Kyllä se chatissa yhteydenotto tuntuu vaikuttavan. Mutta omienkin kokemusten perusteella he eivät koskaan ota yhteyttä takaisin, vaikka lupaavat.
Vaikka Posti kovasti yritti saada pahan mielen aikaan, niin eivät tällä kertaa onnistuneet. Amazon oli tänään täysin oma-aloitteisesti palauttanut lähetyksen toimituskulut lahjasaldoksi tililleni . Ilmeisesti seuraavat nykyään tarkkaankin noita toimitusaikoja (kaikissa lähetyksissä taitaa olla Postin seurantakoodi) ja Amazonin omassakin seurannassa oli tosiaan merkattuna "lähetys viivästynyt".
En ole varma onko aiheesta jo keskusteltu aikaisemmin, mutta koskeeko IOSS myös noita amazon.co.uk sisällä olevia kauppapaikkoja? Itsellä on nyt keissi, että joku paketti tullissa ja en keksi mikä muu se voisi olla kuin tuo musicmagpiesta tilaamani leffa.
Ei se koske, ellei kaupan yhteydessä ole peritty 24% alvia. Perittiinkö Suomi-ALV musicmagpien tilauksen yhteydessä?
Sitten sen voisi kuvitella olevan IOSS:n alainen toimitus, mutta se ei tietenkään takaa varmuudella, etteikö jäisi tullin haaviin. Lisämaksuja tuosta ei pitäisi enää mennä, mutta ainakaan manuaaliselvitystä Postin/Tullipostin saitin kautta ei voi tehdä ilman kauppapaikan IOSS /IM -koodia. Tilasin jokunen viikko sitten koemielessä sellaiselta Amazon UK -kauppiaalta kuin uniqueplace-uk ja se lähetys tuli IOSS-toimituksena. Lähetys tuli Sveitsistä.
Haastelin tuota IOSS-koodia, mutta vastasivatkin yllättäen, että näyttää siltä. että kuriiki on kadottanut paketin ja palauttavat rahat. Saattaahan se silti olla tullut tänne päähän.
Lähettivät mulle 65 euron leffaboksin ruskeassa paperipussissa ilman pehmusteita. Tuskin on paljon Alkon pussia vahvempaa tekoa. Boksin pari kulmaa on pyöreinä, mutta en tiedä alanko reklamoida. Pahvipaketista/pehmusteista luopumista kai perustellaan ekologisuudella, mutta voisivat miettiä millaisen palautusrumban pusseissa postittaminen pahimmillaan aiheuttaa.
Tuotahan se on, luottavat varmaan siihen että asiakkaat eivät lähde tuohon rumbaan, kun korvaava tuote tulee kuitenkin ihan samassa kunnossa. Mulle tuli taannoin jenkki-Amazonista n. $140 hintainen boksi pussissa ja kolhuilla. Palautin ja pyysin korvaavan tuotteen, joka tuli huonommassa kunnossa kuin ensimmäinen. Ja sitten tuote olikin poistunut valikoimasta ja vaihtoehdot oli pitää rikkoutunut boksi tai ottaa rahat takaisin. Valitsin jälkimmäisen. Ei tuo Amazonillekaan kovin hyvää bisnestä ole, viivan alle jäi punaisella kahden boksin hinta plus kahden palautuksen DHL-maksu. Ja vittuuntunut asiakas, joka miettii jatkossa tarkemmin, mistä boksinsa tilaa.
Samaa mieltä noista Amazonin nykyisistä pakkausmateriaaleista. Jos Blu-rayssä on pahvinen slipcover niin se on aina lähes poikkeuksetta ottanut runtua ihan huolella kuljetuksen aikana koska se on pakattu siihen ohueen pahviseen kirjekuoreen. Postikulut tosin eivät ole halventuneet yhtään vaikka pahvi on ohuempaa. Olen myös huomannut että Blu-ray -kotelot ovat aiempaa ohuemmasta muovista ja siksi erityisen alttiita rikkoutumiselle. Vanhat Amarayt, Scanavot (Criterion, Powerhouse Films) ovat erittäin jämäköitä nykykoteloihin verrattuna. Kotelothan rikkoutuvat siitä kohtaa missä on bookletille pienet hakaset tai sitten saumakohdasta jossa on pienet tapit jotka pitävät kotelon kiinni. Onneksi Powerhouse Filmsin verkkokaupasta voi tilata tyhjiä koteloita jotta ei aina tarvitse lähettää rikkinäistä tuotetta takaisin Amazonille.
Yli tuplannut, hyi hitto. Samalla täytyy todeta, että itse varmaan aiheuttivat oman hintojen noston. Tässä taas kuukauden sisään tullut kahdesti yksittäinen elokuva osana isompaa tilausta UPS:lla 3-4 päivässä ovelle tuolta. Ei mitään järkeä, mutta lopputuloksena nostavat sitten hintaa sen sijaan että järkeistäisivät logistiikkaa.
Tämä on nyt hieman ohi otsikon, mutta britit todella kärsivät hintojen noususta. Eräs pieni englantilainen kustannusalan toimija pienentää toimintaansa ja kertoo asiakkailleen, että covid, brexit ja nousevat kustannukset ovat tehneet bisneksen teosta painajaisen. Brexit teki EU-kaupan erityisen vaikeaksi. Olen ollut heidän asiakkaansa vuosikymmeniä. Painatus- ja postituskustannusten todella iso nousu ja EU-kansalaisten tulli/ALV-ongelmat ovat aivan oikeasti ongelma. Amazon hoitaa IOSS-tunnisteella tulli/ALV-ongelmat. Tämä ei ilmeisesti ole toimiva asia pienille firmoille. Amazon on iso toimija ja voi neuvotella alemmat maksut monessa asiassa, mutta ei kai sekään voi inflaatiota kumota. Pakko niidenkin on nostaa veloituksia.
Tilasin eilen yhden boksin Base.comista Amazonin sijaan. Edellisessä postarit tekivät €1.17, kun taas Amazon olisi pyytänyt £11.08.
No johan nyt. Melkoinen korotus postikuluihin . Toissa viikolla ehdin tilata vielä suuremman tilauksen "normaaleilla postikuluilla", josta jäi vielä pari pre-orderia odottelemaan marras-joulukuuta. Seuraavaksi Amazon.de poistaa sitten ilmaispostituskäytäntönsä?
Tässä on pakko lähes lopettaa elokuvaharrastus Blu-ray-mielessä. Niin vaikeaa tämä on. Ei huvita enää tilata juuri mitään mistään. Jätetään ostamatta. Säästyy rahaa kohoaviin sähkölaskuihin ja ties mihin. Jääkööt marginaali-elokuvat näkemättä ja katsellaan Jurassic Parkkia yhä uudelleen kun hyllystä löytyy. Kiitos vaan Putin!
Joo kyllä ottaa pannuun ja isosti. Niin hyvin on kuitenkin UK Amazon toiminut tilausten suhteen ja IOSS homma toiminut niin ikään kuin junan vessa. Mutta varmasti vähenee tilaaminen täältäkin noiden postikulujen takia.
Jos se on jo lähetetty, niin hävinnyt on melko varmasti. Kannattaa ottaa yhteyttä heidän asiakaspalveluun, saattavat jopa lähettää uuden.