Eli kytket toisen subbarin ihan normaalisti ja toisen subbarin tuohon Anti-Moden 180-astetta liitäntään ja käännät siitä toisesta juuri kytketystä subbarista vaiheen 180 astetta koskematta mihinkään muuhun laitteeseen tai säätimeen. Kertauksena, kunnet tuota kuitenkaan ymmärtänyt: Subbari yksi antimoden normiliitäntään ja vaihe subbarin omasta säätimestä 0 astetta Subbari kaksi antimoden vaiheenkääntävään liitäntään ja siitä subbarin omasta säätimestä vaihe käännetään 180 astetta. Nyt molemmat subbarit ovat samassa vaiheessa. Selkiskö, vai selitinko jotenkin huonosti? T: Vesku
Kyseessä on lähes 10v vanha Yamaha. Siinä on rinnankytketyt LFE lähdöt yhteisella viiveellä ja YPAO ei osaa alle 31 Hz säätää EQ. Osta uusi Yamaha Aventage. Se osaa säätää viiveet kahdelle LFE:lle erikseen ja YPAO menee 16 Hz. Tai Denon, sekin osaa homman paljon paremmin kuin Anti-Mode viritykset. HDMI päivittyy kanssa 2.1.
Kiitos! Ja kyllä ymmärsin Vesku! =). Siitä en vielä ole varma, onko tuo nyt sitten jonkinlainen kompromissi vs. Snäckbyn suositus. Uuttahan tässä olikin ostamassa, mutta Yamaha näyttää olevan nostanut reilusti hintoja ja Denon 3700 on ilmeisesti paskottu. Onkyolta on tulossa mielenkiintoinen malli (jossa Dirac, siltä kai onnistuu matalienkin taajuuksien säätö ja tupla-wooferit) mutta...Sivujensa mukaan euroopan versiossa on kaksi kanavaa vähemmän kuin USA. Eli en saa 5.2.2+zone2. Lisäksi alkoi harmittaa, että eihän nämä vehkeet ole näköjään kymmenessä vuodessa juuri kehittyneet. Samanlaisia laatikoita. Vanha jammu on täysin kunnossa niin vähän korpeaa laittaa 1500 eur että saa subbarien etäisyydet kohdalleen.. Ilmeisesti ääneenlaatuunkaan ei ole juuri tuotekehityksessä satsattu =(.
Denon 3700 on paskottu alitehoisella ääni DSP:llä. 4700H, 6700H ja 8500HA sekä 6k hintasessa AVC-A110 on kunnon ääni DSP:t. Ja nyt on niissä uudessa versiossa XT32 EQ:t molemmille LFE kanaville. Yamahalla halvin11.2 maksaa 3,8k eli hintavia on nekin. Halvalla ei hyvää saa. Osta äkkiä ne Klipschit, niidenkin hinta nousee koko ajan.
Arendal uhkailee nostavansa hintoja noin 15% kuukauden vaihteessa. Pitemmän aikaa olen jo miettinyt 1723 Subwoofer 1S:n hankintaa, mutta kun ei ole vielä oikein ostohousut jalassa. Hankalaa...
Minäkin tilasin nyt sitten 2 x Klipschin r-115sw. Sain kaverilta ylimääräiseksi jääneen anti-moden, joten mennään vanhalla vahvistimella, kunnes on riittävän laadukasta tavaraa markkinoilla. Odottelen ensisijaisesti Denonin uusia malleja, koska niitä sitten tuleekaan. Onhan nuo suht kookkaat ja alkutuntumalta yllättävän (musiikilla) pieni parannus tuli 10 vuotta vanhaan yamahan 10 tuumaiseen. Todella massiivinen on basso, pitää vielä tasoja säätää ja hakea muutenkin viritellä kun tuntuu et aika hyvin jyrää muuta alleen. Uudet kaiuttimet ei ole vielä tulleet ja nyt on todella pienet purkit pääkanavissa.
Todennäköisesti ne ovat sinulla 10 desibeliä liian kovalla (tai enemmän). Jos vahvistimessa ei ole mittamikrofonia tasojen säätämiseen, niin kannattaa hankkia desibelimittari, että saat pääkaiuttimien ja subbarin sovituksen kohdalleen.
Joo, vahvistimessa on vanha ypao. Se antoi kalibroinnissa jonkun "level 3" virheen ja laittoi subbarin -10db ja itseasiassa otti sen kokonaan pois päältä. Tulkitsin et oli liian kovalla ja loppui säätövara kesken. Tein kalibroinnin niin, että gain oli puolivälissä. Pudotin sen jälkeen gainia subbareista 3 pykälää. Parani sillä jo huomattavasti. Pitää ajaa vielä ypao uudestaan.
Vahvistimessa kun ei ole mitään kalibraatiosäätöjä niin itse ostin DaytonaAudio iMM-6 ja tökkäsin kalibroidun tarkkuusmikin puhelimeen kiinni kun oli sopivasti 3.5mm liitin. Puhelimen appeina käytin Audiotool ja Spectroid ohjelmia. Ensin 2 subi off ja säädin 1 subin 40Hz taajuudella dB sopivaksi ja pinknoisella käyrä arviolta tasaiseksi ja sen jälkeen toinen säädetty subi off ja toinen subi säätöön ja sama homma ja lopuksi molemmat subit on ja loppumittaukset ja tarvittessa dB säätöä deppa kerrlllaan molempiin subeihin erikseen jos tulee liikaa matalaa ja lopuksi tuli ihan riittävän tasainen taajuusvaste joka kuulostaa myös korvaan hyvälle ja näillä säädöillä on menty jo useampi kuukausi, eikä ole tarvittu mitään jälkikorjauksia. Subeina siis 2 X SPL-.150 ja Klipschin 2x8" pari ja pääkajarit/subit 80HZ jako ja en kyllä merkkiä vaihda ihan heti enkä varsinkaan subeja, noissa riittää äänenlaatua ja potkua omiin tarpeisiin pitkäksi aikaa ja menee 14Hz mikä riittää kyllä perustarpeisiin, 13Hz hieman vavisuttaa mutta 12Hz.ei enää ollenkaan. Välillä on kiva kuunnella bassobiisejä ja laittaa volumea hieman reilummin lisää ja sitten alkaa tapahtumaan. Edit:Testattu taajuuksia ja 14Hz vavisuttaa ihan hyvin paikkoja. Bass Mekanik - Tone Pak https://open.spotify.com/album/41KvXgUiw1tCLHrpKFe1Df?si=sehNyQ0tTwKieYExyM2xWw
Subbaria metsästän! Vahvistin Denon AVR-3400H ja kaiuttimina 2x Genelec G3 ja nyt pitäis subbari hommata vaimon ja naapureiden iloksi. Huone n, 4m leveä ja 4.5m pitkä ja musiikkia kuunnellaan 50/50 tv ja elokuvia. Tuo setuppi ollut jonkin vuoden käytössä. En ole mikään genelec uskovainen mutta ensin kävi mielessä F2 tai halvempi 7050c mutta… Olen nyt katsellut halvempia Klipsh R112SW, POLK HTS12 tai joku muu? Ulkomitat noissa sopivat ei paljon isommat. Menisikö pahasti metsään? Onkohan joku muu G3 omistaja jolla olisi kokemusta näistä muun merkkisistä subeista? Saa esittää mielipiteitä!
Jos et odota 100% Genelec-yhteensopivuutta, niin melkein mikä tahansa aktiivisubbari käynee. Tuossa Denonissa on MultiEQ XT32 Audyssey, joten se on kyvykkäintä mallia ja pystynee hyvään lopputulokseen säädöissään. T: Vesku
Täältä löytyy sekä Klipsch R115SW olkkarista että R112SW työhuoneesta. Genelecejä ei ole, vaan pääkaiuttiminakin Klipshcit, molemmissa huoneissa, mutta varmasti Genelecienkin kanssa subbari toimii mainiosti. Antimode on olohuoneessa subin kaverina, mikä voi auttaa myös pääkaiuttimiin sovittamisessa. 112 olisi kyllä varmasti meikäläiselle riittävä myös olohuoneessa. 115 vähän ylimitoitettu nykyiseen rivarikämppään. Toisaalta se on sen verran iso, että menee yhtenä pöytänä huoneen nurkassa.
Mitä Vesku tarkoitit 100% sopivuudelle? Yhden F2:n hinnalla saa kaksi samankokoisella 8" elementillä varustettua "merkki" subia niin pakostakin tulee mieleen että kumpi parempi? Ostamalla Genelekin saa varmaankin toimivan ja helposti sovitettavan setin. Onkohan kellään kokemusta näistä: Definiteve Technology DN10 tai DN12? Erikoinen ratkaisu missä 1kpl aktiivi ja 2kpl samankokoista passiivi säteilijää. Noita Klipschejä on paljon kehuttu samoin kuin Polk subbareita pitänee käydä kuuntelemassa.
Genelec F2:n kohdalla maksaa kolme asiaa: - Kotimainen tuote valmistusta myöten - Sievä ja kompakti ulkoasu - Laadukas tuote ja erinomainen sovitus Genelecin kaiuttimien kanssa ilman erillistä vahvistinta Suorituskyvyn puolesta täysin samassa luokassa on myös Genelecin subbari 7050C, joka on selvästi halvempi, mutta ei nätti. On sekin silti kallis 8-tuumaiseksi subbariksi. Musakäytössä varmasti erinomainen ratkaisu, mutta leffoilla jytinät voivat jäädä hiukan vajaiksi. Tuo hyvä AV-vahvistin kyllä auttaa paljon, kun huonekorjauksella saa sovitettua melkein minkä tahansa subbarin kaiuttimiin hyvin.
Sitä että normiG-tapaan kajarit kytketään subbarin kautta, joka hoitaa jaot ja vain ne, ei mitään viipeitä yms.. T: Vesku
Osta Verkikseltä LSR310S sillä ei se G3 tiedä mikä sille tekee 80Hz jaon… https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2798/fttgv/JBL-LSR310S-Studiosubwoofer Sitten LFE:n 12” Polk tai Klipsch. Designed in USA and Made in China niin hyvä tulee.
Jos vahvistin kytketään subbariin (genelec) joka suodattaa alle 80Hz taajuudet pois keventäen pääkaiuttimien kuormaa ja siitä jatkaa G3:sille niin miten se audyssey osaa korjata? Onko lopputulos audysseyn kannalta parempi jos kytkee sellaiseen subiin jossa RCA input piuhan suoraan vahvistimen LFE liittimeen ja pääkaiuttimet omiin lähtöihin? Genelec 7050c:stä löytyy uudempi malli jota voi säätää vain omalla softalla mutta kun minun G3:set on a sarjaa jossa tuota mahdollisuutta ole.