El Grande ymmärsi pointin, sinä et. Esim. WOW kikkailee eri maiden sivustoillaan, mutta samasta paikasta lähettävät.
Kiitos tiedosta. Vahvistaa sitä ajatusta, että samasta paikasta lähettävät riippumatta miltä sivuilta tilaa. Taitaa vaan vaihdella vähän tuotekohtaisesti, jotain Zavvi on lähtenyt oikeasti EU:n alueelta.
Tulliin jäi täälläkin zavvi.ie-paketti. Painoa rapiat 0,7 kg eli varmaan kaikki tilauksen tuotteet samassa paketissa. Postin ilmoituksessa oli Royal Mailin seurantatunnuskin, mutta eihän tämä pizza hut group saanut sitäkään kerrottua silloin, kun levyt lähettivät. Saa olla eka ja vika kerta tonne lafkaan. Vittu kesti päiviä lähteä liikkeellekin ja nyt saa varmaan viikkoja odottaa, että tulee perille kaiken IOSS, käsittelymaksu- ja muun byrokratiapaskan jälkeen.
Ensin tuntui todella edulliselta, kun osti 6 UHD:tä 60 £:lla, mutta kun paketti kävi tullin kautta ja kaikki maksut otetaan huomioon, niin à-hinnaksi muodostuu lopulta pyöreät 16,11 €. Tilaus tehtiin 30.8.2021, lähetettiin UK:sta 6.9.2021, saatiin tullata 20.9.2021 ja noutaa lähipostista 22.9.2021.
Vielä yksi tilaustarina päivittämään odotusarvoja: Tilaukset eräänä sunnuntaina levyistä sekä Amazon UK että Zavvi(.com) Seuraavana tiistaina tulee Amazonilta lähetysilmoitus, seurantakoodilla Seuraavan viikon maanantaina Ups ei tuo sovitusti perille vaan viekin suoraan noutopisteelle Samana maanantaina tulee Zavvilta tulee lähetysilmoitus, ilman seurantakoodia Seuraavan viikon perjantaina Tullista ja Postista ilmoitus paketista. Tullaus tehty maksuineen ja postin käsittelymaksu tunnin sisään ilmoituksesta Lauantaina paketti on noudettavissa lähipostista Maanantaina viesti Zavville ylimääräisistä tullimaksuista, suoraan kuitit liitteenä. Tiistaina tulee vastaus että hyvittävät korttia ja voi mennä 3-5 päivää, mutta jo keskiviikkona kortilla on hyvityksiä Voisin tilata toistekin, jos ei muualta saa tms, mutta ei ykkösvalinta ekstravaivan takia.
Tilasin viime viikolla Zavvista Dark Knight 4K Trilogy-boxin ja paketti tuli suoraan lähipostiin. Ei siis jäänyt tulliin, vaikka hinta oli noin 45€ postikuluineen.
Ei lähetyksen arvolla nykyään ole merkitystä. Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit kuuluisi tullata ja niistä maksaa ALV.
Ehkä syy onkin valitussa kuriirissa? Oma paketti oli lähetetty Guernsey Postin kautta. Ainakaan sähköisissä tiedoissa ei ollut mitään, ei edes lähettäjän nimeä.
Dark Knight boksi tuli FedEx® Cross Border. Siinä oli myös seuranta, vaikka otin sen halvimman toimituksen 2,99puntaa.
Huomautuksen jälkeen Zavvi palautti toiseen kertaan perityn ALV:n, joten lopulliseksi à-hinnaksi jää 12,96 €.
Zavvi.ie tilaukseni jäi myös tulliin, nopeasti alle viikossa tuli tekstari tullilta ja sen maksoin - yhdestä blu-ray leffasta tulikin ALV + postin käsittelymaksun jälkeen 20,93 euroa kun hinta muuten olisi ollut 13,98 euroa. Eli yhden leffan hinta pomppasi lähes 50% kertalaakista! Taitaapa jäädä vain välttämättömiin tilauksiin nämä valtion ja postin rahastuksen kohteet (EU:n ulkopuolelta). Edit 7 lokakuuta: laitoin zavville pyynnön jos voivat palauttaa ainakin ylimääräisen ALV:n kun kerran hinta jo sisälsi UK/Irlanti veron kun heidän sivustollaan mainitaan seuraavaa: "For customers located in the EU, most of our products will ship from our distribution centre within the EU and therefore ordering with us will continue as normal. For any products shipping from the UK to addresses in the EU, tax and duties will be settled on your behalf with our courier, so there is no cost to you."
Tänään viitsin kaivaa esille maksutiedot ja lähetin zavville, saa nähdä kauan kestää että palautus tulee (zavvi melkein heti kysyi aiemmin näitä sen jälkeen kun kysyin jos he voivat maksaa lisäkulut).
Jo seuraavana päivänä (alle 24h) sain viestin "THE HUT GROUP LIMITED myönsi maksunpalautusta 6,95 EUR"
Minun edellisessä tilauksessa hyvitys tuli nopeasti ja homma toimi. Tällä kertaa olen lähettänyt jo usean viestin Alvista ja siellä ei näköjään ole "ymmärrystä" tilanteesta? Ei saatana mene heille jakeluun minun maksamista tupla Alveista (VAT) ja postin käsittelymaksuista. Jos palautusta ala kuulua jää tästä puljusta tilaaminen Ikävää, että omistavat myös Arrowin Nyt lupasivat palauttaa Alvin takaisin Kohtuu hankalaa oli, kun voisivat hoitaa homman helpomminkin...mikisiköhän ei?
Kirjoitellaan tänne omat kokemukset Zavvista, koska ne ovat kuukauden sisään muuttuneet täysin. Ensinnäkin taustatietona, että Zavvi lähettää pääasiassa kaikki myymänsä tuotteet samasta varastosta, joka sijaitsee EU:n ulkopuolella Guernseyn saarella. Firmalla on toki verkkosivuja puolenkymmentä ympäri Eurooppaa ja tämähän se hämääkin. On jopa ruotsalainen zavvi.se. Ja silti tuotteet lähetetään samalta varastolta omien ja lukuisten muiden kokemuksien perusteella. Melkoista sumutusta jo tuo itsessään? Zavvi mainostaa kovasti sivuillaan, että Brexit ei näy asiakkaalle haittaavana tekijänä. Ohessa suoraan Zavvin Brittein sivuilta: "Zavvi can confirm that your shopping experience will not be impacted, and you will be able to continue to place orders as usual. For customers located in the EU, most of our products will ship from our distribution centre within the EU and therefore ordering with us will continue as normal. For any products shipping from the UK to addresses in the EU, tax and duties will be settled on your behalf with our courier, so there is no cost to you." Kuten kuka tahansa Brexitin jälkeen Zavvilta tilannut tietää, väite on täyttä kukkua. Firma ei ole saanut IOSS-järjestelmää otettua käyttöön ja käytännössä JOKAINEN tilaus käy tullissa. No, tähän astihan Zavvi on sentään hyvittänyt tullikorvaukset JOS asiakas on tajunnut niitä pyytää takaisin. Vaan eipä enää, ainakaan omalla kohdallani. Viimeiset kolme tilausta ovat menneet tulliin ja jokaisen kohdalla Zavvi on ilmoittanut, ettei hyvitä ALVeja. Tämä siitäkin huolimatta, että asiakas maksaa ALVit tilatessaan kertaalleen. Ensin siis maksetaan Zavvin omistusmaan ALV ja sitten täällä kotimaassa 24% plus tietenkin tullausmaksut. Laitetaan tähän nyt viimeisin palaute suoraan Zavvin asiakaspalvelusta, kun yritin ihan normaaliin tapaan pyytää hyvitystä (toimittaen kuitit ym). Huom, en maininnut ALV/VAT-asiaa lainkaan ja silti siihen mentiin suoraan: Thank you for contacting us regarding VAT charges. VAT is chargeable at the point of sale on all goods and services within the European Union and therefore we must charge all customers regardless of their country of residence. We are obliged to collect tax on behalf of your countries tax authorities as part of the goods we offer. We can ot refund this. If you have any further questions then please do not hesitate to get in touch and a member of our team will be happy to help. Kind regards, Suma Zavvi Customer Service Team Asiakaspalveluhan puhuu tässä ihan täyttä soopaa. Heillä ei ole käytössä IOSS-järjestelmää, joten ALVia ei kerätä asiakkaan maan prosentin mukaan eikä myöskään ilmoiteta mihinkään. Näin ollen tullattaessa asiakas on pakotettu maksamaan ALVin uudelleen! Kiinnostavaa tässä on myös se, että vielä kahden edellisen paketin kohdalla Zavvi korvasi kyllä tullauksesta koituneet kulut, ja jätti vain ALVit korvaamatta. No, monissa tilauksissahan kulut ovat se pienin paha (0,90 tai 2,90 euroa), joten eipä mieltä lämmitä. No, ei se mitään, tällä kertaa torpattiin koko hyvitys. Eli suunta on vain surkeampaan. Tappelin useamman viestin ajan Zavvin asiakaspalvelijoiden kanssa aikaisemmin tästä käytännön muuttamisesta, mutta tyypit eivät oikeastaan kommentoi pointtejani muun muassa juurikin siitä, että kaikissa aikaisemmissa tilauksissani _kaikki_ kulut on hyvitetty. Lisäksi yhteydenpito Zavviin on suht työlästä ja asiakaspalvelija vaihtuu kokoajan, joten aika nopeasti sitä vain lannistuu. Henkilökohtaisesti päädyin siihen tulemaan, että lopetan Zavvin käytön kaikissa paitsi erityistapauksissa (todella loistava alennusmyynti tai joku ihan pakollinen spessutuote) ja silloinkin miettii muutamaan kertaan kannattaako. Zavvin toimitusnopeus kun on niin arpapeliä ja usein käsittämättömän hidas (viimeisin tilaus matkasi kolme viikkoa), että eipä tässä asiakkaalle mikään hirvittävän miellyttävä kokemus jää. Itse olen laskenut, että Brittien Amazon selvästi parempi vaihtoehto jatkossa. Ja heillä toimitukset tulevat nopeammin ja varmemmin (yleensä mukana vielä seuranta). Lisäksi ongelmatapauksissa Amazon ei nihkeile, vaan palauttaa _aina_ rahat. Mainitaan nyt tähän vielä lopuksi lisäyksenä se minkä joku mainitsikin jo, että Zavvi (tai paremminkin sen emoyhtiö The Hut Group) osti Arrow Filmsin toiminnan kokonaan tänä vuonna. Arrown sivujen oma kauppa siirtyi noin kuukausi sitten Zavvin / The Hut Groupin järjestelmään. Selvitin suoraan Arrown asiakaspalvelusta ja nyt heilläkään ei sitten ole IOSS käytössä. Joten jos tilaat Arrowilta on edessäsi sama rumba kuin Zavvin kanssa...
Palautusta ei näy. Joten pitäköön paska lafkansa anttiomin yllä oleva kirjoitus kertoo kaiken olennaisen.
Omat tilaukseni menevät niin ikään muihin firmoihin. Viimeiset kolme Zavvi-pakettia jäivät tulliin ja kaikkiin oli ihan pokkana printattu "IOSS". Kaipa Kanaalisaarilla toimiva lafka pääsee halutessaan mukaan IOSS-erityisjärjestelmään, vai näkeekö joku sille esteitä?