Tänne kaikki automaailman mielenkiintoiset pikku-uutiset. Philips esittelee ensimmäisenä valmistajana tieliikenteeseen hyväksytyt värilliset ColorVision-ajovalopolttimot autoille. http://www.iltalehti.fi/autot/2014031918139621_au.shtml
Jokseenkin turhaa ja tarpeetonta "silmäkarkkia" ja vaikea uskoa tuota prosenttimäärää 60% enemmän, mihin verrattuna? Wanhoihin hehkupolttimoihin? Varsinkin kun tuo valoteho on aika tarkkaan rajoitettu direktiivein jne.... T: Vesku
Kyllähän polttimon valotehoa saadaan nostettua, mutta halogeeneissa haittapuolena on käyttöiän selvä lyheneminen. 60% tarkoittaa, että tietty luksimäärä saavutetaan 60% laajemmalla pinta-alalla kuin tavallisen halogeenipolttimon kanssa. Eri valmistajilla on näitä +xx% polttimoita, ja testien perusteella lupaukset hyvinkin usein pitävät paikkansa. Philipsillä on myös suht tavallinen Ultra Vision -polttimosarja, jossa on myös +60% lupaus. Huomattavaa kuitenkin on, että Philips ilmoittaa yleensä käyttöiän vain peruspolttimoilleen, ei näille plussamalleille. Vaan juu, tämä ColorVision lienee vain yksi uusi kikka amistuunaajien työkalupakkiin.
Huomioon pitää ottaa myös se, että autojen valoteho on aikasten tarkkaan rajattu, kyllähän sitä saisi vaikka kuinka kirkkaat valot, mutku ne olis laakista laittomat... Historiaa... Kun auton valot saa olla vain x lumenia tehokkaat, niin on ne "tavis"polttimot sitten aikasten kelmeät, jos on x-60% lumenia.... Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että auton valojen tehokkuudelle ei juurikaan uhrata auton suunnittelussa... T: Vesku
EU:n rengasasetuksesta satojen eurojen lisälasku: http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/eun+rengasasetuksesta+satojen+eurojen+lisalasku/201408695487 Autoilijat pärjää mainiosti ilman kalliita rengaspaineiden valvontajärjestelmiä. Toivottavasti Suomessa valtiovalta on hereillä, ja seuraa Ruotsin esimerkkiä.
Rengaspaineiden valvontajärjestelmä tulee Suomessa pakolliseksi vain ensimmäiseen rengassarjaan. http://www.talouselama.fi/uutiset/suomalainen+autoilija+valttyi+jopa+700+euron+lisakululta++nain+ministeri+perustelee/a2264756
Voiko tämä olla mahdollista? Olisi ollut hyvä mahdollisuus kyykyttää ja laskuttaa autolijoita vielä vähän lisää, mutta sen sijaan käytettiinkin tervettä järkeä ja tehtiin päätös autoilijan eduksi?! Hyvä Suomi! Onko tämä nyt uuden järjenkäyttötrendin alkua? Otetaanko seuraavaksi vaikkapa sähköautojen kohteluun mallia Norjasta?
Trafi: "Renkaat vapautetaan lokakuun alussa rengaspaineen valvonta-antureista". Järki voitti, mutta kalliiksi tuli tämäkin kokeilu. Lisää aiheesta: http://www.talouselama.fi/uutiset/v...lisaominaisuus++huomenna+voi+poistaa/a2326318
Kun ei ole ajokorttia, en osaa arvioida millaisissa hinnoissa bensa-autoilla ajelu nykyään on. Tänään paikallislehti (Hufvudstadsbladet s. 12–13, verkossa maksullinen) kertoo, millä hinnoilla ajelisi häkäpönttöautolla: Satasella kuluu 20–45 kg halkoja. Tyyppi osti kuution halkoja 35 €:lla ja ajeli niillä vajaat 800 kilometriä (noin 0,044 €/km). Huono puoli on, että kolmen vartin välein täytyy pysähtyä lappamaan lisää pökköä pesään... Tähänkö ollaan menossa Putinin takia?
Vielä sitä tehdään kunnon perheautoja. https://www.foxnews.com/auto/review-2023-cadillac-escalade-v-powerful-truck Sopivasti 682 heppaa että voi viedä lapsia harrastuksiin.
Miksei näyttäisi? Aina raha näyttää hyvältä. Sitten kysymykseen, että miksi vertaat 70-luvun muskeliautoihin? Ne olivat tuohon aikaan varakkaimpien ihmisten kulkuvälineitä työhön, kotiin ja harrastuksiin?
Kirjoitin huonosti. Lauseessa olisi pitänyt olla välissä: Ne "muskeliautot" olivat tuohon aikaan "sinun mielestä" varakkaimpien ihmisten kulkuvälineitä työhön, kotiin ja harrastuksiin? Luulin kysymysmerkin lopussa riittäneen, miksi ihmettelin vertaustasi. Minulla ei ollut mitään käsitystä muskeliautojen hinnoista, mutta jos olisin tiennyt niiden olevan halpoja, olisin olettanut, että varakkaat eivät niitä olisin ostaneet tuohon aikaan samaan käyttöön, kuin tuo Cadillac on nyt tulossa. Ajattelitko olla 50-vuoden päästä arvostelemassa, miltä autot näyttää?
Eivät ne yleisesti olleet halpoja. Tuossa sanotaan noiden kahden ensimmäisen (Plymouth Road Runner ja Dodge Super Bee) olleen esimerkkejä halvoista muskeli autoista, joita oli tarkoitus myydä huomattavasti halvemmalla kuin "...kalliita, tyylikkäämpiä ja tarkoituksenmukaisempia (better-appointed?) autoja jotka olivat määritelleet markkinoita..." eli kyllä ne olivat hinnoissaan.
Äänethän yli 5,8L bensa V-8 on loistavat…Sanoin aina: 16 valves naturally ja nestejäähdytys bensiinillä. Escalade sopii muuten hyvin lasten kuskaamiseen. Yksi täällä Espoossa sitä siihen käytti.
Cadillac on aina Cadillac. Omaan silmääni tuon uuden Escaladen muotoilu näyttää ihan maistuvaiselle. Varmasti hyvin kulkee vähän isompikin perhe ja mahtuu vielä matkatavaratkin kyytiin. Suomessa ongelma tosin olisi onnettoman pienet parkkipaikat tuon kokoluokan autolle. Mutta jenkeissä hyvätuloisena länsirannikolla asuessa (kuvitelmaharjoitus, ei kirjoittajan todellisuutta) tuollaisella ajaisi oikein mielellään. Hintaa sillä näyttää kyllä sielläkin olevan aika reippaasti (Cadillac on Cadillac). Muskeliautoissa (ennen ja ehkä nykyäänkin) pitänee erotella myös niidenkin varustelutasot. Hinnat alkaen rivikutosella ja sitten toinen ääripää on se, mitä keräilijät nykyäänkin himoitsee. Minusta myös nuo retroversiot Mustangista, Challengerista ja Chargerista ovat oikein onnistuneita. Mielenkiintoista tosin nähdä, mitä tapahtuu muskeliautojen vetovoimalle, kun bensan hinta ja saatavuus kehittymässä negatiiviseen suuntaan. Ehkä pitäisi vielä ostaa ja ajaa, kun voi.
Kyllä se alkaa bensa V-8 autoissa olla harvinaisuus. Oliko Italiassa käyttömaksu € 5.000 per vuosi ja koko vuosi maksettava vaikka ajasit vain yhden kerran? Hienoja pelejä on nuo viimeiset mohikaanit. https://www.foxnews.com/auto/dodge-mystery-muscle-car-blowing-up
Voi tätä ilon päivää kun tänään saa maksaa Autoveron Traficomille ja vielä kunnon päästöillä. Ihan oli pakko käydä äsken ajelemassa ja kuunnella moottorin ääntä.