Katsos tallille kävi moka edellisessä koneistuksen vaihdossa, lipsahtikin Hamitonin kone väärään autoon ja kun se korjattiin tässä kisassa, ei paukut enää riitäneet. T: Vesku
Luulen, että tuo ohitus yllätti Bottaksen ja kun hän huomasi Maxin rinnallaan, niin oli jo myöhäistä alkaa tekemään mitään temppuja. Ja varmasti tuossa myös vähän painaa se, että Bottas on saanut vähän huonoa mainetta RedBullien keilaajana, joten jos taas oltaisiin seinässä oltu, niin eihän se hyvä asia olisi ollut. Bottas on kuitenkin aiemmin ollut tuossa tilanteessa myös ja estäminen on onnistunut, joten en usko, että miehestä olisi kiinni ollut. Ja ilmeisesti Mersu ei ollut helppo ajettava jonossa ja ehkä tuossa meni Bottaksen huomio edellä ajavaan autoon. Nopeusero Maxin ja Bottaksen välillä oli tuolloin kuitenkin niin iso, että kyllä Max olisi kierroksen parin sisällä ohi mennyt kuitenkin. Tuskin tuolla yhdellä ohituksella mitään merkittävää vaikutusta lopputulokseen olisi ollut. Toki olisi, jos Bottas olisi Maxin saanut takana pidettyä, mutta tarkoitan sitä, että tapahtui ohitus, kuten se nyt tapahtui, tai sitten seuraavalla kierroksella pääsuoralla, niin tuskin kilpailun kannalta eroa olisi ollut.
Piero Ferrari kommentoi Michael Schumacherin nykytilaa: ”Ei vain kykene kommunikoimaan” https://www.is.fi/formula1/art-2000008301989.html Yllättävä mutta mielestäni oikea ulostulo. Corinna varmaan raivona paljastuksesta?
No, eipä tuon uuden Schumi-dokumentin pohjaltakaan mitään muuta käsitystä voi saada kuin, että kaveri on aika vihannes. Selkeästi Corinnakin puhuu Schumista menneessä aikamuodossa.
Ei vain pysty omassa päässä ymmärtämään ellei Schumi pysty kommunikoimaan, nousemaan sängystä (eli vihannes?), niin miksi pidetään hengissä? Tosin mehän emme tiedä koko totuutta.
Yle Areena näyttää "Jyväskylän suurajot" livenä ja jokaisen erikoiskokeen. Nyt saa moottoriurheilun ystävä vastinetta Yle-verolle.
Niin, taitaa olla täysin vegetatiivisessa tilassa, missä kommunikointi on mahdotonta ja tuskin ymmärtää näkemäänsä ja kuulemaansa. Kroppa pelittänee sen verran, että hengittää, pitää silmiä auki, mutta ruokinta tapahtuu letkulla. Todennäköisimmät vielä teknisesti hengissä olemista puoltavat tekijät on tapaturmahetkellä ollut rautainen peruskunto, mikä auttoi kropan selviämisessä pahimman yli ja raha, millä pidetään hoitotaso maksimaalisena eli mm. vältetään ja hoidetaan infektiot. Noin ylipäänsä, jos tila ja tilanne on tuo mitä uskon, pitäisin suurempana armona kaikkia kohtaan pois pääsemistä. Toki ihmeparanemisiakin on aina joskus nähty. Olen kuitenkin aika varma, että moni ei tuossa tilassa enää välittäisi elämäänsä pitkittää. Kadunmieshän tuollaisen jälkeen olisi nopeasti kuvattu päästä ja jos todettu ettei vipinää enää ole, niin letkut irti ja katsotaan miten pitkään säilyy hengissä (tai alkaako hengittämäänkään itse). Se on aika raakaa peliä meillä muilla.
Jos olet vege, niin mitä kuvittelet välittäväsi? Mitä raakaa peliä mielestäsi silloin pelataan? Meille suurimmalle osalle, joita syöpä tai iso sydäri ei vie, on kohtalo olla viimeiset vuodet vaipoissa, vihaisena, Schumina. Eletään jotain nuoruus vuosia, kun ei muuta muisteta. Itse toivoisin tällä hetkellä tuossa kohtaa saavani piikin, mutta mitä minä vihanneksena siitä silloin välitän?
Siitä vegeydestä on ulospäin vaikea sanoa miten paha tilanne on. Jos jotain itse ymmärtää, mutta kroppa ei anna sitä muille ymmärtää olisi pahin tilanne. Jos taas mitään ei aivoissa enää liiku, se on varmaan se ja sama katsoa aina vaan lisää formulakisoja. Mutta samalla se ei kuitenkaan ole sitä läheisille, joille voisi monella tapaa olla helpompaa ilman sitä perheenjäsentä, jota tosiallisesti ei ole enää vuosiin ollut. He ovat enemmän tai vähemmän joutuneet jo tekemään luopumistyönsä joka tapauksessa. Mikään, mitä Schumin kunnosta on tihkunut ei anna olettaa, että tila olisi juurikaan parempi (kuin kuvailemani).
Olipa mielenkiintoinen kisa ja Bottaksella maitti päällä (jopa nopein kierros) . Sade tekee hyvää näin katsojan kannalta. Ocon ajoi kisan ilman varikkostoppia.
Hyvä kisa Bottakselta, ykkönen ja nopein kierroskin vielä. Red Bullin leirissä ollaan varmaan tyytyväisiä myös vaikka voitto jäikin saamatta niin Hamilton jäi peräti viidenneksi. Tämä saataa olla ratkaisevaa mestaruuspisteitä laskettaessa kauden lopussa. Leclerciä mahtaa harmittaa kun palkintopallisijoitus oli niin lähellä mutta huonosti ajoitetun renkaanvaihdon takia kuitenkin niin kaukana...
Hieno kisa Bottakselta. Ja koko viikonloppu. Normaalissa tilanteessa toki Hamilton olisi lähtenyt paalulta ja ajanut voittoon. Mutta mitään en ota Bottakselta pois. Miehen kannattaa nauttia nyt.
^ Tuota on odotettu, joten tuli turhaan hukattua 1300 uuteen 13 Miniin vermeineen, että olis saanu sen epävirallisen apin pelaamaan. Suomessa arvatenkaan tuolla ei tietenkään tee mitään ennen vuodenvaihdetta, koska CNoMmore ja vuodenvaihteen jälkeen Viasat. T: Vesku
Olipa surullista lukea uutinen Kankkusen B-ryhmäläisten myynnistä. "Kankkunen vahvistaa Ilta-Sanomille myyneensä rallin B-ryhmäläiset Peugeot 205 T16 Evo 2:n ja Audi Quattro S1 E2:n. Molemmat ajokit ovat harvinaisia ja ne ovat oleellinen osa moottoriurheiluhistoriaa." https://www.is.fi/ralli/art-2000008348833.html On selvää, että niistä sai nyt hyvän hinnan ja ymmärtää perustelut ja totta kai jokainen saa tehdä omaisuudelleen mitä haluaa, mutta silti tuli surullinen mieli siitä, että nämä ajokit on nyt sitten myyty jonnekin vesistöjen taakse. Varmasti tai sanotaanko toivottavasti arvostaviin paikkoihin. Huonoimmalla tuurilla jollekin pellelle ja / tai äkkirikastuneelle, joka ajaa ne rusinaksi typeryyttään. Olihan ne nytkin olleet lukkojen takana vain harvojen ilona, mutta silti oli hyvä mieli siitä, että samassa paikassa oli huikea määrä historiaa ja arvostanut omistaja, joka niistä halusi pitää huolta. Sitä aina jotenkin toivoi, että tämä yksityiskokoelma olisi avautunut kansalle katsottavaksi museoksi jossain vaiheessa. Vielä jäi S4 ja 037, mutta mitenköhän pitkäksi aikaa.
Tai olisi perustettu museo näille ja kaikille muillekin saman tyyppisille autoille. Niitä taitaa olla monen Suomalaisen maailmanmestarin tallissa ja järkyttäviä harvinaisuuksia. Eiköhän Häkän ja Kiminkin tallista olisi jotain pientä voinut löytyä tai Saarisen pyöriä... Kerrankin olisi ollut mahtava vetonaula matkailulle.
W Series -kausi päättyy tänä viikonloppuna kahdella Jenkkikisalla. Emma Kimiläisellä on vielä teoreettinen mahdollisuus mestaruuteen, mutta se vaatisi aluksi lähes täydellistä epäonnistumista sekä Alice Powellilta että Jamie Chadwickiltä ja vielä molemmissa kisoissa.
Olisi sitten melkein pitänyt omistajan (eli Kankkusen) innostua ja lykätä museo pystyyn. Tuppaa muuten olemaan sellaista, ettei Suomesta oikein varmaan (yksityistä ja vielä vähemmän julkista) rahaa museolle löydy. Jenkeissähän taitaa olla aika yleinenkin malli, missä yksityisiä autokokoelmia on omissa museoissaan esillä. Silti mietin, että miksi myi juuri kaksi kovinta helmeään. Tietenkin niistä varmasti sai ainakin miljoonan kappaleelta, ellei enemmänkin tuossa kunnossa ja tiedetyillä historioilla. Ei taida muuten olla montaa muuta ihmistä maailmassa, joka noilla (lähes) kaikilla B-ryhmäläisillä on päässyt ajamaan. Näyttäisi nimittäin olevan vähän vähemmän hohdokas MG Metro 6R4 museossa ja myös Ford RS200 (joka tosin saattaa olla siviilimalli, koska ei ole kisateipeissä tai sitten ne vain puuttuneet vielä). Tietenkin on selvää, että Kankkuselle itselleen näillä on ollut enemmän tunnearvoa kuin jollekin meikäläiselle, mutta olisi voinut kuvitella, että hänen pojatkin olisivat olleet kiinnostuneet säilömään nämä menopelit. Ilmeisesti noita Peugeoteja on enää kolme jäljellä maailmassa verrattavissa olevassa kunnossa. Ja tarinan mukaanhan Kankkunen osti auton "markalla" Todtilta. Melkoinen hinnannousu ja hyvä myyntihetki siis toisaalta. Moni noista vanhoista B-ryhmäläisistähän ajettiin rusinaksi rallycrossissa ja nykyäänkin joitain yksilöitä vielä ajetaan mäkikisoissa yms. Noin alkuperäiskuntoisia ei voi olla kuin vastaavissa museo-olosuhteissa. Hattu nousee Kankkuselle joka tapauksessa jäljelle jäävästäkin museosta. Varmasti monen mielestä Suomen hienoin autokokoelma. Ja totta kai taloudellisetkin realiteetit voi olla myynnin taustalla. Mutta olisihan se "Flying Finn" -teemainen museo ollut mahtava kohde.
Turun Sanomilla oli museo, jossa oli ensimmäinen suomalaisen omistama F1-auto eli Leo Kinnusen Surtees. Olen käynyt siellä noin 20 vuotta sitten. Ei ollut ihan paras Turun turistinähtävyys. Voitko todistaa miksi joku maksaisi yhdestä suomalaisesta ralliautosta miljoonan? Oletan, että puhut euroista etkä ruplista. Eilen tuli MTV3:lta Formulasirkus. Käytiin Grönholmin omassa museossa. Ihan kiva varmaan siellä Inkoossa. Ei kiinnosta muuta Suomea.
Olis kyllä mahtava idea yhdistää moottoriurheilu yhteen museoon. Nyt ne on ikävästi hajallaan. Samalla käynnillä tyyliin Saarisen moottoripyörää, Kankkusen, Grönholmin, Vatasen yms. rallikamaa, Häkkisen/Kimin/Valtterin F1-kamaa, kaikki mahdollinen moottoriurheiluhistoria saman katon alle. Voisi olla jopa pyhiinvaelluskohde ulkomaisillekin. Musta tuntuu että suomalaiset ovat maailmassa ainoita jotka eivät osaa noita arvostaa tarpeeksi.