kärjelle, niin liputetaan pois radalta. Yksi kierros ei vielä tarpeeksi ole, koska se voidaan turva-autotilanteessakin saada kiinni. Kahden kierroksen jälkeen voisi jo kahville kyllä lähteä pois muiden jaloista.
Tämä sääntö olisi ihan jees https://www.grandprix247.com/2021/0...t-indycar-style-red-flag-rule-for-qualifying/ Tuskin kauhean usein tuota tarvitsisi käyttää, mutta siis sääntö olisi, että kuka tahansa, joka aiheuttaa aika-ajojen keskeytymisen, menettäisi nopeimman kierroksensa. Syystä riippumatta.
Renkaiden lämmittäminen ei ole aivan yksinkertainen asia. Ossi Oikarinen kertoo renkaiden lämmittämisestä:
Olipa hyvä, joskin erittäin yllättävä käänne, mutta ehkäpä samalla myös reilu, ettei Hamiltonkaan saanut pisteitä kisasta! Bottas aivan yössä. Olisiko niin kuin netti kuhisee, että Bottas olisi eilen uhrattu Hamiltonin vetoapuna, joten kisakin sinetöitiin jo eilen. Eiköhän se Bottaksen uran lopun alku ollut nyt viimeistään tässä, ainakin mitä tulee Mersulla ajeluun. Mersun ongelma Russellin kanssa on oikeastaan vain siinä, että hänestä toivotaan seuraavaa tähteä eikä hänelle voida sovitella kakkoskuskin viittaa tai ottaa edes riskiä siitä, että särjettäisiin itseluottamus tässä vaiheessa uraa.