Kotkat Lontoon yllä (1969) Netflix Yhteistuotantohirvitys kaluston osalta, Briteillä Merlinmoottoriset Mersut ja Sakuilla Spitit tai sinnepäin, lisäksi Stenejä ei vielä tuolloin 1940 ollut. 1/5 T: Vesku
Austerlitzin taistelu (1960) https://www.imdb.com/title/tt0053638/ Netflix Puuduttava pukudraama Napoleonin komeimmasta voitosta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Austerlitzin_taistelu 2/5 T: Vesku
Halloween Kills. Taattua Halloween-menoa. Tappaja löntystelee helvetin hitaasti ja porukka panikoi juosten karkuun tai hyppii seinille Hänet kohdatessaan. No jälleen saadaan jännittää, että kuoleeko se Michael vaiko eikö kuole, kas siinä pulma. Jamie Lee näyttää raihnaiselta vanhukselta, vaikka ikää on "vain" hieman yli 60 vuotta, varmaan tarkoituskin. Kyllä tämä sai irtaantumaan arjesta, hämmästymään ja usein nauramaankin - liekö tahaton huumori hyvä asia "kauhuleffassa", mutta menkööt. Onhan tämä nähtävä, jos on aiemmat katsonut.
Tämän katsomista ei tarvitse perustella sen enempää kuin alleviivata juontakaan. Loistavaa paskaa joka suhteessa, antaa mitä lupaa. Hillitöntä genre-elokuvaa "suoraan videolle". Vinegar Syndrome tuottanut jälleen kuvateknisesti todella edustuskelpoisen Blu-ray:n jo lähdemateriaalin rajallisuudenkin huomioiden.
Unlocked (2017) Ihan OK terroristijahtileffa. Varsin nimekäs näyttelijäkattaus, kukaan ei alisuorittanut häiritsevästi. Uskottavuudesta voidaan tietysti olla useampaa mieltä. Eri tiedusteluorganisaatiot sähläävät osin toisistaan tietämättä jne. HeroHD:n tallenteena katsoin.***½/*****.
Schelden taistelu Netflix https://www.imdb.com/title/tt10521092/ Jälleen kerran soditaan II ms:taa. 3,5/5 T: Vesku
Career Opportunities (1991) - Villi Yö. 1980-luvun nuorisoelokuvagenreä, vaikka ilmestyikin seuraavalla vuosikymmenellä. Nuori Jennifer Connelly oli erityinen ilo seurata. Itse leffa oli aika mitäänsanomaton toilailu. Pääkaksikon kemia ei toiminut. 2/5.
Chungking Express (Wong Kar-Wai, 1994) Yle Teema Koin tämän vähän uuvuttavaksi kokemukseksi. Elokuva ei imaissut mukaansa oikeastaan missään kohtaa edes hetkeksi, vaan lähes yritti pitää minua katsojana pääsemästä kerrontaan sisään samaistumalla mihinkään. Kuvaustyyli oli kovin "roiskiva" visuaalisesti. Kamera rauhoittui kovin harvoin ja heilui kohtauksen sisällöstä riippumatta kuin kameramiehellä olisi ollut jokin koristuskohtaus meneillään. Leffan sisältö oli aika köyhä ja suureksi osaksi omituista parisuhdejunnaamista, josta ei meinannut tulla sitten mitään. Kukaan ei oikein tuntunut tietävän, mitä oli tekemässä. Edes kirjeitä ei jaksettu lukea. Symboliikkaa viljeltiin parasta ennen päiväyksiä myöten, ilmeisesti huijaamaan elokuvakriitikoita näkemään elokuvan syvällisempänä kuin mitä se on. Elokuvan tyyli oli oudon Eurooppalainen. Kuin jotain ranskalaista leffaa olisi katsonut ja musiikkipuoli oli ikivanhojen hittien soittamista puhki. Ei tämä nyt huono elokuva ehkä ole, mutta aika tekotaiteellisen makuinen ärsyttävyyteen asti. In the Mood for Love - leffan olen myös nähnyt, eikä sekään kovin paljon iskenyt, joten tämä Wong Kar-Wai ei taida meikäläisen makuun olla...
Pakko todeta että olen kovasti vastakkaista mieltä tästä. Ensinnäkin mielestäni Chungking Express kestää uusintakatsomisia loputtomasti (olen sen jo aikanaan tuoreeltaan nähnyt leffateatterissa pari kertaa ja hyllystä löytyy vhs, dvd ja bd... ja telkkaristakin on tullut katsottua...) ja toiseksi Wong Kar-Wai on muutenkin yksi suosikkiohjaajiani. Just äsken katsoin areenasta Fallen Angelsin ja sekin on ihan 5/5 (ja senkin näin aikanaan ekan kerran leffateatterissa) Ja muuten jos joku ei ole huomannut niin tuo avatar-kuvani on juurikin Chungking Expressistä napattu, Faye Wong syömässä riisiä...
71dB on nyt vähän kuin vanha susi tai mikä se kives kaveri oli? Mitään kokemusta/historiaa TV-sarjoista tai elokuvista ei ole, kun on aloittanut harrastuksen 2020-luvulla. Vittuilee vaan tänne jotain ihme sontaa, joidenkin elokuvien saatavuuksista suomi teksteillä. Tervetuloa tilailemaan VHS-kasetteja Aliens leffan pitkästä versiosta Briteistä 80-luvun lopussa. Nämä lapset eivät ymmärrä, että kannattaa olla kiitollinen mistä tahansa julkaisusta. Tällä hetkellä näyttää, että tällainen erikoisboksi/kulttimainetta niitänyt leffa kannatta julkaista. Aina löytyy meistä ostajia. Pahinta tässä on se, että entäs jos ne eivät julkaise enää mitään normi leffoja UHD:nä vaan jonain DVD:nä ja Blu:raynä? Olin ajatellut ostaan tuon Wong Kar-Wai boksin.
Hep, hep, makuasioista ei sovi kuin kiistellä! Tai : "Se on makuasia, sanoi ajokoira kun muniansa nuoli!" Kun en ole nähnyt leffaa, en muuta osaa sanoa. T: Vesku
Ei kai se sinulta ole pois, jos minä tykkään katsoa elokuvat parhaalla mahdollisella laadulla? En vain haluaisi sen laadun olevan vaikka DVD.
Kiva jos itse tykkäät. Minäkin olisin mielelläni tykännyt, mutta ei vaan toiminut. Yleensä aasialaiset leffat uppoavat minuun hyvin, J-horror erityisesti on minun makuuni, mutta tämä tosiaan tuntui minuun silmääni tyylillisesti yllättävän epä-aasialaiselta. Hong Kong on ehkä liian kansainvälinen paikka? Lentoemäntien mukana tulee vaikutteita länsimaista? Tosiaan se rauhaton kameratyö yhdistettynä vanhojen länsimaisten poppisbiisien veivaamiseen pesi pois sen audiovisuaalisen tyylin, joka aasialaisissa leffoissa viehättää ja leffan katsomisesta läpi muodostui yllättävän pitkäpiimäinen kokemus. Parhaana kohtauksena koin sen, kun sähköt katkaistiin ja piti sytyttää tusinoittain kynttilöitä, joiden lämpimässä loimussa mentiin hetki. Meillä ei tarvitse olla sama maku. Miksi olisikaan? Tärkeintähän on, että jokainen löytää lempparileffansa ja -ohjaajansa. Avatarisi lähteen tajusin vasta, kun mainitsit siitä, mutta toisaalta harvemmin analysoin muiden avataria. Itse lasken "harrastuksen" alkaneen 2001, kun hankin DVD-soittimen ja muut "kotiteatterivermeet." Väite siitä, että mitään kokemusta ei ole on aivan älytön. Olen vain kirjoittanut viime vuosina tänne tunnollisemmin, mitä tulee katsottua. Ehkä se antaa sen vaikutelman, että olisin aloittanut hiljattain? No onko omasta mielestäsi sitten saatavuus jotenkin mahtava? Suomitekstejä pahempi ongelma on se, että usein esim. ranskalaisissa ja saksalaisissa julkaisuissa ei ole edes englanninkielistä tekstitystä. Briteissä taas ei ylipäätään julkaista esim. ranskalaisia elokuvia kovin paljon. DVD-aikana leffoja jukaistiin laajasti niin, että jokin kiekko tuli markkinoille 30 maassa ja tekstityskieliä saattoi olla 20 kattamaan melkein koko Euroopan! Nykyään leffa saatetaan julkaista vain esim. Saksassa ja lätyltä löytyy sitten vain saksatekstit. Jos tämä ei ole sinusta ärsyttävää tai haittaa harrastustasi niin onneksi olkoon vain. Häh? Nyt on vuosi 2021 eikä 1989. Luovuin VHS-formaatin käytöstä n. 15 vuotta sitten. Niin minä olenkin, mutta voi sitä silti valittaa julkaisujen puuttumisesta.
Kertaus on tunnetusti opintojen äiti. Luepa niitä kommenttejasi ja mieti, että miksi nimimerkkiäsi nyt tarkalleen ottaen quotataan. Samaan aikaan, kun jaat valistusta tyyliin "nämä lapset eivät ymmärrä, että kannattaa olla kiitollinen mistä tahansa julkaisusta", jaksat kuitenkin keuhkota tuon tuosta kuinka vain yksi fyysinen formaatti on ikään kuin tie autuuteen. Allekirjoittaneelle ei merkitse hirven kusta, mikä saa kenetkin tulemaan, mutta kun moisesta uhd-onanoinnista muodostuu toistuvaa julkista mällin heittoa milloin missäkin yhteydessä, on mielestäni vähintäänkin perusteltua reagoida muutenkin kuin pyyhkimällä kasvonsa. Mainittakoon näin lopuksi ties monettako kertaa, että omastakin kokoelmasta löytyy myös uhd-julkaisuja, joskin yksinomaan uhd/blu-ray comboja, joita pienonkieltäkin kireämmästä budjetista on tuettu hymyssä suin aina, kun se on ollut mahdollista, eikä esim. parempaa kuvanpakkausta 1080p-formaatin muissa yksittäisissä rinnakkaisjulkaisuissa ole ollut syystä tai toisesta saatavilla. Sääli sinänsä, että itse uhd-levyt seisoo passiivisina tyhjän pantteina, koska laitteiston 4K päivitykseen ei ole minkäänlaista taloudellista mahdollisuutta. Ja jos siihen tultaisiin, että yksinomaan kyseisiä comboja olisi enää saatavilla, suoratoistosaatanan edustaessa seuraavaa harha-askelta, ei valinnasta tarvinne tämän enempää painottaa suuntaan tai toiseen.