Indy-kuski Pato O'Ward pääsi testaamaan McLarenin formula ykköstä: https://www.grandprix247.com/2021/1...rst-formula-1-test-with-mclaren-in-abu-dhabi/ “I’m at a loss of words,” O’Ward said. “The experience and the opportunity is rare, once in a lifetime, and wow, wow, these cars are ridiculous. I was expecting crazy and insane, and this is crazy and insane times 10. I thought the Indy car was fast, and my eyes, man, it was just crazy. Tietyllä tavalla olen itse vähän harmissani siitä, että ykkösten kierrosajat tippuvat ensi kaudeksi merkittävästi. No insinöörit kyllä saavat nopeutta takaisin, mutta taisivat nämä nykyformulat olla nopeimpia formuloita vähään aikaan. Ihan mielenkiintoista olisi tietää, että miten paljon hitaampia Indyt ovat ykkösiin verrattuna. Pääsevätkö kierrosajassa edes Formula kakkosten tasolle? Puhdasta nopeutta vaikkapa ovaalilla niistä toki löytyy, mutta perinteisellä moottoriradalla eivät taida ihan kakkosten kyydissäkään pysyä huonon aerodynamiikan vuoksi?
Tuoreinta dataa on saatavilla Austinin radalta, jossa molemmat sarjat ajaa, muutenhan vastaavaa vertailua on ollut vaikea saada tehdyksi muuta kuin fiilispohjalta. Poimintana muutamia (myös F1 ja IndyCar lisäksi) kiinnostavia sarjoja, kisakierrosennätyksiä: Koodi: F1 1:36.169 Charles Leclerc Ferrari SF90 2019 United States Grand Prix LMP1 1:47.052 Loïc Duval Audi R18 2016 6 Hours of Circuit of the Americas IndyCar 1:48.895 Colton Herta Dallara DW12 2019 IndyCar Classic LMP2 1:52.545 Nyck De Vries Oreca 07 2020 Lone Star Le Mans Indy Lights 1:56.574 Oliver Askew Dallara IL-15 2019 Indy Lights Classic MotoGP 2:03.575 Marc Márquez Honda RC213V 2014 Motorcycle Grand Prix of the Americas https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_of_the_Americas#Record_lap_times Eli onhan sitä eroa reippaasti, kuten on aina, tai sanotaanko mieluummin pitkään (koska aikoinaan F1-tallit ajoi Indy 500 kisoja ymmärtääkseni enemmän tai vähemmän samoilla autoilla) ollut. Mutta kuten MotoGP:ssä, niin myös aikoinaan (90-luvun huippuvuosien) Indy Cart -sarjan aikaan aikaeroa oli paljon, mutta kisat silti erittäin laadukasta viihdettä. Eli ei se absoluuttinen kierrosnopeus siihen katselunautintoon niin hirveästi vaikuta. Toki muutama vuosi sitten oli aika nolo tilanne, kun F2/GP2 oli melkein yhtä nopea kuin F1. Olikohan niitä samoja aikoja, kun Alonsollekin oli laitettu "GP2 Engine!". Yksi mielenkiintoisimpia testejä sarjojen välillä on ollut Sennan testi Pensken Indy-autolla 1992. Ihan käsittämättömän hienon näköisiä autoja muuten silloin rapakon toisellakin puolella, kun vertaa tämän päivän Dallaraan. En itse asiassa ymmärrä, miksei Dallaralle anneta tehtäväksi tehdä nättiä autoa, kun yksirunkosarjalla nykyään mennään IndyCarissa. https://www.indycar.com/News/2017/12/12-20-Senna-1992-test-25th-anniversary
Jos haluaa pelkästään formuloita katsella, niin F1TV lienee melko selvä valinta. Jos viittaat 50-lukuun kun Indy 500 on osa MM-sarjaa, niin tuolloinkin sitä ajettiin AAA:n säännöillä ja käytännössä F1-kuljettajat ja tallit eivät osallistuneet kisaan juuri koskaan. Siellä ajettiin ihan eri kuljettajilla ja autoilla.
TheRealThing, Kiitoksia hyvästä datasta! Tuon datan mukaan, vaikka siitä Formula kakkoset puuttuvatkin, niin voidaan sanoa, että Indyt ovat noin samassa luokassa Formula kakkosten kanssa, kun kierrosaikaa katsotaan. Voi jopa olla, että hitailla ja mutkaisilla radoilla kakkoset menevät nopeampaa. Vaikkapa tyyliin Monaco. Joo, eihän se kierrosaika merkitse sitä, että onko kilpailu hyvää vaiko ei, mutta jotenkin suotavaa kuitenkin olisi, että formula ykköset olisivat kierrosajassakin se nopein luokka. Ensi kauden formuloiden hitaus pelottaa sen vuoksi, että jotkut ovat maininneet, että ne voivat olla jopa 10 sekuntia hitaampia (radasta riippuen) kuin nykyformulat, millä ei enää olla kuin muutama sekunti Formula kakkosia nopeampia. Tietääkseni kakkoset eivät ole muuttumassa erilaisiksi? Vaikka ykköset tietenkin ovat ykkösiä, niin kyllä monena viikonloppuna parasta kilpailua on saatu pikkuformuloissa. Varsinkin kolmosissa meno on ollut välillä todella hienoa. Eikä noissa tule tosiaankaan ajateltua sitä, että ovat huomattavasti ykkösiä hitaampia, vaan ainoastaan kisaamisen laadukkuutta. Jeps. F1 TV on itsellä kyllä käytössä, mutta erinäisistä syistä olen joutunut myös CMoren hankkimaan ja voipi olla, että samoista syistä myös ensi kaudella tuo Viaplay on pakko hankkia. Joten toivon tietenkin laatua myös tuolta. F1 TV:n kohdalla parhaimmaksi tavaksi katsoa olen huomannut SmartDNS:n, jolla Appletv-laitteen verkkoasetuksia voi muuttaa siten, että katselu onnistuu ilman VPN:ää.
Ensi vuonna F1TV Pro on käytettävissä ihan virallisesti, joten ei tarvitse mitään VPN-kikkailua tai muuta sellaista.
Mistäs moista infoa olet saanut? Se, että seenomore vaihtuu vialliseen laskuttajaan, ei automagik tarkoita tuota. T: Vesku
"Alongside this agreement, F1 TV Pro will be available throughout the region" https://news.cision.com/nordic-ente...1-rights-in-historic-pan-nordic-deal,c3051757 En usko, että enää suostuvat diileihin joissa F1TV:tä ei voida tarjota. Tai sitten oikeuksien ostajan pitää iskeä massiivinen paalu tiskiin.
Oliko jossain juttua että Häkkinen tulis Viasatin tiimiin mukaan ens kaudelle? Aion myös siirtyä interwepin puolelle katsomaan MotoGP näillä näkymin ja jättää Cmore/Viasat kokonaan pois...
Jeps, englanninkielinen. Selostuksessa on myös vaihtoehtoja eri kielille. Ilmeisesti joissakin maissa tuo on sen verran virallinen tapa katsoa, että on myös ko. maan selostus. Suomeksi ei siis ainakaan vielä ole.
https://www.motorsportweek.com/2021/12/16/pirelli-f1s-2022-cars-only-0-5s-lap-slower-at-start/ Pirellin ennustus on, että ensi vuoden aikana autoja kehitetään siten, että ne olisivat käytännössä yhtä nopeita kuin tämän kauden autot. Aika kova väite, kun toteavat myös, että viimeisimpien simulaatioiden mukaan uudet autot olisivat sen 5-10 sekuntia kierroksella hitaampia, kuten odottua, verrattuna nykyautoihin. Nähtäväksi jää, mutta katsellaan. FIA aikoo itse myös tutkia viimeisten kierrosten draamaa. https://www.speedcafe.com/2021/12/16/fia-launches-investigation-into-abu-dhabi-f1-drama/ Eli tarkoitus ei ole tuossa tuomita tai tehdä ratkaisuja, vaan tutkia, että mitä tuosta voisi oppia. Mutta kun käytännössä FIA tutkii omaa toimintaansa, niin eiköhän tuosta saada ympäripyöreä diplomaattinen päätös, että oikeudenmukaisesti toimittiin ja että tulevaisuudessa vedetään samalla linjalla. Mitään Maxilta pois viemättä, koska Max ei mitään väärin tehnyt (asiahan olisi voinut tapahtua kuskeille myös toisinpäin, jos Max olisi ollut kisassa edellä), niin kyllähän tuossa tuomaristo selkeästi rikkoi FIAn sääntöjä ja toimi siten, miten missään muussa tilanteessa ei olisi tehty ja hyvin vahvasti jäi vielä ikävä maku siitä, kun Red Bull huusi radiossa, että kisa pitää saada viimeiselle kierrokselle päälle, että Masi olisi toiminut Red Bullin ohjeiden mukaan. Mutta eihän FIA mitenkään voi tuomita tuota vääräksi ratkaisuksi omissa tutkimuksissaan, koska se vesittäisi epävirallisesti Maxin mestaruuden. Vaikka se virallisesti jäisikin voimaan. Ellei sitten Mersun valitus tuota vielä muuta. Eli lopputulos FIAn omissa tutkimuksissa voi vain ja ainoastaan olla se, että Masi toimi oikeutetusti ja päätös oli täysin oikea. Totta kai meidän on helppo jälkikäteen todeta, että Masi ja tuomaristo toimi väärin, mutta miksi heidän piti lähteä hätäilemään tilanteessa ja toimimaan vastoin sääntöjä? Ja sitten jälkikäteen pykäliä väännetään ja käännetään siten, että tuosta saadaan oikeutettu asia. Jos kisa olisi ajettu turva-auton takana maaliin, niin olisihan siitäkin huudettu, että olipas typerää, mutta toisaalta silloin ei olisi rikottu yhtään mitään sääntöä eikä toimittu tuomariston toimesta väärin. Ikävä päätös sekin olisi ollut, mutta oikeudenmukainen. Se on kuitenkin hyvä, että ensi kaudeksi FIA aikoo katkaista tallien ja Masin välisen puhelinlinjan. Max aikoo ottaa numeron yksi autoonsa ensi vuodeksi. Mielestäni ihan mukavan piristävä homma, kun sitä ei ole tainnut kukaan tehdä sen jälkeen, kun kuskit saivat vakionumerot. edit: https://www.is.fi/formula1/art-2000008477889.html Brundle ehdottaa (tietenkään ei ihan vakavissaan ole), että mestaruuden voisi jakaa Lewiksen ja Maxin välillä. Vaikka idea sinänsä olisikin kiva, niin käytännössähän se ei onnistuisi, koska Max johti mestaruuskamppailua ennen viimeistä kisaa. Jos Brundlen ehdotusta edes jotenkin puolivakavissaan voisi ajatella, niin siten, että viimeinen kisa olisi tasapeli, jolloin Max veisi ansaitusti mestaruuden.
Aikas kökkö on Häkkinen ollut aiemmin, kun muutaman kerran on linjoilla livenä kommentoinut. Lähes pelkkiä itsestäänselvyyksiä ladellut. Toivottavasti ainakin Oikarisen ammattitaitoista kommentointia saataisiin vielä V Sportillekin. Juuselan tämän vuoden sekoiluja ei hirveästi jää kaipaamaan, vaikka muuten ihan ok.
Hamiltonhan sitä ei nyt ole tarvinnutkaan tietääkseen kuka on ykkönen, mutta joo Maxin perustelukin oli ihan pätevä. Eli ei tiedä josko olisi ainoa mahdollisuutensa urallaan.
Täysin samaa mieltä. Häkkinen ei ole ikinä ollut mikään verbaalinen lahjakkuus. Oikarisen tietotaito on kyllä lyömätön Suomessa. Juuselan innostus alkaa käydä jo katselukokemuksen päälle, toivottavasti ei siirry V Sportille.
Kiinnostavin seikka Viasatin kautta kaapeli- ja satelliittiverkoissa on varmaankin heidän 4K-sporttikanava, jolla on mielestäni tähänkin saakka jo näytetty kisat livenä. Tosin Suomessa kanava ei ole lähetystä välittänyt esitysoikeuksien vuoksi. Mutta kovasti hidastaa itseäkin, jos pitää vain sen takia maksaa 35 e/kk. Olisihan siellä Valioliigakin ja NHL, mutta sitten alkaisi mennä jo ihan liikaa aikaa näiden lähetteiden katsomiseen. Lisäksi Ylen NHL-diili syö Viasattia, kun itselleni riittää vallan mainiosti jokin ns. suomijoukkueen "kuukauden peli" parhaimpaan aikaan lauantai-iltana (sen sijaan että katselisi arkipelejä seuraavana päivänä tallennuksina). Pitääpä jälleen kerran todeta, että nyt pitää tutustua tuohon F1 TV Pro palveluun. Ollut jo aikasemminkin mielessä, mutta ei vain ole saanut aikaiseksi. Kiitoksia aiheesta kirjoittaneille. Ilmeisesti siis tulevasta kaudesta alkaen toimisi ihan virallisestikin Suomessa ilman VPN- tai DNS-kikkailuja. Onko palvelun paras laatu 1080p tasoista ja 50 kuvaa sekunnissa ja onko serverit pystyneet käytännössä toimittamaan tätä laatua katselun aikana? Kuulemma Sky Sports F1 TV 4K kanavan kuva on aika mellevää katsottavaa satelliitin ja sikäläisten kaapeliverkkojen kautta. Bittivirta on jossain 30 Mbps hujakoilla 2160p50 kuvaa HEVC enkoodattuna.
Aloitin keskustelun tämän vuoden moottoriurheilusta uudessa ketjussa: https://www.dvdplaza.fi/threads/moottoriurheilu-kaudella-2022.96645/
Vastaan vielä tähän, mutta jatketaan keskustelua tuossa vuoden -22 -ketjussa. F1 TV Pro on kuulema tosiaan tulossa Suomeen katsottavaksi ilman kikkailuja. Viasatin olisi pitänyt maksaa varmaan aika paljon, jotta olisivat täyden yksinoikeuden saaneet. Tai ehkä toisinpäin ajateltuna, niin ehkäpä tuo soppari on nyt maikkarin sopparia halvempi, koska ei ole yksinoikeutta. Kuva on 1080p tarkkuudella ja 50 kuvaa sekunnissa ja mitään ongelmia itselläni ei ole ollut Smart DNS:n tai VPN:n kautta katsottuna. Ja jos nyt pärjää ilman noita, niin parempi vain. Nythän liikenne on pitänyt Kanadan kautta kierrättää, mikä ei ehkä nopein tapa ole, mutta aika hyvin tuntuu tuossakin palvelussa noita ei maita olevan jo blokattuna esim. vpn:n osalta. Oikein loistava applikaatio ja ei kuvakulmia yms. paljon enemmän kuin maikkarilla. Tietenkään Viasatin palvelusta ei ole vielä tietoa, mutta eihän heillä ole mitään mahdollisuuksia samaan hintalaatusuhteeseen.