Jep, kyllä on hieno saavutus Rovanperältä ja Halttuselta. Harmi, että tänään päättynyt ralli ajettiin Suomen aikaa yöllä. Katseluni jäi lähinnä tallenteiden varaan. Hesarissa oli hyvä muistuma parin vuoden takaa: "Vuonna 2020 Rovanperästä tuli historian nuorin tehdaskuljettaja rallin MM-sarjassa, kun Tommi Mäkinen otti hänet Toyotalle.”Niin tyhmää tallipäällikköä ei olekaan, joka ei haluaisi Kallea”, Mäkinen sanoi tuolloin." Autosportissa Rovanperä antaa ansaitusti Halttuselle isoa kiitosta:
F1: mietitään kesken kisan kuka voittaa, koska rangaistukset. Nyt oli taas sellaista kisaa, jota emme tarvitse. Näen juuri tällä hetkellä jäsen TheRealThingin ajatukset sarjasta lähempänä totuutta kuin aikaisemmin.
FIA näytti taas selkärangattomuuttaan Perezin virheiden kohdalla. Kaksi selvää sääntörikettä ja ei voida antaa rangaistuksia kisa aikana. No tämäpä ei ole mitään uutta kun kyseessä kulloinenkin suosikkikuski/talli. Odotellaan sitten kisan loppumista ja annetaan sopiva aikarangaistus ettei mene tulokset uusiksi. Kalle näytti rallissa kyllä miten mestaruus voitetaan. Kylmähermoinen suoritus eli voitto ja 5p vielä SS:stä. Tuleeko tällä "Vuoden Urheilija"-titteliä .... ainoat moottoriurheilijat ollut Keke vuonna 1982 ja Kankkunen 1993.
Perinteisesti ei tule, koska kaksi yleisurheilijaa voitti EM-kultaa. Ehkä sitten kolmoseksi? Ai niin mutta Iivo jne.
Tänään Kimin mestaruudesta päivälleen tasan 15 vuotta. Yhä Ferrarin viimeisin maailmanmestari, and counting...
Bottas ajoi juuri yhden parhaimmista aika-ajoista Alfalla. Jopa Leclerc jäi taakse. Olisiko liikaa pyydetty, jos vielä huominen startti onnistuisi.
Lähtösuora on erittäin pitkä, joten hyvällä lähdöllä voi saada monta sijaa, mutta huonolla tippua joukon hännille. Mielenkiintoista nähdä, onko muilla talleilla kisavauhdissa annettavaa redbulleja vastaan...
Äsken näytettiin Viasatilla Hamiltonin haastattelua. Hän oli kovasti huolissaan ilmastosta, jäätiköiden sulamisesta ja muovin käytöstä formuloissa. Sitten näytettiin kuvaa, jossa Hamilton käyttää sähköpotkulautaa sisätiloissa. Normaali ihminen kävelee sisätiloissa. Nyt, jos koskaan, saisi Vale onnistua ensimmäisellä kierroksella.
Bottas hävisi turhaan sijan Alonsolle alussa. Maksoi aika paljon. Tallin taktiikka "taas" huono. Ricciardo olisi ansainnut 10 sek stop and gon ja pari iskua Nokian nuoriso-ohjaajalla jalkapohjiin. Nyt pilasi toisen kisan ja rankku ei vaikuttanut mitenkään. Tylsä kisa ylipäätään.
Lähtö oli hyvä, mutta sen jälkeen suoralla ilmeisesti nosti kaasua kärkiautojen takana, koska yhtäkkiä Alonso ja Leclerc, joita paremman lähdön Valtteri otti, kurvasivat ekassa mutkassa ohi. Muutenkin Valtterin kisaa voisi kuvata sanalla passiivinen ja riskitön. Valtterilta jo Mersulla penättiin vähän aggressiivisuutta ja Valtteri myös aikoin viimeisellä Mersukaudellaan sitä tuoda lisää. Mutta taas nähtiin se vanha tylsä Valtteri, joka ajaa mieluummin maaliin sijoilla ketä kiinnostaa kuin yrittäisi oikeasti taistella. Ricciardon ohitus oli ainoa, joka oli käytännössä mahdotonta estää. Alonco, Leclerc, Ocon ja Norris nelikosta ainakin pari olisi pitänyt saada pidettyä selän takana. Mutta mitään yritystä ei ollut. Samoin Alonson takana ajaessa ei yhtään mitään ohitusyritystä Valtterilta nähty. Ei noin, Valtteri, ei noin. Oma veikkaus on, että Valtterin nopeus olisi riittänyt hyvin Ferrareita vastaan tai ainakin Alpinea karkuun. Passiivinen ja riskitön ajotapa vaan taas kerran kusi kaiken. Ja sitten tuo Alfan ja myös Mersun taktiikka. Odotin molemmilta sitä, että ajetaan reilut viisi kierrosta kaummin ja vaihdetaan sen jälkeen pehmeille renkaille. Mutta ei. Molemmat tallit valitsivat erittäin konservatiivisen kovan renkaan taktiikan. Miksi ihmeessä? Ajattelevatko tallien taktikot/strategistit liian monimutkaisesti noita asioita? Jos kerran Mersulla oli tarkoitus riskilläkin pelata toinen auto voittoon ja vaikka uhrata toinen auto (näin sanoivat ennen kisaa), niin mikä riski on kova rengas, jolla ei mitenkään voi pärjätä Red Bullin nopeampaa autoa ja nopeampaa keskikovaa rengasta vastaan? Vaikka kova olisikin lopussa ollut nopeampi, niin 10 sekuntia on liian pitkä takamatka ottaa kiinni. Samoin Alfalla. Bottaksen sijoitus oli ihan hyvä siinä vaiheessa, kun varikkostopille piti tulla. Ja nopeuskaan ei liian huono ollut. Viisi kierrosta kauemmin ja pehmeät alle olisi ollut ihan järkevä veto. Ricciardo tuli itse asiassa paljon aiemmin jo sisälle ja silti pehmeät renkaat kestivät hienosti loppuun saakka. Alfan kannalta tietenkin hyvä, että Aston Martin ei pisteitä ottanut. Mutta eipä tuolla Valtterin yhdellä pisteella ollut mitään käytännön merkitystä.
Kutonen näyttää huomenna MotoGP-sarjan MotoGP-luokan kisan Valenciasta. Se on kauden päätösosakilpailu. Tällainen TV-sarja alkaa tänään. En tiedä millainen on. Taitaa olla KP, mutta jos nyt ensimmäisen jakson katsoisi. "Kilpa-autojen kuninkaat Kausi 1, osa 1. UUSI SARJA Autokauppias Drew Pritchard, toimittaja Andy Jaye ja kilpa-ajaja Marino Franchitti keskustelevat siitä, mikä on moottoriurheilun paras auto. (Three Men Four Wheels, Tosi-tv, Iso-Britannia, 2020)"
Haha. Katoin ensin että onko kirjoitusvirhe, mutta onkin Dario Franchittin pikkuveli ja autoilee kilpaa hänkin. En ollut ennen kuullutkaan.
Hienoa suomalaista osaamista tänään: Niki Tuuli paalulta voittoon FIM Supersport-kisassa MV Agustalla. Taisi muuten äsken olla ensimmäinen F1-sprint-kisa, jossa oli mielenkiintoista taistelua loppuun asti.
Hienoa suomalaista osaamista myös tänään: Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen voittivat WRC2-luokan mestaruuden. Heikki Kovalainen ajoi pisteille WRC-rallissa tänään. Onkohan Heikki historian neljäs F1-kisan voittaja, joka ajaa myös pisteille rallin MM-sarjassa? Kovalaisen auto on Esapekka Lapin vuoden 2015 Skoda eli ei voi kukaan väittää, että olisi ostettuna joku ylivoimainen auto. Bottas pohjalta pisteille. Hyvä suoritus kuten Ossi Oikarinen sanoi. Ilman turva-autoa olisi ollut vieläkin paremmalla sijalla.
Max on täysmulkku: "Verstappen oli sijalla kuusi ja tallikaveri Sergio Perez seitsemäntenä. Verstappenille oli ilmoitettu, että hänen pitää päästää Perez ohi, jos hän ei onnistu ohittamaan ketään edellä olevaa. Näin myös kävi, mutta Verstappen ajoi silti kuudentena maaliin. Siten Perez menetti MM-pisteitä ja vaikeutti hänen mahdollisuuksiaan MM-kakkoseksi: nyt Perez ja Ferrarin Charles Leclerc lähtevät Abu Dhabiin tasapisteissä."
Hieno kaksoisvoitto Mersulta. Hamilton näytti, miten iloitaan tallikaverin voitosta ja tuetaan tallia. Toisin kuin eräs Max. Max on kyllä yksi kaikkien aikojen nopeimmista kuskeista, mutta persoonana niin ärsyttävä, että paljon pitää tapahtua, että hän ainakaan omissa silmissäni legendojen joukkoon nousisi. Toisaalta eipä Max taida paljoa meikäläisen, tai muidenkaan, mielipiteistä välittää. Bottakselta hieno ajo sunnuntaina. Ikävästi turva-auto vei muutaman sijan. En niin tarkkaan seurannut, mutta olikohan siten, että Bottaksella olivat renkaat jo sen verran menneet, että mahdollisuuksia ei parempaan ollut. Toisaalta pitää muistaa, että kisassa aika moni kuski tippui kolareiden ja rangaistusten vuoksi Bottaksen taakse, joten ihan puhtaasti ajamalla ei olisi pisteitä edes saanut, jos muilla ei olisi ollut epäonnea. Mutta kaikki otetaan, mitä saadaan. Mutta hommalla on myös kääntöpuoli eli aika-ajo meni niin penkin alle kuin olla ja voi. Liian konservatiivista tekemistä taas kerran Alfalta. Samoin kuin Ferrarilta Leclercin kanssa. Varsinkin Ferrarilla homma tuntuu menevän siten, että lähdetään jo pelkäämään, että jotain kämmätään kuitenkin viikonlopun aikana ja ei osata rennosti ottaa, vaan hermoillaan ja panikoidaan ja sitten oikeasti kämmätään. Magnussenilta ihan loisto aika-ajo. Harmi, että Ricciardo törmäili häneen kisassa. Mersu on parantanut vauhtia ihan kivasti loppukaudesta. Toivottavasti viimeisessä kisassakin olisi tallien välillä oikeaa kilpailua ja ensi kaudella sitäkin enemmän.
Ton vaimonhakkaajan pojan takia ei pysty enää seuraamaan koko sarjaa, on se niin s##tanan ärsyttävä kaikin puolin.