Moottoriurheilu kaudella 2021

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana ISPF3.4, 19.12.2020.

  1. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    No tässä tapauksessa varmaan vahvasti vaikutti parin vuoden takainen kuolonkolari, ensimmäinen mutka lähes varmoine kolareineen ja vielä legendaarinen eau rouge.
    Pahintahan oli tuo viimeiseen saakka jatkunut pelleily sateen kanssa, joka ei edes näyttänyt loppumisen merkkejä ja sitten vielä tuo lisäpelleily ns. kisan, pisteiden ja podiumhörhöilyn kanssa.
    Mitään järkeä ajaa tuolla ei mielestäni kyllä ollut, kun mitään ei näe, eikä niitä monsuunirenkaitakaan enää ole.
    Siis aivan turhanpäiväistä touhuilua ja vedätystä rahan takia.
    Tosin siihenhän se nykyformulameininki lähes kokonaan perustuukin.
     
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mukava kuulla muitakin kritiikkiä nykyformuloita kohtaan.

    Katselin itsekin tuota 1998 Span kisaa verrokkina sunnuntaina ja olihan sen ajan sadekelin renkaat jotain ihan muuta kuin nykyiset vähän karkeammat intermediatet. Tuolloinkin satoi jonnin verran ja siitä huolimatta vauhtia oli reippaasti. Rengaskilpailun ehdottomia hyviä puolia. En tiedä oliko kuskeissakin sitä jotain enemmän, tämä on nyt vähän herkkä aihe joillekin täällä, niin ei siitä sen enempää. Mutta onhan se absurdia, ettei ns. maailman parhaat kuljettajat voi tai uskalla ajaa, jos vettä sataa.

    Nyt sitten ajatettiin "kisa", jotta saatiin tv-soppari täytettyä. Pitäisi taas hälytyskellojen soida jossain, missä valtaa on.
     
  3. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 757
    Saadut tykkäykset:
    411
    Niin eihän siitä nyt niin montaa vuotta ole kun oli vielä ne "monsuunirenkaat" täyden sadekelin renkaiden lisäksi. Mutta tiedä sitten nostaako nykyformulat enemmän sumua ilmaan, vai mistä johtuu että näkyvyys lähestyy sateessa nollaa. Siinä vaiheessa kun ei näe edes edessä ajavan takavaloja jarrutuksessa niin on aika hankala ajaa. Jos autot olisi tasaisesti levittyneenä radalle niin kai nykyisilläkin renkailla olisi voinut ajaa tuossa kelissä.
     
  4. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Jos viittasit minuun, niin tarkennetaan että varmasti jossain esim. Unkarissa kisan olisi hyvin mielestäni voinut ajaa, mutta tällä radalla muuttujia ja vauhtia on vain liikaa.
    Tosin minultahan tätä asiaa ei kukaan kysy, vaan päättäjät olivat muualla.
    Ja kuskit olisivat varmasti ajaneet jos näin olisi päätetty.
    Eli tuskin tämä nyt kuskien päätettävissä oleva asia oli. Olivat sitten nykyään pehmeämpiä tai ei.
    Ehkäpä menneisyydessä nämä asiat kuuluivat vain lajiin ja kuskeja sitten esim. 60-70-luvulla kuoli kuin kärpäsiä.
    Eikä niiltä silloinkaan kysytty.
    Tainnut vain yleinen ilmapiiri muuttua, eikä päättäjät enää uskalla ottaa riskiä mahdollisista vakavista onnettomuuksista.
    Somemyrsky ja yleinen paheksunta varmaan pelottaa.
    Olet kyllä täysin oikeassa siinä, että onhan se älytöntä ja naurettavaa että laji on mennyt säälittävän rajamailla liikkuvaksi ja tämän viikonlopun kaltainen pelleily on mahdollista. Eli ei pitäisi olla kuin äärimmäisen viimeinen tilanne joka johtaa siihen ettei kuskeja päästetä radalle ajamaan kilpaa ja siitä vielä kehdataan veloittaa katsojilta.
    Jotain on kaikessa ajattelussa pielessä että näin voi käydä.
     
  5. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 940
    Saadut tykkäykset:
    1 333
    Eiköhän kaikki polttomoottoriurheilut lopeteta kokonaan seuraavien vuosikymmenten aikana. Niin se menee. Me elimme hienoa aikaa, kun päästiin seuraamaan Sennaa, Häkkistä, Schumia ja kumppaneita. Jotkut asiat muuttuvat vääjäämättä vain huonommiksi.
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Spassa on viime vuosina ja nyt viime päivinäkin tapahtunut sen verran paljon onnettomuuksia, että ymmärrän sen, että kisaa ei ajettu noissa olosuhteissa.

    Sitten taas muuten vesisateella ajamisesta, niin pakko sanoa, että vähän turhan varovaisia ollaan nykyään. Tosin nykyään ei ole niitä monsuunirenkaita ja oliko se nyt Oikarinen, joka kertoi, että nykyautot eivät aerodynamiikan puolesta sovellu samalla tavalla vesisateeseen kuin vanhat formulat. Ja, jos nyt mietitään sitäkin, että viimeisin ykkösten kuolonuhri tuli juuri vesisateella, niin vaikka miten katsojana haluaisikin nähdä sitä vesisaderomurallia, niin johonkin se raja on vedettävä.

    Nyt päätös oli siinä mielessä oikea, että ei ajettu, mutta väärä, että jaettiin pisteet typerästä köröttelystä. Muutenkin FIA:lla pitäisi olla ainakin osalle kisoista, joissa on vaara juuri vesisateen vuoksi, olla varasuunnitelma joko ajaa kisa vaikka jo aamupäivästä tai jo lauantaina, jos sunnuntai-iltapäivälle on luvattu kovaa sadetta. Seuraavalle päivälle siirtäminen on iso logistinen ongelma ja sen vaikeuden ymmärtää hyvin, koska monet viikonlopun työntekijöistä ovat vapaaehtoisia ja menevät omiin oikeisiin töihinsä maanantaina.

    Nyt istuttiin ruskeat housussa ja mietittiin, miten saadaan talleille rahaa. Olen samaa mieltä Hamiltonin kanssa siitä, että kahden kierroksen kisa tehtiin vain, jotta tallit saavat kisasta rahat yms. Ilmeisesti kisan ajamatta jääminen olisi tarkoittanut, että rahaa ei olisi tullut, vaikka aika-ajotkin oli ajettu. Tai noin ainakin ymmärrän tuon asian. Voin toki olla väärässä.

    No nyt seuraavaksi on onneksi heti kisa ja mennäänkin oudolle radalle. Ihan vain Maxin fanien vuoksi toivon, että Lewis voittaa. :D
     
  7. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 901
    Saadut tykkäykset:
    529
    Sellaiset on olleet käytettävissä oikeastaan yhdellä kaudella 2003, joten aika turha niitten perään huudella, itse asiassa Salonkin pitäisi tuo muistaa.
    Pikemminkin kyse on näkyvyydestä, kun tarpeeksi on vettä radalla niin se vesisumu jonka vormula nostaa on aika läpinäkymätön.

    T: Vesku
     
    nepa tykkää tästä.
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Bottaksen ensi kauden paikka ilmoitettanee aika pian.

    Ihan hyvin Salo kyseenalaisti tuota, että miksi Mersun kuski menisi Ferrarin junioritalliin. Mutta johonkin Bottas on menossa, koska somessa oli esitellyt jotain sellaista kuvaa jossain oli paperi ja kynä tjsp. eli sopparia allekirjoittamassa.

    Eli onko Bottas sitten menossa Williamsille? Muita vaihtoehtoja ei oikein näytä olevan.

    En voi mitenkään uskoa (sanonta, jonka olen f1-selostajilta oppinut), että Bottas enää kirjoittaisi sopimusta Mersulle. Vaikka miten haluaisinkin Bottaksen jäävän talliin, niin kyllä koko ykkösten kannalta parempi olisi se, että Russell menisi sekoittamaan pakkaa. Ja en usko, että se Hamiltonille niin iso ongelma olisi. Kyllä Hamilton saa, niin halutessaan, Russellin sopimukseen kakkoskuskipykälän (vaikka sitä ei tietenkään koskaan myönnettäisi), joten niin kauan kuin Hamilton jatkaa, niin Russell olisi vieressä kakkosena.

    Siinä mielessä Bottaksen vaihto Williamsille voisi olla ihan hyvä, että kun autot menevät kokonaan uusiksi, niin Williams voi jopa yllättää.

    Kimin jatko Alfalla taas puolestaan näyttää hyvin epävarmalta. Mutta kuten huomattu aiemminkin, niin Kimi osaa yllättää.
     
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Instansa stories-osastossaan kuvakulku, missä eka kuva on Monacossa parvekkeella, pöydällä tyhjä (tai käännetty) (sopimus?)paperi ja mustekynä. Seuraavat kuvat on Mersun läksiäislahjasta eli siitä uudesta Mersusta, mitä nyt esitellyt somessa ja josta tabloidit jo repi (noita läksiäislahja)juttuja. Viimeinen kuva lentokoneesta, missä nousemassa ilmaan. Lentämässä Sauberille sovittamaan penkkiä? ;)

    Itse uskon Russellin siirtyvän Mersulle ja Bottaksen Kimin tilalle Alfalle. Sauberilla pidetään suomalaisista ja Williams tarvitsee jonkun maksukuskin. Rajuin ja hienoin käänne olisi tehdä nämä muutokset jo nyt kauden aikana. Mersu tarvitsee pisteitä ja Russell on kovassa iskussa ja näytönhaluinen. Bottas oli jo kuin uitettu koira Span lähtöä takariveissä odotellessaan.

    Jännä juttu muuten, miten tuo Bottaksen uusi siviili-Mersu ei säväytä. Tosin mikään (Mersu) ei ole enää onnistunut säväyttämään lokinsiipi-SLS:n jälkeen, se oli vain niin hieno. Schumin hienoin saavutus Mersulla oli muuten se SLS-mainos.
     
    nepa tykkää tästä.
  10. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Monsuunirengas ei tietääkseni ole koskaan ollut mikään virallinen termi. Tällaisten full/extreme wets-renkaiden käyttö lopetettiin kustannussyistä. Niiden tarve oli pieni.
    Heikki Kulta mainitsee, että ainakin vielä vuonna 2007 on ollut käytössä ns. monsuunirenkaat:
    "Esimerkiksi Räikkösen mestaruuskaudella Fujin kisassa kaatosade ja keli olivat vielä huomattavasti vaarallisemmat kuin sunnuntaina Brasiliassa, mutta Bridgestonen monsuunirenkaat poistivat vettä niin tehokkaasti, että kilpa-ajo oli mahdollista."
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2021
  11. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    "Kimi Räikkönen lopettaa F1-uransa. Jäämies ilmoitti asiasta Instagramissa."

    "– Se on tässä. Tämä on viimeinen kauteni F1:ssä. Tein päätöksen viime talvena. Päätös ei ollut helppo, mutta tämän kauden jälkeen on aika uusille asioille. Vaikka kausi on kesken, haluan kiittää perhettäni, kaikkia tiimejäni, kaikkia jotka ovat liittyneet uraani ja erityisesti kaikkia teitä faneja, jotka olette hurranneet minulle kaiken tämän ajan. F1 saattaa olla osaltani loppu, mutta elämässä on vielä paljon asioita joita haluan kokea ja nauttia. Nähdään kaiken tämän loputtua! Räikkönen kirjoittaa."


    https://www.iltalehti.fi/formulat/a/2d180eb2-60d4-483c-a16a-383bbe8c0785

    Se on sitten siinä! Jännä, miten mahdottomalle uutinen kuulostaa, samalla kun se on kuitenkin ollut odotettu jo pitkään.

    Kimi oli itselleni pitkään syy seurata lajia. Kiitos Kimille kaikista näistä kausista!
     
    KILLPATRICK ja nepa tykkäävät tästä.
  12. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 757
    Saadut tykkäykset:
    411
    Odotettu uutinen, mutta harmitaa ainoastaan siksi kun Alonso edelleen jatkaa, niin tulee menemään Kimin edelle ajetuissa kisoissa.
     
  13. Magee

    Magee Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    251
    Saadut tykkäykset:
    9
    Toivottavasti Kimi alkaisi ajamaan rallicrossia, jotta laji saisi enemmän näkyvyyttä, ja esim rallia ja formuloita seuraavat ihmiset tajuaisivat kuinka hieno laji se on. Itse seuraan televisiosta, netistä ja ennen kaikkea livenä montaa erilaista autourheilua, enkä silti pysty ymmärtämään, miksi joku on kiinnostunut rallin katsomisesta.
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Kimi ratkaisi sitten omalla ilmoituksellaan asian ennen Mersua. Toki parempi noin päin niin ainakin jää kuva siitä, että Kimi olisi itse tehnyt päätöksen oli se totta tai ei.

    Iso hatunnosto Kimille koko urasta. Haikea olo tulee, vaikka olihan tuo odotettu päätös. Toivottavasti Kimi nähdään moottoriurheilun parissa myös jatkossa. Tavalla tai toisella. Kimin kanssa ei ole kuin muutama kuukausi ikäeroa ja muistan vielä kuin eilisen sen, kun olin armeijassa ja tuvassa naureskeltiin sille, että joku ihan outo penska on Sauberille menossa formuloihin. Häkä oli vielä silloin se juttu ja eihän kukaan silloin odottanut muilta suomalaisilta yhtään mitään. Onneksi Kimi tuli ja oli oma itsensä ja jätti hienon jäljen ykkösten historiaan.
    Alonso tulee todennäköisesti viemään Kimiltä tuon eniten ajettujen kisojen ennätyksen, mutta mitäs sitten. Ei se Kimin saavutuksia mitenkään himmennä. Alonso ei voittanut Ferrarilla mestaruutta, vaikka sai siihen mahdollisuuden. Omissa kirjoissani mestaruus Ferrarilla on aina isompi juttu kuin pari mestaruutta vaatemerkillä.

    Eli nyt sitten on varmaa, että ButtAss menee Alfalle ja Russell Mersulle. Giovinnazzikin luultavasti ajelee viimeistä kauttaan, koska Alfan ja Ferrarin junnuja on niin paljon tyrkyllä. Valtterin kannalta vain on huonoa se, että jos oikein hyvä junnu sattuu tiimiin, niin voi olla häntä nopeampi. Varsinkin, kun autot nyt muuttuvat niin radikaalisti, että Valtterillakaan ei kokemusetua niin paljoa ole.

    Jospa Kimi, Antonio ja Kubica perustaisivat yhteisen somekanavan. Hyvin näyttää kaverit tulevan juttuun keskenään. :)
     
    KaKui ja TheRealThing tykkäävät tästä.
  15. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tämä on varmasti koordinoitu operaatio. Eli Mersun sopimustilanne selvinnyt, annetaan Kimille arvokas poistumishetki, niin ettei samaan aikaan ilmoiteta muuta uutista. Sitten nyt viikonloppuna (tai Monzassa, mikä olisi Alfa Romeolle sopiva paikka, vaikka tiimi nyt vain nimellisesti italialainen onkin) julkistetaan Mersun ensi kauden kuskit ja VB:n siirtyminen Alfalle.

    Huhujen (nyt ei lähdettä tähän hätään, mutta ollut lehdistössä) mukaan VB77:n tallikaveriksi tulisi Nyck de Vries, jolla plakkarissa aika kovia meriittejä, kuten tuoreet F2-mestaruus ja E-formuloiden mestaruus ja pari kartinginkin maailmanmestaruutta. Kova mittapuu VB77:lle, jos tämä on kuskikaksikko. De Vries ei ole enää mikään märkäkorva (eikä enää junnuohjelmien piirissä), vaan jo 26-vuotias, joka mielestäni selkeästi ansaitsee näytön paikan F1-sarjassa. Jos Alfa Romeo osoittautuisi yllättävän kilpailukykyiseksi, saattaisi VB77:llä olla nopeasti wingmanin viitta taas harteillaan. Todennäköisin skenaario on kuitenkin rento kruisailu joukon häntäpäässä, jolloin kuskien välinen jännite jäänee pieneksi.

    Minulle oli koko ajan vähän epäselvää miksi Ferrari ajatti Giovinazzia. Minusta näyttää sille, että ainoa syy oli pitää yksi varakuski lämpimänä hyppäämään Ferrarin puikkoihin, jos olisi tullut tarve. Ferrarin viime vuosien toiminnasta on tosin hyvin vaikea löytää järkeä muutenkaan. Ok, sarjan speksit ovat olleet pitkään lukittuna, mutta silti taitaa olla menossa tiimin heikoin jakso koskaan. Jos ensi vuonna ei kulku ole merkittävästi parempaa, on pakko alkaa päitä putoamaan.
     
    jmo, nepa ja Snäckby tykkäävät tästä.
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Toivon todella, että Vries saa paikan. Mielestäni hän on yksi viime vuosien lupaavimmista "junnuista" ja vain huonon tuurin vuoksi (jos sellaista edes on) hän ei ole päässyt ykkösiin. Ehdottomasti iän puolesta valmis ja varmasti kypsyyttäkin on sen verran, että ykkösen ohjastaminen onnistuu ilman noviisien normaaleja virheitä.
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  17. Recce

    Recce Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Harmi kun Alfalla ei tehoja löytynyt, muuten Kimi olisi ajanut vielä. Siirtyminen Sauberille oli kyllä ihme veto.
     
  18. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Joo et ole ainoa.
    Joku ehkä jonkinlainen syy lienee ainoana ns.lupaavana italialaiskuskina pyöriminen.
    Kehitystä ei valitettavasti paljon ole tapahtunut.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    No mielestäni se oli ihan ookoo veto. Leclerc ajoi Alfalla/Sauberilla ihan hyviä kisoja ja varmaan Kimi odotti Alfalta vähän parempaa kyytiä. Toisaalta Kimi varmasti sai ottaa melko rennosti, kun ei ollut koko ajan painetta siitä, että pitäisi olla voittamassa ja toisaalta ei tarvinut ajaa kakkoskuskina, kuten Vettelin kanssa Ferrarilla.
    Ei se kilpailemisen nälkä varmasti minnekään ollut kadonnut, vaikka ei voitoista päässyt ajamaankaan.

    Mielestäni Giovinnazzin ajattaminen oli kuitenkin ihan ookoo juttu. Monissa talleissa ollaan nopeasti oltu heittämässä uutta kuskia ulos, jos tulosta ei ole tullut. Alfalla sentään on annettu Giovinnazzille kunnollinen mahdollisuus. Selkeää on että aika-ajoissa miehellä vauhtia kyllä on, mutta kisoissa ei sitten juuri ollenkaan. Enkä oikein muista oikeita kunnollisia ohituksiakaan Giovinnazzilta kuin tilanteissa, joissa hän on ollut selkeästi toista nopeampi ja drs:llä mennyt ohi. Varmasti niitä oikeitakin ohituksia on ollut, mutta ei samoin kuin Kimillä.

    Enkä oikein tiedä olisiko kukaan toinen Ferrarin/Alfan junnu saanut sen parempaa tulosta aikaan kuin Giovinnazzi. Auto oli kuitenkin sen verran huono, että pisteille pääsyyn tarvittiin aina muiden tallien keskeytyksiä. Russelleita ei joka oksalla kasva.
    Ja kuskien kemia on ollut myös todella hyvä.
    Nyt on sitten oiva paikka vaihtaa molemmat kuskit. Huhuja on ollut, että Bottas toisi mukanaan Mersun moottorit, millä varmasti on ollut myös iso merkitys kuskivalinnalle. Tuohan olisi aika mielenkiintoinen tilanne, että italialaistalli, joka on käytännössä Ferrarin junioritalli, ajaisikin Mersun moottoreilla. Tuo kyllä varmasti toisi hieman lisävauhtia, mutta nähtäväksi jää onko tuo vain sitten huhu.
    Vaikea paikka olisi varmasti ensi kauden autoa alkaa muuttamaan uudelle moottorille, jos kehitystyö on jo pitkällä.
     
    jmo tykkää tästä.
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tuopa on kovan luokan huhu, en ollut kuullutkaan. Mutta raksauttaisi kuvion kohdalleen. VB77 toisi siis Mersun koneet ja vahvan kokemuksen sekä suoran linkin emotalliin mukanaan. Samalla olisi enemmän tai vähemmän loiva lasku VB77:llekin. Tämä myös loksauttaisi Nyck de Vriesin palkkaamisen kohdalleen. De Vries on Mersun testi- ja reservikuski ja ajoi "Mersulla" E-formuloiden mestariksi.

    Sauberin Alfa Romeo -(sponsorointi)sopimus oli kolmevuotinen. Kesän uutisoinnin mukaan siihen olisi neuvoteltu kolmevuotinen jatko (siis 2022-2024). Kaikki on aina neuvoteltavissa ja tuo Mersu-huhu voisi todella tarkoittaa sitä, että sopimus menisi uusiksi ja yhteistyö Mersun kanssa taas jatkuisi. Sauberhan on lähes aina ollutkin käytännössä Mersun kilpailullinen satelliittitiimi eri sarjoissa. En ole osannut nähdäkään Alfa Romeota oikein Ferrarin junioritiiminä, koska sen toiminnasta on puuttunut määrätietoisuus ja tiimi on kuitenkin ollut vain Sauber lainavaatteissa. Giovinazzikaan ei ole ollut lupaava tai kasvava supertähti missään vaiheessa. Olisi hyvin loogista vapauttaa siis molemmat kuljettajat (Ferrari-kytkentäiset Kimi ja Giovinazzi) tässä yhteydessä.

    Auton kehittämisen näkökulmasta tämä on tietenkin kova liike, jos tässä vaiheessa vaihtavat voimayksikköä. Mutta ehkä tiedossa myös on, että Mersun voimanlähde olisi vahvempi (kuin Ferrari) ensi vuonnakin, tai ainakin luottamus siihen että näin olisi. Tai kokemus yhteistyöstä parempi. Onhan sitä hullumpiakin liikkeitä nähty, ei lainkaan mahdotonta nykyäänkään. Tässä vaiheessa olisi kuitenkin vielä puoli vuotta aikaa tehdä muutoksia.
     
    nepa tykkää tästä.