Giacomo Agostini heiluttamassa ruutulippua oli parasta F1-kisassa. De Vries yhdeksäs. Zhou kymmenes. Muuten aika tylsää. Luojan kiitos UK-tallit ja -ajajat eivät jääneet pois, vaikka kuningatar kuoli. Erilaisilla urheiluilla on erilaiset säännöt. Katsoiko kukaan WRC:tä? On se aika rajua, kun talli ei pelaa Tänakin pussiin. Tänak lienee Ford-kuski ensi vuonna ja jo nyt kärsii siitä.
Harmi ettei kisaa päästy kunnolla kisaamaan loppuun asti vaan piti ajella viimeiset kierrokset turva-auton takana. Siinä olis kärkikuskit vielä ehtineet kolaroimaan hyvinkin toisensa ulos ja tuloslista mennä uusiksi. Mutta ei... Muutenkin, tasaisen varma 0-pisteen suoritus Bottakselta joka vielä ennen kisaa vaikutti aika optimistiselta. Zhou sentään pääsi Alfalla pistesijalle ja... hm, De Vries ajoi ehkä päivän parhaan suorituksen, ekassa kisassa pisteille.
Kuusi kisaa jäljellä ja Verstappen voi varmistaa jo seuraavassa kisassa mestaruuden, on kyllä ylivoimaista touhua. Russell enää 16 pisteen päässä Leclercistä ja 7 pistettä Perezistä, mikä on suoranainen ihme mersu-kuskilta tällä kaudella. Tästä kaudesta ei puutu kuin se, että Russell ottaa kakkossijan ja mersu nousee vielä Ferrarista tallikisassa ohi .
Bottas sanoi, että anti stall meni päälle, koska joku tuli konttiin ja sitten osuma eteen. Sai homman kondikseen vasta viipeellä. Heikkoa kuitenkin. edit: Bottas ensin osui junior-schumiin ja sen jälkeen joku tuli takaa päin.
Joo ei ollut nyt vissiin "motorsporttia" kun ajeltiinkin kiltisti turva-auton perässä maaliin, vaikka rata oli jo tyhjä hyvissä ajoin ja kierroksella ohitettavatkin olisi kerennyt edelle. Tai olisihan siitä voitu päästää Maxin ja Leclercin välistä autot pois ja sitten kisattu yksi kierros jos Masi olisi ollut puikoissa.
Olipa ankea ykkösten kisa. Pois lukien de Vriesin suoritus. Ihan uskomattoman hienoa! Olen kaverin fani ollut jo monta vuotta ja toivottavasti ykkösissäkin ymmärretään nyt, miten hyvä kuski mies on. Ehdottomasti ansaitsee paikan. Jos ei pääse Alpinelle (ilmeisesti on ehdolla) niin vähintään Williamsille Latifin paikalle. Taas kerran pikkuformulat pelastivat viikonlopun. Tosin sielläkin meni kolmosten mestaruuden ratkaisu ihan typeräksi, kun kisa keskeytettiin ennen loppua ja sen jälkeen vielä annettiin kuskeille rangaituksia ratarajoista. No se ei onneksi vaikuttanut mestaruuteen, mutta vaikutti Alatalon sijoitukseen, kun hän olisi muuten ollut kolmas. Ratarajat ovat ykkösissä joskus tapetilla, mutta pikkuformuloissa ne on menneet ihan pelleilyksi. Monena viikonloppuna sijoitukset vaihtuvat vielä kauan kisan jälkeen, kun rajarikkeitä ja niiden valituksia käsitellään. Toki joku sääntö pitää olla, mutta hieman maltillisempaa tuomitsemista pitäisi olla. Varsinkin, kun pikkuformulat leijuvat radan pinnassa paljon enemmän kuin ykköset, niin vahinkoja sattuu ja rajoja ylitellään, vaikka ei olisi edes tarkoitus hakea parasta kierrosaikaa läheltä reunaa. Jokaiselle radalle, jossa ratarajoja saatetaan rikkoa, pitäisi kylmän viileästi vain laittaa soraa/hiekkaa ratarajan viereen. Jos menet leveäksi, niin käyt hiekalla. Tuskin kovin moni joka kierroksella siellä haluaa käydä. Alatalon loppukausi oli ihan ookoo ja toivottavasti mies (poika?) vain saisi paremman tallipaikan ensi kaudelle. Rallissa on mielenkiintoiset hetket menossa. Jos Tojota ja Rovanperä ei saa hommaa kondikseen, niin kylmästi voi vielä käydä. Kahdessa viime kisassa on piste-etumatka kaventunut niin paljon, että samalla keskiarvolla Rovanperä häviää vielä mestaruuden ja Tanak voi myös saada enemmän voittoja tällä kaudella kuin Rovanperä. Sekä talli että kuski ovat kahdessa kisassa kyllä törttöilleet ihan liikaa. Olen eri mieltä. Pelkästään kuljettajaa ei tietenkään rangaista, vaan myös tallia. Jos auto lähtee takaa, on se molemmille huono asia. Jos vain talli saisi pistemenetyksiä, niin tallit voisivat tietyissä tilanteissa vaihtaa vaikka joka viikonloppu kuskille uuden tehomoottorin autoon, joka kestää vain sen yhden kisan ja kaveri voittaisi helposti muut. Esim. jos tallimestaruus olisi jo varma, niin kuskimestaruus olisi helppo ratkaista syytämällä muutama kymmenen miljoonaa ylimääräisiin moottoreihin, jotka vaihdettaisiin joka viikonloppu. Ja, jos ajatellaan toisin päin, niin eikös silloin kuljettajan virheistä pitäisi rangaista vain kuljettajaa eikä tallia. Eli, jos kuski ajaa viimeisellä kierroksella pihalle omasta syystä, niin talli saisi kuitenkin pisteet kyseisestä sijasta, mutta kuski ei. Formulat on tiimipeliä.
Vielä parempaa, sirkkelin terät lisäksi, niin ei käytäisi lähelläkään kun renkaat menisi hipaisustakin, opettaisi vähän kunnioitusta. Näin voisi olla aina yhdessä kisassa kaudesta, arvottuna. T: Vesku
Hamilton on täysin syystä pahoillaan tuomaroinnista ja kommentoi edellistä GP:tä: ”Näin säännön pitäisi mennä, eikö niin? Eli vain yhden kerran lajin historiassa ei ole menty säännön mukaan”, Hamilton sanoi The Guardianin mukaan. Viittaa tietysti viime kauteen. Huomenna näkee ilman lisämaksua MotoGP-luokan kisan:
Tuo vaatisi lähes kaikkien ratojen miljoonakorjaukset. Vitsilläkö sinä näitä kirjoitat, kun muut kirjoittavat asiaa? Ei muuta kun turva-alueet pois kaikilta radoilta, niin oppivat vähän kunnioitusta.
Marc Márquez palasi tänään kehiin kotiradallaan MotoGP:ssä. Ilo oli ohi ensimmäisellä kierroksella. Ei ollut oma vika. Márquezin käsi on operoitu neljä kertaa vuoden 2020 onnettomuuden jälkeen. Nyt kuitenkin taitaa olla täydessä ajokunnossa. Aika vähälle huomiolle on suomalaisissa tiedotusvälineissä jäänyt Aki Ajon tallin saavutukset MotoGP-sarjassa. Viime vuonna tuli kuskien tuplamestaruus (Moto2 ja -3). Tänään tuli tallin kaikkien aikojen 115. voitto Pedro Acostalle Moto2-luokassa. Yksi syy näkyvyyden puutteelle on, että suomalainen kuski puuttuu. Olisiko Rico Salmela pelastus lähivuosien aikana? Rico Salmela voitti eilen Red Bull Rookies Cupin osakilpailun Aragonissa. Hieno saavutus 14-vuotiaalta. https://www.redbull.com/int-en/rook...-rookies-cup-thriller---race-1-at-aragon-2022 Toivottavasti hänestä on tulossa seuraava suomalainen MotoGP-sarjaan. Olisi hienoa nähdä hänet Ajon Moto3-tallissa. Red Bull on merkillinen menestystarina. Ylihintaista energiajuomaa myymälllä saa rahat esimerkiksi F1-dominointiin ja kokonaisen juniori-moottoripyöräsarjan pyörittämiseen. Tuon energiajuoman hinta on ilmeisesti oikea, koska se myy niin hyvin. Itse en osta energiajuomia. edit: Katsoin tuon kisan, jonka Salmela voitti. Puusilmät englantia äidinkielenään puhuvat selostajat huomasivat Salmelan ajon vasta viimeisen kierroksen alkaessa. Tyypillistä brittiselostajien käytöstä. Ei Suomi-poika ole ihan ekana seurattavien joukossa kansainvälisessä moottoriurheilussa.
Ja tuo turva-aluiden poistaminenko ei olisi kallista? No monet radathan on muutettu siten, että hiekka on korvattu jollain muulla. Ennen vanhaan ratojen vierellä ei juuri muuta ollut kuin hiekkaa tai nurmikkoa tai sitten teräsaitaa. Eli nyt vain vanha tyyli takaisin.
En ole poistamassa turva-alueita kuten varmaan ymmärrät. Moottoriurheilu ei tarvitse enää yhtään kuollutta lisää. Turvallisuutta pitää lisätä vaikka se merkitsisi tylsempää katsottavaa kotisohvalta.
Juu, ymmärsin toki vitsiksi sen. Siksipä tuo nauruhymiö. Turvallisuudesta sen verran, että tuli eilen mietittyä mikroautoja. Eikös niissä ole loukkaantumisvaara, jos ympäri menevät? Vai onko painopiste niin matalalla, että ympäri meneminen on käytännössä mahdotonta.
Minun nähdäkseni niissä on huomattavan suuri loukkaantumisvaara jos paha kolari tulee vaikka ei ympäri menisikään. Harvoin niitä kuitenkaan tulee, nopeudet on yleensä sen verran pieniä. Painopiste on tosiaan matalalla kuten formuloissakin mutta jos sen saa kaatumaan niin se voi tosiaan olla paha paikka.
Muutama vuosi sitten itse JJ:kin loukkaantui aika pahastikin mikroautolla ajaessaan täällä kotimaisemissa kartingin SM-kisojen yhteydessä. Liittyy myös turva-alueisiin, kun veti päin rengasvallia. https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005230243.html En tiedä onko tuon jälkeen enää ajanutkaan kilpaa (tuokin kisa oli tietty enemmän show-juttu). Ehkä ei kannata enää koetellakaan onnea, kun ihan riittävästi on ollut epäonnea jo muutenkin.
OK. Minusta se näytti joltakin pirun kaltaiselta hahmolta. Katsoin aika pieneltä näytöltä. Nyt kun katson tarkemmin, niin onhan se hymyilevä. Historia kertoo, että numerolla yksi ajaneet ovat kokeneet kovan kohtalon: Tuolta voi lukea ja hakea lisää mootoriurheilun synkkää historiaa: http://www.motorsportmemorial.org/misc/briefstatistics.php?db=ct Ai niin, ilouutinen: "Williamsin F1-kuski Nicholas Latifi ei jatka enää ensi kaudella tallissa. Kanadalaiskuljettaja ei ole saanut pistettäkään tällä kaudella. Lähinnä hän on saanut sarjan huonoimman kuskin maineen." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/5cf5cc87-e5bc-4f36-95fd-3d19cb37ee7b