Kolmas optio on se johon itse päädyin eli reunaton ALR-kangas. Kuva on aina kankaan levyinen kuvasuhteesta riippumatta. Juu ymmärrän että kyse ei ole ihan samasta asiasta.
Itse olen katsonut cinemascope-kuvaa sekä linssillä että ilman. Kuvan kirkkaudessa en silmillä nähnyt eroa enkä myöskään tarkkuudessa. Ja kun linssi teoriassa heikentää kontrastia ja tavallinen linssi vielä vääristää kuvaa ilman kaarevaa kangasta, niin lopulta oli helppo ratkaisu myydä linssi ja katsoa kuvaa zoomin avulla. Mutta, jos fyffeä olisi perkeleesti ja saisi tehdä teatterin ilman rajoituksia, niin joku sylinterimäinen linssi tulisi siinä vaiheessa kyllä käyttöön. Mutta kotona kompromisseja täynnä olevassa olohuoneessa zoomaaminen oli lopulta se parempi tapa.
Tämä threadi kun tässä pinnalla keikkuu niin heitetään tänne. Elikkä tuossa (post 15141) puhutaan softasta jolla voi säätää todella tarkaksi JVC:n tykit, ainakin sarjasta X7900 / X5900 eteenpäin. Kannattaa toki vanhemmillekkin testata. Eli tuossa siis jonkinlaisen käsin koodatun rajapinnan kautta läppärillä käskytetään JVC:tä mm. pikselikohdistuksen ,tarkkuuden yms. suhteen. Jotkut ovat sanoneet että pääsee jopa uusimman laserin tasolle tarkkuudessa. Eli tuossa ohitetaan JVC:n omat sisäiset testikuvat ja päästään parempaan lopputulokseen. @kmruuska ja muut JVC:n omistajat testaamaan sieltä. Itsekin olis tarkoitus tuota testata vkoloppuna (uudestaan, uudemmalla versiolla) Lopputuloshan savetetaan tykkiin, eli läppärillä vaan "kertaluontoisesti" säädetään kondikseen. Ja ei, ei toimi kun JVC:llä. Tuossa vielä räpsy GUI : sta jossa pikseleitä fiksaillaan (softa löytyy tosiaan tuolta)
Jos linssi vaatii kaarevan kankaan ja ilman linssiä pitää olla suora kangas, niin eipä tuollaisessa "tavallisessa" linssissä ole paljonkaan järkeä. Elokuvia on sekä cinemascope että 16:9 muodossa. Suoralla kankaalla toimiva linssi taitaa maksaa enemmän kuin projektori. Lisäksi ainakin Panasonicin automaattinen zoom on tosi vaivaton käyttää. Projektori osaa vaihtaa automaattisesti kahden kuvaleveyden välillä. Minulla kangas on tällä hetkellä liian korkea kun 125 cm korkeasta kankaasta puuttuvat 5 cm kehykset, joten zoomin kanssa ei olen niin tarkkaa. Reunat saavatkin jäädä uupumaan, kun streamauspalveluissa tekstitys on hyvin usein puoliksi kuvan ulkopuolella.
Käytännössä tuo kuvan vääristyminen linssilllä on hyvin pientä ja siitä pääsee eroon zoomaamalla kuvaa sen verran tummien reunojen päälle, että koko cinemascope-kangas peittyy. Sen jälkeen vääristymistä ei silmällä huomaa. Toinen hyvä puoli itselleni linssistä oli se, että sillä sai suuremman kuvan kuin zoomaamalla. Kyllä linssissä oli hyvinkin paljon järkeä varsinkin tykillä, jossa automaattista zoomia ei ollut. JVC:n hankkimisen jälkeen tuli käytettyä sen zoomia ja linssi jäi sitten tarpeettomaksi. Mutta kyllä tuollainen tavallinenkin linssi on hyvä kapistus oikein käytettynä.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Heittoetäisyys itselläni on niin pieni, ettei 2.8m leveää cinemascopekuvaa saa kuin linssillä. Ja tietenkin hyödynnetään koko paneelin resoluutio/valovoima! Olin jo ostamassa täällä äskettäin kaupattua Prismasonicin sylinterilinssiä, mutta hinta oli liian suolainen, ainakin minulle. Periaatteessa se olisi parempi kuin nyt käytössäni oleva prismoilla toteutettu Prismasonic, mutta kyllä yksi linssi riittää tähän talouteen. Tuo on moottoroituna kätevä, kakesta saa kuvan levitettyä. PS. Onko muuten väliä laadun kannalta, venytetäänkö kuva pystysuunnassa tykissä vai ohjelmalähteessä? Itse olisin taipuvaisempi jälkimmäiseen, ainakin 4k kuvan kanssa. On muuten merkillistä, miten hyvältä 4k kuva voi näyttää fullhd-tykillä 1080p alasskaalattuna. Zoomattunahan 4k cinemascopekuvan pystyresoluutio putoaa 1632:een...tai onhan se sitä zoomaamattomanakin, mutta varmaan ymmärsitte yskän.
E-shift ja muut pixel shift -laitteet kuitenkin tuottaa UHD kuvaa, ei 4K. ( ns "natiivi"). Korkeus toki sama noissa. Soppaa toki vähän sekoittaa että noita kuvasuhteitahan on siis 2.35:1, 2.37:1 , 2.40:1 (leffoilla pääasiassa) ja mm. Netflix -sarjat on käsittääkseni 2.00:1 Eli resoluutio tai pikselien kokonaismäärä vaihtelee hieman materiaalin mukaan. Jos siis katsotaan tuota materiaalivinkkelistä. Jos materiaali on 2.35 ja linssi venyttää 2.40 niin tuo tuskin näkyy missään vaan hukkuu sinne hulinaan (?) Mutta jos materiaali on 2.40:1 ja linssi 2.35:1 niin eikö tuossa vähän missaa jotain ? Olettaen että kangaskin on 2.35:1 , vai miten tuo menee ? (piti editoida, koska väsyneellä ei ajatus juokse, liian vaikeita asioita paskasti nukkuneelle)
Minulla on muutama UHD elokuva. Kokeilin kerran tuota alasskaalausta, mutta Panasonicin soitin valitti, että ettei 1080p projektorini tue levyllä käytettyä kopiosuojausta. Pystyykö tuota jotenkin kiertämään?
New Sony Laser Projectors 2022 Model Numbers sony vpl-xw5000ES / vpl-xw7000ES VPL-XW5000ES Light source: Z-phosphor laser Luminous power: 2000 lm Laser lifetime: 20,000 hours Matrices: SXRD 0.61" Native resolution: UHD 3840×2160 Optics: 4k Optical elements: 10 elements (9 glass + 1 resin) Front lens: Diameter 54mm aspherical Ratio (16:9) : 1:1.38-2.21 Lens shift (16:9): Manual V(+-)71%, H(+-)25% Processor: X1 Ultimate for videoprojector Color management: Triluminos Pro / 95% DCI-3P UHD video compatibility: Up to 2160p@60Hz HD Compatibility: Up to 1080p@120Hz Input lag 2160p@60 : 21ms Input lag 1080p120 : 13ms Dimensions: L460mm, D472mm, H200mm Weight: 13kg Color: black or white Warranty: 3 years extendable 5 years Availability: mid May PRICE : ~4999€ VPL-XW7000ES Light source: Z-phosphor laser Light output: 3200 lm Laser lifetime: 20,000 hours Matrices: SXRD 0.61" Native resolution: UHD 3840×2160 Processor: X1 Ultimate for videoprojector Optical: 4k ACF Optical elements: 13 elements (12 glass + 1 resin) Front lens: Diameter 70mm aspherical Ratio (16:9) : 1:1.35-2.84 Lens shift (16:9): Motorized V(+-)85%, H(+-)36% Motorized / diameter 70mm / Processor: X1 Ultimate for videoprojector Color management: Triluminos Pro / 95% DCI-3P UHD video compatibility: Up to 2160p@60Hz HD Compatibility: Up to 1080p@120Hz Input lag 2160p@60 : 21ms Input lag 1080p120 : 13ms Dimensions: L460mm, D517mm, H210mm Weight: 14kg Color: black or white Warranty: 3 years extendable 5 years Availability: mid-June PRICE : ~13999€
Hyvin mielenkiintoista kuulla, nähdä, lukea tästä kuitenkin arvioita, kun kriittisempiäkin arvosteluita alkaa tulemaan. Aika kova paketti kuitenkin tuohon hintaluokkaan. Kova kilpailija, jopa ns. "tappaja" JVC NP5:lle?
Tulee myös VPL-XW6000ES. Muuten sama kuin XW7000ES mutta 2500 lumen valoteholla. Tod näk. myös snadisit pienemmällä hintalapulla. Hintaa kuitenkin lienee 5 numeroinen summa.
Ekki (5000, 7000) ja italiaano ovat saaneet ensisavut pihalle esisarjan vehkeistä. Ekin mittarin mukaan 5000:sta lähtee maksimissaan 1700 kalibroitua lumenia ja 7000:sta 2600 lumenia 13000-18000:1 kontrastilla zoomista riippuen. Italialainen taas mittaa 5000:lle 1900 lumenia 10000:1 kontrastilla ja 7000:lle yli 3200 lumenia 12000:1 kontrastilla. P3 väriavaruuden kattavuus olisi 87 %.
Itse uskallan hyvin. Tilasin eilen Sony VPL-VW590ES laitteen vanhemman VPL-HW55ES korvikkeeksi. Jos projektorimallistossa on joku tyyppivika, se ei ole todellakaan ainoa lajiaan. Kaikissa niissä on aina jotain kullekin ominaista. Kuitenkin näitä sitten retostellaan eri foorumeilla siten, että usein saa käsityksen vian olevan väistämätön ja varsinkin koko katselutapahtumaa dominoiva nyt ja ikuisesti. Kyllä tää on monen tekijän summa, eikä hyviäkään puolia pidä unohtaa. Edes kaikki laitteet varsinkaan vikoja koskien edes käyttäydy samoin. Sitten on vielä takuu, joka loiventaa harmeja. Hankin itse hyvin kauan sitten HW55:n perusteella, että laite oli hyvin hiljainen ja kontrasti sekä mustan taso luokassaan oli parempi kuin DLP ja LCD-laitteissa silloin. Kyllä se on pätenyt kaikkiin vuosiin kun laitetta tarvitsin ja tulikin käytettyä erittäin paljon. Ja tosiaan, sehän on vieläkin katossa pari päivää esittäen moitteettomasti leffat ja sarjat edelleen kunnes korvautuu 4K vastineella. Kun 4K laitetta vertailin, pian lyhentyvälle listalle jäi julkaistu XW5000 ja VW590. Ennakkotietojen valossa XW5000:ssa lienee parempi kuvanlaatu, joskin eihän tämmöistä ole vielä paljon testattu. Puritanisti olisi ehkä odottanut varmistavia testejä ja hankkinut sen. Sain kuitenkin malliston vaihtumisen takia kohtalaisen tarjouksen VW590:stä ja tartuin siihen. Meille se on askel ylös jokatapauksessa.
Alkais olemaan valotehoa jo riittävästi: https://www.itechpost.com/articles/...ship-4k-cinebeam-projector—-model-hu915qe.htm
Hyllyssä palvellut X3, joka sai sen kuuluisan ballast-vian. Nyt korjattu, mutta päivitystä rupesin miettimään. Ja kyllä on hinnat karanneet. Tuossa olisi käytetty N5 saatavilla, mutta 4k materiaalia kun ei ole kauheasti ja sitten tämä; - x3 contrast ratio 1:50000 - n5 contrast ratio 1:40000 Onko tässä mitään mieltä päivitykseen?