Mä en kans ymmärrä tuota rangaistusta. Eri asia jos sinne sisälle oli syöksytty ylilujaa renkaat lukossa tai ajatettu ulkopuolella oleva radalta ulos (mitä Max muuten yritti ennen tuota). Lewis siirtyi ihan normaalisti sisäpuolelle, ja Max ei huomannut ja kääntyi kylkeen. Ei siinä kumpikaan tehnyt mitään väärää, tai jos tekikin, niin korkeintaan Max kun ei katsonut onko sisällä ketään ennen kuin kääntyi. Lewis jätti Maxille hyvin tilaa, Max ei jättänyt Lewikselle yhtään tilaa vaan käänsi kylkeen. Tosin on mahdollista että se jotenkin näyttäytyi vääränä televisiokuvasta ja tuomaristo näki datasta tms. paremmin. Toivon kovasti että se Redbullin radiopainostus päättäjiä kohti joka lähetyksessäkin kuultiin ja toistuvat vaatimukset ja huomautukset kuinka lähellä oli käydä pahasti, ei vaikuttanut tuomaristoon. Mercedeksen vastaavat pätkät oli kovin enemmän neutraaleja. Redbullilla oli painostuksen makua.
TV-kuvasta näki kyllä että Max oli tilanteessa kokoajan edellä, ja nopeammalla autolla. Hamiltonilla ei ollut mahdollisuutta päästä ohi, mutta yritti väkisin kuitenkin. (huom, katsoin espn:n lähetystä, kotimaisilla kanavilla on voinut olla eri kuvakulmat?)
Kuten Salo sanoi, että oli aikakin että joku antaa Max:lle takaisin. On koko uransa ajan ajanut vastaavissa tilanteissa todella röyhkeästi, mutta vastapuoli on yleensä antanut periksi. Vaikka en pidä Hamiltonin "politikoinnista" kisojen yhteydessä, mutta myönnettävä on, että näytti jälleen kerran että kuskina pystyy ajoittain upeisiin suorituksiin. Bottas jälleen kerran molemmissa starteissa menetti sijoituksiaan
Mahtavaa, Kalle! Tätä lisää! Lewiksen ja Maxin kolari oli mielestäni myös racing incident. Horner sanoi, että ei kukaan ohita tuossa mutkassa, mutta Lewis näytti vielä useaan otteeseen, että miten se tehdään. Nyt tuntui, että Hamiltonia rangaistiin isosta kolarista eikä niinkään siitä, että jotain väärää olisi tilanteessa tehnyt. Jos Maxin auto olisikin pysähtynyt jo hiekalle, niin en usko, että rangaistusta olisi tullut. Ja missä on se sääntö, että sisälle pitää jättää tilaa? Edellisessä kisassa siitä lätkittiin paljon rangaistuksia. Jos taas mietitään lopun Kimin ja Perezin tilannetta, niin mielestäni se taas ei ollut racing incident (millaiseksi tuomaristo sen luokitteli), vaan selkeästi Perezin syytä, koska ei jättänyt sisälle tilaa. Kimi varmasti sitä odotti, mutta nykyinen kuskisukupolvi ei sitä enää pääsääntöisesti jätä. Kimin ja Alonson taistelu edellisessä kisassa oli hyvä esimerkki siitä, miten vanhat kuskit osaavat jättää sen tilan. Kimi ja Alonso vetivät kylki kyljessä puoli rataa, kun taas nuoremmat kuskit jo ekassa mutkassa kiilasivat toisen pihalle. Kuitenkin siinä kisassa annetut rangaistukset olivat ehkä vähän turhia ja niitä haukuttiin aikalailla. Sen vuoksikaan tuomaristo tuskin uskalsi nyt siitä enää Pereziä rangaista. No eipä tuolla ollut lopputuloksiin käytännössä merkitystä. Ilman tuota kolaria Kimi olisi ollut 12. ja jos Perez ei olisi mennyt ohi niin kuinka mones (viides, kuudes?) 11. sija tuo olisi Kimille jo tällä kaudella ollut? Mutta noin muuten kyllä tämän hetkeln neljä kovinta kuskia (Lewis, Max, Leclerc ja Russell) antoivat kovia näyttöjä osaamisesta. Lewis teki taas tempun, johon Bottas ei ole ikinä pystynyt, Max voitti sprintin, Leclerc melkein voitti pääkisan ja Russell on kyllä niin kova aika-ajokuski, että oksat pois. Ikävältähän se tuntuisi Bottas korvata Russellilla, mutta toivottavasti niin käy tämän kauden jälkeen. Tuota ennakoi sekin, että Bottas on varmaan ekaa kertaa Mersuaikanaan puhunut siitä, että Mersun jälkeen haluaa jatkaa ykkösissä. Vaan on paikat aika vähissä. Kimin pitäisi jotenkin saada aika-ajoa parannettua. Kisassa hän on edelleen yksi taitavimmista kuskeista.
Tällainen mielipide minullakin on, että kolarin rajuus aiheutti ison rangaistuksen. Voi olla, että menee ihan sääntöjen mukaan. FIA:n selitys:
Kun ei radalla pärjää, niin sitten lakituvassa https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...taan-suunnitteilla-protesti/8195778#gs.6zxma8 Eipä kukaan vienut Maxin alkuvuosien törttöilyjä lakitupaan, vaikka olisivat voineet. Kunnioitus RedBullia kohtaan sai kyllä kolauksen.
Autosport kirjoittaa, että Bottas saattaa korvata Räikkösen ensi kaudella: Nämä ovat tietysti spekulaatioita, mutta Autosport on alan arvostetuimpia julkaisuja. Eivät julkaise mitään seiskapäivätason huhuja.
Perustuu ilmeisesti siihen että Bottaksen taustatiimi on neuvotellut Alfa Romeon kanssa. Pitäähän joku suunnitelma olla jos Mersun sopimusta ei uusita, ja se on hyvä neuvotella jo etukäteen eikä aloittaa vasta sitten kun Mersun saa päätöksen tehtyä. Että sinällään näen tuon aivan normaalina toimintana, vaikka Mersun sopimus jatkuisikin. Fifty-Sixty.
^Olen ymmärtänyt, että neuvottelujen käyminen kulisseissa on jatkuvaa kaikilla huippu-urheilijoilla. F1 silly season on tänään, huomenna ja aina.
Niin siinä sitten kävi, että se on VB77:lla "caterhamillla" jäähdyttelyä loppu-ura eli kävi enemmän tai vähemmän kovalaiset. Mahdollisuuksia sai vaikka mihin, mutta nämä VB:n hukatut vuodet on täällä jo käyty niin moneen kertaan läpi, että turha lyödä enää lyötyä. Itse en noilla vaihtoehdoilla enää jatkaisi F1-sarjassa, vaan lähtisin ajamaan koppiautoja, vaikka DTM-sarjaan (Mersun hopeisella kädenpuristuksella) tai ehkäpä kiinnostavimpana sarjana (Le Mans) FIAn kestävyyssarjaa. Tosin sielläkin taitaa olla kuskinpaikat aika vähissä tällä hetkellä.
^Kirjoitat sillä tavalla, että tästä on virallinen tieto jossakin. Missä? "Itse en..." on hauska. Oletko ollut samassa tilanteessa? Tämän ketjun alussa on toive, että erotetaan mielipide tiedosta. Näyttää olevan sinulle kovin vaikeaa.
Spekulatiivista tietoa ja parhaisiin arvauksiin perustuvaa siltäkin osin, että missä tallissa paikka olisi tarjolla ylipäänsä. Ehkä nyt vähän oikaisin ennenaikaisesti, mutta älä sitten ylläty, jos ja kun VB77 ensi kaudella istuu Alfa Romeon tai Williamsin ratissa. Neuvotteluteknisesti Red Bullin kiinnostuminen VB77:sta olisi paras skenaario VB77:lle, koska Mersu ei varmastikaan haluaisi päästää kuskiaan pahimmalle kilpailijalleen viemään mukanaan mahdollisia salaisuuksia. Näin ei nyt vain taida olla käymässä. Jos minun mielipiteeni ei kiinnosta, niin voi kysyä vaikka Kovalaiselta tai JJ:ltä, miten elämää ja ajohaluja ruokkivaa menestystä on tarjolla myös F1-sarjan ulkopuolella.
Minä en ylläty enää yhtään mistään, kun puhutaan esimerkiksi F1-sarjasta. Siitä olisin yllättynyt, jos sinä pystyisit erottamaan omat kuvitelmasi ja ympäröivän todellisuuden. Kun kirjoitat, siirtyy vastuu lukijalle.
Olipa hieno F1-kisa. Näin siis TV-katsojan kannalta. Maxin selostajat vertasivat Monacoon 1996. Ei turhaan. Ocon voitti ensimmäisen (ja viimeisen?) kerran. Mitä Mersulle tapahtui? Mikä ihmeen aivopieru, jonka takia Hamilton ei voittanut?
Talli ajatteli, että satelee vettä, mutta eipä tullut vettä enää lisää. Toisaalta voi pohtia, että jos Hamilton olisi tullut letkan ensimmäisenä varikolle, niin olisiko hän silti joutunut hännille (tai ainakin melko taakse), koska Mersun varikkopilttuu on heti ensimmäisenä ja kaikki muut olisivat tulleet letkana ohi varikolle, eikä Hamilton olisi voinut lähteä varikolta kovin helposti liikkeelle letkan takia.
Alkaa typmimään nämä kaikenmaailman "politikoinnit" F1:n yhteydessä. Hamiltonin aloittamat BLM-polvistelut ovat saaneet jatkoa nyt Vettelin osalta eli otetaan sääntöjenvastaisesti kantaa milloin mistäkin asiasta.... Neljä muuta kuljettajaa joutuivat tuomariston eteen kilpailua edeltäneistä juhlallisuuksista. Valokeilassa oli Sebastian Vettelin räväkkä mielenosoitus Unkarin LGBTQ+ -säädöksille. Saksalainen ei riisunut sateenkaaripaitaansa maan kansallishymnin aika, vaan piti sen päällä säännöistä huolimatta. FIA:n tiedotteen mukaan saksalainen unohti vaatetuksen päällensä sateen takia. Vettelin kommentit ennen kuulemista kertovat kuitenkin eri tarinaa. – Kuulin, että tutkinta liittyy siihen, että pidin paidan päälläni hymnin aikana. Minä olen tyytyväinen, jos he hylkäävät minut. He saavat tehdä mitä haluavat, minä en välitä. Tekisin sen kaiken uudestaan, Vettel totesi Sky Sportsille. Alkaa olemaan liikaa aikaa näillä kuskeilla. Mielipiteitähän toki saa olla, mutta käyttäisivät muita kanavia niiden toitottamiseen.
Jaa, tuo kanavahan on juuri paras mahdollinen siihen, koska näkyvyys on suurin. Jos ei miellytä, niin ei muuta kuin töllö auki vasta vähän ennen starttia.
MotoGP jatkuu kesätauon jälkeen Itävallassa tänä viikonloppuna. Nyt saatiin uutinen, jota ainakin itse olen odottanut. Valentino Rossi lopettaa tämän kauden jälkeen. Olen useasti ajatellut, että toivottavasti tuo ukko tajuaa lopettaa ennen kuin kuolee tai loukkaantuu pahasti. Kyyti ei vaan enää riitä. Taas lisää huhuja, että Bottas ajaa Alfa Romeolla ensi kautena: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...rattivat-huomiota-unkarissa/8205904#gs.88uq5h Hienoa, jos Räikkönen pääsee F1-eläkkeelle ja toinen suomalainen tilalle.