Kuinka paljon sitä pehmustetta täytyy oikein laittaa? Helposti-kuoressa maksimipaksuus on kuitenkin 30 mm.
Itse laitan yhden kerroksen kuplamuovia, hyvin mahtuu se. Toki kuoren lipan joutuu pakottamaan kiinni ja teippaamaan, mutta ei ne helposti-kuoret pysy muutenkaan kiinni ilman teippiä, koska liimaa on vähän ja se on heikkoa.
Luulisi että jossain vaiheessa pakettipisteen kasvaessa tulisi vastaan se raja, jolloin palkattu työntekijä ja varastotila tulisi halvemmaksi? Pelkästään jättikokoisen automaatin täyttäminen on hidasta ja vie paljon aikaa jakeluauton kuljettajalta. Näen jo mielessäni kuinka postin kuljettaja näppäilee koodeja ja täyttää luukkuja yksi kerrallaan lumituiskeessa ja reippaassa pakkasessa satojen luukkujen automaattiin. Toivottavasti ovet ja koodilaitteet toimii luotettavammin kuin pendolinossa, näitä automaatteja kun ei voi viedä välillä halliin sulamaan.
Luulenpa että näiden pakettiautomaattien kanssa on jo saavutettu se raja jossa normaali postikonttori olisi usein halvempi vaihtoehto. Mutta se ei liene oleellista, kuten ei ole posti kulun varmuuskaan. Ei, en tiedä mikä on postille tänä päivänä oleellista. Puhumattakaan siitä että tollanen ulkona oleva automaatti on sään lisäksi alttiina varkaille.
Mulla on täällä hetkellä hukassa joku 3-4 pakettia. Vittu pistää vituttamaan. Kaksi Amazonin pakettia on ties missä. Amazonin sivuilla pyydellään anteeksi ja tarjotaan jo jotain Ferraria tyyliin anteeksipyyntönä. Ihme säätämistä taas. Tuskin maltan odottaa heinäkuun kaaosta perkele.
Mua ärsyttää, että joskus ruuhkatilanteissa heittelevät paketteja muualle kuin oletuspaikkaan. Yksikin meni kiinni klo 17:00, eikä päässyt hakemaan. -> vaihdoin oletukseksi asiasmiespostin.
Voi olla, että oon myös sen ymmärtänyt väärin. Noi on kaksi kahden levyn kirjettä. Pitäis tulla luukusta himaan suoraan. Käsittääkseni Posti nuo vielä hoitaa.
Paketin voi noutaa kuka vaan, jolla on lähetystunnus ja voimassa oleva henkilöllisyystodistus: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...tematon-henkilo-sai-ratkaistua-pulman/8166990 Ei sillä, että tämä olisi mitään uutta. Mutta missä kohtaa lähetystunnus on ollut sellainen tieto, joka pysyy salassa? Vähän sama kuin HETUn kanssa - lähetystunnus on paketin yksilöivä tunniste. Ei sitä pitäisi käyttää siten, että sen tietäjä on oikeutettu saamaan sen lähetyksen, johon se kyseinen tunnus liittyy. Ymmärrän, että valtakirjoista on vaivaa, mutta jos Postilta esim. vuotaisi lähetystunnuksia jostain järjestelmästä, niin helppohan heidän lähetysseurannan kautta olisi katsoa, mistä paketti on noudettavissa. Vaikka Posti merkkaakin tietoihinsa paketin noutajan, niin mites sitten kun tulee se tilanne, että paketti on noudettu luvattomasti? Vaikea kuvitella, että Posti olisi kovin avulias saati auttaisi paketin vastaanottajaa rikosilmoituksen teon kanssa. Sokeriksi kakun päälle sanovat varmaan vielä, että pidä parempi huoli lähetystunnuksesta. VMP.
Joo kyllähän sen halutessaan helpommaksi saisi, mutta edellisen kerran kun satuin paikalle pakettiautomaatin täyttämisen aikoihin, niin kovin manuaaliselta hommalta se näytti. Toki lokeroissa on viivakoodit ja paketissa, mutta jokaisen paketin välissä piti käydä ruudulla naputtelemassa jotain niiden koodien lukemisen lisäksi.
Jos tilaat tuotteita EU:n ulkopuolisista verkkokaupoista, tämä tiedote sisältää tärkeää tietoa sinulle. Koko EU:n alueella astuu voimaan verkkokaupan arvonlisäverouudistus 1.7.2021. Jatkossa myös alle 22 euron arvoisista tavaralähetyksistä on maksettava arvonlisävero ja tehtävä tullaus. Muutos koskee myös EU:n ulkopuolelta lähetettyjä lehtiä. Posti on varautunut arvonlisäverouudistukseen ja tullaustapoja 1.7. alkaen on kolme: 1. ALV maksetaan verkkokaupassa Jos verkkokauppa tarjoaa siihen mahdollisuuden, maksat arvonlisäveron ostoksen yhteydessä. Lähetyksen tiedot välittyvät Postille suoraan verkkokaupasta ja Posti toimittaa tulli-ilmoituksen Tullille. Kustannus on 0 € ja sinun ei tarvitse tehdä toimenpiteitä. 2. Digitaalinen tullaus Digitaalinen tullaus toimii OmaPostissa, jota voit käyttää sovelluksena tai selaimessa osoitteessa posti.fi/omaposti. Saat ilmoituksen, kun sinulle on saapumassa tullattava lähetys. Voit myös itse lisätä lähetyksen seurantaan syöttämällä lähetyksenseurantakoodin. Seuraa ohjeita ja tee digitaalinen tullaus ennen lähetyksen saapumista Suomeen. Koskee korkeintaan 150 euron arvoisia ostoksia. Kustannus 0,90 € + ALV. 3. Tullaus Tullin sivuilla ja Postin käsittelymaksu Postin sivuilla Saat saapumisilmoituksen lähetyksen saavuttua Suomeen, väliaikaiseen varastoon. Tee tullaus ja maksa ALV Tullin verkkosivuilla ja maksa Postin käsittelymaksu 2,90 € Postin sivuilla. Voit valita tämän tullausvaihtoehdon aina, jos haluat tehdä tullauksen itse. Tämä vaihtoehto tulee valita, kun lähetyksen arvo on yli 150 € tai lähetyksen tiedoissa on puutteita. Jotta tullausprosessi on sujuva, verkkokaupassa on tärkeää antaa oikea matkapuhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Postin maksuton ALV-neuvontapuhelin palvelee tullaukseen liittyvissä asioissa numerossa 0100 2215 ma-pe klo 8-18, la klo 9-16. Lisätietoa muutoksesta löydät osoitteesta posti.fi/alv-muutos Ystävällisin terveisin, Postin väki
Sentään tulevat siinä vastaan, ettei tarvi kuin tuossa kolmannessa vaihtoehdossa maksaa tuota Postin käsittelymaksua, jos nyt oikein tuota tulkitsen. Itse ainakin mielellään siirryn tuon digitaalisen tullauksen pariin. Tosin täytynee ihan mielenkiinnosta tilata joku alle viiden euron lahjaksi tai hinta alakanttiin merkittynä oleva pieni kiinankuori ja katsoa meneekö tullista läpi... Siis jotta voin sitten itse tullata kyseisen kuoren jälkeenpäin. Kuitenkin tähänkin asti tullin läpi on mennyt tavaraa, toki satunnaisesti.
Mä luen tuon niin että Omapostia käyttämällä saa 2€ alennuksen postin käsittelymaksuun, mutta ei kuitenkaan välty siltä. Ainoa tapa välttyä siltä kokonaan on että jos kauppapaikka perii sen ALV:n ja automaattinen tiedonvälitys toimii. Jos taas lähetyksen tiedot kauppapaikalta Tullille ovat puutteelliset, niin sitten taas napsahtaa käsittelymaksu. Veikkaan ettei paketteja juurikaan tule enää Tullin läpi. Aikaisemmin oli euroraja, joten osa voitiin olettaa olevan sen alla, ja siksi niitä tuli läpi. Nyt ei mitään rajaa ole. Kaikki josta ei tule automaattista tietoa tulliin etukäteen ALV:n maksusta, jää tulliin. Ei ole enää mitään perustetta millä niitä voisi päästää läpi ellei ALV maksusta ole etukäteistietoa.
Itse ajattelen, että 90 sentin maksu OmaPostilla hoitaen on kohtuullinen paha nyt, kun tullauksesta tulee normi. Toivottavasti appi pelittää hyvin, kunhan ruuhkaongelmat hälvenee ja pakettiruletti alkaa pyöriä "normaalisti". Postin 2,90€ kaapparimaksu ei ole kohtuullinen varsinkaan halvempien lähetyksien kanssa. Amazon.uk:n kanssa homman pitäisi (toivottavasti, näin ainakin olen kuvitellut) toimia täysin automaationa siten, että paketti tulee suoraan kotia, koska alvit on hoidettu jo tilauksen yhteydessä. Tuota automaatiota ei varmaan tule pienempien toimijoiden kanssa asioidessa.
Niin ja nämä maksut ovat se taso josta lähdetään liikkeelle. Kun prosessi on kunnossa, on helppo hilata maksuja ylöspäin milloin mihinkin syyhyn vedoten, aivan kuin esim. pankit ovat tehneet. Alussa lähdetään pikkusummilla liikkeelle. Toivottavasti tämä parantaa suomalaisia toimijoita. Varmasti pikkukrääsän tilaukset vähenee kun tietää että joutuu tullipapereita täyttelemään.
Mitäs tämä on? Tulliselvitin Yhdysvalloista saapuvan lähetyksen viikko sitten 22.7. ja Postin seurannan mukaan lähetys on tämän jälkeen lajiteltu 12 kertaa ja rekisteröity 17 kertaa. Postin käsittelymaksu on maksettu. Pyöriikö lähetys liukuhihnalla ympyrää? Heti tulliselvityksen jälkeen ja juuri ennen tämän lajittelu-/rekisteröintirumban alkamista on merkintä ”vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu”. Mitähän vaikutuksia tälläkin on?