Näin se homma etenee, loppu F1-ura sitten jäähdyttelyä. Ellei Alfa Romeo / Sauber nyt sitten yllättäisi, mitä hieman vaikea uskoa. Pettymyshän tästä VB77:n Mersu-urasta jäi mieleen, vaikea muutenkaan kuvailla tunnetta. Jossiteltavaakin hieman jäi ja isoilla odotuksilla siirtoon suhtautui. Toisaalta ilonaiheet ovat olleet aika vähissä muutenkin viime vuosina suomalaiskuskien osalta. Aika huikeaa kuitenkin, että kaksi suomalaista ajoi samaan aikaan kahdessa huipputiimissä. Vaikkakin kakkoskuskeina. Mielenkiintoinen päivä asian julkistamiseen, vaikea ymmärtää miksei tehty vasta Monzan kisan yhteydessä maksimaalisen Alfa Romeon brändinäkyvyyden saamiseksi. Monikohan suomalainen tilaa vielä kanavapakettinsa VB77 Alfa Romeolla ajelun vuoksi.
Lähetysoikeudetkin siirtyy sopivasti Viasatille, niin voi monella loppua katsominen tähän kauteen. Varmaan riippuu hinnoittelusta, mutta yleensä on helpompaa jatkaa vanhan maksamista kuin peruuttaa vanha ja vaihtaa uuteen. Pettymyksiä ja hemmetin huonoa tuuria ja kyseenalaisia taktiikoita. Sinällään Valtterin sijoitus MM-sarjassa viimeiset kolme vuotta 2. 2. ja 3. että ei se nyt ihan huonosti mennyt. Ei saatu kaksoisvoittoa Suomeen, mutta muutaman kerran oli 2 suomalaista podiumilla, ja ylipäätään kuuli maamme-laulua jossain merkittävässä urheilusarjassa. Voi olla jatkossa sellaiset hetket harvassa.
No mää ainakin. Eipähän tarvitse enää jännittää Valtterin kököilyjä Sir Lewisin varjona ja luja usko on että löytää itsensä uudestaan Alfalla. Kai.
Ai maikkarilta pois formulat? Tuo uutinen onkin mennyt itseltä ohi. No eipä se haittaa, kun on F1 TV käytössä. Suosittelen muillekin. Halpa hinta ja hyvä kuva. En oikein osaa itse sanoa Bottaksen uraa pettymykseksi. Faktahan on, että Bottas on joutunut ajamaan tämän vuosituhannen parasta kuskia vastaan. Varsinkin aika-ajoissa Bottas on ollut välillä oikein hyvä. Mutta sitten taas kisavauhti ei ole ollut parasta mahdollista. Rosberg oli veemäinen kaveri ja sitä kautta sai hieman niskalenkkiä Hamiltonista. Bottas ei ole vastaavaan tappeluun lähtenyt ja mielestäni sitäkin pitää kunnioittaa, että ei lähdetä tappelemaan voitoista hinnalla millä hyvänsä. Ja toisaalta Hamiltonkin on kasvanut ja varmasti ei antaisi enää Rosbergin päästä samalla tavalla ihon alle, joten Bottaksen tappeluyritykset luultavasti olisivat johtaneet siihen, että tallista olisi lähdetty jo aiemmin. Itse hieman ihmettelen tuota Alfan valintaa, jos kerran Williamsin olisi ollut tarjolla. Williams mersun koneilla ja uudistuneella organisaatiolla tulee - oman veikkauksen mukaan - voittamaan Alfan tulevina vuosina. Syy on ihan siinä, että Williams ei omasta tahdostaan ole pieni ja pienen budjetin talli, vaan kyllä heillä on halua saada lisää rahaa, mikä tapahtuu hyvän menestyksen myötä. Ja jotenkin on sellainen olo, että Williamsilla ollaan taas ottamassa isoja askelia kohti kärkeä. En ihmettelisi ollenkaan, jos Williams ensi kaudella olisi selkeä keskikastin talli. Alfa taas puolestaan tuntuu olevan edelleen se sama vanha Sauber: mennään pienellä budjetilla ja otetaan pisteitä joskus, jos otetaan. Ehkä meno on rentoa, mutta ei sillä kuuhun mennä. Tulevina vuosina ei todennäköisesti tulla suomalaisia juurikaan juhlimaan ykkösissä. Ei taida olla junnujakaan edes f3:sten porteilla kolkuttelemassa. Melkein parhaimmat mahdollisuudet ykkösiin on Emma Kimiläisellä, mikä kertoo paljon se. Toki, jos jotain suomalaisia junnuja on ehdolla pikkuformuloihin, niin kertokaa ihmeessä. On mielenkiintoista nähdä, miten Russell lopulta pärjää Hamiltonia vastaan. Näitä vastaavia tilanteita on ollut, joissa uusi ja nuori kuski tulee talliin ja vie heti vanhaa kuskia sata-nolla. Esim. Vettel vs. Leclerc, Ricciardo vs. Max, Vettel vs. Ricciardo, Webber vs. Vettel, jne. Mutta ei nyt tehdä mitään oletuksia, vaan katsotaan rauhassa, miten ensi kaudella käy. Uudet autot ja uudet kujeet.
Juu, erinomaista kuskia vastaan ei riitä että on "vain" hyvä kuski. Sama pätee nyös Red Bullilla nykyään, Perez on hyvä kuski, mutta kun Verstappen on erinomainen niin ei riitä. T: Vesku
En nyt sivuuttaisi Alfa Romeota pelkkänä pikkutallina. Nimittäin taustalla on tapahtunut merkittävä muutos: itse Alfa Romeon autotehdas on tullut osaksi uutta, suurempaa konseria Stellantista (joka äskettäin muodostettiin PSA:sta ja FCA:sta jos joku ei tiennyt) joka on ilmaissut halunsa kehittää Alfan imagoa ja myyntilukuja ja nostaa merkin siitä suosta missä se nykyään vielä räpiköi. Alfa edustaa koko Stellantis-konsernia formuloissa ja jos tahtoa todella löytyy niin silloin luulisi että pumppaisivat rahaa tuohon formulaprojektiin sen verran että tuloksia syntyy. Ainakin arkkivihollinen Renault eli Alpine pitäisi voittaa radalla, se auttaisi siviiliautojen markkinointia.
Tuo on hyvä pointti, jota en tiennytkään. Mutta toistaiseksi Alfan toiminta on ollut huonompaa kuin, mitä sen edeltäjän Sauberin. Tokihan tämän kauden suorituksia on vähän turha pitää minkäänlaisena mittatikkuna, koska Alfa on ilmoittanut laittaneensa paukut ensi kauden autoon. Toivon kyllä todella, että auto olisi hyvä. Mutta samalla kuitenkaan Alfalla ei ole - tai ainakaan en ole tietoinen - tapahtunut mitään isompaa työntekijöiden palkkaamista tai homman organisointia, vaan aika samalla paketilla ja budjetilla tunnutaan menevän. Jos nyt uuden auton kannalta tuota ajatellaan, niin muutoksen pitäisi tulla jo tämän kauden aikana, ei vasta ensi kaudella. Sitten on jo vähän myöhäistä alkaa lisäämään työntekijöitä, kun auto on jo suunniteltu pienillä resursseilla. Isommat resurssit pitäisi laittaa jo nyt uuden auton suunnitteluun.
Noniin, sieltä tulikin jo vahvistus Russelin mersupestille "long-term deal" sopimuksella. https://www.formula1.com/en/latest/...s-hamilton-in-2022.jtndbCmN3CR8Lm9s54e4T.html Paljon tulee vaatimaan kyllä Russelilta ettei hänestä tule seuraavaa "ikuista kakkoskuskia".
Niinpä. Se on helppo aina huudella Hamiltonin tallikaverille, että pitäisi olla nopeampi, mutta harvasta on siihen oikeasti, kun tilaisuus tulee. Toivon kyllä, että Russell pystyy tasaväkisesti kamppailemaan Hamiltonin kanssa, ja samalla Maxin kanssa, niin saataisiin kunnon kilpailua. Ja myös Ferrarille menestystä, jotta Leclerc saadaan myös voitoista tappelemaan.
Joo-o, itseasiassa tämän hetken tietojen mukaan Alfalla on nyt iso aukko ensi kauden budjetissa kun pari merkittävää sponsoria lähtee Kimin mukana pois. Tämä varmaankin vaikuttaa Bottaksen tallikaverin valintaan, eli hänen pitäisi sitten tuoda puuttuvaa rahaa mukanaan. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin kaikilla muilla talleilla on jo ensi kauden kuskit valittuna, eli vain Alfalla on paikka vapaana ja siihen lienee monta halukasta joista valita. Yksi jo esitetty arvaus on että ehkä se toinen kuski olisi kiinalainen Guanyu Zhou jolla olisi rahakkaat sponsorit... Aiheeseen liittyen, Kimi ei sitten koronan takia aja seuraavaakaan kisaa.
Tähän liittyen, en ymmärrä mikä pointti tuossa "vajaakuntoisen" Kubican ajattamisessa oikein on Eikö tosiaan löydy parempaa kuskia ajamaan kisassa
PKN Orlenin sponssirahoille vastinetta. Heitänpä nyt ihan spekulatiivisesti niinkin, että Kimillä ei oikeasti ole mitään koronaa, vaan lopettamispäätöksen ilmoituksen jälkeen annetaan Kubican ajaa ja siten annetaan vastinetta pääsponsorille (tai oikeastaan toiseksi isoimmalle, jos Alfa Romeo isoin sponsori) Orlenille. Älkää yllättykö siitäkään, jos "korona" pitkittyy ja loppukauden ajaakin kiinalainen lupaus, jolla houkutteleva rahapussi mukanaan. Giovinazzi pitänee omasta penkistään kiinni kauden loppuun asti, koska tarvitsee vielä ajopaikan jostain (muusta sarjasta) ja ei siksi voi hellittää ennen kuin se varmistuu. Olisin kyllä Kimille suonut vielä viimeisen kokemuksen Monzasta. Tifosojen keskellä, Ferrarin viimeisimpänä (ja viimeisenä?) maailmanmestarina.
Hänet on valittu kolmoskuskiksi ja mielestäni se on hyvä, että sitä valintaa kunnioitetaan. Toisin kuin Mersulla, jossa Russell pääsi varakuskin ohi auton rattiin. Miksi hänet sitten on valittu, on hyvä kysymys. Mutta toisaalta edelleen se on ihan se ja sama, kun autolla ei pisteille pääse kuin lottovoitolla. Tuo kävi myös itsellä mielessä, mutta olisi aikamoinen huijaus, koska tuon myötä on myös muita joutunut karanteeniin. Mutta eipä noista ikinä tiedä. Kimi on jo kerran urallaan jättänyt ajamatta vammaan vedoten, mikä myöhemmin paljaustui valheeksi ja syy oli maksamattomissa palkoissa. Joten vaikea mennä sanomaan mitään, mutta aika iso valhe tuo korona olisi, jos sitä ei sitten olisikaan. Mitenköhän lie Kimin rokotukset...? Harmi kuitenkin, että Kimi ei Monzassa pääse ajamaan. Mielelläni olisin hänet vielä kerran legendaarisella radalla nähnyt.
On varmaankin tehty sellanen sopimus että Kubica on se varakuski jota käytetään jos tarvitaan eikä muita ole lupa edes harkita ilman jotain sopimussakkoja.
Todella hieno aika-ajokierros Valtterilta. Paaluttaja on takaisin! Paitsi että tällä ei saa kuin kärkiruudun sprinttiin... Mutta mikä ikävintä, niin Valtterille on ilmeisesti vaihdettu niin paljon osaa autoon että sprintin tuloksesta huolematta lähtee porukan peräpäästä...
Salaliittoteorioiden harrastajilla on tapana kirjoittaa tuollaisia outoja väitteitä ilman todisteita, kun haluavat hämmentää normaalia keskustelua. Toivottavasti Mersulla on hyvä ajatus viikonlopusta. Bottaksen "paalu" ja "kaiken" vaihto kisaa varten voi olla hyvä idea.
Melkoisen vaikutuksen Russell kyllä teki korvatessaan Hamiltonia. Kylmiltään olisi voittanut kisan, ellei Mersu tosiaan olisi onnistunut tötöilemään kisan. Odotin Valtterin pitävän jo periaattesta Russellin takanaan, mutta ei todellakaan pystynyt. Siis odotukset Russellin kohdalla on samaa tasoa kuin Leclercin saapuessa kehiin. Molemmat huippulahjakkaita kuskeja, joita ei sitten Vettelin ja Verstappenin jälkeen juuri ole näkynyt.