https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008391265.html Brundle pykälä Uusi maailmanmestari olisi kyllä paikallaan.
Taisi olla niin, ettei alun perin jutussa ollut myyntihintaa tai sitten oli mennyt minultakin ohi. Voi olla, että lisätty myöhemmin. Joka tapauksessa, kun Audi-replica oli nyt taas nostettu iltapäivälehden aiheeksi, niin oli samassa viittaus Kankkusen saamaan hintaan Audista ja vanhaan juttuun linkki. "Ilta-Sanomien tietojen mukaan Kankkunen olisi saanut Audistaan noin 1,2 miljoonaa euroa. Peugeot’n hinta voi pyöriä samoilla nurkilla tai jopa korkeammalla." https://www.is.fi/ralli/art-2000008348833.html Mutta sen todistaminen miksi joku maksaisi vanhasta ralliautosta miljoona euroa on monisyisempi kysymys. Sen verran arvo nyt kuitenkin vaikuttaisi olevan. Harmi, kun myytiin Yhdysvaltoihin, mutta kai sieltäkin hyviä koteja autoille löytyy. Huonolla tuurilla jollekin youtubepellelle.
VB77 ensi kauden tallikaveri leakkautunut etuajassa: Alfa Romeo is already showing Guanyu Zhou in Chinese dealerships. It's a done deal, as I said, announcement on Tuesday! The poster reads: "Congrats to Zhou on becoming the first Chinese F1 driver." https://twitter.com/FormulaNewsLive/status/1459140389437329416 Taustapinkka tietenkin kunnossa kiinalaisena. Eikä toisaalta mikään maksukuski, koska toisena F2-sarjassa ja siten hyvä mittapuu VB77:lle ja toisin päin.
Zhou on ihan ookoo kuski. Mielestäni maikkarin selostajat kommentoivat kesällä, että hän on kuitenkin melkolailla saavuttanut menestyksensä maksukuskina. Vaikka toisena onkin, niin hyvät tallipaikat on aina rahalla ostettu. Noissa pienemmissä sarjoissa voi kuitenkin menestystä saavuttaa vähän helpommin kuin ykkösissä. Mutta silti Zhou on mielestäni kuskina kuitenkin parempi kuin esim. Mazepin, Stroll ja Latifi vastaavaan aikaan uralla. Mutta odotellaan nyt, että miten miehen käy Alfan ratissa. Hän ei meikäläiselle se ensimmäinen vaihtoehto olisi ollut, mutta toki kun rahaa tuo mukanaan niin paljon, niin on ymmärrettävä valinta. Eilen Hamilton näytti taas, että kuka on oikeasti se maailman paras kuski tällä hetkellä. Wolffin harmistuksenkin voi ymmärtää, koska Red Bull on ilmeisesti kolmesti jo tällä kaudella saanut korjata takasiipeä parc ferme -säännön alla ilman rangaistuksia ja Mersulle sitten tulee 0,2 millin ylityksestä rangaistus. Mittauksistakin selkeästi selvisi se, että kyseessä on hajonnut takasiipi, koska vain takasiiven toinen reuna oli tuon verran liiikaa auennut, ei koko takasiipi. Säännöt ovat toki sääntöjä, mutta jännnä, että toinen talli saa korjata siipeä useasti ilman rangaistuksia. Ja myös tuo Hamiltonin ulosajaminen Maxin toimesta oli häpeällistä. Kyllähän tuosta joku voi sanoa, että miksei noin saisi tehdä, kun Sennan aikanakin sai, mutta nykyään on eri säännöt. Mielestäni Maxin olisi pitänyt saada rangaistus myös Bottaksen ulos ajattamisesta, koska ei jättänyt mutkan reunaan tilaa autolle. Tuomaristo sanoi myös suoraan kisan jälkeen, että eivät halua ottaa roolia mm-taistossa. Vähän off-topikkina, mutta en ole minkään urheilulajin yhteydessä ymmärtänyt sitä, että kisan tai ottelut loppupuolella tuomarit jättävät tuomitsematta, koska eivät halua ottaa roolia tuloksen ratkaisussa. Silloinhan he nimenomaan ottavat sitä roolia, koska antavat yleensä toisen osapuolen toimia likaisesti ilman rangaistuksia. Tuota näkee jääkiekossa todella paljon. Jos lajissa on säännöt, niin mielestäni niitä pitäisi noudattaa koko kilpailun ajan. Onhan tuo tietenkin inhimillistä, koska tuomari on suuren paineen alla, jos hän tuomitsee ja on iso pelko siitä, että jos tuomio meneekin väärin. Mutta kyllä ihan selkeät tilanteet pitäisi tuomita sekä jääkiekossa että formuloissa. Täälläkin keskustellaan paljon snookerista, niin mitäs jos mm-finaalissa tuomari sanoisi ohilyönnistä, että ei virhettä, koska en halua ottaa roolia. Hieman kärjistetty esimerkki, mutta mielestäni jääkiekossa ja formuloissa on kyse 100% samasta asiasta. Bottaksen kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että Mersun olisi ehdottomasti kannattanut ajaa yhden pysähdyksen taktiikalla. Kovat renkaat olisivat kestäneet helposti ja myös mediumeilla olisi voinut ajaa paljon kauemmin. Eikä kierroksia olisi pitänyt ajaa kuin 10 enemmän, niin olisi oltu jo kisan puolessa välissä. Max ajoi uusilla renkailla vain 0,5 sekuntia nopeampaa kuin Hamilton vanhoilla, joten 10 ylimääräisen kierroksen jälkeen tehdyn varikkopysähdyksen jälkeen ero kuskeilla olisi ollut ehkä 7-9 sekuntia. Hamilton olisi ajanut tuonkin kiinni ja mennyt Maxista ohi, vaikka Max ei olisi toista pysähdystä tehnytkään. Maxin renkaat olisivat lopussa olleet niin huonot, että myös Bottas olisi mennyt ohi. Mutta luultavasti Max olisi kuitenkin tullut vielä toisen kerran sisään, joten Bottaksen mainitsema helppo 1-2 voitto Mersulle olisi ollut ihan fakta. Nyt Mersu vähän hätäili ja panikoi. Mutta hyvää draamaahan tuo on ja Netflixin sarjaan saadaan seuraavalle kaudelle huikeasti vielä ylivedettyä tuota. Hyvä, että pistejohto vähän kutistui kuskien välillä ja jännitys säilyi. Kumpi tahansa kuskeista voiton lopulta viekin, niin toivon, että se tulee rehdillä ajolla eikä toisen kiilaamisella pihalle. Ainakaan toistaiseksi Max ei ole ihan maailmanluokan kuskin respektiä minulta saanut. Nopeutta on ihan huimasti, mutta edelleen hankalissa tilanteissa se vanha (nuori?) 17-vuotias Max nousee esille ja aletaan mutkittelemaan ja kiilailemaan. Ei hyvä. Kimi ajoi hienosti. En tiedä, minkä jutun Alfa löysi Kimin takasiipeen, jota halusivat vielä muuttaa, mutta vauhtia oli ihan eri tavalla kisassa kuin sprintissä. Sinänsä tuo Kimin ulosajo sprintissä ei ollut paha asia, koska sen kautta Kimi tippui niin alas, että uskalsivat tehdä takasiipimuutoksen ilman isoa lähtöpaikkamenetystä. Vauhti oli kuitenkin ihan eri tasolla ja Kimin paras kierrosaika kisassa oli viidenneksi nopein kaikista. Hieno veto.
Säännöt on kaikille samat, tuomiot välttämättä ei. Kimi kun korjaa takasiipeä niin joutuu lähtemään varikolta, ja kuten sanottua niin Red Bull on kolmessa peräkkäisessä kisassa saanut korjata takasiipeä ilman seurauksia. Kuten selostajakin sanoi niin yhden kerran sen voisi sallia, mutta kolmannessa kisassa pitäisi jo todeta että jos se takasiipi on sellainen että se on jatkuvasti rikki niin laittakaa kuntoon ja lähtekää varikolta. Ta tosiaan tuo ulos ajattaminen... Se on nyt näköjään sitten sallittua. Eli sisälinjalla kun on rinnalla, niin jarruttaa vaan niin myöhään ettei voi edes pysyä radalla, ulkona oleva kaveri kyllä väistää nurmikolle. Tämä täytyy olla sallittua myös silloin kun Max on siellä ulkolinjalla. Hamiltonin siiven mittauksesta tulee mieleen että virittikö Red Bull ansan? Oma siipi säädetään tämän kerran poikkeuksellisesti siten että on varmasti riittävästi marginaalia, ja sitten usutetaan tutkimaan Mersun takasiipeä. Toki se pitäisi aina olla tarkalleen sääntöjen puitteissa, mutta jotain 0,2mm poikkeamaa toisessa laidassa tuskin pystyi näkemään kuvista tai muutenkaan. Eli Red Bull tiesi että siipi viritetään 0,0mm tarkkuudella sääntömittaan, ja on mahdollista että se taipuu kisassa kymmenyksen tai pari, ja oma siipi olikin viritetty turvallisen marginaalin päähän juuri sopivasti ennen tutkintapyyntöä.
Kyllä tämä ulosajattaminen johdonmukaisena toimintana on tainnut tulla lajiin vasta Hamiltonin myötä, saa nyt vain maistaa omaa lääkettään. Yksi syy on myös nämä nykyradat, missä on "kilometrin" asvaltoidut turva-alueet. Ennen vanhaan oli törmäys ja vainaa, jolloin myös kunnioitettiin ihan eri tavalla kilpakumppania. Verstappenin myötä tilanne on vain pahentunut, koska ajaa autoa kuin pelaisi pleikkaria. VB77 olisi kannattanut ajaa ihan itse taas reippaammin ja unohtaa kiukuttelut tallille. Ajaisi vaikka Verstappenin kerran lähdössä ulos, jos haluaisi muistettavan edes jostain muusta kuin huonon kakkosen roolista. Voittaa Verstappen tai Hamilton, niin molemmat ovat omalla tavallaan vastenmielisiä. Hamilton ylitti kaiken imelyyden soveliaisuuden rajat viikonloppuna leikkiessään Sennaa, vaikka ei ansaitsisi tulla edes mainituksi samassa kappaleessa. Ja Verstappen nyt vain on jo kasvatettukin vinoon. Tuleeko yllätyksenä, jos totean ettei tule enää ensi vuonna seurattua lajia.
Valtteri sai ilmaisen varikkostopin VSC:n aikana ja kovat alle ja jos renkaat kestäisi niin ajaisi voitosta, jonka luovuttaisi tarvittaessa Hamiltonille. Ajoi niillä kovilla renkailla joku 5 kierrosta ja uusi setti kovia alle kun talli jostain syystä niin päätti. Kyllä minuakin saattaisi kiukuttaa.
Kaiken hehkutuksen tästä kisasta kyllä ansaitsee. Hieno ohitus ja vakuuttava viikonloppu. Hämmentävää vain, ettei kukaan ole kommentoinut autojen säätöjen olleen kenties niin kohdallaan kuin vain voi. Oikeasti tuollaista eroa näiden kuskien ja formuloiden välillä ei vaan normaalisti ole, vaan kenties jotain once in a lifetime, kun kaikki vaan toimii aivan loistavasti. Onhan noita Valtteriltakin nähty. Ehkäpä katsotaan uudestaan seuraavassa kisassa kuinka maaginen se Hamilton nyt taas olikaan. Mutta hehkutuksensa tästä kisasta kyllä ansaitsee. Paitsi tietysti taas säälittävä Brasilian lipun vieminen palkintopallille ja taas kerran maailman parhaan yleisön kosiskelulla, kun kaikki kuulemma tietää että fanitti Sennaa jo pienenä..
Itse katsoin sen video ja en kyllä millään ilveellä näe yhtään mitään ratin ylimääräistä liikkumista. Osa ilmeisesti näkee vaikka vaaleanpunaisia elefantteja, jos joku vaan niistä mainitsee. Ja tuostahan jäisi niin helposti kiinni, koska ratin edestaas liikkuminen on kokonaan kielletty, että ei mitään järkeä olisi tehdä semmoista.
Kyllä se ihan selvästi liikkuu kuskiin päin, ehkä senttimetrin - vaikea arvioida mittaa tuosta kuvasta.
Eri videota katselin ja siinä en liikettä nähnyt, mutta kyllähän tuossa sitä vähän on. Vaikea sanoa juuta taikka jaata. Jos tuolla nyt säädettäisiin ajokorkeutta, jotta pohja saadaan sakkaamaan, niin on kyllä hieman typerä, koska mielestäni tuo ratin liikkuminen on kuitenkin selkeästi säännöissä määritetty asia varsinkin viime kauden jälkeen ja siihen tuollaisen toiminnon tekeminen olisi hölmöä. Mutta kyllähän formuloissa on niin paljon kaikenlaista nähty, että en yllättyisi mistään. Toisaalta, koska sakkaus pitää poistaa ennen kääntymistä, niin mielestäni ratin taaksepäin vetäminen ei ole paras siihen, vaan sen pitäisi olla ratin työntäminen eteenpäin. Tuo siksi, että jarrutuksessa g-voimat voivat olla yli 5g ja sen vuoksi samalla taaksepäin vetäminen voi olla vaikeaa. Jotenkin luonnollisempaa olisi se, että kiihdytettäessä vedettäisiin rattia taaksepäin ja järjestelmä suljetaan jarrutuksessa painamalla eteenpäin. Mutta ihan mielenkiinnolla odotan, että tutkitaanko tuota ja onko tuossa lopulta kyse mistään ihmeellisestä.
Jos oli vain Hamilton-lasit silmillä sillä kertaa? Mutta vakavammin ottaen aika kiinnostava tapaus. Ja onko itse asiassa ratin liike kielletty vai vaan se, että mihin se vaikuttaa? Aiemminhan sillä muutettiin eturenkaiden aurauskulmia. Nythän se voi olla vaikka "turboruuvi" tms? Aina uskotte, ettei salaliittoja ole, mutta siitä huolimatta suomalaisten tallikaverien autot, Hamiltonin ja Vettelin on saatu aina tarvittaessa lentämään vähän paremmin. Joku ehkä muistaa sen Vettelin ratissakin olleen extra-napin, en muista saatiinkin siihen koskaan edes mitään ns. virallista selitystä.
Nyt katsotaan Kalle Rovanperän tiimipelaajan taidot. Rovanperän pitää ajaa varovaisesti ja varmistaa tallimestaruus. Uskon, että tiimipelaajan taidot riittävät, vaikka on nuoresta miehestä kyse.
VB77:n auto taas oudosti hidastui aika-ajoon? Ja Hamiltonila partymode-ratti taas käytössä? "Valtteri Bottas lähti lauantain aika-ajoihin Qatarissa jopa suurimpana ennakkosuosikkina mutta jäi kuitenkin kolmanneksi. Ero tallikaveriin, ylivoimaisen paalupaikan ottaneeseen Lewis Hamiltoniin oli yli 0,6 sekuntia. – En tiedä, mitä yön aikana tapahtui." https://www.is.fi/formula1/art-2000008420090.html
Mitä haluat sanoa? Aloituksessa kirjoitin: "On toivottavaa, että erotamme mielipiteen tiedosta selvästi...."
En tiedä mitä haluat sanoa. Mutta, jos kuljettajakaan ei tiedä mitä yön aikana tapahtui, niin miten minä voisin.
Kuulin tuosta tallimääräyksestä eilen ensimmäisen kerran oli maikkarin kymmenen uutisten jälkeen Tulosruudussa, ja tämän lauantaiaamun Turun Sanomissa oli uutisartikkeli urheilu-sivuilla tuosta Monzan MM-rallista, niin siinäkin mainittiin Kalle Rovanperän saama käsky, että japsit Toyota -autovalmistaja varmistaa valmistajamestaruuden, kun Rovanperä kuljettaa varmasti auton vain maaliin. Onko jollakulla käsitystä siitä, että kun käsitykseni mukaan autovalmistaja investoi autourheilu-talliin, ja rahoittaa sen toiminnan, niin mikä merkitys muu kuin hyvä menestys tuottaa automerkin markkinoinnin osalta positiivista virettä, mutta auton tekniikan osalta, paljonko noista moottoriurheilusarjojen tallitehtaiden auton tekniikasta päätyy jossain vaiheessa tuotekehityksen myötä autoihin, joita ne autovalmistajat myyvät tavallisille auton kuluttaja-asiakkailleen. Nuo isoimmat autotehtaat ja valmistajat maailmassa melko vauraita yhtiöitä, niin varmaan tuo autourheiluinestoinnit noihin niiden tehdastalleihin on liiketaloudellisesti tappiollista, mutta siinä on tosiaan juuri se lisäarvo, minkä joku huippukuljettaja menestymisen jälkeen voi tuoda sille automerkille, ja sitten se kuski, jonka ne on palkannut kuljettamaan sitä kilpa-autoa, niin edustaa sitten julkisuudessa sitä automerkkiä, ja kuskin nimi liitetään siihen automerkkiin. Formuloita en ole pariin kauteen seurannut niin tiiviisti mitä joskus menneinä vuosina, yksi syy kiinnostuksen latistumiseen on se, että on muissakin, kuin F1 -sarjassa, kun talli, joka maksaa palkan sille kuljettajalle, niin nuo tallimääräykset tosiaan vähän latistaa sitä seuraamista, kilpailu ei niinkään välttämättä ole fair-drive -hengessä kisailua. Esimerkiksi kun Valtteri Bottas ajoi Williamsilla Lewis Hamiltonin tallikaverina, niin Bottas oli selkeä kakkoskuski, ja tallimääräyksellä usein piti päästää Hamilton ohi, koska Williams petasi Hamiltonille maailmanmestaruutta. No nyt on kausi käsittääkseni loppupuolella, Qatarissa tämän viikonlopun kisa ensimmäistä kertaa F1-historiassa, niin Max Verstappen nyt tällä kaudella kiinni mestaruudessa, niin kiva, että vähän vaihtuu mestaritittelin omistajan kasvot välillä. Sama, niinkuin jalkapallossa, että kiva, kun joku muukin voittaa välillä, kuin HJK, ajattelin, kun Kups voitti Suomen cupin, ja pari kautta sitten, kun Kups voitti Veikkausliigan. Tuulipukukansan turkusporttimiehen vedonlyöntifilosofiaan kuuluu, että pääasia, että Ruotsi ja HJK ei voita, niin sitten ei oikeastaan muilla tuloksilla sitten ole väliäkään.