Tuohan on kusettamista, jos se veloittavat alvit siellä, mutta asiakas joutuu maksamaan ne vielä itse. Ostiko The Hut Group myös Arrow'n julkaisutoiminnan?
Ymmärtääkseni kyllä. Hut-ryhmittynä on kusettanut kautta historian. Ihmeellisesti he välillä hoitavat hommat oikein, mutta yhden kerran kauan kauan sitten piti itsekin tapella hut.com kaupan kanssa. Muistaakseni en saanut rahoja takaisin jonkun viallisen tuotteen palautus keissin osalta. Vasta VISA tai silloin Luottokunta hoiti homman niin, että sain rahani takaisin. Sen jälkeen olen pitänyt tilaukset minimissä tuon ryhmittymän kaupoista. Olen toki tilaillut aina silloin ja tällöin. Viimeksi 1.7. jälkeen tein yhden koetilauksen jostain 2x 4K @ £25 kampanjasta ja se meni ihme ja kyllä putkeen. Leffat tuli suoraan postiluukkuun ilman mitään tullaustoimenpiteitä.
Guernsey ei peri arvonlisäveroa tavaroista. "Guernsey does not operate a VAT or goods and service tax (GST)." https://taxsummaries.pwc.com/guernsey/corporate/other-taxes
Ja silti ihan asiakaspalvelun toimesta ilmoittavat, että tämän perivät. Hinnat ovat myös sitä tasoa, että joku VAT / ALV niissä kyllä on sisäänleivottuna. 101 Films on yksi julkaisijoista, joilla ei ole vielä varsinaista IOSS-järjestelmää, mutta heidän nettikaupassaan vähennetään korivaiheessa Brittien VAT / ALV, jos ostaja on saarivaltion ulkopuolella. Sama oli Indicatorilla, mutta he siirtyivät ihan IOSS:iin hiljattain. Toisin sanoen, jos tahtotila on oikea niin on mahdollista jättää ne lähetysmaan VAT / ALV -maksut pois ja siirtää vastuu kokonaan asiakkaalle.
^ Mikäli Zavvin tuotteiden hinnat eivät tosiaan sisällä minkäänlaisia VAT / ALV maksuja? Niin hinnat eivät ole kilpailukykyisiä esim. Amazoniin verrattuna (postit ok). Nythän tilanne on heidän tapauksessa edellä mainittu. Eli heidän mielestä hinnoissa ei ole Englannin VATia Tuo jälkikäteen ALVien pyytäminen takaisin on aivan perseestä ja kun näyttää tällä hetkellä myös siltä, että mitään kompensaatiota ei myöskään sieltä saa. Koko firman toiminta haiskahtaa hyvin epämääräiseltä. Tuolta ei tule enään tilattua, mikäli tilanteeseen ei tule muutosta.
Minä taistelin Zavvin kanssa vajaasta kymmenestä eurosta ja totesin että huono liike. En käytä enää koskaan. Sinä annoit ymmärtää, että Zavvi on guernseyläinen firma. Nettisivujen mukaan se on UK-firma. Ei kai ole ihme, että perivät UK VATin.
Aiemmin Zavvin osoite oli Guernseyllä. Myös UK ilmeisesti poisti alv alarajan joten verohyötyä sijainista ei enää ole.
UK poisti 18 punnan VAT-rajan kahdeksan vuotta sitten: https://www.theguardian.com/business/2013/jan/09/play-closes-retail-business-vat-loophole Tämä lopetti Play.comin toiminnan. Itse käytin Play-kauppaa todella paljon.
Lähetysmaan ALV:n suuruus näkyy ainakin tarrasta, joka on pakkauksen päällä ja johon on merkitty sisällön arvo. Itse lähetin Zavvin asiakaspalveluun kuvan tuosta päällyksestä sekä Suomen tullin asiakirjat, joista ilmenee, että ALV perittiin myös täällä. Tällaisen todistelun ja muutaman viestin jälkeen sain toistamiseen perityn arvonlisäveron takaisin (luottokortille). Turhauttavaa joutua tuollaisen ”pikkurahan” takia jankkaamaan...
Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi. Tosiaan firma on brittiläinen, mutta varasto on Guernseyllä (paketeissa näkyy saaren postilaitoksen merkintä). Hinnoissa on luonnollisesti joku VAT/ALV, koska aika harvassa maassa tätä ei kuluttajille ole. Ja enpä ole vielä nähnyt verkkokauppaa, joka näyttää ulkomaisille alvittoman hinnan selailuvaiheessa. Näitä on kyllä, jossa maksua ennen korjataan alv pois. Harmi sinänsä, että Zavvilla ei homma toimi! Jos toimitus olisi luotettavampi ja nopeampi eikä tarvitsisi kikkailla tullin kanssa niin sieltähän tilaisi mielellään.
No ainakin melko huonosti, koska tosiaan tilasin elokuussa 2 elokuvan paketin, josta toinen tuli viikossa suoraan laatikkoon, mutta toinen katosi, kunnes 2 kuukauden jälkeen palautui Zavviin ja palauttivat automaattisesti rahat. Tein aiemmin reklamaation ja tämä oli lopputulos.
Tilasin erittäin pitkästä aikaa pari 4K leffaa Zavvista, kun oli hyvä tarjous. Molemmat tulivat hyvin pakattuina postista noudettaviksi. Toinen tullattu lähetysseurannan mukaan Hollannissa ja toinen Suomessa. Kaikki meni siis loistavasti. Vuosien takaa on kuitenkin useita huonoja kokemuksia Zavvin asiakaspalvelusta, etten jatkossakaan tuolta mielellään tilaa. Ja jäi myös epäilys, että tulivat tuurilla tullista läpi.
Näyttää toimivan, sillä jotain on huomenna lähikaupan automaatissa eikä alveja tarvinnut maksaa kuin tilauksen yhteydessä. Tosin laittoivat 4 tuotteen tilauksen tulemaan kahdessa erässä, mutta ilmoittivat vain yhden seurantakoodin.
Zavvista tilatuista neljästä BD:stä kaikki saapuivat kuten pitää, IOSS toimi ja alvit oli maksettu etukäteen. Ainoa harmi oli, että ensimmäisenä lähetetty tuote tuli kera seurantakoodin ja tiputettiin luukusta, mutta loput kolme ilmaantuivat muutama päivä myöhemmin postikonttoriin ilman seurantaa.
Jaaha, nyt tuli tullilta (EDIT: ei tullilta vaan Postilta) ilmoitus, että alvit on kyllä maksettu, mutta IOSS-numero puuttuu. Laitoin Zaville viestiä jossa kyselin numeroa, toivottavasti ei mene vänkäämisen puolelle.
Jos posti hoitaa tullauksen niin tietääkseni tulli ei voikkaan nähdä mitään IOSS-numeroita, näin ainakin minulle selitettiin puhelimitse. Itse asiassa tulli ei näe mitään tullausdokumentteja vaan ne on postin hallussa. Tulli saa vain tiedon että verot maksettu. Tai sitte minun kanssa asioinut asiakaspavelija ei tiennyt asiasta mitään
Joo, Postihan se ilmoituksen mulle lähetti eikä tulli, kun tarkemmin katsoin. Eli jostain syystä Postilla ei ole Zavvin IOSS-numeroa.
Arvatenkin. Ehkä vuosi-puolitoista sitten jotain tilasin ja IOSS puuttui. Suostuivat maksamaan extra alvit, mutta sittemmin jollain oli kokemus, etteivät olleet enää siihen suostuneet, joten lopetin Zavvista tilaamisen.
Ja muutama tunti sen jälkeen, kun vastasin edelliseen ja pyysin edelleen IOSS-numeroa, tuli tämä viesti: Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että kun en luovuttanutkaan, Zavvi suostuu ilmoittamaan IOSS-numeronsa suoraan kuriirille, mutta ei minulle? No käyhän se niinkin, jos vaan paketti tulee perille ilman lisäkuluja, mutta parempi ratkaisu olisi kyllä laittaa järjestelmänsä kuntoon, ettei tällaista sekoilua tarvitsisi joka paketin kanssa käydä läpi.