Toivottavasti ei mene samanlaiseksi parkkipaikalla ajeluksi kuin Keken vuosina Las Vegasin kisa jotain -8x. T: Vesku
Luulen, että nykyään vaatimukset radoille ovat hieman suuremmat kuin Keken aikana. Toivon, että kisa onnistuu. Toki nyt alkaa jo olemaan kolme kisaa jenkeissä, mikä on sinänsä aika paljon. Aasia ja Jenkit, niin mitä jää Euroopalle. Nyt on jo ollut puhetta siitä, että joitakin legendaarisia kisoja pitää alkaa vuorottelemaan.
Vaikka Hamiltonin vaikeuksilla on helppo hekumoida eikä Mersukaan toki ole entisensä, niin kannattaa kuitenkin muistaa, että Mersun paremman auton sijoitukset ovat tähän mennessä olleet: 3, 5, 3, 4. Ja kahdessa kisassa heikompikin Mersu on ollut heti perässä. En näillä näytöillä julistaisi Alfaa paremmaksi vaikka parhaimmillaan kykeneekin kisaamaan samoista sijoituksista.
Mun mielestä on ollut tällä kaudella jännää, kun mediassa hehkutetaan Bottaksen sijoituksia ja sitten sanotaan, että Mersulla menee surkeasti. Odotuksiin nähden kummallakin ehkä, mutta tuloslistasta saa aika erilaisen kuvan kuin monista lehtikirjoituksista. Mutta joo, Bottas tuntuu olevan tyytyväinen ja vauhti on ihan hyvää. Toivottavasti tälle kaudelle sattuu joku nappisuoritus.
Olet kyllä täysin oikeassa. Toisaalta vanha sanontahan on että kuski (ja talli) on niin hyvä kuin heidän viimeisin kisansa. Jo sillä, että Bottaksen varikkokäynti ei olisi epäonnistunut, hän olisi erittäin todennäköisesti päässyt Russellin ohi. Vauhdillisesti ainakin Bottaksen Alfa oli koko viikonlopun Mersuja parempi.
Schumi juniori ei kuulemma ole oikein tykännyt siitä, kun tie Ferrarille on ainakin väliaikaisesti poikki, koska Ferrarilla on jatkosopimukset nykykuskeille. Muutenkihan media ja vähän Schumi itsekin on ollut viemässä itseään Ferrarille. Mutta on ihan pakko kysyä, että millä meriiteillä (muulla kuin nimellä, mikä se ei ole mikään meriitti) Schumi junior saisi paikan Ferrarilta? Haasilla Schumi ei ole ajanut kovinkaan kummoisesti ja Kevin on ollut selkeästi tallin ykköskuljettaja. Schumi ei myöskään pikkuformuloissa ole koskaan ollut mikään kovin kummoinen kuski. Oma mielipiteeni on se, että jos Schumilla ei olisi Schumin nimeä, niin hänen matkansa olisi tyssännyt jo pikkuformuloissa. Schumilla on aina ollut mielenkiintoinen kaava joka luokassa. Ensimmäinen kausi on aina ollut huono, mutta toinen kausi ihan hyvä ja joskus jopa mestaruuden arvoinen. Nyt on ensimmäinen kausi mennyt ykkösissä, joten kaavaa noudattaen vauhtia pitäisi alkaa löytyä. Jos kausi menee siten, että Kevin ajelee jatkuvasti pisteille ja Schumi vain aika-ajoin, niin mielestäni hänet voisi laittaa pois ja ottaa parempi kuski tilalle. Lieköhän formula kolmosissa ajava Schumi sitten Ralfin poika. Eipä hääppöisesti mene hänelläkään.
Nepa taisi olla laittamassa pikku-Schumia ykkösistä pois jo ennen kuin oli aloittanutkaan. Mutta jos mietitään näitä "pojasta polvi paranee" -tarinoita, niin onko niitä tai siis onko oikeasti parantunut. Jopa mestaruuteen asti ykkösissä päässeistä ehdottomasti Max Verstappen ja ehkä myös Villeneuve voisi sellainen olla. Jälkimmäinen hyvin vaikea arvioitava tosin, koska aikaa alkaa olemaan molempien urista ja Jacquesin ura oli niin kaksivaiheinen. Jacques hävisi myös Damon Hillille ekalla F1-kaudellaan, mikä on valtava miinus. Mutta muistaakseni taisi noin ylipäänsä olla vaikuttavampi jo silloinkin? Sitten niitä huonompia, jos näin tällä tasolla voi sanoa. Graham ylivoimaisesti parempi kuin Damon, Keke parempi kuin Nico, Schumi aivan eri maata kuin Mick, Ayrton eri planeetalta kuin Bruno (tämä nyt sivuun menevänä vertauksena, lähisukua kuitenkin). Keitäs isä-poika-pareja vielä ollutkaan? Ainakin Magnussenit, jotka molemmat keskikastia. Ai niin, Andrettit Mario ja Michael, ei varmaan tarvitse perustella miten päin meni. No joo, lähti vähän lapsesta sivu-uralle, pahoitteluni. Mutta asiaan palatakseni, Mick ei kyllä minustakaan todellakaan ansaitse Ferrarilta paikkaa näillä näytöillä. Nyt pitäisi keskittyä vain työntekoon ja lyödä selvästi Magnussen, jos Ferrari-unelmaa haluaa pitää elossa. Mickin olisi kannattanut valita Alfa Romeo, jos ja kun se oli mahdollista. Olisi voinut oppia konkareilta samalla ja nyt olisi aika hyvä autokin alla.
"Volkswagenin Porsche ja Audi -merkit liittyvät F1-sarjaan. Volkswagenin pomo Herbert Diess vahvisti asian uutistoimisto Reutersin mukaan maanantaina Wolfsburgissa." "Porschen F1-suunnitelmat ovat pidemmällä kuin Audin. Tällä tietoa Porsche aikoo luoda pitkän yhteistyön Red Bullin kanssa. Se toimittanee tallille voimanlähteitä ja työskentelee muutenkin tiiviisti tiimin kanssa. Audin odotetaan siirtyvän F1:een yhteistyössä McLaren-tallin kanssa. Reutersin lähde kertoo, että Audi olisi valmis maksamaan alkuvaiheessa 500 miljoonaa euroa McLarenille saadakseen yhteistyön vauhtiin." "Porschen ja Audin uskotaan olevan F1:ssä vuodesta 2026 lähtien." https://www.is.fi/formula1/art-2000008788911.html
Porsche ja Audi mukaan F1:siin. https://www.is.fi/formula1/art-2000008788911.html Tuossahan on tietysti mielenkiintoista, että uutisen mukaan Porsche toimittaa moottorit RedBullille ja Audi McLarenille. RedBull varmaan tarvinnee Hondan jälkeen jatkumoa moottorien kehittelyyn ja McLaren tuttuun tapaansa hakee jotain uutta. Siis jos tuo uutinen millään tasolla pitää paikkaansa. Edit. ja myöhässä eli ehdittiin kuitenkin ensin kommentoimaan.
Juuri mitä F1 kaipaa, vitun volkkareita. Kakspyöräisten puolella Suzuki lopettaa kauden jälkeen kokonaan MotoGP:ssä. Tosi ikävä uutinen.
Suzukin lopettaminen tosiaan ikävää. Mutta, noh, eihän tuosta montaakaan vuotta ole, kun Volkkari tuli rallimaailmaan ja vei saman tien kaiken, kunnes sitten taas lähti pois mistä lie ympäristökysymyksistä ja miljardeja maksaneesta vedätyksestä moottoreiden päästö-kusetuksista johtuen. Eli taas mennään ja rahaahan niillä riittää. Volkkari-groupiinhan kuuluu Volkkarin lisäksi mm. Audi, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Skoda, Seat ja vieläpä Scania. Porschella 30 prosenttia omistuksesta.
Sehän sopii oikein hyvin sinne Fiattien kaveriksi. Edit: Ai niin onhan siellä Renaultin moottoritkin. Eli Fiattien ja Renaulttien joukkoon sopii oikein hyvin.
Onhan mahtavaa seurata rallin mm-sarjaa. Maailman tämän hetken paras kuski tulee Suomesta. Rovanperä kyllä tulee voittamaan maailmanmestaruuden ja voi olla että hallitsee monia vuosia rallisarjaa. Ja tätä on kyl odotettu pitkän aikaa. Aivan liian monta vuotta sebastianit hallitsivat rallia. Välillä kiinnostuskin rallia kohtaa oli lopahtaa heidän ylivoiman takia. 20 vuottako Grönholmin maailmanmestaruudesta on jo aikaa.... C-moren tilauksen, kalliin sportti paketin ostin rallin ja lätkäkisojen takia. Kyllä kelpaa seurata sorateiden sankareita työn touhussa. Itse olen 70-luvun puolivälissä syntynyt ja jo 80 luvulla innostuin rallista. Silloin Vatanen, Kankkunen, Alen, Toivonen, Salonen ja Mikkola olivat kaukaisia sankareita. Ei pystynyt vielä joka kisaa seurata livenä telkasta, niin kun tänä päivänä. Oli Vatasen juliste seinällä pikkupoikana, jossa hän mainosti valion maitoa. 2000-luvun alkupuolella pääsin puristamaan Ari Vatasen kättä, kun hän oli europarlamentti vaalikiertueella. Täytyy sanoo et pikkupoika meinasi tulla esiin sillä hetkellä.
Vaikea on ymmärtää, miten Ferrari voi möhliä kaksoisjohdon noin pahasti ja vielä Leclercin osalta siten, että hän tippuu neljänneksi. Muutenkin koko Ferrarin kautta on varjostanut tiimin huono toiminta. Ehkä kyse on kokemattomuudesta. Ferrari ei ole taistellut vuosikausiin voitoista, joten tuntuu, että nyt talli ei ole ihan samalla tasolla kuin Red Bull tai Mersu. Kärjessä pitää toki pääsääntöisesti ajaa ilman typeriä riskinottoja ja mieluummin varman päälle ja pelaten toisia kärkitalleja vastaan. Mutta, jos meikäläinen taviksenakin näkee kierrosajoista ennen Ferrarin pysähdyksiä, että perseelleen menee, niin miten tallissa eivät sitä näe. Jos Ferrari haluaa voittaa mestaruudet, niin homman pitää alkaa toimimaan paremmin. Verstappen alkaa pikkuhiljaa rakentamaan pistejohtoa suuremmaksi. Varsinkin, kun kaksi viimeisintä rataa piti olla Ferrarin ratoja, niin tappiot ovat ikäviä. Seuraavaksi mennään taas kolmelle nopeammalle radalle. Toki niissäkin radoissa paljon aerodynamiikkaa vaativia osia, mutta jokaisessa on pääsääntöisesti keskinopeudet aika isoja. Ja se taas sopii oletuksena Red Bullille paremmin. Alfa Romeo oli yllättävän kesy Monacossa. Mistä lie johtui... Mutta hyvä, että Bottas kuitenkin pari pistettä sai revittyä.
Täytyy kehua WRC-televisiointia. Olen katsonut C Moren ja Ylen lähetyksiä. Tekniikka antaa nykyään mahdollisuuden useamman kameran haluttujen autojen sisään. Yleensä yhteys toimii hyvin. Rally1-autojen erikoiskokeiden väli C Moren lähetyksissä on toimiva katsojan kannalta. CM:n ja Ylen toimittajat ja kommentaattorit ovat hyviä. Nyt on televisiointi kunnossa ja Rovanperä iskussa. Tarvitaan vaan pari uutta tehdastallia seuraaville vuosille. Olen katsonut vuosien tauon jälkeen Nascar- ja Indy-sarjoja V Sport -kanavilta. Ovaalikisat ovat minusta tylsintä autourheilua. Nascarissa ajavat joskus joitakin muita ratoja. Ihan yhtä tylsää. Indy-sarjassa on enemmän toimintaa, kun on ollaan pois ovaaleilta. Naapurin poika voitti Indy 500 -kisan. Hieno homma. Outoa, että Marcus Ericsson ei pärjännyt ollenkaan F1:ssä, mutta nyt on stara rapakon takana.
Nehän on ihan erilaisia sarjoja. Jos ei ole multilahjakkuus joka menestyy sarjassa kuin sarjassa, on ihan normaalia että toinen sopii paremmin. F1:ssä pitää kestää enemmän g-voimia mutkissa, jarrutuksissa, jne. Mutta Indyissä ei taas ole ohjaustehostinta eikä jarrutkaan ole niin tehokkaat. F1:ssä pitää tavallaan hioa jokainen mutka täydelliseksi ja asetuksia voi ratista muutella koko ajan, kun taas Indyssä koitetaan ajaa niin hyvin kuin pystyy sillä mitä on. Eli siinä on enemmän rosoisuutta mukana, kaikki ei ole niin täydellistä. Eli ovat kuitenkin aika erilaisia ajettavia, ja toiselle sopii toinen paremmin.