"Belgian vahvimpana miehenä pidetty Frédéric Sinistra on kuollut 40-vuotiaana, belgialaislehti De Morgen uutisoi. Sinistra oli potkunyrkkeilyn raskaan sarjan moninkertainen MM- ja EM-kultamitalisti. Hänet tunnettiin lempinimellä ”The Undertaker” – vapaasti suomennettuna haudankaivaja. Useat belgialaiset mediat kertovat Sinistran kuolleen saatuaan koronatartunnan. Hänen tiedetään kieltäneen koko viruksen olemassaolon. Hän jopa kieltäytyi käyttämästä sanoja ”covid-19” tai ”korona”. Niinpä hän ei ottanut myöskään rokotusta." https://www.is.fi/urheilu/art-2000008501419.html
On tilanteita, joissa eri oikeudet ovat keskenään ristiriidassa. Silloin laki ei voi taata täysiä oikeuksia, koska se on mahdotonta.
Ja mm. oikeuksien - tai ylipäätään säännösten - kollisiotilanteisiin on lukuisia erilaisia normeja, joilla nuo tilanteet ratkaistaan. Millään niistä ei ole minkään valtakunnan tekoa sen kanssa, mitä kulloinenkin hallitus, ministeri tai eduskunta haluaa, koska lain soveltaminen kuuluu tuomioistuimille sekä viranomaisille, ei eduskunnalle.
Kuvittelisin, että kovin paljon ei ole ennestään normeja pandemioita varten, mutta nythän niitä tavallaan on pakko luoda. Kun hallitus määrää esim. ravintoloille rajoituksia koronan takia, niin sovelletaanko tuossa lakia vai ei?
Itseä lähinnä huolettaa noissa koronarokotteissa se että jos ne heikentää kehon omaa immunipuolustusjärjestelmää ja pakottaa ottaan uuden rokotteen aina vaan lyhyemmällä välillä..
Kuvittele ihan mitä haluat, lukea puolestaan voit ilmaisesta Finlexistä. Valmiuslain 3 §:n 1 momentin 5-kohdassa on määritelty poikkeusoloiksi (joissa siis valmiuslain mukaiset erityisvaltuudet saadaan aktivoida) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti. Laki on vuodelta 2011. Tarkemmin asianomaisen kohdan merkityksestä voit lukea hallituksen esityksen sivulta 34. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552 https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_3+2008.pdf Kun poikkeusoloja ei ole - kuten nyt - sovelletaan puolestaan tartuntatautilakia. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161227 Valmiuslaki oli alusta alkaen huono työkalu tämäntyyppiseen pandempiaan, koska korona nyt vaan yksinkertaisesti ei vertaudu suuronnettomuuteen siten kuin suuronnettomuus puolestaan on laissa määritelty. Jätän sinulle sen määritelmän etsimisen, jos kiinnostaa. Tartuntatautilaki taas on ollut vähän torso, eikä sen toimivuutta tällaisessa tilanteessa ole koeteltu aiemmin. Esimerkiksi se, että jokainen karanteenipäätös on tehtävä yksilöllisesti ja sen voi tehdä vain yksi taho per kunta aiheutti kaikenlaisia jänniä ongelmia, kun ministeri Kiuru ehti höperehtimään, että jokainen maahantulija määrätään karanteeniin. Ensinnäkään laissa ei ollut tuohon perustetta ja toiseksi kukaan ei olisi ehtinyt naputtaa niitä päätöksiä. Voimme toki toivoa, että mm. näitä puutteita korjataan, mutta en ole erityisen toiveikas. Viitannet tartuntatautilakiin, johon on 2021-2022 tehty useita muutoksia (lisätty uudet pykälät 58a-k§), joista osa on määräaikaisia. Hallitus ei säädä lakeja, vaan lait säätää eduskunta. Laissa on mahdollista antaa 'hallitukselle', tarkkaan ottaen valtioneuvostolle (tai sen puoleen yksittäiselle ministeriölle) valtuudet antaa asetuksia, jotka ovat lakia alemmanasteisia (kotimaisia asetuksia ei pidä sekoittaa EU:n asetuksiin, jotka puolestaan ovat hierarkiassa kaikkia kansallisia normeja, mukaanluettuna perustuslakia, ylempiä). Valtioneuvosto on asetuksellaan - tarkkaan ottaen muuttamalla aiemmin antamaansa asetusta - määrännyt rajoituksia ravintoloille. Näiden määräysten noudattamisen valvonta - eli soveltaminen käytäntöön - kuuluu aluehallintoviranomaisille, joilla on mahdollisuus pyytää virka-apua poliisilta. Tuosta voi lukeammin tarkemmin täältä. Tuo verkkosivu on kovin yleisluontoinen, mutta asetusten tarkemmissa perusteluissa (sivun alaosan linkit) tuo on kyllä avattu. https://valtioneuvosto.fi/-/1271139...oon-rajoituksia-koronapassin-kayttoa-rajataan Käytännön esimerkistä käy vaikka tämä tapaus. Hallitus, sosiaali- ja terveysministeriö tai eduskunta ei kukaan ottanut kantaa siihen, soveltuuko annettu asetus Ikaalisten kylpylään vai ei. Tämä tehtävä kuului ja kuuluu edelleen AVI:lle. Vastaavasti viime keväänä AVI:n ja STM:n välillä oli erimielisyyttä siitä, miten tartuntatautilain 58g §:ää pitää soveltaa. Tässäkin päätösvaltainen taho oli AVI, ei hallitus, eduskunta, STM, Marin tai Kiuru. (se, että STM 'ohjeisti' AVIa myöhemmin oli monellakin tapaa ongelmallista ja tuota on perustellusti kritisoitu)
Jaa, noinkohan..? Eilen maanantain Ylen uutisissa kuitenkin kerrottiin, että - ”Rajusti kasvaneista koronatartuntamääristä huolimatta tehohoidossa on ollut joulun aikana rauhallista. Potilaiden määrä (58) on ennallaan, kertoo anestesiologian ja tehohoidon professori Matti Reinikainen.” Sitä en tietenkään tiedä, että miten jatkossa on porukkaa teholla, mutta aina olisi ollut reilumpaa ilmoittaa/uutisoida vain sairaalahoidossa ja tehohoidossa olevien määrät sekä sairaalahoidon/tehohoidon kapasiteetit, eikä päivittäisiä tartuntalukuja.
Eikö liki jokainen rokottamaton tehohoidossa oleva koronapotilas on ns. turha tehohoitopotilas eli olisi välttänyt tehohoidon rokotuksilla?
Hoitopaikat ja tehopaikat eivät ole mitään auton lämmitystolppia, joten tuollaista absoluuttista lukua on paha antaa. Jokin viiva on olemassa, jonka yläpuolella pärjätään hetki, mutta ikuisesti muuta hoitoa ei voi lykätä koronapotilaiden takia ja joskus hoitajienkin ylityöt ja ennenkaikkea jaksaminen loppuu. Tehohoidon osalta 50 potilasta on raja, jonka yläpuolella muuta hoitoa joudutaan siirtämään. Tuo tarkoittaa esimerkiksi sydänleikkauksia ja muuta remppaa. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008316089.html
Voi sinne teholle joutua rokotettunakin, jos on vakavalla taudille altistavia terveydellisiä/perinnöllisiä tekijöitä rasitteena, mutta riski on kertaluokkaa pienempi rokottamattomiin nähden. Koska rokotettuja on noin 5 kertaa niin paljon kuin rokottamattomia, on siellä teholla myös rokotettuja, mutta enemmistö taitaa olla rokottamattomia ja heistä siis suurin osa ei olisi siellä teholla, mikäli se rokote olisi otettu.
Kaipa nuokin tummansiniset pölvästit kehuvat omalle kuulijakunnalle että "kattokaas nyt, selvisin ilman rokotetta!". Sääli että joku kiireellistä operaatiota tarvitseva on voinut jäädä ilman hoitoa....
Ilmeisesti eivät sentään. https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/a16e1d9d-f446-490e-a360-a5b9443b0228 Tuollaista ei ole uutisoitu vielä, mutta kiireetöntä hoitoa on jouduttu lykkäämään. Se on tarkoittanut esimerkiksi sydänleikkauksen siirtoa, koska todennäköisyys sille, että leikkausta odottava selviää elossa vielä muutaman kuukauden on suuri. Kun taas rokottamaton koronapotilas joka on jo teholla ei selviä edes huomiseen.
Uutisia Turusta: "Jo noin 500 omikrontapausta tiedossa Varsinais-Suomessa – vaikeita tautimuotoja ei todettu vielä yhtään" https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/e142fdb0-a450-4c21-b4e5-5a07bdf261cc Eli Delta on se joka vie porukat sairaalaan.
Ollaan toiveikkaita, mutta ulkomuistista tartunnasta oireisiin nelisen päivää ja siitä sairaalaab reilu viikko. Eli vielä on vähän aikaista sanoa juuta tai jaata. Etelä-Afrikassa hoitoon on jouduttu harvoin, mutta toisaalta siellä väestö on nuorempaa ja immuniteettia löytyy sairastetun koronan kautta. Eli selitys ei välttämättä ole lievempi virus.
Tuli käytyä Ikeassa. Mikä siinä maskin käyttämisessä on niin vaikeaa tässä vaiheessa pandemiaa? Ohjeistavat kuulutuksetkin raikui, mutta siitä huolimatta ehkä 20-25 % kävijöistä, kokonaisia perhekuntiakin, maskitta ihan kuin mitään pandemiaa ei olisikaan.
Tilastojen mukaan 31. ylipainoisin (28,3 % lihavia) valtio maailmassa. Suomi, niin lihava katukuvan perusteella kuin onkin, on vasta sijalla 80 (22,2 %). https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate
Totta toki tuokin. Sitten tietty se peruskunto.. Monikohan ylipainoinen ajaa autolla duuniin etc. etelä afrikassa.. mut joo menee liikaa offtopikiksi.