Todella mielenkiintoinen kisa oli, jees. Hamiltonin suoritus uusintalähdössä oli kyllä kauden, hmm, paras? Stroll ja Verstappen joutuivat tällä kertaa Pirellin uhreiksi joten vähän sai jänskätä poksahteleeko kumeja vielä lisääkin. Ei poksahdellut mutta kuitenkin, Perez-Vettel-Gasly on kyllä sellainen kolmikko palkintopallilla että enpä olisi osannut veikata etukäteen. Ja Kimikin taisi saada yhden pisteen!
Parasta F1:stä vähään aikaan! Iltalehti kirjoitti mielestäni erikoisesti Verstappenista, ”Ensin kisaa johtanut Max Verstappen kolaroi itsensä ulos kisasta.” No, voihan sen noinkin tulkita! Kyllä se vaan vi*uttaa katsoa Kimin tarpomista paskassa autossa….
Oli kyllä kamalaa katseltavaa tuo Valtterin vauhti. Ö-luokan autoa puskee ohi. Mutta selvää se on ettei ne ajotaidot ole mihinkään hävinneet yhtäkkiä, kyllä autossa on jotain pahasti vialla. Mutta kävikö Hamiltonille niin että ennen gridiä laitettiin joku burn-out mode päälle jossa jarrut ottaa vaan eteen. Ja sitten unohti sen päälle?
Ainakin kisan jälkeen Hamilton kertoili vahingossa asettaneensa jarrut asetukseen, että vain etujarrut olivat käytössä.
^Iltalehti kertoo asian näin: "– Jätinkö taian päälle? Olisin voinut vannoa, että otin sen pois, Hamilton kyseli kisainsinööri Peter Bonningtonilta. Hetkeä myöhemmin hän selvitti Sky Sportsille, että ”taika” on kytkin, joka muuttaa auton jarrutasapainoa. Sen avulla on tarkoitus lämmittää renkaita ennen kisan alkua. – Uusintastartissa, kun Checo kääntyi minua kohden, koskin vahingossa kytkimeen ja käytännössä käänsin jarrut pois päältä. Sen jälkeen ajoin suoraan, Hamilton sanoi. Virheen vahvisti myös tallipäällikkö Toto Wolff tarkastettuaan asian tietokoneelta. – Luonnollisesti se on todella nöyryyttävä kokemus. Olimme tehneet niin paljon työtä tänä viikonloppuna löytääksemme suorituskyvyn, kuski jatkoi. – Kaikki näytti niin hyvältä. Olin taistellut niin kovaa kuin pystyin. En edes ymmärtänyt, että olin koskenut siihen kytkimeen." Oli kyllä ikävää taaperrusta Bottakselta koko viikonloppu. Baku 2019 oli jotakin aivan muuta. Kaikkein ikävintä oli kaksi todella vaarallista rengasrikkoa kisan aikana. Näin ei saisi käydä. Huonommalla tuurilla olisi voinut käydä paljon pahemmin.
Tosiaan melko uskomatonta. Eihän tuo olisi vaatinut kuin imussa olleen ohitusyrityksen ja romua olisi tullut ihan kunnolla.
Iltalehdessä tosiaan suomennettu Hamiltonin haastattelu (Skysport) oikein, puhuu tosiaan ”koko” jarrujen kytkemisestä pois. Todellisuudessa pysähtyi kohtuu nopeasti jarrutasapainon ollessa täysin edessä, kuten Totokin sanoi. Alla olevassa toisessa videossa Hamiltonin mielipide sama kuin Totolla. Edit: editoitu väärä väittämäni.
Wolffin mielipide asiasta eli virheetön kisa Hamiltonilta Wolff selitti tilannetta Sky Sportsille kilpailun jälkeen ja sanoi siinä olevan enemmänkin kyse huonosta tuurista kuin Hamiltonin virheestä. Hamilton oli painanut vahingossa ohjauspyörästään väärää nappulaa. – Ei sitä voi kutsua virheeksi, sanoi Wolff. – Hän osui nappulaan, joka muuttaa jarrubalanssia ja se meni kokonaan eteen, joten autolla ei pystynyt pysähtymään, puolusti Wolff kuljettajaansa. Hamiltonin jarrut sauhusivat lähtövalojen syttyessä runsaasti, mutta Wolffin mukaan se ei liittynyt tilanteeseen millään tavalla. – Se oli vain pieni ”sormiongelma”, selvitti Wolff. https://www.suomif1.com/2021/06/tot...ewis-hamiltonia-ei-sita-voi-kutsua-virheeksi/
Jarrut hankasivat? Aika-ajoissa Bottas jäi Hamiltonille 1,2 sekuntia ja itse kisassa nopein kierros Bottaksella oli Hamiltoniin verrattuna 0,9s hitaampi. Isot erot ajoissa, saman tallin autolla varsinkin. Bottas kommentti kisan jälkeen, ettei vika ollut kuskissa. Jotain perää Bottaksen lausunnossa voi olla .
Kyllä Mersulla taitaa olla nyt totinen paikka miettiä kuskin vaihtoa. Ei nyt kesken kauden varmaan, jos Bottas tuosta kuitenkin parantaa, kun päästää hieman tavallisemmille moottoriradoille, mutta ehkäpä kauden jälkeen sitten. Kolmen kärki taisi olla ne, jotka lopulta parhaiten ajoivat. Tietenkin Maxin rengasrikko ei ollut hänen syynsä, mutta toisaalta sitten voidaan ajatella, että Hamiltonin ulosajo melkein tasapainotti sitä sitten. MM-taiston kannalta tuo oli ihan hyvä vaihtoehto, että noin kävi. Mersun ongelmien jälkeen on pakko kyllä kehaista Hamiltonia siitä, miten sai kuitenkin auton toimimaan kisassa. Bottaksen aika-ajo pilattiin sillä, että hän oli Lewikselle vetoapuna, mutta en tiedä olisiko Bottas siitä huolimatta ollut korkeammalla. Kimi sai onneksi vihdoin sen pisteen. Se tuli Hamiltonin avustuksella, mutta tuli kuitenkin. Hattua pitää nostaa myös Alonsolle, joka taisi ennen uusintalähtöä olla Kimin edessä kymmenentenä, mutta nousi kahdessa kierroksessa sijalle kuusi. Ilman noita rengasongelmia kisa olisi lopulta ollut aika tylsä. Eihän renkaat tietenkään noin saisi hajota, mutta silti vähän taas nauratti nuo selostajien kommentit. Monessa kisassa ovat kritisoineet sitä, että tuodaan liian kovia renkaita ja nyt kehuivat viikonlopun aluksi sitä, että hienoa, kun on pehmeät renkaat. No sitten, kun ne pehmeät eivät kestäkään tarpeeksi, niin taas kritisoidaan. Onhan kritiikissä tietenkin perää, koska aina pitäisi tuoda sellaiset renkaat, jotka kestävät, mutta onhan se jollain tavalla kuitenkin loogista, että pehmeä rengas pettää aiemmin. Olisi tietenkin hyvä, jos rengas antaisi jotain varoitusta ennen hajoamista. Renkaaseen tulee kyllä aika huimat voimat jo keskipakoisvoiman myötä, kun ajetaan lähemmäs 350 km/h. Ensi kaudella on sitten ne erilaiset renkaat. Mielenkiintoista sekin.
Niinpä, olisiko syytä jo tunnustaa että formuloista on tullut liian teknisiä ja noissa rateissa on ihan liikaa nappuloita? Mihin niitä kaikkia oikeasti tarvitaan? Eikö riitä että mekaanikot laittaa säädöt ja kuski vaan ajaa? Sinänsä ymmärrän Hamiltonin virheen, kun omassa autossakin on ratti täynnä nappuloita joilla voi tehdä vaikka mitä ja monta kertaa olenkin vahingossa vaihtanut radiosta kanavaa kun piti laittaa lisää volyymiä kun sieltä tuli jotain mielenkiintoista ohjelmaa... Lisäksi olen kerran ajanut melkein kolarin kun selasin ajotietokoneen valikoita ratissa olevalla nappulalla ja edessä ajavat odottamattomasti hidasti vauhtia - kauempana edessä tapahtuneen kolarin vuoksi...
Käsittääkseni Bottaksella oli erilainen takasiipi kuin Hamiltonilla, sellainen joka tuotti enemmän downforcea. Se on hyvä asia mutkissa mutta vastaavasti se lisää ilmanvastusta ja hidastaa autoa varsinkin suorilla.
No, miksi Bottas sitten jäi myös mutkaosuuksilla Hamiltonista...? Ei tuo siipi kaikkea selitä. Eikös Kimi ajanut juuri samanlaisen mokan vuoksi Giovinnazzin perään muutama kisa sitten? Sääti nappuloita ja poks. Sinänsä kyllä teknisyys on hyvä juttu. Vaikka se useasti onkin ehkä puhdasta kilpa-ajoa vastaan, niin se on kuitenkin ollut formuloiden ydin oikeastaan aina. Aina on yritetty kehittää autoa teknisesti eteenpäin ja muita paremmaksi. Jos haluaa kilpa-ajoa ilman teknisyyttä, niin aina voi lähteä Indyjä ajamaan/seuraamaan. Enkä sano tuota negatiivisessa mielessä. Tykkään Indyistä ja seuraisin enemmänkin, jos aikavyöhykeongelmaa ei olisi. Jenkkien mentaliteetti eli iso moottori, neljä rengasta, ratti ja kuski ei ole huono. Mutta se ei ole sitä, mitä ykköset ovat aina olleet. Tokihan ykkösissä vielä ysärin alussa oli iso moottori, neljä rengasta, ratti ja kuski, mutta jo ennen sitä yritettiin aina saada teknisellä puolella etua muihin. Oli se sitten maaefektiä tai kuutta rengasta yms. Tietotekniikka otettiin heti mukaan, kun se vain oli mahdollista. 90-luvun Williams oli ehkä jopa historian kehittynein f1-auto, kun otetaan huomioon suhteellinen tietotekniikan taso kullakin ajan hetkellä. Ja olihan se sitä monessa mielessä jopa nykyisiin autoihin verrattuna, kun oli aktiivijousitusta yms. Se, mistä formuloissa pitäisi päästä eroon, olisi liialliset säädöt kesken kisan. Tai sitten ne säädöt, mitä tehdään jatkuvasti kuskin puolelta voisi vaikka antaa automatisoida. Jos jokainen kuski säätää keskellä suoraa jotain nappia, niin eikös se olisi sama tehdä siitä yhteinen automaattisäätö ECU:uun tai jotain vastaavaa? Ensi vuoden autot kyllä kiinnostavat. Mielenkiinnolla odotan, miltä autot näyttävät. Onhan noita jotain konsepteja nähty, mutta aina sitä ensimmäistä julkistusta odottaa. Iso harmitus on kyllä siinä, että ilmeisesti autoja pitää ajaa vieläkin enemmän säästöliekillä kuin nykyään. Just luin siitä artikkelin, mutta en tietenkään löydä sitä. Ilmeisesti renkaita ja bensaa pitää säästellä ja olikohan jotain muutakin vielä. Tyhmää hommaa.
Kieltämättä hämmentävää ottaen huomioon että Bottas sentään juuri tuolla ollut tosi nopea kahtena edellisenä vuonna niin miten nyt voi olla noin hidas. Ja toki oli Monacossakin Hämistä paljon nopeampi...
No sepä se. En ymmärrä miten se kuskin vaihto tuon ratkaisisi. Ongelma on nyt selvästi jossain muualla.
Joo, onhan se totta, että Bottas on ollut aiempina vuosina parempi. Mutta tuntuu myös siltä, että Bottas tarvitsee paremmin hänelle sopivan auton. Hamilton osaa sopeutua hankalasti toimivaan autoon paremmin. Tuota hieman samaa joskus kuuli McLarenin tai Ferrarin (en muista kumman) mekaanikoilta koskien Kimiä ja Alonsoa. Kimin puhdas nopeus oli parempaa (en tosin sano, että Bottas olisi puhtaasti nopeampi kuski kuin Lewis) kuin Alonson, mutta se vaati käteen sopivan auton. Alonso osasi muuttaa ajotyyliään paremmin autolle sopivaksi kuin Kimi. Mutta oli autossa miten paljon vikaa tahansa, niin jos toinen kuski taistelee kilpailun voitosta ja toinen ajaa sijalla 13, niin ei se ihan hyvä ole. Monacoon toki voi verrata, koska Hamilton oli siellä se hitaampi kuski. Mutta suhteessa kuitenkin Lewis ajoi paremmin kuin Bottas nyt. Lähti sijalta 7 ja päätyi sijalle 7, vaikka Mersu kämmäsi varikolla Hamiltoninkin kanssa. Sen lisäksi Hamiltonilla oli kisassa nopeutta edellä meneviä enemmän, mutta Monacossa, kun ei ohi pääse. Bottaksella ei missään vaiheessa Bakun kisaa ollut kunnon yritystä mennä edellä ajavasta ohi. Ja, kun katsotaan tuota mm-tilannetta, niin vaikka Hamiltonilla oli Monaco huono kisa, niin silti taistelee kärjessä. Bottas on aika kaukana. Toki on ollut niitä keskeytyksiä. Mutta niistä vain Monacon on merkittävä. Emilia Romagnan GP:ssä Bottas ajoi ulos, kun taisteli Russellin kanssa. Siitähän Wolffkin sanoi, että ei ollut Bottaksen syy, mutta eipä Bottaksen niillä sijoilla olisi pitänyt ylipäänsä ajella. Valtterihan oli aika-ajoissa vasta kahdeksas, mikä on myös huonommin kuin Lewiksen Monacon aika-ajo (7), jota sanottiin häneltä katastrofiksi. Monacossa Bottas oli kyllä se nopeampi kuski, mutta ilman keskeytystä hänellä oli vaarana se, että Ferrari olisi mennyt (ja normaalilla stopilla olisikin) Valtterista ohi varikolla. Eli ei tuo Valtterin Baku vs. Lewiksen Monaco nyt ihan sama asia ollut, vaikka aina verrata voi. Kyllä koko kautta katsoen ja pistetilannetta miettien 80% syy on peilissä ja 20% autossa. Vaikka voissa paistaisi tai jotain.
Eikö tää Valtterin taaperrus ala nyt olemaan jo heikommissa kantimissa kuin Kimi joutui rämpimään toisella Ferrari-jaksollaan? Talli tekee kaikkensa yhden kuskin ja auton eteen ja peli tulee vain kovenemaan, kun Verstappen on noussut todelliseksi haastajaksi tällä kaudella. Silti mielestäni paras skenaario Mersulle olisi Hamiltonin lopettaminen ja tämän tilalle Russellin nosto. Valtterille jatkopahvi taas vuodeksi, mikä tarjoaisi jatkuvuutta, luotettavan wingmanin tuen ja Valtteri voisi herätä vielä haastamaankin uutta tulokasta, mikä kirittäisi Russelliakin. Hamilton saattaa itsekin tehdä johtopäätöksensä, jos mestaruustaistossa tulee turpiin tai menee hyvin tiukaksi tänä vuonna, koska ensi vuoden autot ja siten pärjääminen on vielä arvoitus.
Kun se lopputuloksissa kuitenkin tuli maaliin sääntöjen mukaan, jäi vaan sen kolme neljä kierrosta voittajalle. Ilmeisesti tuota 10-parhaan sääntöä ei kuitenkaan noudateta ihan sellaisenaan, vaan jotta se kierros rekisteröidään, pitää olla 10 parhaan joukossa, muuten sitten voikin vissiin keskeyttää. Nää on näitä sääntökiemuroita, joista ei ota kuuluisa Loimaan Erkkikään selvää. T: Vesku
Tuon mukaan ei mennyt Max:lle, samat 105 pistettä hänellä kuten ennen kisaakin. Espanjan kisan 19pts vahvistaa että tuossa sarakkeessa näkyy myös nuo nopeimmat kierrospisteet.