Moottoriurheilu kaudella 2022

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana ISPF3.4, 04.01.2022.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Isoista sarjoista WRC aloittaa jo parin viikon päästä, joten avaan keskustelun kaikesta moottoriurheilusta kaudella 2022. Tänne kelpaa siis kaikki tieto, mielipide ja keskustelu Formula- ja MotoGP- luokista, rallista jne. Kaikki tieto TV- ja muista lähetyksistä on kullan arvoista.
    On toivottavaa, että erotamme mielipiteen tiedosta selvästi ja kunnioitamme kaikkia kirjoittajia.


    Alustavia kilpailukalentereita:

    F1:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Formula_1_-kausi_2022#Kilpailukalenteri
    "Kaudella 2022 ajetaan ennätykselliset 23 osakilpailua. Uutena osakilpailuna kalenterissa on Miamin osakilpailu, joka ajetaan uudella Miami International Autodromen katuradalla.[1] Australian, Kanadan, Singaporen ja Japanin osakilpailut palaavat kalenteriin oltuaan mukana viimeksi kaudella 2019.[2] Kaudella 2021 ajetut Portugalin, Qatarin, Turkin ja Steiermarkin osakilpailut eivät ole kalenterissa kaudella 2022."

    MotoGP:
    https://en.wikipedia.org/wiki/2022_MotoGP_World_Championship#Calendar

    WRC:
    https://en.wikipedia.org/wiki/2022_World_Rally_Championship#Calendar

    Formula E:
    https://en.wikipedia.org/wiki/2021–22_Formula_E_World_Championship#Calendar
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2022
  2. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    IS kirjoittaa Viasatin F1-lähetysten tiimistä:
     
  3. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    nepa tykkää tästä.
  4. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    nepa tykkää tästä.
  5. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Virtuaalinen Le Mans 24h menossa. Yön maagisimpia tunteja käsillä, 15 tuntia vielä ajamatta. Mukana (oli) mm. Max Verstappen (joka ajoi ulos), Juan Pablo Montoya, Felix Rosenqvist.

     
  6. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    C More Max näyttää Monte Carlon rallista ilmeisesti kaikki erikoiskokeet suorana.
    Nyt menossa EK5 ja Rovanperä on melkein kaksi minuuttia kärkeä jäljessä. Katsutakin on yli puoli minuuttia edellä. Ei hyvin mene.
    Vanha herra Loeb (47-v.) johtaa Fordilla. Yllätys ainakin minulle. Loebista tuli MM-rallien vanhin erikoiskoevoittaja.
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2022
  7. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    C More on näköjään panostanut WRC-kauteen:
    Olen katsonut melkein kaikki erikoiskokeet ja tuo selostaja-toimittaja-asiantuntija -kokoonpano on onnistunut. Kansainvälinen kuva on ollut toimiva ja englanninkielinen Service Pack- lähetys on hyvä lisä.

    Rovanperäkin on parantanut otteitaan eilisestä ja Montessa sattuu ja tapahtuu niin kuin odottaa sopii. On hienoa, että Ford on kilpailukykyinen talli ainakin tämän rallin perusteella.
     
  8. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    522
    Saadut tykkäykset:
    32
    Mielestäni kiva, kun Yleisradiollakin rallioikeudet näyttää edes jotain, vaikkakaan ei niin kattavasti jokaista MM-sarjan rallia, mitä näin C-Moren kaupallisen tiedotteen, että maikkarin suoratoistopalvelussa voi seurata jokaisen MM-rallin jokaisen erikoiskokeen suomenkielisellä selostuksella.

    Seurasin tänä viikonloppuna juuri päättynyttä Monte Carlon Rallia, ja menemättä nyt Yleisradion palkkamaan selostukseen ääniraidan saamiseksi lähetykseen, niin Tomi Tuominen on ihan asiansa hyvin hoitava ralliselostaja, mitä mies on joskus selostanut myos maikkarilla Formuloita.

    Rovanperällä alkoi ralli vähän heikosti, mutta eilinen lauantai oli loistava nousi 7. paikalta vai oliko Kalle 8., niin nousi eilisen päivän päättyttyä sijalle 4, ja lopullinen sijoitus oli lopulta 4. Rovanperä osaa ajaa ralliautoa.

    Viimeisessä power-stagella erikoiskokeessa oli dramatiikkaa aika paljon, kun toiseksi viimeisenä taipalelle lähtenyt Loeb sai 10 sekunnin rangaistuksen varaslähdostä, näytti jotenkin siinä hidastuskuvassa, kun näytettiin startti erikoiskokeelle uusintana, niin jotenkin näytti, että kytkinluisto, tai jotain kytkimen kanssa olisi ollut ongelmia, vaikka sitten haastattelussa ek:n jälkeen totesi, että autosta kuului jotain outua ääntä, mikä hämäsi, joten siitä syystä auto ylitti sen valosensorin siinä starttiviivalla, josta ajanotto lähtee liikkeelle, niin tuli varaslähto.

    Ero oli sen verran, että oliko se 9 ja ½ sekuntia eroa tai enemmän, niin tämä olisi voittanut rallin, kun oli ylivoimainen aika viimeisellä etapilla, niin ei se Ogierilla ja tämän 50-vuotiaan naiskartanlukijan aika sehän jäi +9.0 sekuntia kärjestä, joten oli kyllä ihan hilkulla, että Ogier voitti koko rallin.

    Se muuten on lapsuudesta saakka ihmetyttänyt noissa rallikisoissa, kun kuljettaja tulee Erikoiskokeen päätteeksi ylittää maaliviivan, niin saman tien pakko antaa televisioinnin takia ralliorganisaation palkkamalle rallitoimittajalle tuoreeltaan se haastattelu, mikä on lähinnä kansainvälistä televisiostreamia ja katsojia ajatellen varmaan toisin kuin formuloissa, kuljettajilla on hengähdysaikaa kisan jälkeen, ja sitten vasta palkintojenjaon jälkeen on se virallinen lehdistotilaisuus.

    Mitä ollut lähinnä huumorin tekijoiden vitsinä suomalaisten rallikuskien rallienglanti, niin ei Rovanperänkään englanti mitään fluent -tasoa ole, tuollaista peruskoulu-englantia, mitä Rovanperä puhuu, mutta jos ajatellaan että kaveri on 17, niin ei sitä kaikkia taitoja voi ihan huippuun hioa tuohon ikään mennessä, jos on keskittynyt pelkkään autolla ajoon tähän asti.

    Miten se muuten menee, kun palkintojenjaossa manufacturer's national theme, eli autovalmistajan kansallishymni soitettiin, ja mitä Ford on Amerikkalainen automerkki, niin miksi siinä Iso-Britannian kansallishymni soitettiin.

    Henry Ford perusti maailman ensimmäisen automerkin ja autotehtaan, mutta Thomas Edison perusti maailman ensimmäisen sähköyrityksen, kun kaupallisti hehkulampun, Genral Eletrics Inc on yksi maailman suurimmista konserneista vielä tänä päivänä, ja se on Thomas Edisonin perua, ajatelkaas, että ennen sitä ja vielä pitkään niihin aikoihin ihmisten piti selvitä arjesta ilman sähköä. Toisaalta, Ennen Henry Fordin kehittämää oljypolttomoottoria ihmisten pääasiallinen kulkuneuvo oli hevosvossikat.

    Elon Musk Teslallaan liitetään sähköautoilun esitaistelijoihin, niin sitten risteymä tulee Henry Fordista ja Thomas Edisonista, ja jossain kohtaa tuo öljypolttomoottori jää kokonaan historiaan, joskaa sähkö kaikkine kehitysaskelineen ei tule jäämään ainakaan elinaikanani lainkaan historiaan, vaan koko ajan sähkön ja sähköistymisen merkitys korostuu entistä enemmän, eikä autoteollisuus ole mitenkään poikkeus muihin toimialoihin nähden.
     
  9. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^Aikasakon sai Ogier. Voittaja Loebin kartturi, Isabelle Galmiche, on nainen.
    Kalle Rovanperä on 21-vuotias. Rovanperä puhuu ainakin yhtä hyvää englantia kuin esimerkiksi ranskalaiset kilpakumppaninsa. Aksentti on suomalainen, mutta ei sitä tarvitse hävetä. Eivät ranskalaisetkaan tietääkseni häpeä omaa puhettaan.

    Yle hehkuttaa Loebin historiallista voittoa:
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2022
  10. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    En oikein ymmärrä kohinaa näiden uusien Rally1-autojen kanssa. Omaan silmääni näyttävät yhtä näyttäville ( = isot siivet ja levikkeet, ja ovat edelleen nopeita) kuin edellisetkin. Ei nämä mitään B-ryhmäläisä, mutta eihän mikään enää koskaan tule olemaankaan. Suhteellisesti ottaen mielestäni parempi tilanne ralliautojen kanssa on kuin formuloiden (F1).
     
  11. Akseli70

    Akseli70 Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.09.2009
    Viestejä:
    296
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kalle Rovanperä on 21v.
     
  12. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 901
    Saadut tykkäykset:
    529
    Juu, mutta rallitiimi englantilainen.

    T: Vesku
     
  13. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    522
    Saadut tykkäykset:
    32
    Kiitos, että korjasitte nämä virheet postauksessani joskin asiasisältöni oli mielestäni hyvä, ja viesti meni joka tapauksessa perille!

    Joo, no Fordilla olekaan tehdastallia vissiinkään tossa WRC-sarjassa, kun tuo M-Sport kun jos se on jonkun ökyrikkaan Brittiläisen rahoittama ja omistama yksityinen rallitiimi, niin kalusto- ja moottoritoimittaja heillä on Ford, en tiedä voi olla ekslusiivinen yksinoikeus-sopimus. Ford päätynyt näköjään tällaiseen ratkaisuun omaan tehdastalliin investoimisen sijaan.

    Mulle oli jotenkin jäänyt tuo Rovanperä 17-vuotta päälle aivopoimuissa, kun mielestäni ole niin pitkää aikaa, kun hehkutettiin uutta nousevaa ralliperheen kasvattia maailman rallimaailman huipullle tähdäten, mitä Rovanperästä alettiin puhua 15/16-vuotiaana jo, ja sitten oliko se, että Rovanperä sai 17-vuotiaana poikkeusluvalla ihan siviiliajokortinkin, vai saiko Kalle sen jo 16-vuotiaana, niin siitä jäänyt tuo 17 jotenkin junnamaan.

    Tuntuu vähän siltä, mitä itse lähenen 40-ikävuotta, että mitä enemmän tulee itselle ikää, niin aika tuntuu häviävän yhä nopeammin ja enemmän alkaa pohtimaan elämän rajallisuutta, vaikka tässä vielä varmaan elinvuosia tulee olemaankin.

    Mielestäni kanssa ei kannata olla Rovanperän, tai jos siellä jotkin muut suomalaiset rallikuskit eivät nyt täydellistä englantia puhukaan, niin mitenkään tosiaan kannata ottaa sitä sen takia alkaa häpeämään suomalaisuutta. Ranska nyt oma luku sinänsä, suomalaisia ja ranskalaisia kielenkäyttäjinä ulkomailla oikein mielestäni kannata vertailla, kun Ranskassa, jos on turistilomalla, niin ainoa kieli, minkä he tuntevat, on ranska, sama jos suomalaisia jääkiekkoilijoita lähtee NHL:ään pelaamaan jossain kandalaisessa joukkueessa, esim. mitä lapsuuden ajan TPS-kasvatti ikitepsiläinen oma lapsuudenaikainen jääkiekkoilija-suosikkini Saku Koivu lähti Montreal Canadiensiin jääkiekkoilemaan ammattilaisena, niin sehän on ranskaa melkein pakko siellä puhua, että selviää siitä julkisuudesta ja tiedottamisesta ulospäin jääkiekkoilijana sielläpäin.

    Mitä ensimmäiset rallimuistot television välityksellä lapsuudesta, kun ei ollut Internetiä, vaan vahdattiin televisiota passiivisesti kaikki valveillaolo aika, niin Juha Kankkunen on varhaisin muisto noista rallikuskeista, ja Keke Rosberg F1-suomalaisista, niin kyllä Kankkusen ja Mäkisen jälkeen taso on kohentunut, ja Rovanperä mitä maailmalla liikkuu tuossa WRC-sirkuksessa, niin kyllä se luonnostaan se kielitaito ajan mittaan kehittyy, kun ympärillä ihmiset puhuvat pelkästään jotain muuta kieltä, mitä Kallellakin äidinkielenä tuo suomen kieli.

    Onko siellä nyt seuraava ralli Ruotsissa? En ole tarkistanut ajankohtaa, mutta varmaan Yle näyttää kauden jokaisen rallin ainakin jotain erikoiskokeita tuon WRC-virallisen kansainvälisen kuvastreamin välityksellä Tomi Tuomisen selostamana, ja se on kanssa positiivista vastinetta mediaveron maksajana ja rallia seuraavalle kansalaiselle, että Yle on panostanut rahallisesti myös siihen, että se asiantuntija ja tuo pääselostaja ovat aina siellä kisassa paikan päällä, sellaisiakin tapauksia on televisiokanavilla, että selostajat istuvat Suomessa jossain monitorin ääressä, eivätkä ole paikan päällä, jolloin televisioyhtiöltä säästyy rahaa.

    Tuo Yleisradion ralliohjelmisto on ihan järkeen käypää vastinetta sille mediaveromaksulle, mitä itsekin maksan, kun sillä rahoitetaan tuo koko Yleisradion raskas kulurakenteinen organisaatio, vaikka siellä ei varmaankaan ohjelmahankinnat ole se raskain kuluerä, kun henkilöstöä on palkattuna todella paljon, ja yleensä isoissa organisaatioissa, jos missä niin henkilöstökulut lienee suurin menoerä yritykselle.

    No, vastapuolella sitten, että Yleisradio lähettää niin paljon mitään sanomatontakin ohjelmaa, mutta ei se nyt ihan ala-arvoinen ohjelmisto Ylelläkään ole, ja Rallilähetykset nyt niistä harvoista, ellei jopa ainoana moottoriurheiluohjelmana, mitä Yle lähettää, niin on omiaan nostamaan tasoa. Haasteita varmaan Yleisradion sille porukalle, mikä tekee ne lopulliset valinnat, mitä ohjelmia kanava edes harkitsee ostavansa ohjelmistoon, niin kun se yleistoiminta-ajatuksessa on määritelty, että Ylen pitäisi palvella koko kansaa kaikki ihmisryhmiä kaikille jotain -periaatteella, niin kaikkea ei ole mahdollista siten ohjelmia hankkia esitettäväksi, tuo kaikkia kansalaisia monialaisesti ja nykyisin myös mediaveron jälkeen monikanavaisesti palvellen aiheuttaa rajoituksia siihen ohjelmistoportfolioon, mitä Ylellä on mahdollisuus esittää, tai edes ottaa harkintaan ostettavaksi ohjelmistoon, kun yleisadion rahoituksen lähde 99%:sti varmaan on ainoastaan valtion budjetissa Yleisradion toimintaan varattu rahasumma, ja sitten häviävän pieni määrä rahaa tulee mistään ulkopouolelle myytävistä omista Ylen tuotannoista, vaikka niitäkin käsittääkseni ainakin viime vuosina joitain tapauksia taitaa ollakin.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2022
  14. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    En ymmärrä miksei Ogier ja Loebkin aja koko kautta, kun vauhtia löytyy myös Loebiltä edelleen noin paljon. Vesittää sarjan arvostusta, jos pari "eläköitynyttä" erikoismiestä voi tulla aina välillä voittamaan ralleja. Tosin sarjan ajaminen vain osittain oli pitkään tapanakin, mutta jotenkin ei sovi minusta nykyiseen malliin, missä kuskimestaruus on yhtä lailla tärkeä tavoite.
     
  15. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    522
    Saadut tykkäykset:
    32
    No itse taas näen vähän enemmän tuon rallin MM-sarjan yksittäiset osakilpailut ja niistä koostuvan koko sarjan enemmänkin ehkä autovalmistajien mittelönä enemmän, kuin yksilötasolla sen kuljettajan näkövinkkelistä sen kilpailuasteen, mikä siinä on kyseessä.

    Varmaan tämä jakaa ralliyleisöä, osa voi seurata jotain tiettyä kuljettajaa, esimerkiksi monet suomalaiset seuraavat suomalaiskuskeja kansallisuuden perusteella ja vielä kun menestyvä autokuski kisailee hyvällä automerkillä, ja sitten on taas minunkaltaisiani, jotka kiinnittävät vähemmän huomiota siihen kuljettaja-näkövinkkelistä seuraamiseen.

    Mitä Loebkin 47-vuotias tällä hetkellä, niin melko iäkäs jo aktiivi-rallikuskin ammattiin kisailemaan, mutta joka lajissa on poikkeukset, jääkieikkoilihan Teemu Selännekin poikkeuksellinen vanhalle iälle ammattilaisena NHL:ssä huipulla, ja Esa Tikkanenkin on vielä kehissä kotiseura HIFK:n toiminnassa mukana.

    En tiedä, siinä voi tosiaan olla, että nuo Ogier ja Loeb, että tallin kannalta sillä nyt ei ole sen suurempaa merkitystä, kunhan on pätevä ja osaava kuljettaja voittamassa voittavalla kalustolla rallia, kun merkkivalmistajan tai tallin ykköstavoite on voittaa valmistajamestaruus, ja voi olla, että iän puolesta ovat tehneet vain joidenkin kisojen osalta sen sopimuksen, että tallit "ajavat" muissa kisoissa nuoremman sukupolven edustajia sisään tiimiin, jotta mikä yritystoiminnassa on jatkuvuuden periaate tärkeä, että menestystä tulee myös tulevaisuudessa. En tiedä, onko siinä jokin tällainen, mutta kaikki ei välttämättä ole noiden kuskien toiveista kiinni, vaan palkanmaksajan ehdoista. Voisi kuvitella, että siinä on jotain tällaista haussa, kun ajavat vain osan kisoista tällä kaudella.
     
  16. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^^Minun mielestäni Ogier on sanonut, että ei kiinnosta ajaa koko kautta. Haluaa myös jotakin muuta. Loeb ymmärtääkseni tuli samoihin aatoksiin jo iät ja ajat sitten. Tämän kauden uudet autot saattoivat olla kysymysmerkki etenkin Ogierille. En tiedä onko kommentoinut asiaa jossakin.
    Olen samaa mieltä, että kuljettajien MM lienee tärkein niin sanotulle suurelle yleisölle. Omalta kannaltani ainoastaan Aki Ajon tallin menestys kiinnostaa moottoriurheilussa. Yleensä huomio kiinnittyy kuljettajiin. Mukavaa noita kaikkia kuitenkin on seurata. Tuo C Moren panostus ralliin tuo lisää intoa WRC-seurantaan.
     
  17. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    522
    Saadut tykkäykset:
    32
    Itse en tuota ratamoottoripyöräilyä seuraa nykyään, joskus lapsena ennen kuin vanhemmat myi rivitaloasunnon ja muutettiin vielä kun kotona asuin omakotitaloon, niin eurosport oli tuolla rivitaloasunnossa ilmaiseksi kaapeliteleivisioverkossa, niin viikonloppuisin tuli 125 cc/250cc ja 500cc kisat peräkkäin koko päivä ratamoottoripyöräilyä kisaviikonloppuisin, mutta silloin ei ollut siellä muistaakseni vielä suomalaiskuljettajia.

    En edes tiedä, mistä tuota ratamoottoripyöräilyä voi edes seurata nykyään. Kuka pistää rahansa mihinkin, jos on ylimääräistä investoida, mutta onhan tuolla pätäkällä tosiaan merkitystä, että se mahdollilstaa esimerkiksi kilpauran vaikka omassa tallissa MM-sarjassa vaikka sitten ratamoottipyöräilyn osalta, en ole perehtynyt tuohon Ajo-tallin taloustunnuslukuihin, mutta pääsääntöisesti mikään urheilutoiminta nyt mitään kultakaivos-bisnestä ole, jos poissulkee kaiken muun, paitisi yritystoimintaan sidotun pääoman tuoton maksimoinnin prosenteissa. Kai siinä jokin kannattavuus tai rahoitusmarkkinoilta löytynyt joku pääomarahoittaja siihen toimintaan, kun vuodesta toiseen ne vielä vissiin kilpailee yhä siellä.

    Ylikerroin - foorumillakin olen taas aktivoitunut muutaman vuoden tauon jälkeen, niin siellä on se "Yleistä keskustelua" -osiossa avasin sen säikeen, että "Sopupelikeskustelua - Uskotekko todella niihin ammattilaissarjoissa", ja viittaisn muistaakseni siinä avauspostauksessa tähän DVD-plazan moottoriurheilusäikeesen ja linkkasin suoralla URL:llä tämän ketjun sen kohdan, missä aiemmin meillä oli täällä puhetta tuosta talouspuolesta noissa ammattilaisautoilusarjoissa ja vähän viitaten brittifutikseen muistaakseni. Mutta siitä on jo aikaa, kun se keskustelu tämän säikeen postausaktiivisuus oli siinä fokuksessa. Tuolla ylikertoimen palstallakin mainitsin sen, että kukaan täysijärkinen lähde rahan takia urheilubisnestä ainakaan pelkästään Suomen mittakaavassa tekemään enää nykyisellään, mitä urheilukin yhä enemmän toimii globaalien markkinatalous pelisääntöjen mukaan, ei se toimialana ole välttynyt 90-luvulla mitä se Suomen sisämarkkinoista lähti Nokian myötä yhä kansainvälisempään suuntaan koko bisnesmaailma ja se on kaikilla aloilla nykyään.

    Mutta hienoa, että ratamoottoripyöräilyssäkin on suomalaista osaamista ja työpaikkoja kouralliselle ihmisiä! Onhan siellä pitkä työ tehty ennen sitä tiimin perustamista, ja onhan siinä menestystäkin tullut, Suomea sillä tavalla maailman kartalle.

    Pääsääntöisesti moottoriurheilu tuppautuu päätymiseen kovinkin kalliiksi harrastukseksi, tuntuu vähän siltä.
     
  18. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Kyllähän se vähän näin on.
    Mitä se kertoo uudempien kuskien tasosta, kun "vanhukset" hyppää kehiin voittamaan silloin kun huvittaa.
    Voisi ajatella että sarjan ns. vakiokuljettajat testaisivatkin enemmän ja luulisi sitten näkyvän myös vauhdissa.
     
  19. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^Nyt on väärä tieto.
    Sébastien Ogier on kahdeksankertainen maailmanmestari. Edellinen MM on viime kaudelta. Sébastien Loeb, yhdeksänkertainen maailmanmestari, on ajanut rallia ja rataa koko ajan. Eivät todellakaan ole olleet "eläkkeellä". Nuo ovat vaan niin kovia ukkoja, että siihen tasoon on vaikka Kalle Rovanperällä vielä pitkä matka.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2022
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Näinpä. Jos tällaisen kauden aikana voittaa mestaruuden, jää vähän jossiteltavaa kuitenkin. Jotenkin outoa, ettei Ogier tavoittele Loebin saavutuksia eli siten myös aja vielä kokonaisia kausia.

    Minusta tuntuu, että itse asiassa Loebin vauhdissa näkyi nyt hieman nurinkurisesti testikuskina oleminen Fordilla. Erittäin positiivinen juttu kyllä, että Fordillakin taas kulkua löytyy.
     
    jmo tykkää tästä.