Ok. Eli Viaplayn kautta näkee. Pitääpä googlettaa vähän teknistä tietoa, että mikä on tarkkuus yms. F1TV:n hinta on kyllä vähän pompsahtanut viime kauteen. Itsellä on vielä vuositilaus menossa. Pitää tarkistaa tuostakin, että milloin uudistuu. Juu, ei tarvitse vpn:ää. Tuo on kyllä oikein hieno sovellus. Ja, jos englanti sujuu, niin myös hyvä selostus.
Näin juuri, täältä voi tilata: https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en-FI Tarkka vuosihinta itse asiassa 109,99 €.
Hyvä hinta. Vsportin sporttikanavat, joihin kuuluu itseäni kiinnostava* V sport ultra HD, maksavat alkaen 34,95 e/kk. *) oletan, että ainakin kilpailu siellä esitetään.
Nyt minuun osui! Iltalehden F1-huipputoimittaja (jutun varsinainen aihe miksi maksaa Viaplayn / Viasatin kansallistetusta setistä, kun F1TV Pro:n saa edukkaammin) sivalsi nettikommentoijia: "Järkevämmällä hinnoittelulla tosifani maksaisi mielellään molemmista, mutta budjettiaan suunnittelevalle kolme kertaa halvempi hinta voi olla Viaplayn kannalta kohtalokasta. Onneksi yhdelle kansanosalle tämä keskustelu on täysin turhaa. Formulajuttuja innokkaimmin kommentoivat ovat omien sanojensa mukaan joko lopettaneet lajin seuraamisen jo vuosia sitten tai sitten he katsovat kisat netistä laittomista striimeistä." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/d970ecf3-fe6d-49eb-a595-0ddbbffa1784 Jos ISPF on kuulolla, niin ilmoitan, että tämä on sitten se kausi, mistä eteenpäin en enää lajia seuraa.
Olen kokeillut Viaplayta ja katselen tällä hetkellä V Sportia kaapelin kautta. Aiemmin Viaplayn striimi potkupallossa oli rasittavaa katseltavaa , mutta viime syksynä kun kokeilin kuukauden, niin oli jo vähän parempi. Edelleenkään en siitä viitsi maksaa, koska ero kaapeliin on suuri. Itsellä V Sportin puolivuotinen tarjousdiili loppuu huhtikuun lopussa, joten siihen saakka voi ihmetellä mitä Viasatin kaapelilähetykset F1:siin tarjoaa. 4k UHD lähetyksien puute Elisan kaapelissa on ikävää, mutta tuskin muutosta tulee. Tässä suhteessa DNA on kyllä muita edellä.
Kun tuli katseltua Super Bowlia toissa yönä, niin altistui Viasatin mainonnalle. Mikä jäi mieleen, on se että niillä on nyt oikeastaan kaikki kovat rata-autosarjat ohjelmistossaan: F1, NASCAR, Indycar ja DTM. Aika tuhti setti, jos haluaa monipuolisesti seurata.
Harmi vaan, kun palkkaus ei ole ihan linjassa Norjan palkkojen kanssa. Mutta siis en pidä kohtuuttomana tuota tarjottua palvelua suhteessa hintaan. Toisaalta toivottavasti moni ostaa edelleen myös kanavapaketteja, jotta sekin olisi kannattavaa toimintaa. Lajin faneille hieno tilanne tietenkin nyt. Ei tarvitse enää kikkaillakaan, eikä varsinkaan laittomien striimien katselua kenenkään perustella sillä, ettei saa muuten näkyviin. Vaikka nykylaji ei enää kiinnosta, niin mietin silti itsekin F1TV Access -palvelun ostoa, joka on kaudesta vain 26,99 €, millä saa kisa-arkistot käyttöönsä. Niille, joille tuo F1TV Pro on nyt uutta, niin edelleen taitaa olla mahdollista käyttää myös epävirallisia clienttejä sen katseluun. Näppärää, jos vaikka katselee tietokoneen ääressä kisoja. Silloin pääsee hyödyntämään monen näkymän / ikkunan katselukokemusta myös tietenkin parhaiten. Pysyy perillä kisasta ns. paremmin kuin selostajat (saman tiedon äärellä).
Laskeskelin, että F1 TV maksaisi koko kaudesta käytännössä saman hinnan kuukausimaksun kera kuin koko vuodesta. Kun keskeyttää kuukausitilauksen kesätauon ajaksi ja jatkaa elokuussa, niin 8kk tilausta riittää koko kauteen, 5kk kesätaukoon ja 3kk kesätauon jälkeen. Onko tuossa F1 TV:ssä kauden ulkopuolelle katsottavaa?
Itse harkitsen tätä vaihtoehtoa, jolloin "kahden päivän silmä- ja korvalappujen käytöllä" näkisi edellisen viikonlopun kisan.
Mä en ole maksanut formuloista sen jälkeen kun hinta Suomessa nousi 25 euroon per kuukausi, mutta voisin periaatteessa harkita tuota F1TV:n 110 euron vuositilausta, paitsi ettei nykyään ole oikein sunnuntaisin aikaa katsoa kisoja.
Tuli laitettua tuo 110€/v -tilaus ja tuli laitettua suomilähetykset tauolle. Onko kellään kokemusta ko. palvelusta, eli miten ne formulalähetykset eroavat meidän totutuista suomilähetyksistämme? Esimerkiksi tuleeko ennen ja jälkeen kisan samanlainen formulastudio jne? Ovatko ne englanninkieliset selostajat teknisesti osaavia? EDIT: Jos riittävän moni tekee niinkuin minä, eli sanoo irti Viasatinsa, niin taitaa tuo Viasat olla pakotettu reagoimaan jollain tavalla. Heidän urheilukanaviensa hinta on suorastaan järkyttävä. Etenkin jos seuraa vain yhtä lajia, niinkuin minä. EDIT2: Nyt sitten selaamaan F1 TV:n back catalogia siellä palvelussa. Siellä on aika paljon erilaista matskua. Dokkareita ja sen semmosia. Se F1 TV -appi tuli sideloadattua Sony telkkariin. Voi kattoa kisaa sieltä ja pitää esim. tabletissa auki live timingia. CMoren aikoihin (vielä viime kautena) tuo live timing tai ratakartta laahasivat ainakin puoli minuuttia TV-kuvaa jäljessä, joten ne olivat minulle täysin hyödyttömiä.
Ei siellä ainakaan Ossi Oikarista ole. Itse olen noita formulastudioita pitänyt jähmettyneinä pökäleinä, joita ei olisi koskaan pitänyt aloittaakaan. En niitä siis ole osannut kaivata F1TV-lähetyksissäkään, enkä muista sellaisiin törmänneeni. Enemmän perinteistä selostajan ja asiantuntijoiden välistä keskustelua, mikä ainakin itselleni riittää hyvin, tasoltaan myös. Suomi-näkökulma tietenkin puuttuu täysin, jos sitä ajattelee. Mutta niin se puuttuu kohta koko sarjastakin. Lähetyksiä voi katsoa myös ilman selostusta, jos ei halua sitä kuunnella. Moni lajia pidempään seurannuthan tietää ja ymmärtää näkemästään vähintään saman kuin selostajatkin.
Tulee prerace- ja postrace-kamaa. Ja ovat erittäin hyviä selostajia. Myös teknisesti. Toki se kannattaa huomioida, että englantilaisina välillä tulee heilläkin kotiin päin vedettyä, vaikka varmaan aika puolueettomasti yrittävät selostaa. Tässä selostajat: FP1, 2 and 3 David Croft and two of Paul Di Resta, Johnny Herbert, Karun Chandhok, Anthony Davidson. Qualifying/Race Martin Brundle and David Croft
No, onhan tossa ainakin entisiä kuskeja selostajina. Vetääköhän di Resta paksulla skottiaksentilla? Sellasesta ei ota kukaan selvää. Ei edes syntyperäinen skotti. Sillä ei ole väliä vetävätkö kotiinpäin, kunhan muuten osaavat asiansa. Joku inssi tyyliin Oikarinen olisi silti hyvä olla mukana. Kisastudiota mietin siksi, ettei itsellä ainakaan tule kauheasti seurattua kisojen tai treenien välistä aikaa, joten jos jotain tapahtuu niissä väleissä, niin se yleensä otetaan aiheeksi pre-race tai pre-qualifying -studiossa. Sanotaan nyt vaikka, että jonkun auto ottaa osumaa kolmansissa treeneissä ja vähän ennen aika-ajoja selviää ettei se auto pääsekään lähtemään tai että vaihdelaatikko joudutaan vaihtamaan ja tulee lähtöruuturangaistuksia (silloin yleensä Oikarinen pääsee puhumaan niistä pyöränripustuksen kiinnikkeistä, jotka hajottavat vaihdelaatikon). Tällaset jutut olis hyvä tietää ennen aika-ajoihin tai kisaan lähtemistä.
Itse katsoin viimekaudella netistä ilmaisena streaminä noita kisoja ja ne olivat sky sports F1 lähetyksiä. Olivat juuri noita ylläkuvattuja lähetyksiä ja olivat todella laadukkaita. Ja ainakin nyt ymmärsin, niin F1 tv lähetykset ovat juuri näitä samoja lähetyksiä. Olivat omaan makuun paljon parempia kuin niki juuselat tai muut suomalaiset. Ja nyt kun istselläni on tuo hyvä apple 4k tv boxi niin kyllä houkuttaa ottaa tuolla 110 euron hinnalla koko kausi. For everyone using my AppleTV App. I made a tutorial showing how to use the new Multi-Feed Player from today‘s update : F1TV (reddit.com) Tuossa videota jossa joku henkilö on laittanut opastusta miten tuolla pystyy katsomaan monilähetystä mikä itseäni houkuttaa. Vaikka saman lähetyksen näkee ilmaiseksi mutta tuo multikamera systeemi toisi lisää katsottavaa ja näköjään apple 4k tv boxilla aika näppärä käyttää,pitää katsella jos vielä lisää löytyy hyviä ohjeita.
Masi sai potkut ja korvaaja vaihtelee kisasta toiseen jonkun pomon valvonnan alla. Suora yhteys kisajohtajaan on poistettu, mutta ilmeisesti jokin viestiyhteys on olemassa kuitenkin. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...aja-michael-masi-sai-potkut/8357998#gs.q05n2n Eli ainakin tuosta voi vetää jotain johtopäätöstä viimeisen kisan tapahtumien oikein menemisestä. Jos FIAn mielestä mitään väärää ei tapahtunut, niin miksi kaveri ei sitten saanut jatkaa... Noh, ollutta ja mennyttä. Takaisin nykyhetkeen: Jos auton kauneus on merkki sen nopeudesta, niin Ferrari tulee ottamaan voittoja. Selkeästi hienoin auto, mitä itse olen noita uusia katsonut. Ei näytä veneeltä tai pulkalta eikä keula törrötä ylhäällä. Oikein hieno. Ja olisihan se mahtavaa nähdä Ferrari taistelemassa voitoista.
Nämä taitaa olla selkeästi makuasioita. Kun eilen vastaavan suuntaisia lehtijuttuja luin, niin mietin mielessäni Enzon sanoja "auto kaunis, kun se voittaa" (ja siinähän ei ole mitään pahaa, että Ferrari voittaa). Omasta mielestäni siis kuitenkin rumin tähän astisista ja ehkä taas nätein on ollut Williams, herkullisten värien ja maalauskaavionsa ansiosta, mutta se taitaa kyllä olla sponsoreiden puutteessa vain väliaikainen. Vähän tuo Ferrarin värikin silti ihmetyttää. Ehkä se on tuo puolimattapinta, joka vaikuttaa vai onko ne taas muuttanut auton sävyä? En nyt ehkä peräänkuuluta sitä Schumin aikaista Marlboron punaistakaan takaisin, mutta tämä on nyt vain aika tunkkaisen näköinen. Mielenkiintoista kuitenkin, että autoissa on joitain selkeitä eroja tulevalla kaudella ratkaisuissa, mutta samalla minusta nämä on jo tässä vaiheessa vähän liian sotkuisen näköisiä. Kaikki autot näyttää jotenkin muurahaiskarhuille muutenkin, kun keulat ja autot on suhteettoman pitkiä nykyään. Eli, ei, tämä ei ole kautta aikain kaunein F1-auto, vaikka sellaistakin some-intoilua sai lukea lehdistä. Jos oikeasti kaunista F1-Ferraria mietitään, niin pitää mennä 30 vuotta taaksepäin.
Uusi Mersu on hieno. Umpivanteista en tosin innostu, mutta ovat ne tyylikkäämmät kuin Ferrarin uuden auton vanteet. https://www.formula1.com/en/latest/...contender-the-w13.10qDf3lwvFRBwTnfpvZKb2.html