No piti mennä oikein kysymään uudestaan, että miten tää nyt sitten lopulta meni. Eli tullausta ei tarvinnut maksaa (piti kuitenkin tullata), kun kerran paketti alitti sen 22 euron rajan. Postin käsittelykulut kaveri kuitenkin pulitti, ettei paketti olisi lähtenyt takaisin Australiaan. Näitä ei olisi kuulunut periä alle tullirajan jäävästä paketista, mutta koneistolle ei riittänyt se kuukausi aikaa korjata tilanne pyynnöstä huolimatta. Parempi siis vaan ostella kerralla reilusti, niin säästyy näiltäkin harmeilta... ennen heinäkuuta siis.
Siltä harmilta, että tarvitsee lähetellä oikaisupyyntöjä ja odotella turhaan viikkokausia että tulliposti käsittelisi asian.
Tai sitten maksaa suosiolla sen 2,90 €, jos käy huono tuuri ja joutuu tullaamaan. Säästää tuossa ALV:n joka tapauksessa.
Älkää nyt hyvänen aika maksako sitä 2,90, jos sen maksamiselle ei ole ilmeistä perustetta (yli ALV- ja/tai tullirajan menevä tilaus).
Radiosta tuli mainos, jossa muistutettiin tuosta heinäkuun alun tullimuutoksesta. Olin yllättynyt positiivisesti tiedotuksesta. Itse pääsin tullaamaan ensimmäistä kertaa Briteistä tulleen lähetyksen (£44). Jouhevasti tuo kävi tullin sivuilla. Postille piti myös maksaa tuo 2,90e ja sen maksaminen oli kankeampaa kuin tullin palvelussa (piti syötellä korttinumero).
Päinvastainen kokemus tiedotuksesta. Tullin vapautuspyynnöt osoitteeseen lentoposti@tulli.fi eivät enää toimi vaan vapautuspyyntö tehtävä nettisivujen kautta lomakkeella https://tulli.fi/tullaa-pakettisi Tämä oli näköjään syynä, että leffa ei ole lähtenyt tullista eteenpäin. Ilmoituksessa tullattavasta paketista oli siis vanhaa tietoa (vapautuspyyntö sähköpostitse) eikä tulli tästä infonnut siinäkään vaiheessa mitään, kun lähetin sen vapautuspyynnön tuohon sähköpostiosoitteeseen. Olisivat laittaneet edes automaattiviestin, että käytäntö muuttunut. Postin asiakaspalvelusta sain kuitenkin nyt tämän uuden tiedon - josko tämä Vantaalla 2 kuukautta lojunut leffa nyt lähtisi eteenpäin.
Itselle tuli Omapostiin Postin lähettämä saapumisilmoitus tullaus- ja postin käsittelymaksuohjeineen, siinä edelleen kerrottiin että alle 22e arvoista ei tarvitse tullata vaan pitää tehdä vapautuspyyntö tuonne lentoposti@tulli.fi Jotenkin en usko että Posti itse lähettää väärää informaatiota. Tiedä sitten mikä sinun tapauksessasi ollut ongelma.
Laitoin viikko sitten tuohon lentoposti@tulli.fi vapautuspyynnön eikä tullut mitään vastausta. Ruuhkaatkin nettisivujen mukaan purettu. Paketti ei myöskään ole lähtenyt eteenpäin. Edellisen kerran laitoin tuon vapautuspyynnön 26.4 ja silloin tuli automaattivastaus, että palvelussa ruuhkaa. Oletan, että tuon https://tulli.fi/tullaa-pakettisi linkin kautta lähetetyn vapautuspyynnön kautta leffa lähtee nyt vihdoin ja viimein liikkeelle. Edit: Nyt näkyi omapostisovelluksessa, että "Lähetyksen tullaus tehty" Eli ei se lentoposti@tulli.fi enää toimi.
Ehkä se on vain tarkoituksellista ruuhkaa, että mahdollisimman moni sortuu maksamaan sen 2,90. Sillä jos nyt jo ovat ongelmissa, niin miten meinaavat pärjätä 1.7. alkaen.
Selasin noita Tullin nettisivuja. On sinne näköjään jossain vaiheessa lisätty tekstikin: "Jos arvonlisäveron määrä jää alle viiden euron, sitä ei tällä hetkellä yleensä tarvitse maksaa. Sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, jotta saat sen Postilta. Et voi enää aiempaan tapaan pyytää Tullilta tällaisen lähetyksen vapautusta sähköpostitse."
Postin sivuilta löytyy tällainen ohje. Olisiko tämä nyt se tapa miten pitää toimia tällä erää. Kun ostos on 22 € tai vähemmän Voit joissain tapauksissa saada Postilta saapumisilmoituksen tullattavasta lähetyksestä, vaikka sen arvo olisi enintään 22 euroa. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että Posti ei tiedä lähetyksen arvoa. Jos arvonlisäveron määrä jää alle viiden euron, sitä ei tällä hetkellä yleensä tarvitse maksaa. Sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, jotta saat sen Postilta. Et voi enää aiempaan tapaan pyytää Tullilta tällaisen lähetyksen vapautusta sähköpostitse. Tee tullaus osoitteessa tulli.fi/tullaa-pakettisi Jos lähetyksestä ei tarvinnutkaan maksaa veroja, ei Postin käsittelymaksuakaan peritä. Tee vain vapautuspyyntö: huolinta@posti.com https://www.posti.fi/fi/henkiloille...a-hakeminen/paketin-tullaus-ja-kasittelymaksu
Vähän yllätyin, kun 45+17 dollarin ostos Vinegar Syndromelta tuli FedExin kyydillä suoraan kotiin eikä missään vaiheessa kyselty tullauksen perään. Eipä paketin päälläkään ole tosin mitään viitettä lähetyksen arvosta.
Huolimatonta toimintaa tullilta. Muistithan tehdä tullauksen jälkikäteen? https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/netista-tilaajalle/lahetyksen-tullaaminen-jalkikateen
Ah, kyllä se niin lämmittää mieltä, kun kanssaihmisellä käy flaksi näiden byrokraattien kanssa. Itsekin muistelen kaihoisasti yhtä elämäni huippuhetkistä, kun jenkkilästä tilattu LaserDisc-soitin pääsi kotiovelle asti ilman tullin väliintuloa. ...ei, en tullannut jälkikäteen.
https://www.posti.fi/fi/henkiloille...aus-ja-kasittelymaksu/tullaus-1-7-2021-alkaen 1. Maksut hoidetaan etukäteen tilauksen yhteydessä, kuten esim. Amazonilla tehdään jo nyt. 2. Digitullaus esim. OmaPosti appilla 0,90€ + alvit/tullit 3. Tullaus (alv + mahd. tulli) Tullin sivuilla ja maksetaan Postille lisäksi 2,90€ käsittelymaksu. https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/E...8b55d1f49aaa2d9/Tullattavan_paketin_matka.pdf
Tällaisia rautalangasta väännettyjä ohjeita tässä on kaivattukin. Hyvä tietää, että esim. Amazon.co.uk:lta tilattaessa elämä on suunnilleen yhtä helppoa kuin ennen Brexitiä jos näihin ohjeisiin on uskominen. Pitkään tuo saakelin Brexit on häirinnyt ostokäyttäytymistäni ja aiheuttanut henkistä kärsimystä ahdistuksen ja epätietoisuuden muodossa. Britit, jotka äänestivät Brexitin puolesta ovat minulle mulkkuja, jotka ansaitsevat kaiken mahdollisen negatiivisen, mitä Brexit heille mahdollisesti aiheuttaa. Siitähän oppivat, ettei poliittisia populisteja pidä uskoa.